Emoční inteligence: 8 bodů jak zanechat kladný první dojem

Pár sekund stačí na to, aby se člověk druhému znelíbil. Výzkum Kalifornské univerzity v Los Angeles (UCLA) přitom poukazuje na to, že první dojem lze u druhých lidí změnit jen velmi stěží. Velké množství lidí se podle internetového magazínu Forbes domnívá, že sympatie jsou vrozené a nelze se jim naučit. Jde ovšem o zcela mylnou představu. Sympatie lze kontrolovat pomocí takzvané emoční inteligence. Jak zabodovat na první pohled u důležitých lidí, se dozvíte v našich šesti následujících bodech.

Studie provedená UCLA hodnotí pět set přídavných jmen, pomocí níž lze hodnotit člověka. Mezi nejlépe hodnocená přídavná jména přitom podle Forbesu překvapivě nepatří slova připisující se k vrozených vlastnostem. Člověk tak nemusí být nutně společenský, inteligentní nebo atraktivní, aby zaujal svého oponenta. Nejdůležitější jsou naopak vlastnosti, jako upřímnost, transparentnost a schopnost porozumět. 

Tato dříve zmíněná hodnotící slova a mnohá další pomáhají popsat emoční inteligenci lidí.

 

1. Aktivní naslouchání

Aktivní naslouchání znamená to, že člověk musí být schopný soustředit se na to, co mu říká druhá osoba. Kladení souvisejících otázek zapadajících jako puzzle do daného tématu, je skvělý způsob, jak člověka přesvědčit o tom, že jste jej poslouchali. Pokud si nejste jisti, jestli jste rozebíranému tématu porozuměli, tak raději otázku nepokládejte. Jestliže změníte zcela rozebírané téma, tak dáváte najevo, že máte na srdci něco mnohem důležitějšího. Znamená to skutečnost, že rovněž neznáte odpovědi na dříve rozebírané téma a jeho problematika vás nezajímá. 

2. Nechte první slovo 

Nemusíte se bát nechat svého oponenta vést konverzaci. Vždy můžete pokládat dobré otázky, které vám budou sloužit jako určitá forma záchrany. Pokud to vezmete přímo od podlahy a budete chtít ukázat dominanci, tak si důvěru podle Forbesu rozhodně nevybudujete. Tu lze získat ve chvíli, když člověka proti vám ucítí nádech určité empatie. Lidé potřebují být chápáni, když jim to neukážete, tak se před vámi uzavřou. 

3. Na nic si nehrajte, buďte autentičtí

Být upřímný a čestný jsou nezbytné faktory k tomu, abyste se stali u druhých osob sympatičtí. Nikdo nemá rád lidi, kteří si nasazují masku a chovají se nepřirozeně. Lidé se obklopují upřímnými jedinci, jimž mohou důvěřovat. Je obtížné zalíbit si osobu, u které nejste schopni určit, kým skutečně je.

4. Používejte sílu řeči těla

Síla vašich gest, výrazů a tónu hlasu může pozitivně naklonit oponenty na vaši stranu. Nadšené znění vašeho hlasu, úsměv na tváři, nezkřížené ruce, udržování očního kontaktu jsou všechno formy související s pozitivní řečí těla. I to může být rozdílový prvek, který vám dá výhodu před ostatními.

5. Pamatujte si jména

Jméno je nezbytnou součástí vaší identity. Je úžasné, když si jej lidé pamatují a používají jej. Sympatičtí lidé oslovují své známé jménem pokaždé, když je vidí. Neměli byste používat něčí jméno pouze ve chvíli, když jej pozdravíte. Lidé se cítí podle Forbesu lépe, když je lidé oslovují během konverzace vlastním jménem. Pokud si pamatujete tváře, ale máte problémy si uchovat v paměti jména lidí, tak se nebojte zeptat podruhé na to, jak se jmenují. Zeptejte se zcela určitě ve chvíli, když si budete jisti, že se s daným člověkem ještě někdy setkáte.

6. Odložte svůj telefon

Důvěru si nikdy nezískáte tím, že budete během konverzace zírat do telefonu. Nic nedokáže naštvat lidi více, než situace, kdy si začnete během konverzace vyřizovat textové zprávy. Do problémů se můžete dostat i ve chvíli, když se pouze letmo podíváte na displej vašeho chytrého telefonu. Pokud máte domluvou schůzku, tak svoji veškerou energii soustřeďte na danou konverzaci. Poté zcela jistě zjistíte, že hovory s lidmi jsou mnohou zábavnější a efektivnější, když se do nich zcela ponoříte.

7. Málo slov může znamenat výhodu

Může to znít bláhově. Výzkum UCLA poukazuje na to, že rozhovor trvající pět minut může být oproti sáhodlouhým dialogům přínosnější. Pokud dokážete myšlenky vašeho oponenta pochopit v krátkém časovém úseku, tak máte vyhráno.

8. Na pohovor se důkladně připravte

Lidé milují, když o nich něco víte a nemusí vám všechno servírovat pod nos. Před schůzkou nebo důležitým pracovním pohovorem si zjistěte, co vůbec nejvíce možných informací. Porozhlédněte se po faktech souvisejících se společností. Těmito vědomostmi dokazujete schopnosti a důvěryhodnost. Ukazujete, že jste iniciativní a disponujete určité zodpovědnosti. 

 

 

Zdroj: Forbes, Zet

 

Emoční inteligence: 8 bodů jak zanechat kladný první dojem Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.