AutoZet: Test Toyoty RAV4 2.0 Valvematic, Festival rychlosti v Goodwoodu, dvě novinky Škody

V novém vydání AutoZet se dozvíte, jaké dvě novinky připravila mladoboleslavská Škoda, jak se Honda rozhodla demonstrovat rychlost svého modelu Civic Type R nebo jaké krásné koncepty byly představeny při Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Otestujeme modernizovanou Toyotu RAV4 s atmosférickým zážehovým dvoulitrem a bezestupňovou převodovkou a řekneme si, jak své plány po soutěži na Sardinii změnil český soutěžák Martin Prokop.

AKTUALITY

Už v září mladoboleslavská automobilka Škoda oficiálně představí své nové SUV jménem Kodiaq. O tom, jak bude vypadat, se vedou dlouhé diskuze. Nyní po zveřejnění oficiálních kreseb ale můžeme potvrdit, že z velké části převezme design konceptu Škoda VisionS. Víme, že přední světlomety budou dělené a maska chladiče podobná té ze Superbu. Koncové svítilny by údajně měly být stejné jako na konceptu, ale jiný bude zadní nárazník. Kodiaq bude postaven na platformě MQB a bude nabízet až sedm míst. Počítá se i s plug-in hybridní verzí a pochopitelně i s pohonem všech kol, o který se postará mezinápravová spojka Haldex.

Nový Peugeot 3008 byl představen doslova před pár dny a už se objevuje i ve sportovnější verzi s přídomkem GT. Peugeot 3008 GT pohání čtyřválcový diesel 2.0 BlueHDi o výkonu 180 koní spojený se šestistupňovou samočinnou převodovkou, má sportovnější vzhled s elegantně rozšířenými blatníky, standardně dodávaná 19" kola s dvoubarevnými lakováním a diamantovým výbrusem, Full LED světlomety a blinkry se sekvenčním posunem světla i specifické prvky designu karoserie a sportovně laděný interiér. 3008 GT dostala také dvoubarevnou leskle černou střechou Black Diamond. Za příplatek je možné mít i originální dvoubarevné lakování, na přední část karoserie si můžete vybrat odstíny Platinum, Amazonite nebo Metallic Copper, zadní část auta je pak vždy v barvě Perla Nera. Na evropský trh bude 3008 GT uvedena v říjnu.

Nošovická továrna automobilky Hyundai oslavila dva miliony vyrobených vozů. Tím jubilejním kouskem je Hyundai Tucson 2.0 CRDi, který převzal Hasičský záchranný sbor České republiky. Vůz bude využíván pro zabezpečení dopravy hasičů v horších terénních podmínkách v krizových situacích. Připomeňme si, že výroba byla v závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech spuštěna 3. listopadu 2008. Pozoruhodné je tempo, jakým výroba narůstala. K dosažení mety prvního milionu bylo zapotřebí 54 měsíců, druhý milion následoval po 37 měsících. Z produkce nošovického závodu dodal Hyundai na český trh celkem 77 600 aut.

A ještě jednou Škoda. Ta vedle kreseb nového SUV Kodiaq ukázala rovněž sportovně laděné provedení Superbu s přídomkem SportLine. Zaujme především dynamicky střiženými doplňky interiéru a karoserie nebo sportovním podvozkem včetně možnosti volby jízdního profilu v základní výbavě. Ať už s karoserií liftback, nebo v provedení kombi nabídne Škoda Superb SportLine výrazný design s černými doplňky karoserie jako jsou rámeček masky chladiče, dekorační lišty, kryty vnějších zpětných zrcátek nebo lišty okolo bočních oken. Nové jsou i ochranné lišty na dveřích a difuzor v zadním nárazníku. Standardně jsou dodávána 18“ kola v barvě Platinum, za příplatek můžete mít i leštěné 19“ ráfky v antracitovém provedení.

Koncern Volkswagen stále pociťuje nové a nové dopady aféry Dieselgate a asi ještě nějakou dobu bude. Proto se snaží šetřit, kde se dá, a zároveň investovat do nové strategie zaměřené na elektromobily, autonomní řízení a služby alternativních taxíků. Ta si ovšem vyžádá investice v řádu desítek miliard eur a proto je v plánu vyřadit z výroby neúspěšné modely. Koncern v současnosti vyrábí nějakých 340 modelů, z nichž asi 40 nepřežije. Některé modely se nedočkají další generace a některé plánované se do výroby vůbec nedostanou. Které modely konkrétně zmizí ale zatím rozhodnuto nebylo.

 

TEST – Toyota RAV4 2.0 CVT

Před rokem na autosalonu v New Yorku byla představena modernizovaná Toyota RAV4. Na konci roku dorazila na český trh a nyní také do flotily testovacích aut českého zastoupení a to ve velice zajímavém provedení – s atmosférickým zážehovým dvoulitrem spojeným s převodovkou s plynule proměnným převodem a pohonem všech kol. Tuhle verzi jsem kdysi testoval v minulé generaci RAV4 a byla pro mne velice příjemným překvapením. Potvrdila to i aktuální generace?

Modernizace Toyoty RAV4 přinesla novou tvář vozu, která se jednak více podobá například modelu Auris, ale zároveň svou extravagancí připomíná směr, kterým se vydal sesterský Lexus. Ještě více tento dojem vynikne při pohledu na zadní partie „ravky“. Těm dominují koncové svítilny s výrazným tvarováním a světelnou LED trubicí. Jestli se vám Toyota RAV4 líbí nebo ne, nechávám na vás. Určitě se ale shodneme na tom, že rozhodně není tuctová a o to designerům asi šlo.

Podobný pocit budete mít uvnitř „ravky“. Interiér má své výrazné designerské prvky, ale na druhou stranu, je vcelku jednoduchý a neobtěžuje zbytečnostmi. Středová konzola je horizontálně rozdělena do dvou zón – nahoře je velký displej multimediálního systému a jeho ovládaní a také ovládání ventilace a klimatizace vozu. Ve spodní části jsou pak méně často používané věci, například ovládání vyhřívání sedadel nebo USB zdířka. Použité materiály i zpracování interiéru jsou naprosto v pořádku.

Z pohledu prostoru není Toyotě RAV4 co vytýkat. I při svých 185 cm jsem si za volant sedl naprosto pohodlně a za mnou stále zůstávala spousta místa pro nohy cestujících vzadu. Nejedná se přitom pouze o optický klam dosažený krátkými sedáky. Právě naopak, vpředu i vzadu jsou sedáky dlouhé a výborně podpírají nohy. A k tomu na zavazadla zbývá velice pěkných 547 litrů, po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha a objem 1735 litrů. Jestli je něco opravdovou předností interiéru Toyoty RAV4, pak je to prostornost a útulnost.

Češi jsou zvyklí kupovat SUV především s diesely, ale jak už jsem předeslal, minulou generaci Toyoty RAV4 jsem testoval s atmosférickým zážehovým dvoulitrem kombinovaným s bezestupňovou převodovkou Multidrive S a ve stejné konfiguraci bylo testované auto i tentokrát. Motor disponuje na dnešní poměry přeplňovaných downsizingových motorů průměrnými parametry 152 koní a 196 N.m. Průměrné jsou také hodnoty zrychlení a maximální rychlosti – 10,7 sekundy a 185 km/h.

Převodovka umí motoru vyhovět a drží otáčky v optimálním pásmu, čímž přispívá nejen k dobrému akustickému komfortu jízdy, protože motor není při běžné jízdě prakticky vůbec slyšet, ale přispívá i k nízké spotřebě paliva. Po týdnu ježdění po Praze i dálnicích svítila na palubním počítači hodnota 7,7 l/100 km, v tabulkách je pro kombinovaný režim uvedeno 6,5 l/100 km. Reálná spotřeba mi tak přijde naprosto v pořádku a opět je třeba si položit otázku, zda má smysl kupovat diesel. Zejména, když jej Toyota u „ravky“ u nás neprodává ani s automatem, ani s pohonem všech kol.

Jedinou zvláštní věcí spojenou s bezstupňovou převodovkou je zvuk motoru nekorespondující s akcelerací. Motor se totiž vytočí do oblasti největšího tahu okolo 4000 min-1 a tyhle otáčky drží, zatímco převodovka plynule mění převodový poměr a auto akceleruje. Zní to zvláštně a než si na to zvyknete, může vás to trochu iritovat.

Podvozek Toyoty RAV4 je relativně tuhý, což by mělo korespondovat s lehce sportovním podtextem v pojetí celého auta. Na 17“ kolech je to tak tak na hraně, aby to na českých silnicích občas nebylo až nepříjemné. Pokud jedete na hladké silnici, je chování „ravky“ neutrální a její jízdní projev umí navodit pocit jistoty a důvěry v její schopnosti. Tuhý podvozek úspěšně potlačuje i naklánění karoserie v zatáčkách. Na náhlých nerovnostech už to ale není úplně ono a od podvozku se občas ozve nepříjemná rána. Moc si to neumím představit na větších 18“ kolech.

Toyota RAV4 po faceliftu dle mého názoru vypadá dospělejší a sebevědomější. Nabízí nadprůměrně prostorný a příjemný interiér, velice dobré svezení na dobrých silnicích a kombinace atmosférického zážehového dvoulitru a bezestupňové převodovky Multidrive S představuje ideální pohonné ústrojí pro normální každodenní ježdění. Převodovka Mutidrive S je k dispozici až od střední výbavy Active a v porovnání se stejně vybaveným autem se stejným motorem, ale s přímo řazenou převodovkou se za ni připlácí rovných 50 000 CZK. Základní cena auta v téhle konfiguraci tak je 768 900 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Nová Honda Civic Type R je hodně rychlé auto, nakonec v minulém díle AutoZet jsme ji měli v testu. Honda sama Civic Type R stavěla s cílem být nejlepším autem s pohonem předních kol. Proto se s ním také vydala napříč Evropou, aby na pěti legendárních závodních okruzích zajela rekordní časy pro sériové vozy s pohonem předních kol. V dubnu se na Silverstonu do vozu posadil trojnásobný šampion BTCC Matt Neal. Na začátku května se pozornost přesunula do Belgie na kultovní okruh ve Spa-Francorchamps, tam řídil tovární pilot Hondy v WTCC Rob Huff. Další tratí byl historický okruh v Královském parku v italské Monze. Za volant usedl další člen továrního týmu Hondy v WTCC Maďar Norbert Michelisz. Na portugalském Estorilu měl jet třetí muž továrního týmu Hondy Tiago Monteiro, ale nepříjemná havárie v závodě WTCC na Nürburgringu jej ale bohužel vyřadila ze hry. Proto byl povolán další Portugalec a řidič safety caru při závodech WTCC Bruno Correia. Ačkoli měl na seznámení s vozem pouze jediný den, i on zajel rekordní čas. 6. června pak tým zamířil na Hungaroring, kde znovu řídil Norbert Michelisz, a po dvou dnech úspěšně uzavřel snažení Hondy o rekordní tour.

Časopis Forbes každoročně zveřejňuje žebříček, jehož pořadí je určeno hodnotou jednotlivých obchodních značek. V absolutním pořadí je na tom nejlépe Apple před Googlem, Microsoftem, Coca-Colou a Facebookem. Mezi automobilkami pozici jedničky uhájila Toyota, jejíž hodnota je odhadována na 42 mld USD a v absolutním pořadí je šestá. Druhé místo mezi automobilkami patří BMW, třetí Mercedesu, čtvrté Hondě a pětici nejhodnotnějších automobilek uzavírá Ford. Po aféře Dieselegate a podvádění při měření emisí vznětových motorů se propadl VW. V absolutním pořadí je 77. a před ním jsou například i Hyundai nebo Nissan.

Nissan si nechal vypracovat studii, která objasnila vliv chytrých telefonů na naše životy. Zákazníci totiž přiznávají, že se jim u nového auta může líbit všechno možné – design, cena, spotřeba i jízdní vlastnosti, ale přesto z dealerství odejdou, pokud s autem nemohou propojit svůj mobilní telefon. Studie významu vývoje nejmodernějších multimediálních systémů u crossoverů jako jsou Qashqai, Juke a X-Trail, přinesla zajímavé výsledky. Pro 28 % zákazníků je připojení chytrého telefonu důležitější než jiné vlastnosti, např. spotřeba paliva, 13 % zákazníků by si nekoupilo auto, které nemá připojení k internetu, pro 20 % zákazníků by lepší možnost připojení byla důvodem ke koupi vozu jiné značky a u řidičů, kteří ve voze tráví více než 20 hodin týdně, tento podíl narostl dokonce na 41 %.

Společnost RWE spustila novou aplikaci CNG stanice pro řidiče aut jezdících na zemní plyn. Je k dispozici zdarma ke stažení pro telefony či tablety s operačním systémem Android. Do konce roku 2016 bude připravena i varianta pro systém iOS. Novou aplikaci představilo RWE při příležitosti otevření své první pražské CNG plnicí stanice Na Balabence. Aplikace dovoluje vyhledání nejbližší CNG stanice v okolí. Jednotlivá tankovací místa si uživatelé mohou uložit mezi své oblíbené cíle na cestě. Díky propojení s navigací lze v aplikaci naplánovat spolehlivou trasu s možnostmi tankování. Mapa aplikace zobrazuje všechny CNG stanice po cestě. V rámci aktualizací bude aplikace navíc doplněna o ceny CNG a upozornění na servisní přestávky jednotlivých stanic.

 

AKTUALITY

Už i aristokratický Rolls-Royce přemýšlí nad elektro budoucností. Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu totiž představil koncept s názvem Rolls-Royce Vision Next 100. Ten ukazuje, že se Rolls-Royce rozhodně nehodlá držet starých tradic. Design studie je až neuvěřitelně futuristický a se současnými modely Rolls-Roycu má společnou jen koncepci vertikální masky chladiče. Pod dlouhou kapotou byste spalovací motor hledali marně. Místo toho je tam zavazadlový prostor a o pohon se stará dvojice elektromotorů. Každý z nich je umístěn na jedné nápravě a celkový výkon by se měl pohybovat okolo 680 koní. Autu navíc zcela chybí volant, protože automobilka věří v blízkou budoucnost autonomních vozů. Novinkou je také jinak řešené vystupování z auta. Posádka si může zdvihnout střechu, ve voze si stoupne a až pak vystoupí. Vzhledem k faktu, že Rolls-Royce patří do BMW Group, slaví právě touto studií 100 let od založení mnichovské automobilky.

Podobně jako Rolls-Royce patří pod křídla BMW i značka MINI. Ta rovněž v Goodwoodu představila svůj koncept MINI Vision Next 100. Tomu volant sice zůstal, ale klasické tvary MINI nikoli. Například dlouhá přední kapota je propojena do jednoho celku s čelním sklem, které zároveň funguje jako head-up displej a je na něj promítána většina jízdních informací. MINI prý počítá s tím, že dříve nebo později už auta nebudou mít jednoho konkrétního majitele, ale že se naplno rozjede sdílení vozů. Proto je koncept MINI Vision Next 100 schopen po propojení s chytrým telefonem uživatele měnit barvu karoserie i měnit nastavení veškerých systémů. Dokonce bude díky tomu schopen naladit i elektroniku a jízdní vlastnosti přesně podle potřeb každého řidiče.

Je to jen pár dní, co se v Zuffenhausenu rozeběhla výroba třetí generace sportovního kupé 718 Cayman. Pro novou generaci sportovních vozů s motorem uprostřed je charakteristický zvýšený výkon ve spojení s nižší spotřebou paliva. Těchto výsledků se podařilo dosáhnout zásluhou nově vyvinutých plochých přeplňovaných čtyřválců. Vůbec poprvé disponují kupé i roadster motory se stejným výkonem. Základní provedení má motor o objemu 2,0 litru s výkonem 300 koní. Sportovnější provedení S se při objemu 2,5 litru chlubí výkonem 350 koní. Nové Porsche 718 Boxster je v prodeji od dubna. Modely 718 Cayman a 718 Cayman S lze objednávat již nyní, uvedení na evropské trhy je plánováno v září.

 

MOTORSPORT

Český soutěžák Martin Prokop se rozhodl ukončit své účinkování ve WRC po kontroverzní penalizaci, kterou mu udělili techničtí komisaři FIA ještě před startem posledního podniku na Sardinii. V podstatě šlo o to, že na Martinově Fiestě WRC byla poškozena plomba zadního diferenciálu, protože jej bylo třeba po soutěži v Portugalsku opravit. Jipocar Czech National Team patří mezi privátní týmy a proto nedisponuje takovou zásobou dílů jako tovární týmy. Nakonec podobné to bylo při přejímce před Portugalskou rallye, kde techničtí komisaři nic nenamítali. Pětiminutová penalizace byla pro Martina poslední kapka, která jej přiměla přehodnotit své plány. Místo účasti v dalších soutěžích mistrovství světa v rallye se bude soustředit na přípravy před svým druhým startem na Dakaru a na další projekty. A reakce Jarma Mahonena, který má ve FIA WRC na starosti? Možná tohle pravidlo pro příští sezónu přehodnotíme... Jak je vidět, činovníkům FIA jde hlavně o tovární týmy, které přináší peníze, na soukromých týmech jim – jak vidno – příliš nesejde.

Australská série V8 Supercars od července vypustí spojení V8 ze svého oficiálního názvu. Ten přitom v této podobě používala od roku 1997. Jenže nové technické předpisy pro vozy tzv. druhé generace (Gen2) dovolují použití V6 a čtyřválců. Od prvního července se tak seriál bude jmenovat Virgin Australia Supercars Championship. Poslední závod, který se jel pod označením V8 Supercars, se konal 18. a 19. června v Hidden Valley.

Na startu Dakaru 2017 by měla mít Česká republika hned několik zástupců. Ale dvěma českým týmům se smůla doslova lepí na paty. Nejprve ohlásil problémy tým Tatra Buggyra Racing. Start Davida Vršeckého na Dakaru je totiž vzhledem k bolestem hlavy a páteře ohrožen. David si páteř během posledních let za volantem závodních speciálů extrémně namáhal a před několika dny mu bolesti udělily definitivní stopku. O jeho dalších trénincích na Dakar rozhodnou až lékaři. Ti budou mít hlavní slovo i v případě Martina Kolomého, který si při běžné manipulaci s ohněm způsobil rozsáhlé popáleniny obličeje a pravé ruky. V současné době leží ve Fakultní nemocnici v Ostravě. A i do třetice to bude o nemocničním prostředí. Motokrář KM Racingu Lukáš Kvapil měl před několika dny vážnou dopravní nehodu. Řidič osobního auta mu nedal přednost a v plné rychlosti do jeho motocyklu narazil. Díky Lukášovu rychlému úhybnému manévru je naštěstí výsledkem jen rozdrcená klíční kost a pár pohmožděnin. Lukáš proto doufá, že se maximálně za měsíc vrátí do plného tréninkového nasazení.

 

 

Zdroj: Zet

Toyota RAV4 - interiér

Toyota RAV4 - interiér

Toyota RAV4 - interiér

Toyota RAV4

Toyota RAV4

AutoZet: Test Toyoty RAV4 2.0 Valvematic, Festival rychlosti v Goodwoodu, dvě novinky Škody Foto: Toyota RAV4

reklama

Další články

  1. Cameron: Británie potřebuje nového lídra

    Společnost ·

    Britský premiér David Cameron dnes ve svém projevu oznámil, že do tří měsíců rezignuje na svou funkci. V ulici Downing Street 10 uvedl, že země potřebuje nového lídra.…

  2. Slavné britské tváře a jejich názor na brexit

    Společnost ·

    V pátek proběhlo v Británii historické referendum o budoucnosti členství země v Evropské unii. Kdo ze slavných britských herců, spisovatelů nebo podnikatelů se podporu…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.