Komunikace nemocnic s pacienty se zlepšuje, ukazuje průzkum

V oblasti informovanosti o lékařských zákrocích jsou pacienti českých nemocnic spokojenější, než v loňském roce, řekl ve Studiu Zet Daniel Vavřina, předseda neziskové organizace HealthCare Institute. Analýza nemocnic, kterou tento institut provádí, zároveň ukázala, že komunikace a strava jsou největšími nedostatky české nemocniční péče.

HealthCare Institute provedl již osmou celostátní analýzu zdravotnických zařízení v České republice. Pomocí dotazníků posuzoval kvalitu péče ve sto padesáti sedmi nemocnicích a opírá své hodnocení o názory padesáti tisíc pacientů a sedmi tisíc zaměstnanců.

Nemocnicí roku 2013 s v průzkumu stala nemocnice Podlesí z Třince. V kategorii fakultních nemocnic dostala nejvyšší hodnocení Fakultní nemocnice Hradec Králové. Všeobecná fakultní nemocnice v Praze zaznamenala meziročně největší přírůstek v počtu hlasů.

Zatímco pacienti na Moravě a ve Slezsku jsou stále spokojenější s péčí v tamních nemocnicích, celkové hodnocení nemocnic se naopak zhoršuje, ukázal průzkum. Nemocniční zařízení byla hodnocena podle spokojenosti hospitalizovaných a ambulantních pacientů, spokojenosti zaměstnanců a podle finančního zdraví.

Vítězné nemocnice „vyhrály podle toho, že byly pacienty hodnoceny nejlépe v klíčových otázkách bezpečnosti a komunikace s personálem,“ řekl Vavřina ve Studiu Zet. Pacienti například hodnotili, zda se jich personál dotazoval na jméno před podáváním léků nebo jestli byl pacient seznámen s riziky spojenými s plánovaným lékařským zákrokem.

V meziročním srovnání bylo podle předsedy společnosti HealthCare Institute zaznamenáno zlepšení v oblasti komunikace. „Konkrétně byl zaznamenán pozitivní trend ve vysvětlováním blížících se zákroků pacientům,“ dodal Vavřina.

Úroveň komunikace personálu s pacienty byla zároveň některým nemocnicím nejčastěji vytýkána. „Největší nedostatky měly nemocnice podle pacientů v oblasti stravy a komunikace,“ řekl Vavřina. „Když pacient přijde do nemocnice, tak potřebuje," aby mu informace „byly podány takovou formou, která pro něj bude citlivá a srozumitelná.“

HealthCare Institute každoročně zveřejňuje jen tři nejlepší nemocnice z každé kategorie. „S managementy nemocnic máme udělanou gentlemanskou dohodu - ukazujeme ty nejlépe vyhodnocené a všem ostatním nemocnicím, které se umístily na jiných místech, dáváme informace jako zpětnou vazbu osobně," řekl. „Je to z důvodu, aby byl zachován určitý prostor pro zjednání nápravy.“

Zdroj: Zet, hc-institute.org

Komunikace nemocnic s pacienty se zlepšuje, ukazuje průzkum  Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Sněmovna obnovila činnost, poslanci složili slib

    Společnost ·

    Sněmovna dnes po třech měsících znovu obnovila svou činnost na ustavující schůzi. Poslanci složili ústavou předepsaný slib, čímž se ujali svého mandátu. Skončil…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.