Česká republika nechá kvůli skandálu s emisemi zkontrolovat automobily koncernu Volkswagen

Ministerstvo dopravy České republiky je připraveno svolat ke kontrole majitele aut koncernu Volkswagen včetně domácí Škody Auto, které jsou vybaveny motorem TDI s možností obcházet emisní měření. Výrobce by jim měl bezplatně zkontrolovat všechny parametry motoru a případné závady na vlastní náklady opravit. Uvedl to ve středu ministr dopravy Dan Ťok s tím, že zatím neví, kolika aut v Česku se skandál týká. Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn už převzal odpovědnost za skandál a odstoupil z funkce. Koncern Volkswagen, kam Škoda Auto patří, může za obcházení měření emisí dostat v USA pokutu až 18 miliard dolarů.  

„To, že došlo k nějakému druhu ovlivňování měření, je asi nepochybné,“ uvedl Ťok, který se včera sešel se zástupci Volkswagenu. Do jaké míry o celé záležitosti zástupci firmy věděli, hodnotit nechtěl. Ministerstvo dopravy podle něj věc prověří ve spolupráci s německými resortními kolegy.

Ťok také řekl, že ministerstvo bude společně s automobilkou Škoda Auto informovat majitele vozů s motory, v nichž může být problém, a bude je zvát na kontroly. Škoda Auto, která v minulosti do některých aut „inkriminované motory“ dávala, slíbila, že majitelům aut vyjde vstříc.

Jak by případná svolávací akce probíhala, zatím nechce Škoda ani tuzemský importér vozů koncernu VW komentovat. Podle oficiálního vyjádření na nalezení řešení pracuje technický vývoj Volkswagenu. Podle serveru Auto.cz se nejčastěji mluví o nahrání nového softwaru řídicí jednotky motoru. Jde o takzvané „flashování“, tedy proces, který se už léta provádí u aut zcela běžně. Většinou se tak děje na základě stížností zákazníků na různé chyby a anomálie, která auto, častěji po náběhu produkce nového modelu, při provozu vykazuje.

Skandál vypukl minulý týden v pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech v řídící jednotce software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti tak auta vypouštěla mnohem víc škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů. Celkem se úprava měla týkat 11 milionů aut po celém světě. Skandál začaly vyšetřovat tento týden i některé evropské země.

Škoda Auto k celé věci uvedla, že nyní už v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů Fabia, Octavia, Superb, Rapid nebo Roomster. Firma neupřesnila, kdy motory o objemu 1,6 a 2,0 litru pod typovým označením EA 189 používala, ani do kolika aut je namontovala. Podle dnešní Mladé fronty Dnes šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013. Podle mluvčího Škody Vítka Pelce jsou všechna dotčená vozidla naprosto bezpečná a plně schopná dalšího provozu. „Celá kauza se týká výhradně složení emitovaných výfukových plynů. Je zcela bez diskuze, že přijímáme plnou zodpovědnost za řešení této nesrovnalosti včetně případné zákaznické péče,“ řekl mluvčí.

Falšování emisních údajů u aut vyráběných koncernem Volkswagen může podle odborníků znamenat pro životní prostředí vážný problém. „Je to vážný problém. Všechna ta auta mají nezanedbatelné emise škodlivin. Jestli se obvinění prokáže, mohlo to životnímu prostředí výrazně škodit. O tom není nejmenších pochyb,“ reagoval zástupce ředitele Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy Bedřich Moldan.

Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka ale není stanovování stále přísnějších emisních limitů pro motorová vozidla „od nazelenalého stolu“ v Bruselu bez přihlédnutí k technicko-ekonomickým možnostem výrobců v časové řadě správnou cestou k udržitelnému rozvoji a čistší dopravě v globálním měřítku. Připomněl, že existují mnohem větší znečišťovatelé, například námořní, letečtí i železniční dopravci nebo výrobci elektrické energie. Řešení pro automobilový průmysl vidí v nastavení homologačních měřících cyklů a podmínek měření tak, aby co nejvíce odpovídaly běžnému provozu.

 

Zdroj: ČTK

 

Česká republika nechá kvůli skandálu s emisemi zkontrolovat automobily koncernu Volkswagen Foto: Quka / Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.