AutoZet: Test VW Golf GTI Clubsport, novinky blížících se autosalonů, inovace Infiniti a BMW

V novém vydání magazínu AutoZet se dozvíte, jaké novinky na nejbližší autosalony chystají Hyundai, Lada nebo Suzuki. Otestujeme také VW Golf GTI Clubsport, který vznikl jako oslava 40. narozenin legendárního Golfu GTI. Řekneme si, kdo se bude snažit konkurovat luxusnímu kupé Rolls-Roycu, s jakou převratnou novinkou přišlo Infiniti, jak BMW pomohlo americkým plavcům nebo kde se v Čechách nachází největší díra na silnici.

AKTUALITY

Nová Honda Civic s karoserií hatchback míří do USA. V závodě Hondy v britském Swindonu byla zahájena výroba americké verze nového hatchbacku Civic, první auta odplula na začátku tohoto týdne a americkým prodejcům budou dodána v září. Příprava výroby nového Civicu si vyžádala investici přes 200 miliónů liber.

Hyundai odhalil podobu nové generace modelu i30. Ta je pokračováním současného vývoje designérského jazyka korejské automobilky, s novou generací i30 ale přichází nová kaskádovitá mřížka chladiče. Nová i30 nabídne na daný segment širokou paletu pohonných jednotek, bezpečnostních systémů a vyspělou konektivitu. Světovou premiéru si nový Hyundai i30 odbude 7. září a již o měsíc později se objeví také na autosalonu v Paříži.

Lada v nedávné době ukázala hned několik novinek a v tomto trendu hodlá pokračovat i nadále. Koncem srpna představí na autosalonu v Moskvě nový koncept jménem XCode. Podle dostupných zdrojů by měl být předobrazem nového crossoveru, který bude větší než stávající XRay. Novinka by měla být o patnáct centimetrů delší, měla by dostat vyšší podvozek a pohon všech kol.

Suzuki na autosalonu v Paříži ukáže novou generaci modelu Ignis. S ním se do nabídky Suzuki vrací stylový a praktický crossover kompaktních rozměrů. Využívá novou generaci lehké a pevné platformy a kromě tradičních motorů nabídne také úspornou hybridní pohonnou jednotku. Na evropských trzích půjde Suzuki Ignis do prodeje začátkem příštího roku. Druhou premiérou na stánku Suzuki v Paříži bude modernizovaný crossoveru S-Cross. Nejnápadnější změnou je vzhled přídě, který zdůrazňuje SUV charakter auta a jeho terénní schopnosti dané především inteligentním pohonem všech kol AllGrip. Významnou proměnnou prošla také paleta motorů. Atmosférický zážehový čtyřválec 1.6 VVT nahradí dva moderní přeplňované motory BoosterJet s přímým vstřikováním paliva: litrový tříválec a čtyřválcová 1.4.

Začátkem srpna sjelo z montážní linky milionté Audi Q5 vyrobené v hlavním závodě v Ingolstadtu. Audi loni zákazníkům po celém světě dodalo 266 968 Q5 a v úspěšném tažení pokračuje, což dokládá zvýšení prodeje v prvním pololetí roku 2016 o dalších 4,7 %. V Ingolstadtu je každý den vyrobeno přes 650 Q5 a od zahájení výroby v roce 2008 bylo na celém světě prodáno téměř 1,6 milionu vozů. Jubilejním autem je verze SQ5 v odstínu modrá Sepang a zamíří k zákazníkovi v Německu.

Ford Transit umí nově rozpoznat chodce a sám před ním zastavit. Systém detekce chodců, který Ford nejprve nasadil v osobních modelech, vyhodnocuje údaje z radaru umístěného v nárazníku a kamery na čelním okně. Uložená databáze „tvarů chodců“ umožňuje rozeznat lidi od okolní scenérie a objektů, jako jsou stromy či dopravní značky. Systém rozpoznává i osoby na krajnici nebo na chodníku, které by mohly náhle vstoupit do jízdní dráhy auta. Detekce chodců je nově k dispozici pro užitkové vozy Transit a Transit Custom a je to poprvé, kdy se technologie rozpoznávání chodců objevuje v tomto segmentu vozů.

Společnost Auto ESA začala jako vůbec první prodejce ojetých aut v České republice dodávat k prodávaným vozům Certifikát kontroly vozu. Ten dává zákazníkům informaci o prověření čtrnácti klíčových parametrů a konkrétní auto hodnotí na škále sedmi hvězdiček. Podle Auto Esa vybírá v současné době až 90 % zákazníků autobazar podle dostupných referencí a dále na základě kvality a množství poskytovaných informací o prodávaných vozech. Certifikát je součástí smluvní dokumentace a zákazník jej k autu obdrží zdarma.

  

TEST – VW Golf GTI Clubsport 

VW Golf GTI Clubsport vznikl jako oslava 40. narozenin Golfu GTI a když trochu předběhnu, můžu říci, že je asi nejlepším Golfem, který jsem kdy řídil. Volkswagen u Clubsportu totiž vypiloval i ty nejmenší detaily a udělal jej celkově o kousek lepším autem. 

Golf GTI Clubsport se od normálního GTI liší celou řadou drobných detailů, které ale mají svůj účel. Stačí se podívat na přední nárazník, který má nejen agresivnější tvarování a větší vstupy vzduchu, ale otvory na stranách usměrňují i proudění kolem předních kol a vylepšují tak aerodynamiku. Také vzadu je větší spojler, který zasahuje až do boků zadního okna a vylepšuje proudění a dokonce v rychlostech nad 120 km/h generuje skutečný přítlak. Aerodynamice jsou podřízeny i další detaily vozu. Navíc testovanému autu v červené barvě s černými koly a doplňky to prostě slušelo. Golf GTI Clubsport není vyzývavý, ale je z něj cítit, že je něco jinak. Možná by si ale zasloužil třeba nápis Clubsport na boku nebo zádi, aby bylo jasné, s kým máte tu čest.

Testované auto mělo uvnitř příplatková poloskořepinová sedadla Recaro, která sice lépe drží tělo, ale pro vyšší postavy mají krátké opěradlo a hlavu prakticky nepodpírají a musíte oželet i typické kostkované čalounění. To je jen u standardních sedadel. Sportovní atmosféře napomáhá i Alcantarou čalouněný volant, na můj vkus má ovšem příliš tenký věnec. U sportovního auta bych si přál mít trochu silnější, aby lépe padl do ruky. Od běžného GTI pak verzi Clubsport odlišují ještě další drobnosti, ale celkově se na interiéru nic zásadního neměnilo, je to prostě Golf se vším všudy, čili i s kvalitními materiály a precizním zpracováním. Díky tenčím opěradlům předních sedadel přibylo trochu místa pro nohy cestujících vzadu.

Srdcem VW Golf GTI Clubsport je posílený čtyřválec 2.0 TSI. Zatímco v Golfu GTI má 220 koní, tady je naladěn na 265 koní a 350 N.m a při overboostu jsou tyto parametry na dobu 10 sekund zvýšeny na 290 koní a 380 N.m. Točivý moment je k dispozici v rozmezí 1700-5300 min-1 a motor se tak vyznačuje velkou pružností. Golf GTI Clubsport zdolá sprint z klidu na 100 km/h za 5,9 sekundy a umí jet 250 km/h.

VW dává u Clubsportu na výběr mezi šestistupňovým manuálem nebo šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. V mém případě byla k dispozici ta druhá, což je trochu škoda. Na druhou stranu to dává trochu více předpokladů pro každodenní používání. Motor sice má avizované maximum točivého momentu v 1700 min-1, ale pořádně se nadechne a rozjede až kolem 3000 min-1. Pak ovšem přijde takový příděl newtonmetrů, že s nimi mají přední kola a inteligentní samosvorný diferenciál co dělat. Trochu si myslím, že je to z části právě i díky dvouspojkové převodovce, že s manuálem by byl projev trochu jemnější. Směrem k omezovači pak motor celkem peláší, i když výraznější výkonová špička mu trochu chybí. V režimu Sport elektronika při podřazení dává efektní meziplyny, při zařazení nahoru je zase změna převodového stupně doprovázena zachrchláním z výfuku.

Motor, převodovka, řízení a podvozek mohou pracovat v různých režimech, které můžete měnit tlačítkem na tunelu mezi sedadly. Na výběr je Eco, Comfort, Normal, Sport a Individual. Při běžném ježdění je asi nejvhodnější režim Comfort, pokud chcete jet rychle, je lepší si konfigurovat nastavení sám. Osobně bych si vybral ostrý motor a komfortní podvozek, který i na ne ideálně hladkých silnicích zachová jistou poddajnost jízdy. Z pohledu spotřeby je Golf GTI Clubsport autem mnoha tváří, při klidné jízdě se s ním dá jet okolo 8 l/100 km, v opačném režimu zase klidně za dvojnásobek.

Už jsem částečně nakousl podvozek Golfu GTI Clubsport, který v případě testovaného auta jezdil na 19“ kolech. V komfortním režimu je jeho tvrdost na českých rozbitých silnicích ještě únosná, i když i tak při přejetí náhlé nerovnosti cítíte, že neděláte autu úplně dobře. Naopak režim Sport je vhodný spíše na hladké silnice a kruhy, je celkem hodně tvrdý, ale zase otevírá dveře k objevení talentu Clubsportu, kterému hodně pomáhají i sériově dodávané pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2. Na českou okresku mi jako nejlepší přijde kombinace ostrého motoru a převodovky s komfortním podvozkem a řízením. Posílené brzdy Golfu GTI Clubsport jsou opravdu dobré, především jejich silný a vytrvalý účinek.

VW Golf GTI Clubsport je vyhraněnější než běžné GTI, o dost lépe obstojí na okruhu, ale zároveň si uchoval všestrannost a každodenní použitelnost, která zdobí běžné GTI. Začíná na ceně 789 900 za třídveřové provedení, ale přidejte zadní dveře, skořepinová sedadla a převodovku DSG a jste lehce nad hranicí 900 000 CZK, což už je v oblasti Focusu RS nebo Civicu Type R, což jsou vyhraněnější auta. Je to dost o tom, co od svého ostrého hatchbacku čekáte. Když pak Golf GTI Clubsport srovnám s Golfem R s výkonem 300 koní a pohonem všech kol, pak vás Clubsport při řízení víc pobaví, především v zatáčkách, a o to asi u takového auta jde.

 

 

 

ZAJÍMAVOSTI

Infiniti představilo unikátní motor VC-T s proměnlivým kompresním poměrem. Přeplňovaný zážehový čtyřválec s označením VC-T umí měnit kompresní poměr od 8:1 do 14:1, a to pomocí speciálního mechanického ramene připojeného k ojnici, Inifiniti tomu říká Harmonic Drive. Výhodou takového řešení je fakt, že změna kompresního poměru podle aktuálních jízdních podmínek zajistí jak vysoký výkon, tak vysokou účinnost. Nový motor by se měl v prodeji objevit v průběhu roku 2018 v modelech Q30 a QX30. Sériová verze má nabídnout výkon až 270 koní a točivý moment 390 N.m. Přestože se jedná o zážehový motor, spotřeba by se měla pohybovat na úrovni nejúspornějších dieselů.

BMW má svůj podíl na fenomenálnímu úspěchu amerických plavců na olympijských hrách v Riu. Inženýři automobilky si pro vylepšení plaveckých tréninků vypůjčili technologii pro měření vzdálenosti a detekci překážek. Plavcům na tělo připevnily speciální senzory, které jsou během plavání schopny do počítače přenést kompletní 3D mapu těla. Na základě toho je plavci upraven trénink, držení těla a technika tak, aby byl rychlejší a tolik se nenamáhal. Navíc mu může být díky těmto datům a statistikám upraven i styl tak, aby mělo tělo menší odpor při pohybu ve vodě. Celý tento projekt přišel na 600 tisíc USD, ale vzhledem k počtu zlatých medailí se taková investice vyplatila.

Projekt nadace Výmoly.cz pojišťovny Generali vyhlásil výsledky 6. ročníku ankety Nejhorší díra republiky. Do ankety letos přišlo více než 107 tisíc hlasů. Tato aktivita přispívá k efektivnějšímu řešení stavu a bezpečnosti silnic. Prostřednictvím mobilní aplikace pomáhají motoristé monitorovat stav vozovek. Informace následně putují přes portál www.vymoly.cz přímo k silničářům. V letošním hlasování získala nepopulární vítězství silnice v Doksech, v okrese Česká Lípa. V první desítce nejhorších silničních výtluků se objevila hned třikrát Praha, dvakrát Opava a dvakrát Česká Lípa. Dva výtluky z první desítky jsou již opravené a u dalších dvou došlo k provizorní korekci.

O registrační značky na přání je stále velký zájem. Od ledna už jich úřady řidičům vydaly přes 20 000. Dalších bezmála 2200 čeká na vyzvednutí. Letos poprvé si tyto značky mohou majitelé aut zaregistrovat na jednom ze dvou set obecních úřadů s rozšířenou působností. Služba vyjde na deset tisíc korun. Stát už tak inkasoval přes 130 milionů. Nejčastěji si je pořizují majitelé aut v Praze a ve středních Čechách. Naopak nejméně jich zatím chtěli řidiči z Vysočiny a z Karlovarska. Značka na přání musí mít osm znaků u auta a sedm znaků u motorky, z toho alespoň jednu číslici a nesmí obsahovat žádné hanlivé nebo rasově nenávistné výrazy.

Společnost Audatex Systems provedla v červenci kvalifikovaný odhad a srovnání vývoje hodnoty modelů Škodovky v závislosti na délce jejich provozu. Porovnání zůstatkových hodnot bylo provedeno po pěti letech a nájezdu 20 000 km ročně. Nejvyšší zůstatkové hodnoty mají Octavia a Superb. Octavia má po prvním roce provozu a nájezdu 20 000 km zůstatkovou hodnotu přes 78 % a téměř stejně je na tom i Superb. Octavia si svoji hodnotu s přehledem drží i v dalších letech provozu, kdy si například pětileté auto s nájezdem 100 000 km udrží hodnotu přesahující 43 %. Superb s dieselem ve stejném stavu má hodnotu o 3 % nižší. Dobře je na tom i Fabia. Zůstatková hodnota v prvním roce činí téměř 78 % a velmi dobrého výsledku prognóza dosahuje i v dalších letech. U pětiletého auta dosahuje zůstatková hodnota téměř 42 %.

Hyundai otevřel laboratoř pro výzkum budoucích trendů v automobilismu. Projekt s názvem Ioniq Lab má za cíl prozkoumat možnosti inovací, výzkumu a propojení s dalšími akademickými institucemi. Jde o součást projektu Ioniq, který na podzim přinese na trh vůz se třemi různými alternativními pohony. Laboratoř se zaměří na čtyři klíčové oblasti: problematiku vždy a všude dostupné mobility, možnosti propojení s ostatním každodenními záležitostmi během cestování, omezení nehod a ekologičnost spojenou s energetickou soběstačností.

Desítky milionů vozů prodaných koncernem Volkswagen v uplynulých 20 letech, včetně některých současných modelů, čelí zvýšené hrozbě vloupání. Do jejich elektronického systému dálkového ovládání centrálního zamykání se pomocí některých technických zařízení totiž mohou nabourat zločinci. Mezi automobily zranitelné takovýmto útokem podle nich patří většina modelů Volkswagenu, Audi, SEATu a Škody prodávaných od roku 1995. Automobilka Volkswagen však zdůraznila, že takový útok sice umožňuje vůz odemknout, ale ne s ním odjet. Krádež vozu prý není tímto způsobem možná.

 

NOVINKY

Mercedes-Benz už brzy představí koncept Maybach s karoserií kupé. Automobilka už zveřejnila první dvě fotografie, ale žádné podrobnější informace k nim nepřidala. Ví se pouze to, že novinka bude mít na délku více než šest metrů, čímž překoná i takového velikána, jakým je například Rolls-Royce Phantom Coupé. Zatím ale jde bohužel pouze o koncept.

Porsche Exclusive si pro letošní Oldtimer Grand Prix na Nürburgringu připravilo premiéru 911 Targa 4S Exclusive Design Edition. Ta se má svým pojetím přibližovat klasickým modelům Porsche ze 60. a 70. let. Porsche Exclusive ke každému z těchto vozů dodá také plachtu pro jeho překrytí a v modrošedé kůží vázané album s fotografiemi, dokumentujícími stavbu každého automobilu. Kolik takto upravených Porsche 911 Targa 4S má u Porsche Exclusive vzniknout, prozatím nebylo uvedeno a zveřejněna zatím nebyla ani cena.

 

MOTORSPORT

Čínská rallye, která se měla jet 8.-11. září byla tento týden zrušena. Důvodem jsou vydatné deště, bouře a rozsáhlé záplavy, které oblast okolo Huairou nedaleko Pekingu, kde se soutěž měla jet, zasáhly. Jedná se o jedny z největších záplav, jaké Čínu za poslední roky postihly, evakuovány musely být tisíce lidí. Mimo to byly notně poškozeny silnice a cesty, které tvořily tratě rychlostních zkoušek Čínské rallye. Delegáti FIA spolu se zástupci promotéra WRC minulý týden Čínu navštívili, ale zjistili, že poškození cest je tak rozsáhlé, že není možné je dát do začátku soutěže do pořádku. Čínská rallye je zrušena bez náhrady, což znamená, že letošní ročník mistrovství světa v rallye bude mít jen 13 podniků. Ironií osudu byla soutěž mistrovství světa naposledy zrušena v roce 2000 a byla to rovněž Čínská rallye. Tehdy byly důvodem finance.

Holden oznámil nový tříletý kontrakt s Triple Eight Racing Engineering a společné vytvoření Red Bull Holden Racing Teamu pro příští sezónu australské série Supercars. Dále také oznámil, že pro rok 2018 vyvine novou generaci modelu Commodore podle nových technických předpisů. Holden bude ovšem jedinou automobilkou, která zatím potvrdila svou účast v příštích sezónách, naopak Ford a Volvo se z nejprestižnější závodní série u protinožců stahují. Spolupráce na továrním týmu s Triple Eight znamená, že o tohle privilegium přišel tým Tom Walkinshaw Racing. Holden ale potvrdil, že všechny týmy startující s jejich auty bude i nadále podporovat, jak jen to bude možné.

Kris Meeke, který zvítězil ve Finské rallye, tlačí na vedení francouzského týmu, aby jej zařadil do své sestavy pro Britskou rallye. Zatím to vypadá, že tým by raději dal přednost méně zkušeným Craigu Breenovi a Stephanu Lefebvrovi. Třetí auto by pak pilotoval Khalid Al-Qassimi. Meek měl startovat jako jediný z pilotů Citroenu v Číně, ale po zrušení soutěže by se mohli najít prostředky k nasazení čtvrtého auta. Yves Matton potvrdil, že Citroen určitě ve Velké Británii startovat bude, ale nemůže zatím potvrdit, že v sestavě bude i Kris Meeke. Meeke má letos skvělou formu, loni skončil v Britské rallye druhý za Sebastienem Ogierem a určitě by ji rád vyhrál.

Jason Plato je jedním z nejzkušenějších a také nejúspěšnějších pilotů britského šampionátu cestovních vozů. Minulý víkend při závodě na Knockhillu oslavil svůj 500. start v BTCC a oslavil ho nadmíru stylově. Nejprve v sobotní kvalifikaci svým posledním rychlých kolem získal pole position a v neděli pak svůj 500. start proměnil v 95. vítězství v kariéře. Pro Plata to byla zároveň první letošní výhra a stal se tak už 11. vítězem závodu v letošní sezóně. Jak je vidět, ani ve své 20. sezóně v BTCC rozhodně na své rychlosti nic neztratil.

 

 

Zdroj: Zet

VW Golf GTI Clubsport

VW Golf GTI Clubsport

VW Golf GTI Clubsport - interiér

VW Golf GTI Clubsport - interiér

AutoZet: Test VW Golf GTI Clubsport, novinky blížících se autosalonů, inovace Infiniti a BMW Foto: VW Golf GTI Clubsport

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.