Češi letos utratili v e-shopech o 11 procent víc než loni

Češi utratili v e-shopech v prvním pololetí za zboží 51,5 miliardy korun, což je ve srovnání s předchozím rokem o 11 procent víc. Meziroční nárůst zbrzdilo letní počasí, které přišlo do Česka už v dubnu. Vyplývá to z údajů srovnávače cen Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci.

"Tempo růstu se mírně zpomaluje, ale první polovina roku bývá každoročně z pohledu čísel slabší než druhá. Hlavní sezona obchodníků, a to nejen těch internetových, ještě přijde," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Do letošního vývoje se promítlo mimořádně teplé počasí, které do Česka přišlo už v dubnu. Ve vedrech lidé on-line nakupují méně. Například nákupy zboží v kategoriích, jako je dům a zahrada nebo sport, vrcholily letos podstatně dříve, než je obvyklé.

Zvyšuje se počet kategorií zboží, které nakupující z e-shopů pravidelně objednávají. "Ještě poměrně nedávno nebylo zcela zvykem nakupovat potraviny či drogistické zboží prostřednictvím internetových obchodů, dnes už to je ve velkých městech standard," dodal ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Platební kartou je on-line už zaplacena více než pětina objednávek v internetových obchodech. Ve srovnání s loňským rokem začali Češi platit kartou více zboží z kategorií zdraví (+25 pct), kosmetika (+20 pct) nebo hračky (+ 12 pct). Oblibu si zachovává vyzvednutí a zaplacení objednaného zboží na pobočce obchodu, preferuje ho stále 30 procent zákazníků internetových obchodů. I přes klesající oblibu si prvenství ve způsobu placení drží český fenomén - dobírka, kterou využívá 32 procent lidí.

V Česku je v přepočtu na obyvatele nejvíce e-shopů v Evropě. Loni jich v ČR přibylo meziročně 3900 na celkem 40.100. Od roku 2013 přitom počet stagnoval. Stále více kamenných řetězců nyní začíná prodávat on-line. V roce 2017 stouply tržby e-shopů o 18 procent na 115 miliard Kč.

ČR je velmocí v prodejích na internetu. Více než 43 procent prodejů technického (nepotravinářského) zboží se v ČR uskuteční v internetových obchodech. Až s odstupem následují Nizozemsko (35 pct), Slovensko (34 pct), Británie (33 pct) a Německo (29 pct). Vyplývá to z údajů GfK. Průměr v Evropě je u tohoto ukazatele 24 procent. Vůbec nejvíce zboží se v Česku on-line prodá v kategoriích informační technologie (36,5 pct) a fotoaparáty (32,4 pct). Největší meziroční růst prodejů přes internetové portály byl u malých domácích spotřebičů (24,5 pct) a spotřební elektroniky (21,6 pct).

 

 

Zdroj: ČTK

Češi letos utratili v e-shopech o 11 procent víc než loni Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Do Středočeského kraje na tradiční kysané zelí

    Komerční sdělení ·

    Středočeský kraj se rozkládá v samotném srdci České republiky. Množství protékajících řek dotváří spolu s řadou CHKO romantický charakter kraje. Region je však bohatý …

  2. Při nehodě autobusu v Bulharsku zahynulo 15 lidí

    Společnost ·

    Při nehodě autobusu v Bulharsku v sobotu zahynulo 15 lidí a dalších 27 jich utrpělo zranění. Oznámila to mluvčí bulharského ministerstva zdravotnictví. Policie podle a…

  3. USA kritizovaly EU za finanční pomoc Íránu

    Společnost ·

    Spojené státy v pátek zkritizovaly rozhodnutí Evropské unie poslat Íránu finanční pomoc v hodnotě 18 milionů eur (462 milionů Kč), aby se Teherán mohl vyrovnat s ameri…

  4. Do Pardubického kraje nejen na perník

    Komerční sdělení ·

    Pardubický kraj formuje příroda polabí i hor. Díky vysokému počtu vodních zdrojů je skvělým místem pro vodní sporty nebo koupání. Po cestě z Žamberku, kde můžete obdiv…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.