Má Země 2.0 pevný povrch? Do deseti let to zjistí největší teleskop světa

Vědcům z amerického Národního úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) se tento týden podařilo objevit exoplanetu, která se zatím nejvíce ze všech vesmírných těles podobá Zemi. I proto se jí přezdívá Země 2.0. Planeta Kepler 452b se nachází u hvězdy stejného spektrálního typu, jež má i stejnou teplotu jako Slunce. Podle doktora Viktora Votruby z Astronomického ústavu Akademie věd je problémem zkoumání této exoplanety její vzdálenost a větší průměr než má Země. Z toho důvodu není možné určit, zdali má planeta pevný povrh, nebo jestli se na ní vyskytuje voda. Votruba na rádiu Zet řekl, že tento základní problém může do deseti let rozklíčovat Evropský extrémně velký dalekohled (European Extremely Large Telescope; E-ELT), na jehož výrobě se v současnosti pracuje.

Americký úřad pro letectví a kosmonautiku NASA označil objev planety Kepler 452b za milník na cestě k hledání mimozemského života. Média potom začala planetu označovat jako Zemi 2.0.

„Tato exoplaneta sama obíhá ve vzdálenosti 1,1 astronomické jednotky (od jejího slunce - pozn. red.) s dobou oběhu přibližně kolem jednoho roku. Přesně je to 384 dní. To asi vedlo autory k tomu, že vlastně tu exoplanetu označili jako Zemi 2.0 a ve velkém to převzala média,“ řekl Votruba.

Podle Votruby musí ale být lidé se svými výroky opatrní. Důvodem je poloměr planety, který je větší než v případě Země. Kvůli tomu je za dosud známýcg podmínek nejistý předpoklad pevného povrchu. Autoři výzkumné práce ve závěrech své studie uvedli, že počítají se zhruba padesátiprocentní šancí, že tomu tak bude.

„Planeta musí být dostatečně hmotná, abychom mohli předpokládat, že se nachází v takzvané hydrostatické rovnováze, což zjednodušeně řečeno znamená, že má kulatý tvar. Na stranu druhou by její hmotnost neměla přesáhnout určitou hranici, ve které dochází k zažehnutí termonukleárních reakcí. Ta pro představu činí asi desetinásobek hmotnosti Jupitera,“ upřesnil Votruba.

Pokud se v budoucnu podaří zjistit, že planeta Kepler 452b má pevný povrch a je na ní voda, stále to nebude znamenat, že je vhodná pro život. Zásadní problém spočívá v její vzdálenosti od planety Země. Nachází se totiž ve vzdálenosti 1 400 světelných let.

Nejrychlejší vesmírné plavidlo, které bylo doposud sestaveno, je podle Votruby sonda New Horizons, která 14. července proletěla kolem trpasličí planety Pluto. Její rychlost dosahuje 45 km za sekundu. Odhadem to je přibližně jedna desetitisícina rychlosti světla. Zatím nejrychlejší sonda by tak k nově objevené planetě směřovala 14 milionů let.

„Do dnešní doby máme přibližně 1 880 potvrzených planet a dalších 2 860 kandidátů čeká na nezávislé potvrzení. Pro nás jsou nejdůležitější pochopitelně exoplanety, které se nejvíce podobají naší Zemi a které se nacházejí v takzvané obyvatelné zóně. To si můžeme představit jako zónu, ve které je umožněna existence tekuté vody na povrchu planety. To znamená, že by na ní mohl také existovat život,“ uvedl Viktor Votruba na rádiu Zet.

Článek obsahuje pouze části rozhovoru s pracovníkem Astronomického ústavu Akademie věd doktorem Viktorem Votrubou. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

Zdroj: Zet