Dejte lidem příběh a nezapomínejte na symboly, jen tak vytvoříte silný brand

Co je důležité brát v potaz při tvorbě brandu? Značka musí být ikonická, musí hrát na emoce a je zapotřebí, aby u zákazníků vyvolala vzpomínky a asociace s ní. Představte si typickou masku vozů BMW a jeho chladičů ve tvaru ledvinky. Dokážete si ji představit v jiném provedení? Odpověď necháme na vás samotných. Nezapomínejte ani na symboliku a příběh. Jde totiž o klíčové prvky vaší značky.

Ikonický brand vám zaručí originalita

Autor knihy Iconic Advantage (Ikonická výhoda) Soon Yu marketingovému portálu AMA řekl, že firmy musí přijít na to, co je dělá ikonickými. Firmy mnohdy mají chybnou domněnku, že na cokoli sáhnou, je skvělé a lidé to navíc milují. To je ale přesně faktor, jemuž se firmy musí vyvarovat. Je zapotřebí zjistit to, co činí značku odlišnou od konkurence.

A to je právě práh úrazu. Mnoho společností ztrácí přehled o tom, co je činí jedinečnými. Snaží se být podle Yua něčím, čím vůbec nejsou. Jsou firmy, které to vědí, ale chtějí následovat nové trendy a oddalují se od své půdovodní mantry. Tím ale přicházejí o původní výhodu, díky které získaly popularitu.

Příkladem může být typický prvek předního kulatého tlačítka u telefonů iPhone. U nejnovějšího modelu X jej již nenajdeme. Prodeje telefonu zaostávají za očekáváním a mnoho zákazníků si na absenci tohoho prvku stěžuje. Šlo totiž o prvek, který byl nedílnou součástí kultovního telefonu, s nimž přišel vizionář Steve Jobs. Ani na něj by se nemělo zapomínat, protože jde o otce, za nímž stále stojí mnoho podporovatelů Applu. Je dost pravděpodobné, že si to Apple v čele s Timem Cookem uvědomí.

Soon Yo jako kvalitní příklad rukopisu značky označuje boty Nike Air Max a jejich vzduchovou bublinu v podrážce. Boty jsou tak typicky vystouplé a populární po celém světě. Jejich záře se dostala i nedávno do České republiky. Nike se tohoto prvku u obuvi Air Max nevzdává. Firmě je totiž jasné, že jde o faktor, který dělá jeho boty ojedinělé a jedinečné.

Inovujte, ale nezapomínejte

 Zdroj: YouTube / The Sneaker Channel

Další věcí, kterou při vývoji brandu nesmíte opomíjet, je podpoření jedinečných prvků prostřednictvím nové inovace. Při uvedení Air Maxů v roce 1987 byla vzduchová kapsa v zadní části bot. Během let pokrývala celou zadní část bot, pak se ale dostala i dopředu. Za chvíli byla vzduchová kapsa po celé botě. A to je přesně to: inovace jsou důležité, protože s jejich absencí zaspíte dobu.

Smrtelné může být ale úplné opuštění od něčeho, co lidé milují a proč si váš brand zamilovali. Nike ruku v ruce s tímto předpokladem úspěchu pracuje na jedničku. Do nových bot obouvá nové a nové celebrity napříč různými sportovními odvětvími, ať už jde o golf nebo tenis. Prostřednictvím nich vytváří nové příběhy.


Přimíchejte do vaší značky kvalitní příběh

Zdroj: YouTube / EwfW3NxN2qA

Příběh je další ingrediencí pro uvaření kvalitní značky. Jde totiž o bod, který dává lidem smysl. Podívejte se na boty Air Max Jordan. Jde o starý model bot, který vychází z kultu basketbalové legendy Michaela Jordana. Jedna z největších basketbalových legend sice ukončila kariéru v roce 2003. Boty s jeho podpisem jsou ale stále velice populární. Nike totiž čerpá z jejich příběhu. Svoji značku neustále připomíná divákům v kultovních filmech, jako je například Forrest Gump.

Pojďme se ale podívat hlouběji do historie. Vezměte v úvahu římsko-katolickou církev. Jak ze sebe vytvořila takový kult a získala na svoji stranu podporovatele po celém světě? Jednoduše, měla propracovaný marketing a dokázala pracovat se symboly. Podívejte se na typický rukopis katolické církve, který se opakuje i v posvátné knize Bibli.

Symbolika je nezbytná

Ježíš byl ukřižován na kříži. Tento prvek se tak stal symbolem obětování. Vezměte v úvahu chléb a víno. Tyto dva prvky znázorňují Ježíšovo jeho tělo a krev. Pokud pak přijímáte tyto dva typické produkty, tak by to mělo vypovídat něco o vašem společenství s Ježíšem a o tom, jak sdílete jeho krev společně s jeho tělem. Církev dokázala tyto prvky vložit do příběhu a tím si dokázala získat mnoho podporovatelů.

Nyní se zaměřme na McDonald's. Firmu v roce 1940 založili bratři McDonaldovi. Ray Kroc ale vycítil následující důležité prvky - jedinečnost, příběh a symbolismus. Společnost tak odkoupil a vybudoval z ní celosvětově známý a neodmyslitelný brand. Již ve filmu Zakladatel o vzniku McDonaldu tvůrce připisuje symboly tohoto fastfoodového brandu ke kostelům. Kostely mají kříže a McDonald's má zase pro sebe tak typické zlaté oblouky, které jsou všem známé po celém světě. Velká města pak mají svůj kostel, ale mají i vlastní McDonald's.

 

 

 

Zdroj: YRN

Dejte lidem příběh a nezapomínejte na symboly, jen tak vytvoříte silný brand Foto: Bloomicon / Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. EU uvalí cla na elektrokola z Číny

    Byznys ·

    Evropská unie (EU) uvalí od čtvrtka cla na dovoz veškerých elektrokol z Číny. Podle Evropské komise (EK) se budou pohybovat 27,5 procenta až 83,6 procenta. Informace v…

  2. Turecko po dvou letech ruší výjimečný stav

    Společnost ·

    V Turecku skončí tento týden výjimečný stav, který byl zaveden po pokusu části armády o puč v červenci 2016. Turecká vládní strana ale v pondělí předložila parlamentu …

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.