České firmy nejsou zvyklé pracovat s PR agenturami, ve srovnání s jinými trhy jsou pozadu

Většina českých firem určitým způsobem investuje do budování a udržování vztahů s veřejností. Z průzkumu agentury Pram Consulting ale vyplývá, že některé společnosti vnímají zkratku PR (Public Relations, pozn. red.) pouze jako doplněk k marketingové komunikaci. Řídící partner PR agentury Pram Consulting Patrik Schober na rádiu Zet řekl, že české firmy nejsou zvyklé pracovat s PR agenturami. Ty totiž na českém trhu fungují pouhých pětadvacet let. Ve světě a především pak ve Spojených státech jsou přitom služby agentur k dispozici 80 let. 

Z průzkumu mezi českými PR manažery vyplývá, že PR je pro české firmy důležité zejména pro podporu prodeje. Jak se to projevuje v praxi? Jak může PR přispět k lepším obchodním výsledkům?

Například se rozhodujete o koupi auta. Reklama v televizi nebo inzerce v tištěných médiích vás třeba zaujme, zaujme vás ten brand a to auto si chcete koupit. Přece jenom vám to ale nedá a chcete si něco přečíst. To znamená, že se podíváte na nějaký autosalon, přečtete si něco v tištěných médiích. Potom jdete na internet, na nějaké blogy, zeptáte se kamarádů na Facebooku a toto už je právě parketa PR, které může člověku pomoci učinit to rozhodnutí...

Jaké jsou teď v PR trendy? KIam se PR posouvá ať už v České republice nebo jinde ve světě?

Dlouhodobě se posouvá už od roku 2000 od tištěných médií k elektronickým médiím. V posledních šesti letech se pak posouvá k sociálním médiím, kterými nemyslíme pouze Facebook ale i Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram, YouTube a tak dále. S tím souvisí také přesun financí z inzerce z tištěných a možná i elektronických médií do online obsahu a podpory PR digitálních agentur, které komunikují na těch platformách, které jsem jmenoval. Česko kopíruje trend, který je ve světě. V poslední době se hodně hovoří o employer brandingu (budování značky zaměstnavatele, pozn. red.), který v podstatě s digitální komunikaci nemá nic společného, ale je to další trend, který firmy v rámci PR a v rámci komunikace využívají.

Co je důležité pro to, aby se budování a udržování vztahů firmě finančně vyplatilo.

Je potřeba, aby si na začátku firma vždy řekla, co chce komunikovat a kolik toho ke komunikaci má. Pokud má jednu zprávu za čtvrt roku, tak je asi zbytečné, aby si najala PR manažera, je lepší si na to najmout PR agenturu nebo možná i nějakého freelancera, který jednou za čas zkrátka něco udělá. Já bych možná řekl, jakým způsobem PR agentury pracují. My vlastně pracujeme tak, že přepočítáváme veškeré služby na čas, mámě nějakou hodinovou sazbu a z toho nám potom vychází ten celkový náklad na to provést veškeré služby pro daného klienta. S tímto by firma, která uvažuje o PR, měla počítat. To znamená, říci si, co chce komunikovat, kolik toho chce komunikovat. Říci si, jestli na to chce mít zaměstnaného člověka, anebo jestli si na to vezme agenturu. Zaměstnaný člověk, který je šikovný a který má nějaké zkušenosti, tak v nákladech bude stát určitě, pokud se bavíme o Praze více než 50 tisíc korun měsíčně. Z tohoto pohledu bych potom dál vycházel, jestli si vzít radši PR agenturu nebo najmout speciálního člověka.

Lidí, kteří se PR v České republice věnují, je celá řada. Je ale v tuzemsku podle vás dostatek opravdových profesionálů v oboru?

Ono PR je taková hraniční disciplína. Hodně lidí si myslí, že když jsou dobrými novináři, tak mohou být i dobrými PR pracovníky. Ono to tak ale není. Novinář je totiž novinář, nemusí tedy rozumět marketingu a není dobrým obchodníkem. Lidi, kteří vystudují ekonomku nebo nějaký jiný obor, zase nemusí umět psát. V tom je největší problém, proč vlastně například v průzkumu vychází, že pro 94 procent dotazovaných firem je těžké sehnat PR profesionála. Je to dané tím, že i když ti lidé jsou dobří v nějakém oboru, tak to neumí zkombinovat. V dnešní v době máme několik vysokých škol, které se PR věnují. Mají tam obory, jsou různé rekvalifikační kurzy. Dobrý PR specialista se pozná ale až za několik let, když si projde nějakými pozicemi a zjistí, jestli ho to vůbec baví a jestli to umí. V tom je ten problém.

Čím je podle vás dané to, že české firmy nejsou zvyklé pracovat s PR agenturami, jak vychází z průzkumu? Je to tím, že české PR agentury nemají dostatečnou kvalitu, jsou příliš drahé nebo jim firmy nevěří?

Myslím si, že je to tím, že PR tady máme posledních pětadvacet let. Pokud se podíváme do světa zvlášť pak do Spojených států, tak tam agentury existují 70 až 80 let. Firmy jsou pak zvyklé s PR agenturami pracovat, zatímco české firmy na to příliš zvyklé nejsou. Co se týče ceny, tak ta odpovídá trhu. V Německu PR agentury pracují za zhruba dvojnásobek toho, co my tady v Česku, v Británii pak za pětinásobek a v Americe za desetinásobek. Není to tím, že by odvedly více práce, ale je to dané tou velikostí trhu. Já jsem se setkal ve světě s agenturami, které jsou stejně dobré nebo i horší a jen několik z nich bylo lepších než český standard.

 

Článek obsahuje pouze část rozhovoru s řídícím partnerem PR agentury Pram Consulting Patrikem Schoberem. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

České firmy nejsou zvyklé pracovat s PR agenturami, ve srovnání s jinými trhy jsou pozadu Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.