Čihalík: Neziskovky musí cílit promyšleným příběhem, obrázky hrající na city degradují sektor

Neziskové organizace musí přemýšlet nad příběhem, kterým osloví cílovou skupinu. Nemohou jen tak lepit obrázky z války nebo fotografie postižených dětí. V pořadu Marketing Zet to říká kreativní ředitel agentury Nydrle Roman Čihalík. Podle jeho slov tím degradují celý sektor, který si takovouto prezentaci nezaslouží. Základním pilířem kampaně má pak být příběh, který člověka zasáhne a donutí jej k požadované akci. 

Další díly pořadu

V čem se liší marketingová komunikace neziskové organizace?

Marketingová komunikace má za účelem obecně prodávat nějakou službu nebo prodávat výrobek, pocity nebo nějakou destinaci. Kdybych měl na tuto otázku odpovědět, tak se vlastně neliší v ničem. My vlastně prodáváme taky nějakou službu, servis nebo chceme někam lidi pozvat. V tom jádru se marketingová komunikace neziskových organizace neliší. Především staví na dvou věcech. První věcí je dlouhodobost. Na ní neziskové organizace budují důvěryhodnost vůči lidem. Čím mají delší, kvalitnější a přehlednější background nebo zázemí, tak tím jsou věrohodnější v očích spotřebitelů nebo možných přispěvatelů. Druhou věcí je, že velký důraz kladou na emoce.

Vaše agentura pracuje dlouhou dobu pro nadaci Konto Bariéry. Společně nyní připravujete 13. ročník aukčního salónu výtvarníků. Na čem jste konkrétně postavili marketingovou komunikaci tohoto projektu?

Když jsme se poprvé s lidmi z Konta Bariéry sešli, tak v jejich zadání byly tři cíle. Prvním z nich bylo přilákat na aukci mladé lidi, potom takovým větším a dlouhodobějším cílem bylo vzbudit zájem o umění jako takové. Třetím cílem bylo říct lidem, že aukce je pro každého z nás a že to není jeden večírek pro vysoce postavené. Jednoduše na ni může přijít kdokoli. To byly tři základní body, na kterých jsme kampaň stavěli od začátku a kterými jsme ji měli odlišit od ostatních. Snažili jsme se tak přijít s nějakým více inovativním nebo lehce řečeno posunutým komunikačním konceptem, který by tyto tři cíle mohl naplnit.

Jaké kanály budete používat pro komunikaci?

Museli jsme respektovat tradiční cestu pro Konto Bariéry, kterou byli zvyklí komunikovat před tím vizuálem především v outdooru nebo printu. Část kampaně je tedy v tomto stylu a část kampaně je onlinová, kde se chystáme vybudovat microsite. V ní se budou soustředit veškeré informace o aukci. Člověk si tam bude moci prohlédnou díla, která budou předmětem dražby. Pak jsme vytvořili sekci, kde člověk bude moci komunikovat v reálném čase s umělcem. Budeme se snažit navodit určitou atmosféru, propojit lidi více s umělci. Chceme zajistit, aby to nebyla vyšší skupina, která je odtržená od běžného denního života nás všech. Každý z nás má mít možnost si zkusit, jaké to je pracovat s umělcem na nějakém výtvarném díle. Výtvarné umění je o tom ho dostat mezi lidi, aby si to zkusili a aby to bylo nějakým způsobem prospěšné pro obě dvě strany. Myslím si, že i umělci mají kolikrát pocit, že žijí v nějaké bublině a že jsou odtrženi od kontaktu se společností. I pro ně to tak bude zajímavý způsob nebo zajímavá zkouška jak si ověřit fungování nějaké interakce.

Máte jako agentura nějakou inspiraci v neziskových organizací ze zahraničí?

Člověk ve svém oboru samozřejmě sleduje různé studie nebo sleduje různé kampaně, které probíhají v zahraničí, ať už jsou z neziskového nebo komerčního sektoru. Určitě bych vás mohl provést nějakými příklady, ale ona asi neexistuje nějaká konkrétní věc, která by se dala převést nebo která by byla v zahraničí lepší. Vždy je to o emocích a o nějaké dlouhodobosti. Osobně nejsem zastáncem nějakého toho vědeckého způsobu, jak některé organizace fungují. Vždycky mám rád, když je to s nějakým nadhledem, přesahem nebo nápadem. Vždy tam musí být nějaký příběh, který mě donutí, abych někam šel nebo někam přispěl. Nemůže to být slepené z nějakých obrázků někde z války nebo nějakých postižených dětí nebo lidí, kteří mají vliv na takovou první signální soustavu člověka. To mi není úplně blízké, protože si myslím, že to je trochu degradace sektoru a že si to někdy úplně nezaslouží. Samozřejmě na druhou stranu chápu, že to funguje. Je to takový klasický marketingový postup, že ukazuji věci takové, jaké jsou úplně na dřeň. 

 

 

Článek obsahuje pouze úryvky z rozhovoru kreativním ředitelem agentury Nydrle Romanem Čihalíkem. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše. 

 

 

Zdroj: Zet

Čihalík: Neziskovky musí cílit promyšleným příběhem, obrázky hrající na city degradují sektor Foto: Konto Bariéry

reklama

Další články

  1. Devět klíčových faktorů pro to mít práci snů

    Byznys ·

    Člověk žije jenom jednou. Proto by měl trpělivě přemýšlet nad svoji pracovní kariérou. V práci je totiž velkou část svého života a pravidelné očekávání konce směny se …

  2. Belgie dohodu s Kanadou nepodepíše

    Byznys ·

    Belgický premiér Charles Michel oznámil předsedovi unijních summitů Donaldu Tuskovi, že Belgie nyní nemůže podepsat unijní obchodní dohodu CETA s Kanadou. Michel to po…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.