Metrostav se s Prahou nedohodl na řešení dostavby tunelu Blanka

Společnost Metrostav se s pražským magistrátem nedohodla na řešení problémů spojených s výstavbou tunelu Blanka. Firma případ předá k rozhodčímu soudu, u něhož bude chtít docílit proplacení faktur. ČTK to dnes sdělil mluvčí Metrostavu František Polák. Praha však trvá na tom, aby Metrostav stavbu Blanky nepřerušil. Jak toho chce dosáhnout, nesdělila. Zároveň prý stále neví, jak dluh firmě zákonně uhradit. Zastavení stavby avizovala firma minulý týden.

Ke shodě bohužel nedošlo, a proto se obě strany dohodly, že Metrostav uplatní požadavek na proplacení vyfakturovaných prací u rozhodčího soudu, a to ve zkráceném řízení, uvedl Polák. Podotkl, že jednání s vedením magistrátu pokračují s cílem najít vzájemně akceptovatelná východiska.

Problémy s proplácením faktur za vícepráce se objevily před několika měsíci a dluh Prahy se postupně vyšplhal na více než 2,1 miliardy korun. Metrostav proto minulou středu oznámil, že 7. prosince stavbu zastaví. Vedení města pak reagovalo oznámením, že smlouva s firmou je od počátku neplatná. Město tvrdí, že peníze na stavbu má, ale nezná způsob, jak je legálně vyplatit. Podle Poláka proto Praha chce předmět sporu ještě rozšířit o posouzení platnosti smlouvy mezi městem a firmou.

Podle magistrátu je jediným možným řešením stavbu dokončit, převzít a zaplatit. Toho chce docílit bez ohledu na to, zda je smlouva s Metrostavem platná, či neplatná. Jak toho chce dosáhnout, ale město nesdělilo. „Doufáme nadále, že Metrostav vyjde vstříc požadavkům hlavního města Prahy a k zastavení prací nepřikročí,“ píše se v prohlášení. Zda firma stavbu tunelu příští sobotu skutečně přeruší, tak zatím stále není jasné.

Na dnešním jednání zástupci firmy a města zopakovali svá dřívější stanoviska.

Neplatnost smlouvy Praha zdůvodňuje tím, že nebyly součástí usnesení rady a neprojednalo je ani zastupitelstvo. Smlouvy byly podepsány v éře exprimátora Pavla Béma (ODS). Problematická je i stavba Trojského mostu, která je součástí komplexu staveb. Na most údajně není řádná smlouva. Původní cena půl miliardy se navíc navýšila až na odhadovaných 1,2 miliardy korun.

Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro 2014. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, nyní se ale hovoří o více než desetimiliardovém nárůstu. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.

Zdroj: ČTK

Metrostav se s Prahou nedohodl na řešení dostavby tunelu Blanka Foto: CTK.cz

reklama

Další články

  1. V eurozóně v říjnu klesla nezaměstnanost

    Byznys ·

    Po měsících růstu klesla v říjnu v zemích platících eurem nezaměstnanost o desetinu procentního bodu na hodnotu 12,1 procenta. V celé Evropské unii zůstala v říjnu…

  2. Japonské akcie stouply nejvýše za šest let

    Byznys ·

    Japonské akcie posílily o 1,8 procenta a obchodování uzavřely na nejvyšší úrovni za šest let. Trhy tak reagovaly na oslabený jen, který u japonských vývozců vyvolá…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.