J. Handl, Lagardère: Objem online reklamy v ČR příští rok převýší tiskovou inzerci

Podle specialisty na internetovou reklamu Jana Handla převýší příští rok objem online reklamy v České republice reklamu v tisku. V rozhovoru pro Studio Zet hovoří Handl také o bannerové reklamě, která 25. října oslavila dvacáté výročí svého vzniku.

První reklamní rámeček se objevil v roce 1994 na americkém serveru HotWired. Průkopníkem nového směru inzerce byla tehdy telekomunikační společnost AT&T, která na banner umístila jednoduchý text: Už jste někdy klikli myší přímo sem? Uděláte to.... Po kliknutí se ale uživatelé nedostali na web AT&T, ale na stránku s informacemi o vybraných světových muzeích a galeriích. První banner tak popřel samotný obchodní model, díky kterému se později stal jedním základních kamenů internetového podnikání.

Bannerová inzerce je založena na financování obsahu příjmem z reklam. Příjmy jsou pak generovány buď z počtu zobrazení nebo kliknutí na inzertní rámeček.  Inzerentům pak slouží k podpoře značky nebo k přímému zvyšování prodejů. 

O online inzerci ve Studiu Zet hovořil Jan Handl, specialista na tento typ reklamy ve společnosti Lagardère Active ČR. Lagardere provozuje i projekt Zet.

 

Jak efektivní je podle vás bannerová reklama dnes? Je po 20 letech od svého vzniku úspěšným modelem internetové inzerce?

Asi je potřeba připomenout, že ve srovnání s ostatními mediatypy je internet pořád ještě strašně mladé médium. Jestliže tisková reklama funguje přes sto let, rozhlasová skoro také, padesát let je tady televize, tak těch dvacet let internetové reklamy je pořád strašně krátká doba, abychom to mohli srovnávat nebo nějak hodnotit. Nicméně, internetová reklama je efektivní, dá se dobře měřit a vyhodnocovat.  

 

Jak je na tom konkrétně bannerová reklama?

Banner byl asi první způsob, jak byli lidé na internetu oslovováni reklamním sdělením. Banner stále funguje, ale je třeba více pracovat s kreativou, s cílením. Dá se říct, že banner ztrácí na efektivitě, ale když to srovnáme se situací před dvaceti lety, kdy byl banner něco zvláštního, bylo jich na internetu málo, bylo málo i internetových uživatelů, takže efektivita byla vyšší.

 

Jak na bannerovou reklamu reagují uživatelé?

To se různí člověk od člověka. Je to neinvazivní způsob, jak zaujmout uživatele internetu a pořád existují způsoby, jak na internetu obtěžovat víc, než bannerem.

 

Jak vidíte vývoj internetové reklamy v porovnání s tiskovou inzercí do budoucna? Jaký výhled má například společnost Lagardère?

Většinu příjmů máme samozřejmě z rádiové inzerce, ale jako všude jinde nám příjmy z internetové reklamy meziročně rostou o hodně velká procenta. Pokud bychom to měli srovnávat s ostatními mediatypy, tak je na tom internetová reklama dobře - i když je mladá, tak meziročně roste. V roce 2012 se internetové reklamě podařilo na americkém trhu předstihnout tisk. U nás to očekáváme někdy v příštím roce. Můžeme se jen dohadovat, kdy přesně to nastane, nicméně by to mělo být někdy příští rok.

 

Článek obsahuje pouze vybrané pasáže rozhovoru. Celý jeho záznam si můžete poslechnout v playeru výše.

Zdroj: Zet

J. Handl, Lagardère: Objem online reklamy v ČR příští rok převýší tiskovou inzerci Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.