Česko zaostává za státy EU se stavbou vysokorychlostní železnice o 30 let

Vysokorychlostní železnice funguje na území Evropy minimálně 30 let. Na její projektech se pracuje i v sousedních zemích. Předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp v pořadu Tržní okénko řekl, že je potřeba, abychom do toho také vstoupili. Podle něj vysokorychlostní železnice přináší řadu výhod. Mezi ně patří uvolnění dálnic, ekologie a turismu. Především se podle něj dostaneme technologicky na výši a zajistíme si příliv nových investic. 

Vysokorychlostní železnici považuje za potřebnou i samotná Bílá kniha Evropské unie z roku 2011. Do roku 2030 má být na základě ní délka těchto tratí ztrojnásobena. EU pak v roce 2050 počítá s jejím úplným dokončením. Ostatní státy nás přitom při nových projektech začínají obcházet, což nám rozhodně nehraje do karet.

„Na severu jsme obcházeni po celkem jednoduché linii Berlín, Varšava a Moskva. Všechno po rovině. Na jihu je údolí Dunaje. Je tedy na nás, abychom se zapojili a odklonili proudy cestujících, manažerů, investorů, turistů také k nám,“ řekl na rádiu Zet Šíp.

Vysokorychlostní železnice je podle Šípa plně srovnatelná v konkurenci s leteckou dopravou. Rychlost těchto vlaků totiž dosahuje do 500 kilometrů za hodinu. Oproti letadlům jde rovněž o šetrnější způsob dopravy k životnímu prostředí. Cestování rychlovlaky má také uvolnit zacpané dálnice a omezit tak cestování automobilem.

„Musíme konečně začít pracovat s dlouhodobější perspektivou a skoncovat s tím, že se zejména u politiků ohlíží každý pouze na nejbližší volební období. Podle mého názoru je nereálné, aby u nás takováto trať byla provozována před rokem 2030. Domnívám se ale, že období mezi rokem 2030 až 2050 je přesně to, kdyby tato síť u nás měla vzniknout,“ sdělil Šíp.

Další země Visegrádské čtyřky jsou v podstatě na stejné úrovni jako my. Za nimi bychom se ale podle Šípa neměli ohlížet. Je potřeba konkurovat západním mocnostem. „Pořád existuje určitý souboj o to, kdo získá víc investic, víc prostoru pro blahobyt, víc lepšího životního prostředí. My se tady nemůžeme ohlížet dozadu ale dopředu. Aspoň takto jsem si to představoval, když jsme v roce 1989 cinkali klíči,“ uvedl Šíp. 

 

 

Pořad Tržní okénko je pravidelný magazín rádia Zet. Hlavní ekonom finanční skupiny Roklen Lukáš Kovanda v něm se svými hosty mluví o aktuálním ekonomickém dění.

Nejnovější díl pořadu, ve kterém byla hostem Lukáš Kovandy předseda dopravní sekce Hospodářské komory Emanuel Šíp, si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Česko zaostává za státy EU se stavbou vysokorychlostní železnice o 30 let Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.