Češi stále méně nakupují v supermarketech, častěji se zajímají o původ potravin

V Česku klesá počet lidí, kteří kupují potraviny ve velkých supermarketech na delší dobu než na týden. Podle sociologického průzkumu, který na konci loňského roku udělala Státní zemědělská a potravinářská inspekce, už je to méně než polovina dospělé populace. Zároveň přibývá lidí, kteří se zajímají o původ potravin, což je podle SZPI i důsledkem afér s polskými potravinami.

Mohlo by vás zajímat

Zároveň přibývá lidí, kteří se zajímají o původ potravin, což je podle SZPI i důsledkem afér s polskými potravinami.

Inspekce se ptala na spotřebitelské návyky více než tisícovky lidí starších 18 let rozdělených tak, aby byl výsledek reprezentativní.

„Trend nakupování jde ve prospěch diskontních a drobných prodejen,“ uvedl mluvčí inspekce Pavel Kopřiva. S tím může souviset i tento týden zveřejněná zpráva, že velkým obchodním řetězcům klesají tržby a snaží se nalákat zákazníky na inovované privátní značky.

Podle výzkumu lze označit čtvrtinu spotřebitelů za informované, aktivně si informace o potravinách vyhledávají, zajímá je jejich složení či původ. „Zpravidla jde o lidi s vyšším socioekonomickým statusem mezi 25 a 54 lety. Jsou ochotni si za kvalitnější potraviny i připlatit, čtou si informace na obalech a orientují se v problematice,“ vysvětlil Kopřiva.

Na opačném pólu stojí skupina lidí mezi 18 a 24 lety a lidé starší než 65 let, jsou to více spotřebitelé s nižším socioekonomickým statusem. SZPI považuje tuto skupinu za rizikovou ve vztahu k potravinám, jejich kvalitě a bezpečnosti.

„Orientují se jednoznačně podle ceny, vyhledávají zboží v akci. Vědomě rezignují na kvalitu potravin a často i na bezpečnost. Třetina spotřebitelů někdy kupuje potraviny, o jejichž kvalitě a bezpečnosti není přesvědčená. Důvodem je neinformovanost a tíživá ekonomická situace,“ řekl mluvčí potravinářské inspekce. Z toho vyplývá i snaha inspekce častěji kontrolovat potraviny, které patří do nižších cenových kategorií.

SZPI sice zdůrazňuje, že je kontrolním orgánem, snaží se však působit i na poli osvěty. V červenci 2012 proto spustila portál Potraviny na pranýři, kde jsou informace nejen o zjištěných závadných potravinách, ale i údaje, které pomáhají spotřebitelům v orientaci na trhu. Za více než rok a půl existence jej navštívilo přes 2,5 milionu individuálních uživatelů.Podle výzkumu informovanosti uniká věková skupina mladých do 25 let, proto SZPI spustila facebookový profil související s Potravinami na pranýři.

„Chceme, aby šlo o pružný informační kanál, na němž budeme se spotřebiteli komunikovat, budeme se snažit přizpůsobit i jazyku této věkové skupiny. Je to zatím nevyšlapaná cesta a uvidíme, jaké budou reakce. Věřím, že jsme se rozhodli správně,“ uvedl ředitel inspekce Martin Klanica.

Zdroj: ČTK

Češi stále méně nakupují v supermarketech, častěji se zajímají o původ potravin Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.