Ekonom J. Waldfogel: Nejefektivnějším vánočním dárkem je obálka s penězi

Ekonom Joel Waldfogel došel ve studii z roku 1993 k závěru, že ekonomicky nejefektivnějším vánočním dárkem je obálka s penězi. Ekonomická ztráta z nevhodných dárků - jev který Waldfogel označuje jako umrtvená ztráta Vánoc -  se dá i vyčíslit. Podle Waldfogelova modelu je tak ročně v Česku minimálně deset miliard korun nebo víc vynaloženo na dárky neefektivně.

V souvislosti s Vánoci ekonomové studovali hned několik jevů. Pro jejich výzkumy existuje i souhrnné označení „Ekonomie Vánoc“. Těmito ekonomickými jevy v období svátků se zabýval i americký ekonom Joel Waldfogel z Yaleské univerzity.

O Waldfogelově ekonomickém výzkumu Vánoc, ale i o ostatních jevech, jako je například takzvaný Santa Klaus efekt, hovořil na rádiu Zet pedagog na Vysoké škole ekonomické v Praze a hlavní ekonom finanční skupiny Roklen Lukáš Kovanda.

 

Pane Kovando, na základě čeho vznikl závěr, že ekonomicky nejefektivnějším dárkem je hotovost?

Joel Waldfogel na základě svého šetření a výzkumu seznal, že nejefektivnější je dárek ve formě hotovosti v obálce, protože vycházel z toho, čemu ekonomové říkají „maximalizace užitku“. Nejvíce maximalizuji svůj vlastní užitek vždy, když si vybírám jakékoliv zboží či službu já sám. Nikdy se nikdo další nemůže tak efektivně vžít do mých přání a tužeb jako já sám. Je li tomu naopak, vzniká určitá ztráta, která je vyčíslitelná i peněžně.

Jak velká je podle ekonomů ztráta, která takovou neefektivitou vzniká?

Ekonomové tuto ztrátu označují jako „umrtvenou ztrátu Vánoc“. Umrtvená ztráta je širší koncept, který se dá vztáhnout třeba i na otázky spjaté s daňovým systémem. Joel Waldfogel vztáhl tento koncept na problematiku vánočního obdarovávání. Shledal, že 10 % a jedna třetina z ceny dárku je právě tato umrtvená ztráta Vánoc. Tedy ztráta plynoucí z toho, že se přesně netrefím do přání a tužeb obdarovávaného.

Takže když se například v roce 2007 utratilo v ČR za dárky kolem 80 miliard korun, tak ta umrtvená ztráta Vánoc, ta neefektivita, jde do desítek miliard korun.

 

Článek obsahuje pouze vybrané pasáže z rozhovoru. Celý záznam si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: ZET

Ekonom J. Waldfogel: Nejefektivnějším vánočním dárkem je obálka s penězi Foto: shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Číňané dnes zaplatili za Florentinum

    Byznys ·

    Čínská skupina China Energy Company Limited (CEFC) dnes uhradila plnou kupní cenu za pražské Florentinum a stala se jeho majitelem. Administrativní komplex v centru Pr…

  2. Jednou z obětí útoku v Berlíně byla Češka

    Společnost ·

    Jednou z 12 obětí pondělního atentátu na vánoční trh v centru Berlína je i česká občanka. Žena dlouhodobě žila a pracovala v Německu. Po pravděpodobném pachateli útoku…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.