Minipivovary nekonkurují těm průmyslovým. Oběma sektorům se nyní daří, říká Maier

Český pivovarnický trh zažívá nyní dobré časy. V posledních letech rostou zisky velkým pivovarnickým hráčům i populárním minipivovarům. Ty je podle specialisty na ekonomiku pivovarnictví z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity v Praze Tomáše Maiera třeba vnímat jako dva sektory, které se vzájemně doplňují a vzájemně si nekonkurují.

Pivovarnictví se po letech, kdy se na něm podepsala ekonomická krize, vrací k růstu. „Drtivá většina pivovarů je docela dobře zisková a minipivovary nám tu vyrůstají jak houby po dešti. Za loňský rok to bylo někde kolem 50 nových minipivovarů. Ať už sektoru minipivovarů, tak sektoru průmyslových pivovarů se daří,“ řekl na rádiu Zet Maier. Oba sektory je pak podle Maiera třeba vnímat odděleně. Není to tak, že by si navzájem konkurovali a přetahovali si zákazníky. „Velké průmyslové pivovary se ve většině své produkce zaměřují na trochu jiného zákazníka,“ řekl.

Struktura spotřebitelů se mění

Čím dál více ale klesá výstav sudového piva, který podle Maiera ještě nějakou dobu klesat bude. Kopíruje totiž trend v zahraničí. Dnešní spotřebitelé méně chodí do hospod. Své oblíbené, běžné pivo si rádi dopřejí doma a do restauračních zařízení pak chodí ochutnávat nová nebo speciální piva. Promlouvá do toho do jisté míry i stoupající cena piva v hospodách. „Nerad bych se ale dožil doby, kdy by to bylo jako ve Spojených státech, kde je pouze asi 10 procent piva prodáno v sudech a zbytek v různých plechovkách a jiných baleních,“ řekl. Od toho je ale přeci jen Česká republika daleko, podíl sudového výstavu zde činí asi 40 procent. 

Někteří analytici ale hovoří o tom, že se předpokládaný úbytek hospod ve spojitosti se zavedením elektronické evidence tržeb (EET) projeví i do rychlejšího snížení výstavu sudového piva. S tím však Maier nesouhlasí. Podle něj na to bude mít EET minimální vliv.

V souvislosti s EET také se v řadě hospodách zvýšila cena piva. Za stoupající cenou piva ale Maier vidí zejména snahu pivovarů udržet si ziskovou marži. „Z 90 procent je český trh s pivem nadnárodními akciovými společnostmi a akcionáři pochopitelně chtějí, aby byl generován zisk,“ řekl s tím, že Češi jsou sice citliví na zvyšování cen piva, ale i přes to se za pár týdnu vrátí ke své obvyklé spotřebě.

 

 

Celý rozhovor se specialistou na ekonomiku pivovarnictví z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity v Praze Tomášem Maierem si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Minipivovary nekonkurují těm průmyslovým. Oběma sektorům se nyní daří, říká Maier Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články

  1. Obamovo sbohem: „Yes we can. Yes, we did“

    Společnost ·

    Dosluhující americký prezident Barack Obama po osmi letech v Bílém domě přednesl svou poslední řeč. Ta přinesla optimismus i varování. „Díky vám je Amerika téměř v kaž…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.