Češi loni za fair trade výrobky utratili rekordních 174 milionů korun, nejvíce za kávu

Češi si loni koupili fair trade výrobky za rekordních 174 milionů korun, 100 milionů z této částky utratili za kávu. Je to i díky tomu, že fair trade výrobky dříve dostupné pouze ve specializovaných obchodech začínají nabízet i běžné supermarkety či kavárny.

Češi si loni koupili fair trade výrobky za rekordních 174 milionů korun. V roce 2005 lidé za „spravedlivé" produkty v Česku utratili jen tři miliony. 

„Významným momentem pro rozvoj fair trade u nás byla proměna struktury trhu s fairtradovými výrobky. Fair trade, který byl původně doménou specializovaných obchodů s biopotravinami a zdravou výživou, se postupně dostává do supermarketů a kavárenských řetězců,“ uvedla ředitelka Fairtrade ČS Hana Chorváthová.

Fair trade je způsob obchodu, který zaručuje pracovníkům z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky spravedlivou odměnu za jejich práci. Pěstitelé a řemeslníci v rámci fair trade dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim důstojný život.

Nejpopulárnějším produktem v této oblasti je v Česku káva. Loni se jí v prodalo 142 tun v hodnotě 100 milionů korun, což odpovídá 14 milionům vypitých šálků fairtradové kávy. Za takovým úspěchem kávy stojí především společnosti Tchibo a Starbucks, ale i tři české pražírny kávy se známkou Fairtrade - Mamacoffee, Volkafé a Fair&Bio.

K dalším nejoblíbenějším fairtradovým produktům patří výrobky z bavlny, kakao, čokoláda a čaj. V západoevropských zemích tvoří velký podíl na prodeji banány a řezané květiny se známkou Fairtrade. V ČR jsou tyto produkty zatím nedostupné.

S pojmem fair trade (spravedlivý obchod) se podle průzkumu Institutu evaluací a sociálních analýz (INESAN) z letošního roku setkalo již 52 procent lidí v ČR. Je to o 13 procentních bodů víc než před třemi lety. Tři pětiny dotázaných jsou přesvědčeny o tom, že svými nákupy mohou pomoci výrobcům z rozvojových zemí.

Z výsledků průzkumu vyplynulo, že dvě třetiny respondentů zajímá, odkud pocházejí výrobky, které si kupují. To je o osm procentních bodů víc než v roce 2011. „K tomuto nárůstu přispívá také veřejná diskuse o původu potravin, kdy řada lidí dá přednost právě fairtradovým výrobkům, u kterých vědí, odkud pocházejí a za jakých podmínek byly vyrobeny,“ uvedl vedoucí výzkumu institutu Jiří Remr. Podle výzkumu má zájem o nákup fairtradových výrobků 34 procent respondentů.

Zdroj: ČTK

Češi loni za fair trade výrobky utratili rekordních 174 milionů korun, nejvíce za kávu Foto: Ilustrační foto. Zdroj: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.