AutoZet: Test VW Golf R Variant; představení Subaru Levorg, limitované edice supersportů

V nejnovějším vydání AutoZet si v krátkosti představíme nový VW Touran, řeč bude rovněž o limitovaných sériích sportovních vozů, neopomeneme ani nové skutečnosti v aféře Dieselgate, otestujeme rychlý VW Golf R Variant a představíme vám i jedno z velkých letošních překvapení českého trhu Subaru Levorg.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Toyota představila svůj model Mirai poháněný palivovým článkem v evropské specifikaci. Oficiální hodnota dojezdu na jednu nádrž, do které se vejde zhruba 5 kg vodíku, je 483 km, elektromotor má výkon 155 koní a točivý moment 335 N.m a dynamika vozu je definována zrychlením z klidu na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximální rychlostí 178 km/h. Společně s tím, že jedinými zplodinami vozu poháněného palivovým článkem jsou vodní páry, to
vypadá velice zajímavě, ale evropská síť čerpacích vodíkových stanic není právě hustá a v Německu je základní cena Toyoty Mirai stanovena na v přepočtu 1 760 000 Kč. Náklady na ujetí jednoho kilometru se pak pohybují na úrovni auta s úsporným dieselem. Vodíková auta už jsou tady, nyní je třeba zapracovat na infrastruktuře a technologiích výroby vodíku.

Volkswagen tento týden oficiálně uvedl na český trh novou generaci modelu Touran. Ta má po úspěchu té předchozí na co navazovat. Nový Touran stojí na známé koncernové platformě MQB, na délku narostl o plných 130 mm a z toho 113 připadá na vrub delšího rozvoru. Je také o 40 mm širší, což dohromady znamená více místa v interiéru. Prostor, variabilita, praktičnost a využitelnost jsou hlavními atributy MPV a řídí se tím i nový Touran. Druhou řadu tvoří tři samostatná sedadla, která se dají posouvat v rozmezí 20 cm, dá se měnit sklon opěradel nebo je sklopit. Cestující na všech místech mají k dispozici celou řadu odkládacích přihrádek a prostor, kufr disponuje v základním uspořádaní objemem 743 litrů a nakládací hrana je příjemně nízko. Nabídka motorů zahrnuje přeplňované zážehové čtyřválce 1.2 a 1.4 TSI a diesely 1.6 a 2.0 TDI. Mohl jsem se krátce svézt s dvoulitrovým dieselem a vím, že bych po dieselu určitě nesáhl – je relativně hlučný, těžkopádný a moc nejede. Nejlepší volbou je dle mého 1.4 TSI. Tradičně celkem dobrý je podovozek, který především výborně tlumí veškeré neduhy silnice, včetně nepříjemných zvuků. Základní cena VW Touran 1.2 TSI ve výbavě Comfortline je 555 900 CZK, diesely startují na 615 900 CZK za stejně vybavenou 1.6 TDI.

Škoda se snaží oslovit zákazníky, kterým se líbí lehký outdoorový styling. Používá k tomu Fabii Combi ve verzi ScoutLine. Jak asi tušíte, tohle auto nenabídne nic, co by mu pomohlo v pohybu mimo silnice – žádný pohon všech kol, žádné zvýšení podvozku a jeho zakrytování a ani zesílení podvozkových komponentů. Jedná se pouze o paket doplňků obsahující lemování podběhů a prahů černým plastem, na spodní části nárazníků najdete černý plast kombinovaný se stříbrnými imitacemi ochranných plechů a zrcátka a střešní ližiny jsou vyvedeny ve stříbrné barvě. Automobilka v tiskové zprávě píše, že Fabia Combi ScoutLine nadchne svým dobrodružným laděním. No, raději bych ale s takovým autem ze silnice nesjížděl, možná by to mohlo být dobrodružné víc, než by se vám zamlouvalo.

Britský magazín Auto Express přišel s informací, že příští rok se na trhu objeví hatchback odvozený od sedanu Fiat Aegea, který ponese jméno Tipo. Tipo je přitom v historii italské automobilky úspěšný model, v roce 1989 byl Evropských autem roku a ve své době byl velice oblíben. Do podvědomí se například zapsal plně digitálním přístrojový štítem. Sedan Aegea byl představen letos a je určen pro turecký trh, který si na vozy s karoserií typu sedan potrpí. Tipo by měly pohánět přeplňované zážehové motory o objemu 1,4 a 1,6 litru a diesely 1.3 a 1.6 MultiJet. Příchod Fiatu Tipo je předpokládán v polovině příštího roku.

 

TEST – VW Golf R Variant

VW Golf je jedním z nejlepších aut svého segmentu a jeho vrcholná verze R je vysoce výkonným autem, které ovšem nepostrádá každodenní použitelnost. VW se letos rozhodl toto dopřát i těm, kteří k tomu všemu potřebují i větší dávku praktičnosti. Ano, do testu jsem dostal VW Golf R v provedení Variant.
Na první pohled se Golf R Variant od ostatních kombíků nijak zásadně neliší, spíše jen v detailech, které ovšem všímavějším pozorovatelům leccos naznačí. Ať už decentním označením R v masce chladiče, na blatnících nebo na zádi, velkými brzdami za 18“ koly nebo dvěma koncovkami výfuku. Ale jinak je Golf R Variant uhlazený a elegantní. Tak trochu jako atlet v dobře padnoucím
obleku.
Interiér je ukázkou německé preciznosti, dílenskému zpracování se nedá nic vytknout, nejrůznější rámečky, dekory palubní desky a dveří, to vše vypadá neuvěřitelně pečlivě udělané. Pochvalu zaslouží i příjemně tvrdá sedadla s dlouhými sedáky a výraznějším bočním vedením a opravdu veliký rozsah nastavení sedadla řidiče i volantu. Najít si vhodnou polohu by neměl být problém pro kohokoli. Líbí se mi i velice precizní, nevtíravé, nicméně atraktivní ambientní osvětlení interiéru. A protože sedíme ve verzi R, nechybí ani hliníkové pedály, sportovní, dole zploštělý volant a další detaily. 

Srdcem Golfu R je zážehový, turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitr s výkonem rovných 300 koní, který přes systém Haldex pohání všechna kola. Tím se Golf R dostává do ranku takových aut jako je Subaru WRX STi. Také zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximální rychlost omezená na 250 km/h jej pasují do vlka v rouše beránčím. I když díky karoserii kombi a možnosti volby několika jízdních režimů umí VW Golf R Variant na sebe brát různé podoby.

Pokud nechám stranou režim Normal, tak v režimu Comfort podvozek změkne a je o poznání komfortnější, režim Eco zase výrazně otupí reakce motoru a ve chvíli, kdy dáte nohu z plynu, převodovka DSG vyřadí na neutrál, aby minimalizovala jízdní odpory a snižovala spotřebu. Nejzajímavější je ale samozřejmě režim Race, který u žádného jiného Golfu nenajdete. Podvozek přitvrdí, šestistupňová dvouspojková převodovka se přepne do sportovního režimu a ještě lepší je si řadit sám páčkami pod volantem, motor má ostřejší reakce na sešlápnutí plynu, výfukové potrubí umocní zvuk vycházející z koncovek a při podřazování si elektronika sama dává efektní meziplyny. Také rozptyl spotřeby je podle zvoleného režimu poměrně široký. V režimu Eco při klidné jízdě se dá reálně jezdit se spotřebou 8 l/100 km, v režimu Race ale klidně i za 15 a více. Tabulková hodnota v kombinovaném režimu je 7,0 l/100 km.

Golf R Variant na 18“ kolech působí příjemně tuhým dojmem. Díky lehkému motoru pak prakticky nevykazuje žádnou nedotáčivost a zadní víceprvková náprava, která je benefitem výkonného motoru a pohonu všech kol, autu přirozeně pomáhá do zatáčky. Celkově je z projevu Golfu R Variant cítit lehkost a nenásilnost. Podvozek je skvěle odhlučněn a do interiéru nepronikají žádné pazvuky ani vibrace. Izolace posádky od rušivých projevů jízdy je velice dobrá. Důležitá je rovněž jistota a čitelný jízdní projev, které Golf R Variant umí nabídnout. Pokud si mohu dovolit srovnání, pak je hodnějším autem než WRX STi a i méně zdatným řidičům dovolí jet na klikaté okresce velice rychle. Na druhé straně je chování Golfu R Variant maličko sterilní a nevtáhne vás tolik do hry, jako zmiňované Subaru, na to zůstává Golf R Variant moc uhlazený.

VW Golf R Variant představuje velice povedenou a ve své podstatě ojedinělou kombinaci nenápadnosti a praktičnosti kombi s možností svezení s vysokou dávkou adrenalinu. Svůj potenciál na sobě nedává znát nijak okatě, ale o to více může na silnici svojí dynamikou překvapit. U nás je nabízena pouze verze se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou a má základní cenu 1 054 900 CZK, testované auto s příplatkovými věcmi stálo okolo 1 400 000 CZK, a to už zase není zrovna málo. Je ale pravda, že kombík nižší střední třídy, s výkonem 300 koní a pohonem všech kol v nabídce žádné jiné automobilky nenajdete. Na druhou stranu takový SEAT Leon ST Cupra, má sice pouze pohon předních kol, ale prakticky stejný výkon a nabízí skvělé svezení za základní cenu 799 900 CZK, tedy o čtvrt milionu nižší.

 

ZAJÍMAVOSTI

Aféra Dieselgate pokračuje, Volkswagen poprvé ústy šéfa britského zastoupení potvrdil, že podváděl i při testech podle metodiky pro Evropu. I když to bylo víceméně zřejmé už z toho, že svolávací akci vztáhl na všechna auta s daným motorem, bez ohledu na trh. Vedle 11 milionů vozů s motory 2.0 TDI se problém týká také 3,6 milionu vozů s motory 1,6 TDI. Magazín Automotive News například uvádí, že koncern Volkswagen by řešení této aféry mohlo v příštích pěti letech stát až 40 miliard EUR. Výsledkem je, VW nyní tlačí na dodavatele a chce dočasně snížit ceny, což by mu pomohlo ušetřit zhruba 3 miliony EUR. Šetření se ale promítne i na výplatách, mimořádných odměnách a bonusech zaměstnanců a to včetně vyššího managementu. Velké škrty se dají očekávat také ve výdajích na reklamu a marketing, náklady budou osekány u modelů, které negenerují potřebné zisky a omezení se dočkají i sponzorské aktivity a peníze tekoucí do motorsportu.

Aféra Dieselgate se ale projevuje i v jiných oblastech. V Holywoodu už prý chystají film, který bude založen na článcích Jacka Ewinga z New York Times. V hlavní roli by se měl objevit Leonardo DiCaprio, který patří mezi největší ekologické aktivisty Holywoodu a mimochodem byl jedním z prvních, kteří dostali elektrický Fisker Karma.


AKTUALITY

Už nějakou dobu se mluvilo o tom, že Ferrari chystá vylepšenou verzi modelu F12berlinetta. Nakonec se jmenuje F12tdf, což znamená Tour de France a odkazuje na závody, které se jezdily v 50. a 60. letech minulého století. Ferrari v nich hrálo hlavní roli a například model 250 GT Berlinetta z roku 1956 tento závod vyhrál hned čtyřikrát. Ferrari F12tdf díky použití karbonových dílů zhublo o plných 110 kg, atmosférický V12 má o 40 koní vyšší výkon, což znamená 780 koní a motor točí téměř 9000 min-1. Sedmistupňová převodovka řadí rychleji a protože má nepatrně kratší převody, umí F12 tdf akcelerovat z klidu na 100 km/h za pouhé 2,9 sekundy a na 200 km/h za 7,9 sekundy! Maximální rychlost Ferrari neuvádí, ale prý přesahuje 340 km/h. F12tdf má o plných 87 % vyšší přítlak a při 200 km/h je tlačeno k zemi silou odpovídající 230 kg. Vyrobeno bude pouze 799 exemplářů, cena zatím oznámena nebyla.

Vzpomínáte si na nedávno představený koncept BMW M4 GTS? Sériová verze na sebe nedala dlouho čekat, BMW ji oficiálně představí na autosalonu v Tokiu a také prozradilo leccos z technických údajů. Srdcem vozu je dvěma turbodmychadly přeplňovaný třílitrový šestiválec, který využívá technologii vstřikování vody do sání kvůli ochlazení nasávaného vzduchu, jeho parametry jsou 500 koní a 600 N.m a vzhledem k tomu že M4 GTS je o 90 kg lehčí než standardní M4, zvládne sprint z klidu na 100 km/h za 3,8 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 305 km/h. BMW také uvádí, že M4 GTS zajela na Severní smyčce Nürburgringu čas 7:28. Standardní výbavou jsou
lehká kovaná 20“ kola s pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2, titanový výfuk, vylepšená aerodynamika, karbonkeramické brzdy nebo nastavitelný podvozek. Za příplatek je možné mít Clubsport Package, v němž je výztuha za předními sedadly, šestibodové pásy a hasící přístroj.


PŘEDSTAVENÍ – Subaru Levorg

Velice krátce po mezinárodní prezentaci Subaru představilo nový model Levorg také u nás. Nové kombi střední třídy zdědilo geny WRX STI a je pro mne jedním z největších překvapení letošního roku.

Subaru Levorg trochu klame tělem. Svými rozměry se vyrovná Legacy Wagon čtvrté generace, které bylo vyráběno od roku 2003 do roku 2009. Je ale širší a působí sportovněji. Abyste tohle auto pochopili, potom vězte, že vzniklo docela jednoduše – Subaru předělalo karoserii sedanu WRX STi na kombi a vybavilo ji novým přeplňovaným motorem o objemu 1,6 litru. Jedinou alternativou je bezestupňová převodovka Lineartronic.

Pozice za volantem je na výrazně tvarovaných sedadlech verze Sport bezchybná. Přístrojová deska má stejné rozvržení jako u modelu WRX STI, a také výhled z vozu přes otvor sání chladicího vzduchu je stejný. V nejvyšší verzi je interiér čalouněn kůží a pro oživení disponuje modrým prošíváním. Samozřejmostí je moderní navigace s možností připojení telefonů a hudebních přehrávačů. Zmínit musíme také prakticky navržený zavazadlový prostor s objemem 522 litrů, jehož velikost odpovídá předposlední generaci kombi Legacy, a třeba i možnost polohování opěradel zadních sedadel.

Tím nejzajímavějším je ovšem svezení se Subaru Levorg. Hned po prvních metrech je jasné, že tohle kombi je něco úplně jiného, než co prodává konkurence. Levorg má v sobě podmanivou nenucenost pohybu. Jede s obrovskou lehkostí, kultivovaností a hlavně chutí. Máte pocit, že ho nemusíte do ničeho nutit. Podvozek je tužší, ale nikoliv tvrdý, takže ani na rozbitých silnicích není nepříjemný. Levorg patří k těm autům, jež zaujmou tuhostí karoserie, která je znát v každém okamžiku. Na nekvalitních okreskách, ve městě na kočičích hlavách nebo při rychlé jízdě v zatáčkách – vždy vám tohle auto dodá pocit, že se o jeho tvrdý základ můžete doslova opřít.

Skvěle je tahle jistota znát v nájezdech do zatáčky. Pohnete volantem a Levorg ne nijak přehnaně hbitě, ale přitom rozhodně a rázně zatočí. Opře se o vnější přední kolo a karoserie skoro bez naklánění nebo houpání následuje přední kola. Vše se děje s takovou samozřejmostí a svěžestí, že si říkáte, „proč jsem jel zase tak pomalu“. Ano, po chvíli budete s Levorgem zatáčky projíždět stále rychleji, protože vás objevování jeho možností bude prostě bavit.

A až teprve v tuhle chvíli začnete více přemýšlet o jeho motoru. Přeplňovaný zážehový boxer o objemu 1,6 litru má výkon 170 koní, ale hlavně točivý moment 250 N.m, který vrcholí ve velmi širokém spektru 1800-4800 min-1. Jím nabízená dynamika není oslňující, ale je lepší než v minulosti u atmosférických čtyřválců spojených s automaty. Motor je s bezestupňovou převodovkou Lineartronic skvěle sladěný, takže při běžné jízdě využívá točivý moment a zbytečně se nevytáčí. Jede nenuceně a tak nějak samozřejmě. Když více přidáte plyn, převodovka řadí, stejně jako u jiných modelů Subaru, skokově, takže celkový projev je přirozenější.

Když tedy jedete ve městě nebo docela obyčejně cestujete, budete s kombinací motor/převodovka spokojeni. Možná i kvůli spotřebě, která se pohybuje kolem 8 l/100 km. Když se ale dostanete do aktivnějšího jízdního stylu, uvědomíte si, že by motor mohl mít ještě více síly a větší objem, nebo že by bylo fajn, kdyby si člověk mohl vybrat i přímo řazenou převodovku. Na druhou stranu, tento poznatek je z větší části dán i skutečně nadstandardně dobře fungujícím podvozkem a pohonem všech kol, který je postaven tak, že by bez potíží zvládl o sto koní více.

Při hodnocení Levorgu musí mít člověk na paměti, že je to především pohodové a praktické rodinné auto, které má pod touto slupkou ukryté rallyeové geny, jež dává rádo na obdiv. Sportovně založení řidiči by ale určitě část této pohodovosti vyměnili za dravost, která by byla blíže nekompromisnímu STI. K tomuto kroku by stačilo vyměnit převodovku a vložit pod kapotu dvoulitrový motor s výkonem 240 koní, tak jako je k dispozici na japonském trhu. V Evropě se s ní ale nepočítá. Základní cena Subaru Levorg byla u nás stanovena na 759 900 CZK a vzhledem k tomu, jak Levorg jezdí, tohle auto za to prostě stojí.


MOTORSPORT

Jediný pravidelný český účastník soutěží mistrovství světa v rallye Martin Prokop je další soutěžákem, který se postaví na start nadcházejícího ročníku Rallye Dakar. Martin s myšlenkou startu na Dakaru koketoval už delší dobu a měl naplánovaný test, který se ale neustále posouval. Nakonec k němu přece jen došlo a Martin si následně plácl s továrním týmem Toyoty. Stane se tak týmovým kolegou Jihoafričana Giniela de Villierse, který Dakar vyhrál v roce 2009 a loni skončil druhý. Z bývalých a současných pilotů WRC se nadcházejícího Dakaru zúčastní také Nasser Al Attiyah, Carlos Sainz, Mikko
Hirvonen nebo Sebastien Loeb. Martin Prokop, podobně jako Loeb, nebude mít vedle sebe žádné dakarského specialistu, ale svého tradičního navigátora z rallye Jana Tománka. Kvůli startu na Dakaru ale bude muset vynechat úvodní podnik WRC Rallye Monte Carlo.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru nového dílu si můžete poslechnout každý pátek krátce po 10:45 na těchto frekvencích.

 

Zdroj: Zet

 

 

Volkswagen Golf R Variant - interiér

Volkswagen Golf R Variant

Volkswagen Golf R Variant

 AutoZet: Test VW Golf R Variant; představení Subaru Levorg, limitované edice supersportů Foto: Volkswagen Golf R Variant

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.