reklama

ČD dostanou za převod nádraží o 5 miliard korun menší částku, než očekávaly

České dráhy obdrží za převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) o pět miliard korun menší částku, než očekávaly. Dopravce si přitom slibovalo od roky připravované transakce až osm miliard korun. Ty měly připadnout na umoření dluhů za nákup nových vlaků. Tuto situaci zkomplikoval dopis, který obdrželo ministerstvo dopravy od Evropské komise. Ten obsahoval, že schválí prodej jen za 2,9 miliardy korun. To je však cena, která je pod účetní hodnotou nádražních budov. 

Mohlo by vás zajímat

„Dopis dostaneme oficiálně v nejbližších dnech,“ řekl ministr dopravyDan Ťok. Jde o běžný přístup, kdy komise partnery dopředu neoficiálně uvědomí o svých záměrech před tím, než vydá oficiální stanovisko. Do doby, než komise zapracuje připomínky české strany, odmítl šéf resortu uvést konečnou cenu, kterou komise v dokumentu stanovila.

„Víme o tom, že přišlo stanovisko a že je souhlasné,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. S podrobnostmi zatím není správa železnic sice detailně seznámena, očekává ale, že se převod podaří uskutečnit ještě letos, dodal mluvčí.

Ministerstvo se na komisi s žádostí o posouzení transakce obrátilo dobrovolně. Případným souhlasem chtělo argumentovat, pokud by převod majetku mezi státními organizacemi někdo napadl jako nedovolenou podporu.

Necelé tři miliardy korun odpovídají částce, kterou by za budovy podle komise zaplatil tržní investor, a není to tedy státní podpora. Podle zjištění ČTK bude o ceně schválené komisí ještě možné jednat. Měnit se ale může spíše v řádu stovek milionů korun, nikoliv miliard, a to jen tehdy, pokud změny ČD řádně zdůvodní. Součástí kalkulace není odhad ceny za pozemky pod budovami a kolejemi.

České dráhy informaci odmítly komentovat, podle zjištění ČTK ale nebere vedení ČD informaci z EU na lehkou váhu. Kvůli vyjádření komise, na které české ministerstvo čeká od loňska, se začátkem května sešel šéf resortu Ťok s eurokomisařkou pro hospodářskou soutěž Margrethou Vestagerovou. Po setkání tehdy Ťok uvedl, že se komise k převodu nádraží vyjádří do dvou nebo tří týdnů.

Správa železnic už dříve uvedla, že do opravy nádraží hodlá v prvním kole investovat 8,2 miliardy korun a opravit tak 200 nejvytíženějších nádraží v zemi. Nádraží měla být opravená do tří let poté, co budou převedena do majetku SŽDC.

Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba 1000 je nádražních budov. V utěšeném stavu je necelá polovina z nich a zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží. Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum, i tak jde ale o stovky milionů korun ročně.

Mezi největší kritiky převodu nádraží patří brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura, který Českým drahám konkuruje s projektem vlaků RegioJet. Požaduje, aby stát nádražní budovy převedl z ČD na správu železnic bezúplatně, nebo aby ČD od ostatních železničních společností za použití stanic vybíraly poplatek. S tím ale počítá i varianta převodu stanic na SŽDC, která by pak tyto peníze vybírala od ČD i od konkurence.

ČD dostanou za převod nádraží o 5 miliard korun menší částku, než očekávaly Foto: Shutterstock.com: Nádraží Uherské hradiště

reklama

Další články

  1. Řecko sloučí své červnové splátky do jedné

    Byznys ·

    Řecko sloučí všechny červnové splátky do jedné. Řecká vláda to ve čtvrtek oznámila Mezinárodnímu měnovému fondu (MMF). Do konce měsíce tedy musí zaplatit splátky v cel…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.