„Děti by měly hledat zálibu v technických oborech už od mateřské školy,“ říká rektor ČVUT

Kvalifikovaných lidí je v technologických oborech nedostatek. Rodiče by tak měli již od útlého věku vzbudit u svých ratolestí zájem o matematiku nebo o přírodovědné obory. Myslí si to rektor Českého vysokého učení technického (ČVUT) Petr Konvalinka. Podle něj dětem neprospívá ani čas trávený s tabletem, chytrým telefonem nebo počítačem. V rozvoji mohou naopak pomoci stavebnice, jako je Merkur nebo Lego.

V České republice lze nalézt velké uplatnění na poli technologií. Absolventi vysokých škol mohou najít lukrativní pozice například v automobilovém sektoru. Česko se brzy stane i významným evropským výrobcem v leteckém průmyslu. Společnost GE Aviation totiž chystá několikamiliardovou investici na vybudování centra vývoje a výroby turbovrtulových motorů. To přitom může přinést nová pracovní místa pro téměř tisícovku technicky zaměřených zaměstnanců.

Problém ovšem spočívá v nedostatku technicky vzdělaných studentů. Studium technických oborů je příliš náročné a absolventi základních nebo středních škol si vybírají lehčí varianty. „Studenti se nechtějí příliš trápit technickými výkresy, počítáním, programováním, matematikou nebo fyzikou. To samozřejmě znamená, že se odklánějí od technických disciplín směrem k těm měkčím oborům,“ řekl Konvalinka.

 

Výchova technicky zdatných studentů

S výukou technických a přírodovědných oborů by se podle Konvalinky mělo začínat již v mateřské škole. Samotnou iniciativu by měly pak projevit i samotné rodiny. V této spojitosti Konvalinka hovoří o založení univerzitní základní školy Lvíčata, která vznikla již před devíti lety. Studium zahrnuje náznaky přírodovědeckých a technologických oborů. Žáci chodí do laboratoří, mají přednášky z fyziky, chemii a přírodovědeckých disciplín.

„Protože se to ujalo, tak jsme v minulém roce založili první základní školu při technických vysokých školách, čili tedy základní školu ČVUT. V první třídě máme 15 žáků, kteří jsou mimořádně nadaní,“ na rádiu Zet to uvedl Konvalinka.

V dostatečném rozhledu omezuje děti i používání tabletů, chytrých telefonů nebo počítačů, míní Konvalinka. Rozvíjení kreativity a technických dovedností mohou podpořit stavebnice Merkur nebo Lego. Obohacení dítěti může na druhou stranu přinést například i kreslení. „Když si vezmete tužku a kreslíte na papír nebo když vezmete nějaké dřívko, papír, lepidlo a provázek a začnete si z toho stavět nějaké modýlky, tak je to pro ty děti mnohem tvořivější, než jenom se dívat na tablet,“ sdělil Konvalinka.

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru s rektorem Českého vysokého učení technického (ČVUT) Petrem Konvalinkou. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

„Děti by měly hledat zálibu v technických oborech už od mateřské školy,“ říká rektor ČVUT Foto: Archiv Petra Konvalinky

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.