Řidičák na zkoušku má přimět začínající řidiče k opatrnější jízdě

V brněnském Centru dopravního výzkumu vzniká podrobná analýza chování mladých řidičů. Na základě ní pak vznikne nová forma průkazu, jež má začínající řidiče přimět k opatrné jízdě. Jde o řidičák na zkoušku. Návrh počítá se dvěma variantami. Hranice pro „vybodování“ může být šestibodová nebo se přestupky nových absolventů autoškol obodují dvojnásobně. Na rádiu Zet o této problematice hovořil dopravní specialista projektu Dopravní jednička Jiří Žák.

Jak vypadá v Česku situace kolem řidičského oprávnění na zkoušku?

V České republice se snažíme o zavedení tohoto speciálního typu průkazu už několik let. Stále ale není shoda nad tím, jak by měl průkaz vypadat. Existuje celá řada zahraničních modelů a ty se liší podle toho, co u toho řidičského průkazu na zkoušku může být nebo jak by měl vypadat a jaká by měla být omezení pro řidiče.

Můžete tedy říct, jakému modelu alespoň návrhu je Česká republika momentálně nejblíž?

Česká republika jak je u nás často zvykem, jde nějakou vlastní třetí cestou. Z mého pohledu je nejrozumnějším modelem, který existuje rakouský. Ten po dobu jednoho roku ukládá novým řidičům po jednom roce řízení povinnost se dostavit k novým zkouškám. Na polygonu nebo nějaké uzavřené ploše pak ukáží, jestli dokáží zvládat krizové situace. Jsou znovu přezkoušeni a je s nimi hovořeno z pohledu psychologie řízení.

Takzvaný řidičský průkaz na zkoušku by měli dostávat absolventi autoškol a to na dva roky. Proč odborníci zvolili zrovna tuto dobu? Proč to není kratší nebo delší časový úsek?

Liší se to v jednotlivých zemích podle toho, jak odborníci dospěli k nějakému názoru. Nevím, proč by se u nás mělo jednat o dva roky. Myslím si, že kratší doba by byla výhodnější a byla by spravedlivější. Je to ale to skutečně otázka odborné debaty. Proč u nás zrovna dva roky to nevím.

Kritici takzvaného řidičského průkazu na zkoušku upozorňují na to, že by takovýto systém kolidoval s ústavou, protože by byla porušena rovnost při postihu přestupku. Co říkáte na tento argument?

To závisí na tom, co by přesně ten průkaz s omezenou platností znamenal. Jestli je to to, že se musíte dostavit k novému přezkoušení, tak to rozhodně v rozporu s ústavou nebude. Jestliže řidiči omezíte po nějakou dobu řízení, tak se třeba Francouzi přiklánějí k tomu, že mladí řidiči by neměli jezdit v nočních hodinách. I tak se nedomnívám, že by to bylo ústavní porušení.

 

 

Projekt Dopravní jednička je realizován za přispění finančních prostředků z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.


 

Řidičák na zkoušku má přimět začínající řidiče k opatrnější jízdě Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.