Čechy zajímá při výběru auta hlavně cena, touží ale po elektromobilech a autonomních vozech

Ať už si Češi kupují auto nové, či ojeté, koukají se zejména na jeho cenu. Více než polovina Čechů, by si však do budoucna pořídila technologické novinky v podobě elektromobilů. Třetina řidičů by se pak nebránila ani autonomním vozům. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti EY, která se zaměřila na nákupní zvyklosti tuzemských motoristů.

Podle statistik Svazu dovozců automobilů je počet osobních aut registrovaných v České republice momentálně nad pěti miliony vozů. Jejich průměrný věk je přitom přes 14 let. To poukazuje na fakt, že Češi si raději kupují ojeté vozy. Podle partnera podnikového poradenství společnosti EY Petra Knapa si je kupuje až 73 procent českých řidičů. „Když se jich ptáme, co je hlavním kritériem nákupu, tak 42 procent z těch, kteří se dívají po ojetém voze říkají, že cena je to hlavní,“ řekl Knap na rádiu Zet. Značka pak hraje důležitou roli pro pětinu respondentů a podle výbavy se rozhoduje 8 procent kupců ojetých aut.

Cena ale rozhoduje i u Čechů, kteří se rozhodnou si koupit zbrusu nové auto. I když u nich jsou už kritéria výběru vyrovnanější. „Cena se znovu objevila na prvním místě, ale jen o fous výše než značka - 31 procent říká cena a 29 procent značka. Kritéria jsou tedy velmi vyrovnaná. Výbava potom skóruje také výše než u ojetých vozů, tam je to kolem 15 procent,“ uvedl Knap.

Češi jsou ale zároveň otevření novým technologiím, u nichž se ale cena pohybuje mnohem výše. Přesto by si čeští řidiči rádi pořídili například elektromobil. „Více než polovina respondentů zvažuje možnost nákupu,“ řekl Knap a dodal, že se Češi nebrání ani futurističtější vizi. Téměř třetina dotázaných motoristů by si koupila i autonomní vůz.

Nákup vozu býval v minulosti důležitou etapou života. Dnes se z něj stále více stává až spotřební zboží. Automobilky častěji přichází s novými technologiemi, lidé se k autům snadněji dostanou a snadněji se jich také zbaví. Podle Knapa se však přístup Čechů v tomto ohledu liší od západní Evropy a Spojených států. „Většina nákupů auta se odehrává za vlastní úspory. Na to auto si tedy spoříme a tím pádem to pro nás má další rozměr. Ten emocionální zážitek je z toho ještě hlubší,“ řekl.

 

 

Celý rozhovor s partnerem podnikového poradenství společnosti EY Petrem Knapem si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

Čechy zajímá při výběru auta hlavně cena, touží ale po elektromobilech a autonomních vozech Foto: shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.