„Železniční doprava má díky ekologii a využití obnovitelných zdrojů potenciál,“ říká M. Kvizda

Globalizace, sjednocování trhů a růst světové ekonomiky zaručují železniční dopravě budoucnost. Na rádiu Zet to v pořadu Alter Eko řekl ekonom působící na Masarykově univerzitě v Brně a odborník na železniční dopravu Martin Kvizda. Hlavní potenciál železnice podle Kvizdy spočívá v její ekologické šetrnosti a možnosti využití energie získávané z obnovitelných zdrojů.

Železnice má podle Martina Kvizdy budoucnost. Tato skutečnost je daná především globalizací, sjednocováním trhů a růstem světové ekonomiky. Všechny tyto faktory vyvolávají tlak a požadavky na dopravu osob a zboží. Kvizda si myslí, že železnice by do budoucna mohla dokonce částečně přebrat úlohu silniční dopravy.  

„Důvodem je především skutečnost, že železnice je schopna spotřebovávat nejenom fosilní paliva, ale i obnovitelné zdroje. Je také schopna převážet zboží a osoby ekologicky a energeticky méně náročně. Využívá také energii transformovanou ze sluneční energie nebo z větru. V tom vidím její hlavní potenciál,“ řekl na rádiu Zet Kvizda.

Problematickou záležitostí v železniční dopravě je podle Kvizdy systém nastavený v rámci Evropy. Vlastníkem dopravních cest je totiž většinou stát. Vlaky naopak provozují soukromí dopravci. Ti se společně s regulátory tomuto systému snaží přizpůsobit. Nefunguje to ale tak, jak by mělo, což brání reálné liberalizaci železniční dopravy.

Vzorem by měla být Velká Británie

Kvizda uvedl jako příklad velké liberalizace Velkou Británii. Krok k uvolnění pravidel tam spočíval v tom, že zprivatizováni nebyli jen dopravci, ale i samotné dopravní cesty. I to však s sebou přineslo určité problémy.

„Vedlo to k neschopnosti financovat údržbu a provoz infrastruktury a dopravních cest. Ale vedlo to také k haváriím. Nakonec i soukromý subjekt jako vlastník dopravní cesty zkrachoval. I Velká Británie tedy nakonec přešla na model, který je teď obvyklý v Evropě. To znamená, že dopravní cestu vlastní stát,“ uvedl Kvizda na rádiu Zet.

I přesto by si měla česká železnice vzít podle Kvizdy příklad z Velké Británie. Důvodem je efektivní organizace provozu.  

„Britská železnice je založená na systému franšíz. To je něco, co známe z historie železničního provozu. Každá železniční společnost se chlubila tím, že může provozovat dopravu, stavět dráhu a tak dále. Ten princip je trochu podobný a funguje na tom, že jednotlivé železniční společnosti a železniční dopravci vlastní na určitou dobu zpravidla na sedm až deset let privilegium provozovat dopravu na určitém úseku sítě po určitých trasách,“ vysvětlil Kvizda na rádiu Zet. 

 

Alter Eko je pravidelný magazín rádia Zet, ve kterém osobnosti z byznysu a ekonomické sféry vedou rozhovory s úspěšnými lidmi z různých oborů. 

Nejnovější díl pořadu si můžete přehrát v playeru výše. Všechny ostatní díly jsou k dispozici ZDE.

 

Zdroj: Zet

„Železniční doprava má díky ekologii a využití obnovitelných zdrojů potenciál,“ říká M. Kvizda Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.