Fanoušci usilují o navrácení nadzvukového Concordu do provozu, vybrali už 160 milionů liber

Skupina leteckých profesionálů i obyčejných nadšenců vybrala už 160 milionů liber na obnovení provozu jednoho z nadzvukových civilních letadel Concorde. Na rádiu Zet to řekl letecký publicista Martin Velek s tím, že poslední Concorde byl vyřazen z provozu v roce 2003. Podle Veleka je ale i přes snahy fanoušků nepravděpodobné, že se Concorde vrátí do běžného leteckého provozu. Pravděpodobnější je, že se z jednoho muzejního kusu stane jakýsi „létající pomník“ pro členy exkluzivního klubu usilujícího o opětovné zprovoznění legendárního dopravního letadla. 

Z jakého důvodu přestaly Concordy skutečně létat? Byla tím důvodem havárie z června roku 2000, při které se jedno z letadel Concorde krátce po startu z pařížského letiště Charlese de Gaulla zřítilo, nebo šlo spíše o konkurenční boj?

Latadla Concorde neměla ve své době žádnou konkurenci a nemají ji ani teď. Výjimkou byl pouze Tupolev Tu-144, jehož provoz zrušil ještě Sovětský svaz kvůli neekonomičnosti, provozním potížím a pro vysokou cenu paliva. To byl v podstatě hřebík do rakve pro všechna tato letadla a jejich rozvoj. Havárie Concordu přispěla přinejmenším k přerušení jeho provozu. Concorde byl prestižní záležitostí, kdy lidé mohli v nejvyšší cenové kategorii cestovat mezi Londýnem nebo Paříží a Spojenými státy za polovinu času. V USA se létalo do Washingtonu a do New Yorku. Byla to samozřejmě otázka prestiže jak francouzského, tak britského hlavního dopravce. Příčinou vyřazení z provozu mohlo být i to, že Concorde odčerpával klienty nejvyšší byznysové třídě v běžných dopravních letadlech, která mají lepší ekonomiku provozu. Concordu uškodilo i to, že po ropné krizi v roce 1973 skokově vzrostla cena leteckého paliva.

Je podle vás reálné, aby se Concorde vrátil do vzduchu?

Já se domnívám, že do regulérní pravidelné dopravy se zpět k těm svým původním dopravcům, tedy British Airways a Air France, nevrátí. Je tady ta úvaha fandů, kteří dali dohromady asi 160 milionů liber na to, aby bylo možné ten jeden muzejní Concorde uchovávaný pod střechou uschopnit k letu. Stal by se z něj jakýsi létající pomník tohoto fenomenálního letadla, který by umožnil „svezení“ některým členům onoho exkluzivního klubu usilujícího o zavedení Concordu do nepravidelného provozu.

O jaký letoun by se konkrétně jednalo? A pokud by se tato snaha dostat Concorde do vzduchu setkala s pozitivní reakcí, kde konkrétně bychom se s Concordem mohli podle vás setkat?

To letadlo, o kterém je řeč, stojí podle mě ve Francii. Kde přesně by probíhaly ty rekonstrukční práce a podobně, to si myslím, že ještě není jasné. V příštím roce by měl být nicméně Concorde uveden do provozu. Taková ta první idea byla, že by ten stroj byl schopný pojíždět po ploše a byl hnán vlastními motory. Etapa dvě by mohla zahrnovat uvedení do letuschopného stavu. Je tam skutečně mnoho problémů a překážek, které by bylo bezpochyby potřeba překonat. Jde například o pojištění, vyškolení a obnovení návyků posádek. Všechny tyto věci jsou jednak náročné a drahé, a také stojí mnoho času. Zda se to povede, tedy není jasné. Vím ale, že třeba Britové, kteří jsou tradičně srdcaři okolo letadel, provozovali do letošního roku Avro Vulcan. Jde o bombardér s delta křídlem, jehož provoz byl ukončen, když bylo dosaženo maximálního počtu povolených nalétaných hodin. 

 

 

Článek obsahuje pouze část rozhovoru s leteckým publicistou Martinem Velekem. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Fanoušci usilují o navrácení nadzvukového Concordu do provozu, vybrali už 160 milionů liber Foto: Senohrabek / Shutterstock.com: Dopravní letadlo Concorde

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.