Češi jsou oproti minulosti většími znalci vína, za kvalitu si i připlatí

Češi mají zájem o kvalitní vína. Oproti předchozím letům jsou za ně ochotni utratit horentnější částky peněz. Ředitel Vinařského fondu České republiky Jaroslav Machovec říká, že jde o „evoluční posun, v žádném případě revoluční“. Tato skutečnost vychází z nejnovějšího průzkumu spotřebitelského chování, který si nechal zpracovat právě Vinařský fond. 

Nejnovější průzkum potvrdil jasnou preferenci moravských a českých vín. Tuto skutečnost potvrdila více než tisícovka respondentů, která se průzkumu veřejného mínění zúčastnila.

Vinařský fond si průzkum nechává zpracovávat od roku 2006. Od té doby došlo k velkému posunu. Zejména jde pak o formování segmentů skupin konzumujících víno. Jednoduše řečeno se začaly vytvářet skupiny s pro ně charakteristickými rysy pro konzumaci vína.

Jako názorný příklad Machovec uvádí pracovně označenou skupinu „mladších příznivkyň vína“. Jde přitom o skupinu, jejíž existence ještě před čtyřmi lety nebyla úplně tak zřetelná. Jsou to ženy mladšího věku, které se vytyčují svým specifickým chováním. Jde o milovnice vína. Jejich segment dosahuje 11 procent.

„Vyspecifikovali se také lidé, které pracovně můžeme označovat za znalce. Jde o lidi, kteří toho o víně ví poměrně hodně. Také je to skupina, která samozřejmě nakupuje nejvíce,“ uvedl Machovec na rádiu Zet.

Supermarkety nadále dominují

Množství lidí, kteří ale pijí víno se nijak nezvýšilo. Procento konzumentů zůstává podle Machovce stále stejné. Dosahuje kolem 75 procent. Skutečnou změnu představuje orientace na kvalitu vína, za niž si jsou lidé ochotni i připlatit. Poměr kvalita a cena je ovšem stále rozhodující.

Nezměnilo se rovněž ani nejčastější místo pro nakupování vína. Na špici stále figurují supermarkety společně s hypermarkety.

„V podstatě jde o 60 procent. Ve vinotékách nakupuje třetina konzumentů, v malých samoobsluhách pětina a také pětina nakupuje přímo od vinaře. V meziročním srovnání se sice snížil podíl lidí, kteří nakupují v supermarketech a zvýšil se podíl lidí nakupujících ve vinotékách o šest procent,“ řekl Machovec. 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s ředitelem Vinařského fondu České republiky Jaroslavem Machovcem. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Češi jsou oproti minulosti většími znalci vína, za kvalitu si i připlatí Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.