Česká pošta chce prodávat i léky, lékárnická komora s plánem nesouhlasí

Česká pošta zvažuje možnost, že by distribuovala léky bez předpisu. Lékárníci s touto vizí nesouhlasí - mimo jiné proto, že na poštovních pobočkách nejsou vyškolení pracovníci, kteří by mohli fundovaně poradit. O záměru diskutují ve Studiu Zet mluvčí pošty Ivo Mravinac a viceprezident České lékárnické komory Michal Hojný.

Česká pošta plánuje projekt Poštovní lékárny spustit ve spolupráci s obchodním partnerem, firmou Euroclinicum. Volně dostupné léky a potravinové doplňky by pošta doručovala především ve vesnicích. Záměr by podle České pošty mohl vyhovět především seniorům bez přístupu k internetu, kteří bydlí v malých obcích bez lékárny.

Projekt ještě není definitivně schválený, protože nový generální ředitel Martin Elkán se rozhodl všechny projekty revidovat. Memorandum mezi Českou poštou a firmou Euroclinicum bylo uzavřeno už loni, za předchozího vedení.

O záměru vytvoření Poštovní lékárny ve Studiu Zet mluvili mluvčí České pošty Ivo Mravinac a viceprezident České lékárnické komory Michalem Hojný.

 

Pane Mravinaci, proč Česká pošta zvažuje možnost přijímat v malých obcích objednávky léků bez předpisu a ty pak zájemcům doručovat? A jak by tato služba měla v praxi fungovat?

IM: Ta myšlenka je opravdu stará, na poště se objevila už zhruba před deseti lety, ale my jsme pro ni potřebovali partnera, protože Česká lékárnická komora má pravdu v tom, že to není přímo byznys České pošty. Nicméně je třeba podotknout, že pošta v tom bude mít roli pouze distribuční anebo komunikačního prostředníka. Popíšu vám to: budete doma u internetu a objednáte si lék. Ten vám doručí Česká pošta. Podotýkám, že jde o volně prodejný lék, který můžete koupit i na čerpací stanici nebo v obchodním domě. Stejně se to týká i potravinových doplňků. Jsou to prostě volně prodejné věci, takže bych to nedramatizoval a myslím si, že jakákoliv ostrá rétorika sem nepatří. To je první fáze.

Protože se jedná o vesnice nebo odlehlá místa, kde starší občané ještě nepřivykli internetu nebo ho nemají rádi, pošta jim pomůže. Už od středověku v podstatě plní roli určitého komunikačního prostředníka. A to je to samé. Prostě přijdete na poštu, budete chtít volně prodejný lék, takže vám naše pracovnice pomůže lék objednat a pak ho zase pošta doručí. To co je opravdu klíčové je, že odborným garantem, opravdu renomovaným partnerem, je zdravotnické zařízení, takže útoky České lékařské komory mi nepřijdou ani adekvátní, ani relevantní.        

Pane Hojný, Česká lékárnická komora ústy prezidenta organizace Lubomíra Chudoby označila záměr pošty za hazard se zdravím obyvatel. Co vaši komoru vede k tak příkrému odsouzení podnikatelské vize České pošty a jejího obchodního partnera?

MH: Předně děkuji za zprávu, že nový pan ředitel nejdřív bude revidovat nápady předchozího vedení, protože zrovna tento projekt vidím jako ten, který by si revizi určitě zasloužil. Protože nejen podle nás, ale i podle Evropského soudního dvora jsou léčiva zboží zvláštního určení. A to proto, že při chybném nebo nadměrném užívání mohou poškodit pacienta i ta léčiva, o kterých pan Mravinac hovoří jako o těch, která jsou dostupná na benzinových pumpách. To jsou totiž takzvaná vyhrazená léčiva. Ze zákona o léčivech vyplývá, že každý kdo s nimi přichází do kontaktu, kdo je pacientům nabízí, musí absolvovat kurz, který trvá asi 35 hodin a ten je přesně definován, co se týče struktury. Tím chci jen ukázat na další paradox, že byť Česká pošta ukazuje, že je tady jen jakýmsi prostředníkem a že garantem je zdravotnické zařízení, tak podle veřejně dostupné databáze, která je dostupná na webu Státního ústavu pro kontrolu léčiv, firma Euroclinicum nemá oprávnění pro realizace takzvaného internetového prodeje. Takže není splněná ani ta další zákonná podmínka pro tento způsob distribuce. Když to shrnu, tak i léčiva, která jsou volně prodejná, i doplňky stravy mohou za jistých okolností konkrétním skupinám pacientů zdraví spíše poškodit. Tady bych ukázal, že možná tou nejvíce rizikovou skupinou z hlediska nevhodných kombinací těchto léčiv s běžnou medikací na ředění krve, snížení tlaku a podobně, jsou právě senioři. Z tohoto důvodu nám tento projekt České pošty přijde naprosto nerelevantní a myslím si, že každý zákazník České pošty by spíše ocenil orientaci pošty na její hlavní byznys, který od České pošty očekává, než řešení těchto prodejových aktivit.     

Pane Mravinaci, vaše reakce?

IM: Víte, vypadá to sice rozumně, ale na druhou stranu Česká lékárnická komora nepodnikla žádné útočné kroky, proti žádným jiným místům, kde by se podobné léky prodávaly. Ale netřeba dopředu prozrazovat všechny detaily. Jiná věc je také, že dnes už existují servery, kde si volně prodejné léky můžete nakoupit a není s tím vůbec žádný problém. A těch serverů je docela dost. Pokud pošta hraje roli prostředníka a je tam zdravotnické zařízení jako odborný garant, tak bych to opravdu nijak nezpochybňoval a té myšlence bych se nebránil. Pokud jste sledovali reakce veřejnosti, tak ta to opravdu vítá. Řeknu ještě jeden pozoruhodný aspekt: a to mi pan kolega z České lékárnické komory jistě potvrdí. V internetovém prodeji, a je to celosvětový problém, najdete hodně padělků, hodně nekvalitních a špatných léků. Společnost Euroclinicum je v našem uskupení právě proto, že chceme mít jistotu, že léky budou opravdu pravé a takové, jaké mají být. Já si myslím, že pokud existuje společenské nebezpečí, tak je to u léků, které jsou podvrhem a které mohou lidem škodit. Tady bude garance, že léky jsou v pořádku. Projekt není ještě v běhu natolik, abychom mohli říct třeba “v září nebo v prosinci se lékárna rozběhne”. Možná se nerozběhne vůbec. Je skutečně pravdou, že generální ředitel nechal zvážit všechny významnější projekty, které pošta rozpracovala za poslední rok a i u tohoto projektu jsou stále otazníky. Ne proto, že by byl špatně postavený, nebo že by tam byly velké pochybnosti, ale prostě a jednoduše se počítá business case. Musíme mít jistotu, že Česká pošta z toho bude mít dostatek finančních prostředků, jinak by se do toho nepouštěla. To je jediný důvod.

 

Pane Mravinaci, je ale vůbec technicky možné, aby vaši pracovníci u přepážek ještě zprostředkovávali zákazníkům nejen fundované odpovědi odborníků z partnerské společnosti, ale ještě vyplňovali webové objednávky u obchodního partnera společnosti Euroklinikum? Už teď se mnohdy tvoří dlouhé fronty a tím by se to mohlo ještě zdržet.       

IM: Kdyby to bylo ve městech, tak by to byl velký problém. My ale nechceme konkurovat ve velkých městech, kde máte lékárnu na každém rohu. Ve vesnicích do tisíce obyvatel myslím lékárnu nenajdete ani jednu. Do dvou tisíc je jich, myslím sto padesát, ale tady to číslo mám přibližné. Pošt je tam ale přes dva a půl tisíce. Tady vidíte ten výrazný nepoměr.

Pane Hojný, Poštovní lékárna by prakticky mohla fungovat jako většina internetových lékáren jen s tím rozdílem, že by pracovníci u přepážek za klienty vyplňovali objednávky. Má Česká lékárnická asociace podobné výhrady k fungování ostatních internetových prodejců léků?

MH: Pan Mravinac říkal, že česká lékárnická komora se nikdy neohrazovala proti volně prodejnému sortimentu dostupnému třeba na pumpách. To není vůbec pravda. My jsme při jakékoliv novele zákona poukazovali na nebezpečí zneužití těchto přípravků a na případné poškození pacientů. Takže to není v žádném případě pravda. Ještě jeden důvod, který bych rád uvedl: označení “poštovní lékárna” je parazitování na názvu zdravotnického zařízení a s tím pošta se svými prostory samozřejmě nemá vůbec nic společného. To jsou hlavní argumenty, na které jsem ještě zapomněl.

Internetový prodej je v tuto chvíli striktně navázaný na kamennou lékárnu a lékárna má povinnost v rámci internetového prodeje poskytovat i poradenství. To samoozřejmě pošta dělat nemůže, protože pošta nemá, pokud já vím, odborníky vzdělané ať už vysokoškolským nebo středoškolským vzděláním v oboru farmacie. Tito zaměstnanci na přepážkách samozřejmě na poštách ani nesmí poskytovat jakékoli odborné poradenství. Takže to jsou asi zásadní rozdíly, maximálně vyplňovat formuláře a podobně, ale jak říkám i mezi vyhrazenými léčivy a doplňky stravy jsou, některé, které pacient užívá jako běžnou léčbu a mohou ho poškozovat.   

Pane Mravinaci, pokud by Česká pošta vizi Poštovní lékárny realizovala, kolika poboček by se její provoz týkal?

IM: Když to pošta nastaví systémově, tak by se to týkalo všech poboček. Jde o to, že pošty jsou propojeny speciálním IT systémem, kterému říkáme Apost. Když přijdete na poštu a podáte dopis nebo balík, tak se vždycky všechny dokumenty strkají do takového stroječku - to je přesně ten počítačový systém, kterým jsou propojeny pošty, takže to můžeme nastavit vždycky jako celek. Nicméně, pokud bychom konkurovali lékárnám a ono to je o konkurenci, není to o ničem jiném a to je potřeba si uvědomit, tak to bude opravdu jen v malých vískách. Pravda je, že pošt tam máme více než dva a půl tisíce. To znamená, že je to velká síla, je to samozřejmě věc, která budí trochu respekt a samozřejmě i obavy lékárnické komory, protože my v tu chvíli budeme konkurencí.

Lékárna nebude pošty, bude našeho partnera. My jsme s ním uzavřeli sdružení a to z jediného důvodu - My bychom o kus toho kšeftu stejně nepřišli, protože bychom pravděpodobně léky doručovali tak jako tak. Na trhu totiž najdete málo společností, které dokáží doručit až do odlehlých částí naší země. Pokud jsme uzavřeli sdružení, tak jsme ho uzavřeli s někým,kdo může provozovat lékárnu a my jsme pošta, proto “lékárna poštovní”. Je to normální marketingový tah, je to název, který tomu projektu sluší a myslím si, že budí docela oprávněné obavy u konkurence.  

MH: Jen bych chtěl říct, že to označení, že se jedná o “kšeft”, jak o tom mluví pan Mravinac, svědčí o tom, jakým způsobem k tomu Česká pošta přistupuje. Když se snižuje profit aktivit, které realizují lékárníci, tak se spíš soustřeďují na vzdělávání svých zaměstnanců, lékárníků, farmaceutických asistentů, aby lépe poskytovali to, kvůli čemu tady pro pacienty jsou. Nerozšiřují ty aktivity dále.   

Zdroj: Zet

 

Česká pošta chce prodávat i léky, lékárnická komora s plánem nesouhlasí Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Rusko se ostře ohradilo proti americkým sankcím

    Byznys ·

    Moskva dnes dotčeně a ostrými slovy zareagovala na nové americké sankce, které postihují i řadu klíčových ruských firem. Jejich akcie už dnes na moskevské burze citeln…

  2. Mulally z Fordu přechází do správní rady Googlu

    Byznys ·

    Bývalý generální ředitel automobilky Ford Motor, Alan Mulally, byl jmenován do správní rady internetové společnosti Google. Google který plánuje rozšířit svůj operační…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.