Digitální hudba zažívá v Česku boom, její prodej loni vzrostl o 46 procent

V segmentu digitální hudby vzrostl loni v České republice oproti minulému roku prodej o 46 procent. Zájem je zejména o takzvané streamovací servisy, jako je například Youradio, Spotify, Deezer a další, které slouží zároveň i jako digitální knihovny. Kromě digitální hudby Češi znovu objevují i kouzlo vinylových desek. Na rádiu ZET mluvil o trendech v prodeji hudby právník České národní skupiny Mezinárodní federace hudebního průmyslu Leoš Bednář. Rozhovor s ním si můžete poslechnout v playeru výše.

Digitální prodej hudby se dělí do dvou základních modelů. Prvním jsou takzvané downloadovací systémy, prostřednictvím kterých si zákazník stáhne za určitý poplatek skladbu nebo album. Jde o servery jako iTunes, Supraphonline, Bontonline a další.

Dále tu jsou takzvané streamovací servisy nebo služby. Uživatel si zde zaplatí měsíční poplatek v hodnotě od 150 do 200 korun. Případně je možné využívat verzi zdarma, v níž poplatek nahrazují reklamní sdělení při poslouchání hudby.

„V případě těchto streamovacích servisů se jedná o digitální knihovny, které mají desítky milionů skladeb v podstatě od statisíců umělců. Můžete si vytvářet podle nálady své vlastní playlisty,“ řekl Bednář. Hudbu je možné poslouchat jak v online, tak i v offline režimu.

To znamená, že není nutné si skladby stahovat do počítače, chytrého telefonu nebo tabletu. Pokud je člověk připojen k internetu nebo si synchronizuje hudbu do svého zařízení, tak ji může neomezeně poslouchat.

Streamovací služby jako je například Youradio sledují i vkus a náladu svých klientů a podle toho doporučují umělce, skladby a alba, které by se jim mohly líbit.

Co se týče statistik celkového objemu hudebního trhu, tak v České národní skupině mezinárodní federace hudebního průmyslu se za minulý rok utržilo celkově 283 milionů korun. Šlo o příjmy z prodeje fyzických a digitálních nosičů dohromady. 

„Pokud budeme hovořit o prodejích hudby nebo o hudebním průmyslu dle mezinárodních standardů, tak tam celkově došlo (v České republice, pozn. red.) k tržbám 453 milionů korun,“ sdělil Bednář.

Jde o větší číslo, protože se do statistik započítávají i údaje o společnostech, jež nespadají pod Českou národní skupinu mezinárodní federace hudebního průmyslu.

V segmentu fyzických prodejů zaznamenal sedmiprocentní růst prodej vinylových desek. Podle Bednáře se jich prodalo přes 35 tisíc kusů. Jsou to ale pouhé předpoklady, protože konkrétní informace z minulého roku nejsou zatím k dispozici.

„Kdybychom měli žánrově vymezit nejvíce prodávané vinylové desky, tak se bude jednat o dva klasické žánry, jako je rock a pop. Budou to klasické kapely, jako například Pink Floyd nebo Beatles a podobně. Nesmíme ale zapomenout ani na alternativní hudbu, jako je například elektronická muzika, která si v podstatě také nachází cestu na vinyly,“ řekl na rádiu ZET Bednář. 

 

Zdroj: Zet

Digitální hudba zažívá v Česku boom, její prodej loni vzrostl o 46 procent Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Ceny v průmyslu a zemědělství meziročně klesly

    Byznys ·

    Ceny průmyslových výrobců v březnu meziročně klesly o 2,9 procenta, zejména kvůli opětovnému zlevnění koksu, ropných produktů a chemických látek. Ceny zemědělských výr…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.