Indická média jsou připravena za peníze podpořit vládní stranu

Většina velkých indických médií je ochotna za peníze nadržovat vládnoucí Indické lidové straně (BJP). Tvrdí to malé neziskové indické médium Cobrapost, které se odvolává na tajné nahrávky. Ty většina kritizovaných médií označila za zmanipulované. Server BBC označil Cobrapost za kontroverzní organizací, jejíž obvinění si však zaslouží pozornost.

Utajený reportér Cobrapost uvedl, že oslovil přes 25 předních médií. Představil se přitom jako zástupce bohatého hinduistického kláštera, který chce zaplatit obsah, jenž pomůže zajistit, aby u moci zůstala hinduistická nacionalistická BJP. Indii čekají příští rok všeobecné volby. Reportér nastínil, co mají média dělat - propagovat hinduistickou víru, útočit na soupeře BJP a rozdělovat voliče štvavými projevy. Podle Cobrapost všechna média kromě dvou vyjádřila ochotu plán zvážit.

Videa ze setkání zveřejněná na webu Cobrapost zachycují mediální manažery i redaktory, z nichž někteří sami navrhují, že by mohli například zveřejňovat nepřiznanou reklamu, placené zpravodajské výstupy či vytvářet speciální znělky, videa a kvízy.

Mezi oslovenými byl vydavatel listu The Times of India, nejprodávanějších anglicky psaných novin v Indii. Reportér hovořil i se zástupci dalšího velkého anglicky psaného listu The New Indian Express a s představiteli skupiny India Today Group, která vlastní jednu z nejoblíbenějších televizí v zemi. Všechny tři společnosti ale odmítají, že by udělaly něco špatného.

The Times of India tvrdí, že Cobrapost nahrávky upravil a zkreslil skutečný průběh schůzek. Podle listu žádné z médií zmíněných Cobrapost neschválilo cokoli nezákonného či nemorálního a nepodepsalo žádnou smlouvu. Zástupci The Times of India také tvrdí, že roli reportéra Cobrapost prohlédli a záměrně s ním jednali o jeho představách, aby "nachytali podvodníka a odhalili jeho pravý úmysl".

Podle BBC je k obviněním vznesených Cobrapost nutné přistupovat se "zdravým skepticismem". Záznamy podobného typu lze prý snadno manipulovat. Zároveň jde ale o zpochybnění nezávislosti médií v největší demokracii světa. Tento "potenciální skandál" by podle BBC ve většině demokracií vedl k palcovým titulkům a veřejnému pobouření. V Indii se ale sporu podrobně věnuje jen několik on-line médií jako Wire, Scroll a The Print.

Indie se v žebříčku Reportérů bez hranic Index svobody médií loni umístila v horší polovině - mezi 180 hodnocenými zeměmi skončila jako 136.

 

 

Zdroj: ČTK

Indická média jsou připravena za peníze podpořit vládní stranu Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Bilý dům odložil sankce proti KLDR

    Společnost ·

    Bílý dům plánoval v úterý vyhlásit nové rozsáhlé sankce proti Severní Koreji, ale vzhledem k obnoveným nadějím na setkání Donalda Trumpa a Kim Čong-una je v pondělí od…

  2. Do USA míří vysoký severokorejský činitel

    Společnost ·

    Bývalý šéf severokorejské tajné služby Kim Jong-čchol, který nyní řídí agendu vztahů s Jižní Koreou, míří přes Peking do Spojených států. V úterý to uvedla jihokorejsk…

  3. Coca-Cola zahájí v Praze výrobu mléka pro Evropu

    Byznys ·

    Nápojářská firma Coca-Cola HBC ČR a Slovensko v úterý otevřela v pražských Kyjích dvě zmodernizované linky za více než 300 milionů korun. Bude nově vyrábět nápoje rost…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.