reklama

AutoZet: Test VW Touran 1.4 TSI R-Line, modernizovaný Renault Clio a Citroen C4 Picasso

V novém vydání AutoZet se dozvíte, jaké novinky byly uvedeny na českém trhu nebo jak nejčastěji riskují za volantem mladí řidiči. Otestujeme VW Touran v líbivém paketu R-Line a se zážehovou 1.4 TSI, řekneme si, s jakým zajímavým nápadem přišla muzea Porsche a Mercedesu. V novém díle nechybí ani novinky ze světa motorsportu.    

Další díly pořadu

 AKTUALITY
Renault inovoval svůj nejprodávanější model Clio. Modernizovaná čtvrtá generace dostala novou masku chladiče, full LED světlomety a čtyři nové metalízy. Rozsáhlejší je nově také možnost personalizace karoserie i interiéru, sportovní atmosféru může dodat příplatkový paket GT Line obsahující mimo jiné i sportovní sedadla. Modernizované Clio bude i nadále k dostání jako pětidveřový hatchback i jako kombi s názvem Grandtour. Vrcholem modelové řady je sportovní verze R.S. s výkonem 200 koní a R.S. Trophy, které má o dalších 20 koní navíc. Na českém trhu lze nové Clio objednávat od začátku srpna. Ceny startují na částce 234 900 Kč za pětidveřový hatchback, za kombi Grandtour se připlácí 15 000 korun, za sportovní Clio R.S. zaplatíte minimálně 584 900 korun.


Citroën C4 Picasso a jeho sedmimístná verze Grand C4 Picaso přicházejí na český trh v modernizovaném provedení. Nabízeny u nás budou ve třech úrovních výbavy – Live, Feel a Shine. Všechny prvky aktivní a pasivní bezpečnosti jsou nabízeny již ve standardu, stejně jako samočinná klimatizace nebo vyhřívaná zpětná zrcátka. Vyšší úroveň výbavy přidává parkovací senzory, aktivní systém sledování mrtvého úhlu, bezklíčkový přístup a startování vozu nebo 12“ displej multimediálního
systému s HD rozlišením. V nabídce motorů je trojice dieselů a jeden přeplňovaný zážehový agregát. Ceny Citroenu C4 Picasso ve výbavě Live začínají na 479 900 korun za stejně vybavené Grand C4 Picasso dáte 534 900 korun.


Pod písmeny STI si všichni vybaví především ostré Subaru WRX STI s výkonem 300 koní. Na japonském trhu se ale sportovní divize ubírá jiným směrem a před pár dny představila model XV ve verzi tS. Jde o upravené hybridní Subaru XV, které dostalo nové pružiny, pod kapotu rozporku mezi horní uložení tlumičů, vzadu jiné tlumiče a přidány byly také další výztuhy podvozku. Subaru XV tS nabídne oranžové detaily karoserie, oranžová 17“ kola, kůží čalouněný interiér a nechybí ani loga STI. Pod kapotou se nachází dvoulitrový klasický boxer s parametry 150 koní a 196 N.m, který je podporován elektromotorem. Hybridní pohonná jednotka je párována s bezestupňovou převodovkou. Na evropské trhy se Subaru XV tS ale nejspíš nejspíše nepodívá.


V roce 2019 by měl být v České republice zaveden nový benzin E10. Jak název napovídá, půjde o benzín, s 10% obsahem bioethanolu. Česká republika tím tak splní závazek o desetiprocentním podílů biopaliv v členských státech Evropské unie, který má být naplněn do roku 2020. Více biosložky znamená menší závislost na ropě, u starších aut ale při používání benzinu E10 hrozí poškození motoru. Benzin E10 přitom u čerpacích stanic nahradí nejrozšířenější Natural 95, díky vyššímu podílu lihu by mohl být levnější. S ohledem na průměrný věk českého vozového parku to ale spíše představuje velký problém.


Škoda chce v průběhu příštího roku rozhodnout o zahájení prodeje svých aut ve Spojených státech. Pro mladoboleslavskou automobilku by to znamenalo oficiální návrat na severoamerický trh po více než půl století. Škoda prodávala auta na severoamerickém trhu od konce 50. do začátku 60. let. O možném návratu na americký trh, který je po Číně druhým největším automobilovým trhem světa, uvažuje Škoda již delší dobu. Někteří experti spatřují v případném vstupu na tamní trh příležitost pro celý koncern Volkswagen, který by si tím mohl vylepšit pověst, která doznala značných šrámů kvůli rozsáhlému skandálu s falšováním testů emisí u aut poháněných diesely.

 

 

TEST – VW Touran 1.4 TSI R-Line

Nový VW Touran byl na český trh uveden loni v říjnu. Už při krátkém svezení v rámci novinářského představení mne celkem oslovila verze se zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI. A protože většina zákazníků volí diesely, rozhodl jsem se do testu vzít právě verzi s 1.4 TSI a zjistit, jestli není lepší než diesel.

Nová generace Touranu se vyznačuje jednoduchým designem s ostrými liniemi – tedy charakteristickými prvky všech ostatních aktuálních modelů VW. Testované auto bylo v bílé barvě a líbivém paketu R-Line, který mu dodal větší šmrnc a ukazuje, že auto, které se kupuje především rozumem, nemusí být ošklivé. Za zmínku stojí také fakt, že aktuální generace Touranu je o 41 mm širší a 130 mm delší než předchůdce. Vyrostla tedy celkem výrazně. Jedním z důvodů je, aby si Touran nelezl do zelí s Golfem Sportsvan.

Také interiér nepřináší žádné překvapení. V dobrém i tom horším. Je to typický interiér Volkswagenu. Není mu co vyčítat z pohledu materiálů, zpracování a ergonomie, na druhou stranu působí trochu stroze a odtažitě. Přední sedadla sice nemají bůhvíjaké boční vedení, ale jejich čalounění je relativně tvrdé a sedadla tak jsou pohodlná i na dlouhé cesty. Přispívá tomu i dlouhý sedák, který dobře podpírá stehna.

Důvod, proč si lidé kupují auta typu VW Touran, je ale jejich vnitřní prosto a praktičnost. Druhá řada sedadel je rozdělena na třetiny, sedadla se dají v podélném směru posouvat v rozmezí 200 mm a měnit tak preferenci prostoru pro cestující nebo zavazadla. Opěradla zadních sedadel se dají samostatně sklápět a pokud máte tři malé děti, uvítáte, že se dozadu vedle sebe vejdou tři dětské sedačky uchycené do Isofixu. Navíc je kabina aktuálního Touranu o 63 mm delší než u předchozí generace a profitují z toho především zadní sedadla. VW uvádí základní objem kufru 834 litrů a k tomu asi není moc co dodávat. Navíc, když po sklopení opěradla sedadla spolujezdce předu můžete naložit až předměty 2,6 metru dlouhé. Dostatek je i odkládacích prostor a přihrádek.

Jak už jsem zmiňoval v úvodu, většina lidí tahle auta kupuje s dieselem, ale je to opravdu potřeba? Po zkušenostech s tímhle autem si myslím, že ne. Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 TSI nabízí 150 koní a 250 N.m a je tak nejsilnějším zážehovým motorem, který si aktuálně můžete v Touranu dopřát. V kombinaci s příplatkovou sedmistupňovou převodovkou DSG tenhle motor stačí na zrychlení z klidu na 100 km/h za slušných 8,9 sekundy a maximální rychlost 209 km/h.

Neduhem převodovky DSG je trochu hurá styl při rozjezdech, sešlápnete plyn, chvíli se nic neděje a pak jako by se to auto snaží vše rychle dohnat a vyrazí jako spašené. Tahle neplynulost působí nepříjemně. Při jízdě je pak řazení hladké a je cítit snaha využívat točivý moment motoru dostupný už od 1500 min-1, převodovka hodně rychle řadí vyšší převodové stupně. Sice to u Touranu nemá úplně opodstatnění, ale volit můžete i sportovní režim a možnost řadit páčkami pod volantem. Ve sportovním režimu se sice zbavíte hurá rozjezdů, ale zase převodovka sveřepě drží zařazený převodový stupeň až do vysokých otáček a to bez ohledu na to, jak intenzivně šlapete na plyn. Průměrná spotřeba po týdnu ježdění činila 7,2 l/100 km, což mi při kombinaci města a dálnic přijde úplně v pohodě. Se stejně výkonným dieselem byste měli možná spotřebu o litr nižší, ale zdaleka ne s takovým zvukovým komfortem a jemností, jaké nabízí zážehová jednotka.

Zážehový motor se pozitivně projevuje i na jízdních vlastnostech. Je lehčí než diesel a rozložení hmotnosti tak je příznivější. Lehký motor v přídi přispívá i ochotě zatáčet. Celkové naladění Touranu je spíše tužší, což občas ve městě na příčných prazích nebo náhlých nerovnostech není pro auto nejpříjemnější. Přední kola mají při svižnější jízdě občas problém s přenosem točivého momentu, ale jinak na poměry praktického MPV jezdí Touran pěkně.

VW Touran je především praktické auto, které osloví velkým vnitřním prostorem, variabilitou a velikostí kufru. Pokud bych si vybíral, určitě bych radši sáhl po motoru 1.4 TSI a nikoli po dieselu. Zážehový motor je kultivovanější, tišší, má větší rozsah využitelných otáček a svou hmotností přispívá k lepším jízdním vlastnostem. Má sice v průměru o litr, litr a půl vyšší spotřebu, ale uvážíte-li, že stejně výkonný dvoulitrový diesel je o plných 60 000 korun dražší, bude trvat dost dlouho, než tenhle rozdíl v ceně s vyšší spotřebou projezdíte. Stejně tak bych si asi odpustil převodovku DSG, která představuje příplatek 40 000 korun. Ani tak ale není Touran úplně levné auto, s 1.4 TSI, přímo řazenou převodovkou a ve výbavě Comfortline za něj zaplatíte 587 900 korun.

  

ZAJÍMAVOSTI

Nejčastější příčinou úmrtí mladých lidí jsou dopravní nehody. Nejvíce osob ve věku 18 až 24 let přitom umírá na silnicích v létě. Ford si nechal vypracovat průzkum mezi 6500 mladými Evropany, aby lépe pochopil, jaká rizika jim na silnici hrozí. Z něj vyplynulo, že 57 % respondentů má zkušenost s překročením povolené rychlosti, 43 % někdy za jízdy poslalo textovou zprávu, 36 % telefonovalo, 16 % nepoužilo bezpečnostní pás, 13 % řídilo po konzumaci alkoholu a 11 % sledovalo videa na mobilním telefonu. Pokud jde o nejčastější přestupky podle zemí, v Německu mladí nejčastěji překračují povolenou rychlost, v Itálii vede telefonování bez hands-free a Španělé připouští, že riskují, když vezou přátele.

 

Evropský trh se sportovními vozy roste závratnou rychlostí. Během prvních šesti měsíců letošního roku bylo na starém kontinentu prodáno na 70 000 sportovních aut, což je o výrazných 31 % více než loni. Vůbec nejprodávanějším autem tohoto segmentu bylo v prvním pololetí roku Audi TT, druhé místo patří Porsche 911 a třetí je Ford Mustang, jehož prodeje vzrostly o neskutečných 2151%.

 

První auto je v životě je pro každého z nás velkou událostí. AAA Auto si proto nechalo zpracovat statistiku, jaká auta si mladí řidiči kupují nejčastěji. Téměř 60 % z nich si jako první pořídí hatchback, přes 66 % preferuje auta se zážehovými motory a plných 95 % volí přímo řazenou převodovku. Ze značek je nejpopulárnější Škoda, za níž následují Volkswagen a Ford. U žen vítězí Škoda Fabia, u mužů Škoda Octavia. Ženy více dbají na barvu a není divu, že po standardně oblíbené stříbrné je druhá nejprodávanější barva červená. Muži se více drží klasiky a preferují modrou, šedou a černou.

 

Ve službách policie po celém světě bychom našli nejrůznější auta. Dubajská policie je známá tím, že v jejím vozovém parku nechybí ani ty nejvzácnější supersporty, včetně například Bugatti Veyron. V rakouském městečku Wattens a v německém Mnichově zase policie využívá služeb BMW i3. A nově bude tento elektromobil hlídat pořádek také v rumunské Bukurešti. Jeho služba ale bude trvat pouze jeden měsíc. Tamní policejní sbor totiž dostal i3 k užívání od místního dealera BMW a má tak za úkol přiblížit veřejnosti současný trend elektromobility.

 

NOVINKY

Rolls-Royce představil modely Wraith a Dawn upravené divizí Bespoke na jednom z nejexkluzivnějších míst na světě – ve městě Porto Cervo na Sardinii. Model Wraith prostupují ambientní barevné odstíny soumraku. Dvoubarevná stříbrná karoserie v sobě odráží ustupující denní světlo, zatímco fialová linka poukazuje na pojetí interiéru tohoto unikátního vozu. Dokonale zpracovaný interiér se chlubí použitím pštrosí kůže. Model Dawn byl naproti tomu specifikován tak, aby zachytil energii a svěží barvy mořské scenérie přístavu Porto Cervo. Exteriér je smaragdově zelený a posádku obklopuje teakové dřevo s otevřenými póry, které je použito i v zavazadelníku.

 

Cambridgeské zastoupení Aston Martinu vyseklo hlubokou poklonu legendární stíhačce ze 2. světové války, když nechalo vyrobit osm vozů V12 Vantage S zvláštní edice Spitfire 80. Ta oslavuje první vzlet stíhacího letounu Supermarine Spitfire před osmdesáti lety, proto dostala zelený lak Duxford Green jako připomínku stejnojmenné letecké základny RAF, která jako první přijala za svou letku těchto ikonických strojů. Aby spojení silničního GT a lovce Messerschmittů bylo poněkud hlubší, zatáhli tvůrci auta do výrobního procesu společnost Duxford’s Aircraft Restoration Company zabývající se renovacemi letadel.

Ta vyrobila některé originální detaily, jako jsou třeba vnitřní kliky dveří naznačující, že jde o zámky kabiny původního letadla, výztuhy interiéru evokující kabinu letadla a nechybí ani duhově zbarvené koncovky výfuku připomínající zmiňované stíhačky. Oficiální předávání aut jejich majitelům probíhat ve válečném museu v Duxfordu, přičemž součástí programu bude kromě jiného i debata s válečnými veterány, jízda v obrněném voze a dokonce vyhlídkový let ve Spitfiru Mk1. A kolik si za tohle všechno prodejce naúčtuje? Přesně 180 000 liber, tedy asi o 40 000 liber více, než byste dali za standardní V12 Vantage S.

 

Tovární muzea Porsche a Mercedesu chtějí přilákat více návštěvníků a protože se obě nacházejí ve Stuttgartu a dělí je od sebe jen pár kilometrů, dohodly se obě automobilky na spolupráci. Pokud návštěvníci navštíví obě muzea najednou, v tom druhém dostanou 25% slevu na vstupenku. Není to však jediný bod spolupráce, tím dalším je také fakt, že v muzeum Porsche bude vystaven Mercedes-Benz 230 S z roku 1966 a v muzeu Mercedesu bude naopak vystaveno Porsche 911 Carrera 2.7 z roku 1975. Obě muzea jsou otevřena od úterý do neděle vždy od 9:00 do 18:00. Akce platí do konce roku 2016.

 

MOTORSPORT

Kris Meeke zvítězil ve Finské rallye a stal se tak prvním Britem a teprve pátým pilotem nepocházejícím ze Skandinávie, kterému se to podařilo. Základem k tomuto úspěchu byly nejrychlejší časy v obou průjezdech legendárním testem Ouninpohja, jednou dokonce druhému Latvalovi nadělil hrozivých 13 sekund! Meeke navíc v cestě za finským vítězstvím dosáhl rychlostního průměru 126,6 km/h, což je nejvyšší rychlostní průměr, jakého kdy bylo v soutěži mistrovství světa dosaženo. Úspěch Citroenu pak podtrhl třetím místem Craig Breen, který na stupně vítězů dosáhl při svém teprve čtvrtém startu s vozem WRC.

 

BMW obhájilo loňské vítězství ve 24h ve Spa-Francorchamps, když posádka Alexander Sims, Philipp Eng a Maxime Martin téměř celý závod sváděla napínavý souboj s Bentley. Svůj velký podíl na vítězství BMW M6 GT3 týmu ROWE má i závodní inženýr tohoto vozu Jarek Janiš. Český tým I.S.R. Racing v závodě nasadil dvě Audi R8 LMS. Posádka Filip Salaquarda, Marlon Stockinger a Edoardo Mortara skončila mezi 65 startujícími na výborném 9. místě, když ještě v noci byla pátá, ale po kontaktu s jedním z pomalejších vozů byla nucena trochu zvolnit. Druhý vůz, v němž se střídali Franck Perera, Nicolas Lapierre, Henry Hassid a Philipp Giauque, skončila třináctá a zároveň obsadila druhé místo v kategorii PRO-Am a stále se drží ve hře o titul. Posádka Scuderie Praha ve složení Josef Král, Jiří Pisařík, Matteo Malucelli a David Fumanelli dovezla své Ferrari 488 GT3 do cíle na slušném 23. místě a 6. místě v hodnocení kategorie PRO-Am. Radost z pěkného výsledku jim ale pokazil fakt, že jim byl během závodu kýmsi ukraden týmový skútr a kombinéza...

 

Český motokárista Patrik Hájek je letošním vicemistrem Evropy v nejprestižnější motokárové třídě KZ. Do posledního podniku sezóny v belgickém Genku nastupoval ze třetího místa průběžného pořadí. Ještě do finálové jízdy Patrik nastupoval s šancí na titul, ale risk s jiným nastavením motoru a podvozku nevyšel a sedmé místo znamenalo stříbro v konečném hodnocení se ztrátou 13 bodů za novým šampionem Marcem Ardingem.

 

Také M-Sport začal s testováním vozu WRC pro příští sezónu, která přinese výraznou změnu technických předpisů. Zatímco VW začal pracovat na novém voze už loni, Citroen a Toyota až letos v dubnu. Všechny zmiňované automobilky už svůj vůz pečlivě testují na šotolině a asfaltu. Nový vůz M-Sportu bude postaven na základech nové generace Fordu Fiesta, která zatím ještě nebyla oficiálně představena. M-Sport se tak zaměřuje na vývoj motoru, podvozku a transmisí, které testuje ve stávajícím voze, aerodynamika přijde na řadu brzy. S tou M-Sportu pomáhá oddělení Ford Performance. Při prvním testu seděl za volantem sám šéf M-Sportu Malcolm Wilson, následně pak povinnosti přebral Martin Prokop, který s Fiestou závodí od roku 2010. V dalším testování pak bude k dispozici bývalý pilot M-Sportu Matthew Wilson.

 

Audi zvažuje možnost postavit závodní prototyp LMP1 pro 24h v Le Mans poháněný palivovým článkem. Na lednovém autosalonu v Detroitu Audi představilo koncept h-tron quattro a motorsport je nejlepší cestou, jak demonstrovat technické schopnosti automobilky. Audi je navíc v rámci koncernu VW tou značkou, která byla pověřena vývojem technologie pohonu palivovými články, i když zatím žádné takové auto na trh neuvedla. ACO a FIA už ustanovily pracovní skupinu, která zkoumá možnosti, jak vozy poháněné palivovými články zakomponovat do technických předpisů. Nedá se ale předpokládat, že by se tak stalo dříve než v roce 2021 nebo 2022.

 

 

Zdroj: Zet

VW Touran 1.4 TSI R-Line

VW Touran 1.4 TSI R-Line

VW Touran 1.4 TSI R-Line

VW Touran 1.4 TSI R-Line

AutoZet: Test VW Touran 1.4 TSI R-Line, modernizovaný Renault Clio a Citroen C4 Picasso Foto: VW Touran 1.4 TSI R-Line

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.