„Bizarním hitem letošních voleb je vaření,“ říká Králová z Institutu politického marketingu

Příští týden čekají Českou republiku krajské a senátní volby. To znamená, že strany už mají rozjeté oficiální volební kampaně na plné obrátky. Zdá se, že jejich letošním „trendem“ je vaření. O tom, ale i o obecné komunikaci témat během českých krajských voleb, hovořila na rádiu Zet konzultantka z Institutu politického marketingu Alžběta Králová.

Mohlo by vás zajímat

V krajských volbách nastává totiž podle Králové ten problém, že se v nich špatně komunikují témata. Strany se podle jejích slov moc „pitvají“ v detailech celostátních témat a nemají jedno nosné téma a koncept pro kraje. Často se tak strany uchylují k nic neříkajícím heslům jako je „Zjednodušme to“, „Silou rozumu“ nebo „Lidé vědí“. Výjimkou pak podle Králové může tvořit například KDU-ČSL se svým heslem „Srostlí s krajem“ a čistě krajskými tématy ve své kampani. To pro ostatní moc neplatí a krajské volby nijak moc nerozlišují od těch parlamentních. „Krajské volby jsou pak takovým hybridem, takže se strany snaží voliče nalákat na cokoliv,“ řekla Králová.

Vaření a politika?

Ono cokoliv se ale může stát společné pro řadu stran. S nadsázkou by se tak dalo říci, že své kampaně postavily na velmi podobných základech. Hitem letošních kampaní je totiž vaření, které používá ve svých spotech a na billboardech drtivá většina politických stran. „Nevím, kde na to přišly. Možná se inspirovaly panem Pohlreichem, ale všechny politické strany se snaží vařit, což je až bizarní,“ řekla Králová.

Vaření použila ve své kampani například TOP 09 a Jiří Pospíšil, jihomoravský hejtman Michal Hašek se senátorem Zdeňkem Škromachem nebo kandidát do Senátu Václav Bělohradský, který má v kuchyni po svém boku premiéra Bohuslava Sobotku a předsedu Strany Zelených Matěje Stropnického. „Ten spot je naprosto bizarní. ʻPřidáme něco zeleného, ale dáme tam i oranžová rajčata a trochu té jistotyʼ - tohle mi přijde jako úplný výstřel mimo. Pan Sobotka není Reagan a vyloženě mu takové věci nesedí. Nechápu, proč to ty strany dělají,“ dodala Králová.

Dalším rysem letošní kampaně je pak prezentace celostátních lídrů konkrétních stran. Hnutí ANO má na svých billboardech vždy svého předsedu Andreje Babiše spolu s konkrétním kandidátem za jednotlivý kraj. Podobnou cestou se vydala i ČSSD, kdy se premiér Sobotka na billboardech fotí selfie stylem s kandidáty jednotlivých krajů.

Politický marketing se pomalu zvedá z popela

Králová přitom už v minulosti na rádiu Zet uvedla, že se české volební kampaně přes své někdy až bizarní prvky pomalu zlepšují. Strany už pomalu opouštějí od kampaní, na kterých se podílejí samotní straníci. K sestavení své politické kampaně už strany pouštějí odborníky, kteří rozvíjejí politický marketing moderními trendy. Mnohem více pracují s daty a racionalizují celou kampaň. Stejně jak tomu je v Americe nebo Velké Británii. Více o tématu politického marketingu v Česku jsme psali zde.

 

 

Celý rozhovor s konzultantkou Institutu politického marketingu Alžbětou Královou si můžete poslechnout v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

„Bizarním hitem letošních voleb je vaření,“ říká Králová z Institutu politického marketingu Foto: Starostové a nezávislí (STAN), zahájení volební kampaně; Zdroj: Profimedia.cz

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.