Jak se Airbus stal létající legendou

Evropský výrobce letadel Airbus minulý měsíc překročil významný milník. Singapurským aerolinkám dodal své 10 000. letadlo. Je to o to impozantnější, když letos slaví jeho největší konkurent Boeing své 100. narozeniny. Podívejte se, kam rivalita Airbus zavála.

Společnost Airbus byla založena v prosinci 1970 jako francouzsko-německo-britské konsorcium. Společnými silami chtěli porazit americkou společnost Boeing a vyvíjet vlastní letadla. Tehdy bylo Boeingu 54. let. Podívejte se, co Airbus přinesl leteckému průmyslu za své téměř půl století trvající soupeření o podíl na trhu:

  • Pomalé začátky

Airbus

První letadlo - A300 - vyrobil Airbus v roce 1972. Do služby vstoupil tento model pro aerolinky Air France o dva roky později a létal mezi Paříží a Londýnem. Jednalo se o první dvoumotorové, širokotrupé (se dvěma uličkami) letadlo na světě.
Jeho prodej začínal pomalu - zvláště ve Spojených státech. Časem se ale prokázalo jako spolehlivé a účinné. Jeho zvýšená kabinová podlaha byla vhodnější pro náklad. Dnes je to nejprodávanější nákladní letadlo vůbec.

  • Airbus chtěl být velký

Rozhodující úspěch společnosti přinesl v 80. letech model A320. Bylo to první civilní dopravní letadlo s digitálním řídícím systémem fly-by-wire (systém, který nahrazuje ruční ovládání letadla elektronickým řízením). V současné době je to naprosto standardní.

Dnes v sortimentu Airbusu najdete letadla řad A320, A330, A350 XWB, and A380.

  • ...ještě větší

Flickr.com

Do konce roku 1990 měl Airbus měl 16 výrobních závodů po celé Evropě. Společně stavěly více než 200 letadel za rok a rostly. Pro přesouvání obrovských, částečně složených dílů letadel mezi závody ale Airbus potřeboval ještě větší letadlo, s obrovským čelem, které umožnilo snadnější plnění nákladového prostoru. A300-600 Super Transporter dostal právě díky svému vzhledu přezdívku Beluga (v překladu běluha).

Začátkem příštího roku by se měla navíc začít vyrábět jeho ještě větší náhrada. Bude založena na verzi nákladního letadla Airbus A330-200 a oficiálně pojmenovaná BelugaXL.

  • Velké plány, velká odvaha

Pixabay.com

Nejodvážnější krok Airbusu byl vývoj gargantuovského A380, dvoupatrového letadla tak velkého, že musela být přepracována letištní infrastruktura. Když v roce 1996 Airbus založil „divizi velkých letadel“, zdálo se, že finanční riziko za to stojí. První let uskutečnil A380 v roce 2005. Následovala řada důkladných testů, jako například prochladnutí v Kanadě.

  • Významný mezník

Airbus

Dne 14. října pak společnost předala „klíčky“ od svého 10 000. letadla společnosti Singapore Airlines. Jedná se o letadlo A350-900.

  • Jasná budoucnost

Tento mezník ale není důvod k odpočinku. Airbus na 2016 Farnborough International Airshow představil koncept letadla s bionickou konstrukcí, která napodobuje kosti ptáků. Má být lehká, silná a otevřená. Airbus předpovídá, že do roku 2050 se jeho letadla budou chlubit inteligentní membránou, které budou transparentní a dají tak cestujícím panoramatický výhled.

 

 

Zdroj: wired.com, Zet

 

Jak se Airbus stal létající legendou Foto: Airbus

reklama

Další články

  1. Kolik vědy se vejde do tří minut?

    ·

    Věda potřebuje neustále nové talenty. Jednou z cest, jak pro ni mladé lidi nadchnout, je skrze její popularizaci. Prostředkem, který jde tomuto trendu naproti, jsou na…

  2. BBC: Čína představila svou novou stíhačku J-20

    Společnost ·

    Čína poprvé veřejně představila svou novou stíhačku J-20. Stroj s dlouhým doletem a schopností vyhnout se radarům armáda představila na letecké show v jihočínském měst…

  3. Osm letišť, kde si dlouhé mezipřistání užijete

    Společnost ·

    Při cestování není snad nic horšího než mít dlouhá mezipřistání. Nepohodlné letištní sedačky a předražené restaurace v takových časech na náladě nepřidají. Na některýc…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.