Investice Zet: V oblasti individuálních investorů je v ČR velký potenciál, důležité je ale vzdělávání

Česká spořitelna rozhodla, že k 30. listopadu 2015 ukončí po 12 letech provoz své dceřiné makléřské společnosti Brokerjet. Důvodem je nízký počet aktivních investorů, který Brokerjetu znemožňoval investovat do vývoje vlastní platformy pro obchodování. Ředitelé dalších brokerských firem na českém trhu - Jiří Vyskočil z Patria Finance, Jan Bláha z Fio banky a Pavel Drahotský ze Saxo Bank na rádiu ZET řekli, že v rozvoji individuálních investorů vidí v Česku stále velký potenciál. Je ale nutné investory vzdělávat a přicházet k nim se zajímavou nabídkou produktů nebo investic. 

Další díly pořadu

Z byznysu odchází váš dlouholetý konkurent - Brokerjet České spořitelny. Jeden z oficiálních důvodů byl malý růst aktivních klientů, kteří měli platit investice do obchodní platformy. Jak to vidíte vy?

Jiří Vyskočil (Patria):

Osobně vidím v rozvoji individuálních investorů v Česku poměrně velký potenciál. Nemluvím pouze o aktivních investorech, kteří nakupují a prodávají několikrát za den. Mluvím spíš o lidech, kterým umožňují jejich příjmy a majetek, aby investovali a trochu diverzifikovali svůj majetek. Bavím se o tom, že lidi musíme trochu vzdělávat. Musíme jim ukazovat ty příležitosti, musíme vysvětlovat zákonitosti kapitálových trhů a musíme jim pomáhat při tom získávání zkušeností. V tomto směru vidím velký potenciál, ale je to jednoznačně běh na dlouhou trať, na který každý potřebuje mít dostatečně silné finanční vybavení a chuť do toho jít takto na dlouho.

Jan Bláha (Fio):

Souhlasím s kolegou, že je to spíše běh na dlouhou trať. Nicméně Češi mají v bankách na účtech uloženy skoro dva biliony korun. Přes fondy investují přes 1,1 bilionu, čili pro online obchodníky určitě trh a směr kam růst v České republice existuje. Opravdu je to o tom vzdělávat investory a přicházet k nim s nějakou nabídkou dobrých a zajímavých produktů a investic.

Pavel Drahotský (Saxo):

Pro Saxo Bank nebyl Brokerjet konkurentem. My jsme de facto stáli bok po boku Brokerjetu od roku 2008. To znamená, že některé části platforem byly poskytovány námi už před lety. V tuto chvíli vnímáme, že Erste Group se velmi správně rozhodla, že nemá smysl investovat do nějakých polovičních řešení a snažit se vyvíjet něco v malém, protože ten trh se posouvá mílovými kroky a de facto přišla na to, že akceptovala plnou nabídku. Saxo Bank v tomto rozsahu bude svým klientům chtít dodat to nejlepší, co se v současnou chvíli dá.

 

O jaké instrumenty a o jaké typy investic je největší zájem na vašich platformách?  

Jiří Vyskočil (Patria):

U nás klienti nejvíce investují do akcií. Ten podíl je řádově 80 procent obchodů. Co je pro mě hodně zajímavé i v kontextu toho dlouhodobého rozvoje, že stoupá postupně podíl obchodu našich klientů s podílovými fondy. Mluvím jak o jednorázových obchodech, tak i o pravidelných investicích.

Jan Bláha (Fio):

Ve Fio bance jsou to nejčastěji akcie, které klienti obchodují v Americe a jsou to nejčastěji technologie nebo bankovní subjekty. Jednoznačně v objemu držených aktiv vede Apple. Na druhou stranu se my klientům i dlouhodobým investorům snažíme radit kupovat i indexové akcie a Exchange Trading Funds, které by mohly být právě náhražkou investic do standardních fondů.

Pavel Drahotský (Saxo):

Vnímáme zásadní změnu trendu, v minulosti to byl pro Saxo Bank určitě forex, ale v posledních letech vidíme, že nejstabilnější klienti se rekrutují z těch, kteří skutečně využívají těch multiproduktů. To znamená celou škálu až devíti typů produktů, což znamená jako evergreenu forex, akcie, dluhopisy, tak tam určitě významnou roli začínají hrát komodity, ETF (Exchange Traded Funds), ETC (Exchange Traded Commodity), futures. Posledním hitem jsou opce.

 

Jak aktivní jsou vaši investoři na platformách, respektive někdo obchoduje čistě online a někdo využívá i službu makléře nebo poradenství. Jaký je tam poměr?

Jiří Vyskočil (Patria):

U nás je to tak, že řádově čtvrtina obchodů nebo víc než čtvrtina obchodů se realizuje prostřednictvím makléře. Ten poměr se za poslední dobu poměrně ustálil a pro nás je to potvrzení toho, že pořád existuje skupina lidí, kteří potřebují své investiční názory zkonzultovat s makléři.

Jan Bláha (Fio):

U nás je to přes 90 procent obchodů, které jsou uzavřeny přes elektronickou platformu. Na druhou stranu do nich zahrnujeme i obchody, kdy klient sleduje naše poradenství, sleduje naše analýzy a komunikuje s makléřem a pokyn poté zadá sám elektronicky.

Pavel Drahotský (Saxo):

Stoprocentně si pokyny zadávají klienti sami, a protože cílová skupina Saxo Bank jsou klienti, kteří skutečně vidí, pro co si jdou, jakou mají investiční strategii a hledají ultimativně co nejkratší spojení mezí nimi a konkrétním trhem. De facto už dospěli k názoru, že ten prostředník není potřeba. 

 

Související články:

Česká spořitelna ruší makléřskou společnost Brokerjet, klientům doporučuje přejít k Saxo Bank

 

Investice Zet je pravidelný pořad ve vysílání rádia Zet připravovaný ve spolupráci s Investičním webem. Hosté v něm diskutují o aktuálním dění v ekonomice a na kapitálových trzích.

Záznam aktuálního dílu si můžete poslechnout v playeru výše. Starší díly Investic ZET jsou k dispozici zde.

Investice Zet: V oblasti individuálních investorů je v ČR velký potenciál, důležité je ale vzdělávání Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Hollande chce vládní kabinet pro eurozónu

    Společnost ·

    Francouzský prezident François Hollande se připojil k hlasům volajícím po vytvoření vládního kabinetu pro eurozónu. Jednotná vláda pro devatenáct zemí platících eurem …

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.