Konference konzervativců a labouristů: Brexit, tanec premiérky a kritika

Birmingham a Liverpool byly v uplynulých dvou týdnech dějištěm konferencí dvou nejsilnějších parlamentních stran v Británii - konzervativců a labouristů. Hlavním tématem obou sjezdů byl odchod země z Evropské unie. Zatímco premiérka Theresa Mayová jako předsedkyně Konzervativní strany vyloučila nové referendum o brexitu a připustila odchod z Evropy bez dohody, lídr labouristů Jeremy Corbyn naopak nezavrhuje nové referendum a tvrdě kritizuje vládu.

Labouristé se minulý týden sešli v Liverpoolu

Ve městě známém především díky kapele The Beatles jednali opoziční labouristé čtyři dny. A to především o své představě brexitu, která je značně rozdílná od vládního plánu dojednaném v premiérském sídle v Chequers. Strana Jeremyho Corbyna označuje situaci, kdy Spojené království neuzavřelo s EU žádnou dohodu, za „národní katastrofu“. Labouristé podle slov svého předsedy podpoří pouze tu dohodu, ve které bude zaručeno, že Velká Británie setrvá v celní unii a nevznikne tvrdá hranice s Irskem. V případě neúspěchu by měly podle opozičního předáka následovat předčasné volby.

Zdroj: Youtube/Guardian News

Mluvčí labouristů pro brexit Keir Starmer následně připustil i možnost prosazení druhého referenda o odchodu Spojeného království z EU. Corbyn se ale nechal slyšet, že „labouristé respektují rozhodnutí britského lidu“.

Kromě brexitu zazněla na konferenci z úst labouristického předsedy i kritika prezidenta USA Donalda Trumpa a britské vlády, které podle lídra opozice zavírá oči nad válkou v Jemenu a podporuje podle něj islamofobní vládu Viktora Orbána v Maďarsku. Došlo i na téma antisemitismu uvnitř samotné labouristické strany. Corbyn slíbil Židům a ostatním menšinám ochranu a připomněl svou návštěvu terezínského památníku v roce 2016.

Blíží se odchod Mayové? Zatím tancuje

Pokud u labouristů zvítězili The Beatles, konference konzervativců se nesla v tónech švédské skupiny ABBA. Právě za zvuků hitu Dancing Queen totiž na pódium doslova vtancovala premiérka Theresa Mayová. Ta následně pronesla projev, ve kterém došlo jak na brexit, tak i na připomínku vojáků první světové války nebo kritiku opozice.

Zdroj: Youtube/Guardian News

Ministerská předsedkyně v proslovu zopakovala, že možnost odchodu z EU bez jakýchkoli dohod zůstává reálná, protože současné návrhy unijních představitelů její kabinet nepřijme. Premiérka dále kritizovala formu politické debaty v zemi, která je podle ní neférová a vyzvala k respektu k názorovým oponentům, což je podle Mayové základ britské demokracie.

Ve svém proslovu zmínila i svého soupeře Jeremyho Corbyna, kterému vyčetla zpochybňování informací britských tajných služeb o zapojení Kremlu v kauze otravy dvojitého agenta Skripala a jeho dcery. Dále Mayová zdůraznila, že Konzervativní strana je stranou příležitosti a v souvislosti s tím zmínila britského ministra vnitra s pákistánskými kořeny Sajida Javida.

Možná větší rozruch u delegátů než premiérčin tanec, ale vzbudil projev jejího největšího kritika mezi konzervativci. Bývalý ministr zahraničí Boris Johnson označil brexitový plán Mayové za podvod, za což si vysloužil ovace vestoje. Podle deníku The Telegraph několik ministrů tvrdí, že odchod Mayové už je jen otázkou času. To ale rázem odmítl jeden z jejich blízkých spolupracovníků, členové vlády prý zatím nepožádali o termín premiérčina odchodu.

Zdroj: Reuters, The Telegraph, YRN

Konference konzervativců a labouristů: Brexit, tanec premiérky a kritika Foto: ČTK/AP/Rui Vieira