M. Čermák, iHNed: Náš obsah je kvalitní, není třeba nabízet jiný. Platící čtenáře najdeme.

Vydavatel Hospodářských novin Economia se rozhodl k odvážnému kroku - jako první na českém trhu zpoplatnil tento týden webový obsah serveru iHNed.cz. Šéfredaktor internetového vydání Miloš Čermák řekl v rozhovoru pro Studio Zet, že obsah webu je natolik kvalitní, že si své platící čtenáře najde. Do konce roku chce mít projekt „řádově tisíce“ nových platících uživatelů.

Vydavatelství Economia, vlastněné podnikatelem Zdeňkem Bakalou, od pondělí 29. září zpoplatňilo obsah zpravodajského serveru iHNed.cz, který je spojen s hlavním deníkem společnosti – Hospodářskými novinami.

Economia se do budoucna rozhodla upustit od značky iHned.cz a v online prostředí tak bude nadále používat značku Hospodářské noviny. Spolu se změnou obchodního modelu nastala zároveň i změna grafiky webových stránek. 

Změny přicházejí v době, kdy Economia slučuje Hospodářské noviny se skupinou Centrum Holdings, provozovatelem Aktuálně.cz. Aktuálně bude podle manažerů skupiny i nadále zdarma a bude mainstreamovým médiem pro širokou skupinu čtenářů - a konkurencí např. serveru iDnes.cz. 

„Je to trochu projev toho, že máme určité sebevědomí, doufáme, že platící čtenáře nejdeme,“ řekl šéfredaktor iHNed.cz Miloš Čermák. Podle něj jsou také lidé více ochotni za služby na internetu platit než tomu bylo ještě před několika lety.  

Z možných modelů zpoplatnění si Economia vybrala metodu měřeného webu - uživatel si může přečíst jen deset článků za měsíc zdarma, pak je vyzván k zaplacení.

V České republice byli čtenáři dosud zvyklí, že zpravodajství a další informace z hlavních českých deníků našli na internetu automaticky zdarma. 

O zpoplatnění obsahu se vedly v minulosti dlouhé debaty. Většině vydavatelů se do tohoto nejistého kroku nechtělo právě kvůli argumentu, že čtenář odejde tam, kde obsah zpoplatněn není. Odhodlání deníků vydat se tímto směrem také do jisté míry bránil odmítavý postoj Seznamu a neochota jeho vlastníka zpoplatnit Novinky.cz.

Se zpoplatňovaným obsahem webu v minulosti přišly jen specializované portály jako DigiZone, Motejlek.com nebo Borovan.cz. 

Podle Čermáka není záměrem Hospodářských novin kopírovat specializované weby a nabídnout sektorový nebo zvláštní okruh zpráv a článků. „Nebudeme nabízet nový obsah,“ řekl Čermák. „Myslíme si, že náš obsah je kvalitní. Jak bude reagovat trh, to samozřejmě netušíme."

„To, co my sledujeme, jsou způsoby zpoplatnění kvalitního obsahu. Takových příkladů jsou ve světě stovky, v Česku žádný není. My jsme první a s nikým se srovnávat nemůžeme,“ řekl.  

 

„My prodáváme obsah. Myslím, že doba, kdy noviny nabízely k předplatnému žehličku nebo mixér, už je pryč,“ dodává Čermák. „Budeme lidi přesvědčovat tím oborem, ve kterém podnikáme, a to je prostě tvorba zpravodajství.“ 

Zdroj: Zet

M. Čermák, iHNed: Náš obsah je kvalitní, není třeba nabízet jiný. Platící čtenáře najdeme. Foto: Šéfredaktor serveru iHned.cz Miloš Čermák v sídle vydavatelství Economia Zdroj: ČTK

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.