Do diskutovaného německého mýta promluví volby. Na žaloby je brzo

Německá vláda nedávno schválila plán zavést pro osobní vozidla mýtné na tamních dálnicích. Podle něj by mělo začít platit do roku 2018 či 2019. Proti dálničním poplatkům se však sousední země. Rakousko kvůli tomu zvažuje žalobu, k níž by se mohlo přidat i Česko. Podle mluvčího Ústředního automotoklubu Petra Vomáčky je však na žaloby ještě brzy. Do plánu mohou ještě zásadním způsobem promluvit volby a také plán zavedení celoevropského mýta.

Podle současné podoby německého návrhu na zpoplatnění dálnic by řidiči osobních aut platil mýtné v závislosti na množství emisí, které daný vůz produkuje. Vozidla s alternativním palivem a motocykly by pak měly cestovat Německem zdarma. „Je to ojedinělý systém v celé Evropské unii, možná i na světě. Nikde jinde jsme nezaznamenali pro tuto kategorii podobný systém,“ uvedl Vomáčka na rádiu Zet. K dispozici budou desetidenní, dvouměsíční a roční dálniční známky. Mýtné by měli platit i Němci, což v prvotním návrhu nebylo. Je tam však velké ale. Zároveň se jim totiž snižuje silniční daň.

Právě kvůli tomu ji okolní státy považují za diskriminační. Nejtvrdším kritikem připravovaného mýta je Rakousko. Jeho ministr dopravy Jörg Leichtfried uvedl, že připravovaný návrh je „mýtem čistě pro cizince“. Vídeň uvažuje, že proti němu podá žalobu k Soudnímu dvoru EU. 

Na žaloby je brzy

Vomáčka nicméně na rádiu Zet upozornil, že na řeči o žalobě je poněkud brzy. „Zákon ještě není změněn, je to zatím jen projednáváno. Počkal bych, až to definitivně vyjde ve sbírce zákonů v Německu a teprve potom bych zvažoval právní kroky směrem k Evropské komisi,“ řekl. S podobou mýta by podle něj mohly zamíchat například letošní parlamentní volby, které proběhnou na podzim. „Dá se i očekávat, že se možná stane, že to mýtné nakonec nebude,“ uvedl.

Dalším faktorem, který může otočit o 180 stupňů nynější návrh, je i celoevropský systém mýtného, který je německá vláda připravena podpořit. I přes to, že Německo svůj nynější návrh mýtného považuje za přechodný, může se podle Vomáčky stát, že se rozhodne počkat do zavedení celoevropského systému. Už nyní existují propočty, které říkají, že díky nastavení německého návrhu, by bylo německé mýtné ztrátové. „Návratnost investice je podle propočtu největšího německého autoklubu ADAC takévá, že se Německu vůbec nevyplatí a bude dotované po celou dobu jeho fungování. Je na zvážení jestli ho vůbec zavádět nebo nezvolit jiný systém zpoplatnění,“ řekl Vomáčka.

 

 

Celý rozhovor s mluvčím Ústředního automotoklubu ČR Petrem Vomáčkou si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

 

 

.

Do diskutovaného německého mýta promluví volby. Na žaloby je brzo Foto: shutterstock.com - ilustrační foto

reklama

Další články

  1. Republikáni představili svou náhradu za Obamacare

    Společnost ·

    Republikánští členové americké Sněmovny reprezentantů v pondělí představili návrh zákona, který by měl zrušit stěžejní část zdravotnické reformy bývalého demokratickéh…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.