Infografika: Big Mac index aneb jak jsme na tom s kupní sílou oproti ostatním státům

Magazín The Economist v roce 1986 vymyslel Big Mac index neboli hamburgerový index. Na základě toho dochází ke srovnání cen sendviče firmy McDonald´s napříč různými zeměmi. Jde o ekonomický ukazatel, jenž vychází z teorie parity kupní síly, podle které by stejné produkty měly po přepočtu měnových kurzů v různých zemích stát stejně. Za kolik lze Big Mac koupit v různých zemích? To už ve své nové statistice zveřejnil portál Statista.

Vymyšlení Big Mac indexu se zasloužilo o vytvoření přesného ekonomického ukazatele, pomocí něhož dochází k vyhotovování spolehlivých hospodářských studií. Na základě toho došlo k vytvoření globálního standardu, díky němuž bylo sepsáno nejméně dvacet akademických studií. Jeho role se rozebírá i napříč studijními materiály.

Zdroj: Statista 

Pomocí Big Mac indexu lze zjistit cenové hladiny v jednotlivých státech. Pomocí toho pak můžeme odhalit nadhodnocení nebo podhodnocení měnového kurzu. Proč zrovna hamburger od McDonald´s? Důvod je jednoduchý. Celosvětově se totiž prodává identickým způsobem. Výroba tohoto sendviče je rovněž všude stejná.

 Zdroj: YouTube / Travelex

Na nejdražším Big Macu si pak konkrétně pochutnáte ve Švýcarsku. Jeho cena v přepočtu odpovídá 6,76 dolarům (142 korun). Nejlevnější ukrajinská verze pochází naopak z Ukrajiny, kde cena Big Macu dosahuje na 1,64 dolarů (34,4 koruny).

 

 

Zdroj: Statista, YRN

 

Infografika: Big Mac index aneb jak jsme na tom s kupní sílou oproti ostatním státům Foto: Jasni / Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.