AutoZet: Test Subaru Levorg; finalisté evropského Auta roku 2016; návrat Jaguaru do motorsportu

V novém vydání motoristického magazínu AutoZet se dozvíte jména finalistů evropské ankety Auto roku 2016, jakou specialitu si pro své zákazníky připravil Rolls-Royce, kdo je novým majitelem slavného designerského centra Pininfarina a do jaké disciplíny motorsportu se brzy chystá Jaguar. Kromě toho vás čeká i test velice povedeného Subaru Levorg a  představení nové Kii Optima

AKTUALITY

V minulém vydání AutoZet jste se dozvěděli, kterých pět aut postoupilo do finále ankety Auto roku 2016 v České republice, dnes pro vás mám finalisty evropské ankety. O titul evropské Auto roku 2016 se poperou Audi A4, BMW řady 7, Jaguar XE, Mazda MX-5, Opel Astra, Škoda Superb a Volvo XC90. Hned tři vozy jsou tak stejné jako v pětici českých finalistů. V domácí anketě pro mne nepochopitelně nepostoupily BMW řady 7 a Jaguar XE, v té evropské mi zase chybí Subaru Levorg. Nechme se tedy překvapit, koho odborné poroty obou anket nakonec vyberou.

Kia oficiálně uvedla na český trh novou generaci svého sedanu střední třídy Optima. Ačkoli na první pohled může vypadat jako pouze důkladný facelift minulé generace, jedná se o zcela nové auto. Má delší rozvor, agresivnější výraz přídě a celkově velice dynamický design. Uvnitř zase nová Optima sází na jednoduchost, přehlednost a pocit luxusu. Tomu také odpovídá nejen velice pěkné zpracování a použité materiály, ale i množství komfortních a bezpečnostních prvků výbavy a pokročilých jízdních asistentů. Prozatím jediným motorem je přepracovaný diesel 1.7 CRDI, který je k dispozici s šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo za příplatek 55 000 CZK je k mání sedmistupňová dvouspojková skříň. Později přibude hybridní pohonná jednotka, na podzim přijde verze Optima GT s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem a české zákazníky jistě zaujme fakt, že Optima bude k dostání také s karoserií kombi. Kia by s Optimou ráda prorazila i u firemních zákazníků, proto je v nabídce výbava Business Line, ta začíná na částce 639 980 CZK.

Příští generace úspěšného Nissanu Juke, která by měla designově vycházet z konceptu Gripz, bude představena už příští rok a tak už se pomalu objevují první zprávy o tom, jakou by měla využívat techniku. Vedle klasických motorizací by Juke měl nabídnout také elektrickou verzi s generátorem poháněným malým spalovacím motorem. Nissan této pohonné jednotce bude říkat Pure Drive E-Power, elektromotor bude stejný jako v modelu Leaf a elektřinu pro něj bude vyrábět blíže nespecifikovaný malý spalovací motor. Vyznavači svižnějšího svezení se ale nemusí obávat, bude i verze s přeplňovanou 1.6 DIG-T s výkonem 220 koní.

Už to vypadalo, že automobilka SAAB zcela zmizí z automobilové mapy světa, ale nový vlastník ji nechat umřít nehodlá. Podle posledních zpráv by se už v polovině příštího roku měla rozeběhnout výroba čistě elektřinou poháněného modelu 9-3, který navíc bude výrazně modernizován, především na vizáži. Do roku 2018 pak chce SAAB představit hned čtyři nové modely postavené na platformě Phoenix – konkrétně by mělo jít o menší sedan nahrazující model 9-3, crossover vycházející z konceptu 9-3X a další dvě SUV, což je s ohledem na prodeje v tomto segmentu naprosto logické rozhodnutí. Specifikem těchto vozů má čistě elektrický pohon.

 

TEST – Subaru Levorg

Subaru Levorg – nejnovější model japonské automobilky vzbudil v Evropě velké pozdvižení a od svého uvedení na český trh je zdejšími novináři opěvován. I na mne udělal velice dobrý dojem při krátkém svezení v rámci uvedení na český trh a o jeho kvalitách svědčí i fakt, že je ve finálové pětce ankety Auto roku 2016 v České republice. Do testu jsem dostal verzi ve výbavě Sport.

Levorg je duchovním nástupcem kombíku odvozeného ze čtvrté generace modelu Legacy, na kterou už poněkud přerostlá pátá generace navázat nedokázala. Ačkoli se to nezdá, má Levorg na délku 4,7 metru a i v tomto ohledu navazuje na předchozí generaci Legacy. Co do vzhledu, působí Levorg tak, jako by Subaru vzalo model WRX STi, dalo mu nepatrně méně agresivní příď a stupňovitou záď sedanu nahradilo jemně se svažující dynamickou linkou střechy kombíku. Výrazný přední nárazník v kombinaci s, nástavci prahů, 18“ koly a návratem typického sání na kapotě, které přivádí čerstvý vzduch k mezichladiči stlačeného vzduchu, dodávají vizáži Levorgu decentní sportovní nádech.

Pokud už jste seděli v novém Outbacku nebo Foresteru, interiér Levorgu vás ničím nepřekvapí. Je jednoduchý a přehledný, ne však strohý. Vše je tam, kde má být, žádné zbytečné kudrlinky, prostě funkční, pohledný interiér. Středové konzole dominuje velký dotykový displej multimediálního systému Starlink, s nímž jako první přišla aktuální generace Outbacku letos na jaře. Ano, jsou tu věci, nad kterými se trochu pousmějete, jako například kolíbkové vypínače ovládání vyhřívání předních sedadel. Ale jsou funkční a Levorgu to nakonec rádi odpustíte, protože jeho kvality jsou někde jinde.

Za zmínku stojí povedená sedadla, která dobře drží tělo a jsou příjemně tuhá. Za volantem v nich najdete pohodlnou polohu a auto dobře cítíte. Vzadu zase mají sedala výše položený sedák, což přispívá k pohodlné poloze nohou. Při rozvoru 2650 mm, který na dnešní poměry není nijak velký, je uvnitř celkem dost místa i pro nohy vzrostlých cestujících vzadu. Základní objem zavazadlového prostoru je slušných 522 litrů a třeba šířkou mezi podběhy Levorg překonává modlu českých řidičů Škodu Superb. Po sklopení zadních sedadel – lze provézt i páčkou přímo z kufru -  vzroste na 1446 litrů a navíc dostanete rovnou plochu bez schodu.

V České republice je Subaru Levorg nabízeno s jediným motorem a jedinou převodovkou. Omezení výběru ale nechápejte špatně. Levorg pohání nový čtyřválcový boxer označovaný jako 1.6 DIT. Spaluje benzín, využívá přímého vstřikování paliva a je přeplňován dvoukomorovým turbodmychadlem. Z konstrukčního hlediska částečně vychází z většího dvoulitru a částečně si bere něco i z dvoulitrového dieselu. 125 koní v rozmezí 4800-5600 min-1 a 250 N.m od 1800 do 4800 min-1 na první pohled nevypadá jako něco, co by vám mělo přivodit mrákoty, ale stačí nastartovat a rozjet se. Tenhle motor přináší trochu té typické subarácké neotesanosti, cítíte jeho mechanický běh a zvuk boxeru. Tohle by byla škoda zcela utlumit.

Jedinou převodovkou Levorgu je bezestupňová skříň Lineartronic, která mne už několikrát v jiných modelech přesvědčila, že tohle je cesta. V Levorgu je ovšem pro fungování s motorem 1.6 DIT v některých ohledech upravena. Například podporuje sportovní naturel Levorgu tím, že při sešlápnutí pedálu plynu na více než 30 %, začne převodovka řadit skokově. U ostatních modelů Subaru, je tahle hranice mnohem dál. Nejvíc se mi ale líbí, jak převodovka funguje v samočinné režimu. Čte váš jízdní styl a krásně se mu přizpůsobuje, reakce na náhlý požadavek dynamiky jsou rychlé, při pohodové jízdě zase dokáže převodovka motoru vyhovět a zbytečně jej netočí. Levorg umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 8,9 sekundy a jede maximálně 210 km/h. Tabulková hodnota spotřeby v kombinovaném režimu zní 7,1 l/100 km, mně palubní počítač po více než 1000 kilometrech ujetých ve městě, na dálnicích a okreskách mimo město ukázal rovných 8 l/100 km.

Asi nejparádnější je ale na Levorgu jeho podvozek. Přijedete do první zatáčky, přibrzdíte tak, jak jste zvyklí, zatáčku projedete a na jejím výjezdu si v duchu vyčítáte, že jste vůbec brzdili. To je naprosto typický pocit do chvíle, než si zvyknete na to, že tohle auto má velice schopný podvozek, který vám dovolí s sebou do zatáček přenášet spoustu rychlosti. Tady se projevuje příbuznost s WRX STi. Naladění Levorgu je vcelku tuhé, ale ani na 18“ kolech a na lehce nekvalitních českých silnicích není Levorg nekomfortní. Zajímavě nastavený kompromis. A pak přepnete motor do režimu Sport, řazení do manuálního režimu páčkami pod volantem a objevíte skrytý talent Levorgu a jeho velkou dávku sportovnosti. Dovolí vám jet opravdu ostře. A až v tento moment se občas dostanete do situací, kdy vám 170 koní nebude stačit. Tuhá karoserie s přesně akorátním podvozkem vám při průjezdu zatáčkami vykouzlí úsměv na tváři. Jistota na podzimně-zimních klouzavých silnicích je díky symetrickému pohonu všech kol dost přesvědčivá.

Levorg mne znovu utvrdil v názoru, že Subaru vás nedostane na prospektu, musíte se s ním svézt. A jakmile to uděláte, podlehnete jeho kouzlu. Subaru Levorg představuje dnes už prakticky nevídanou kombinaci sportovnosti, komfortu a užitných vlastností. Neláká vás na laciná pozlátka, ale na ryzí pocity z řízení. Má vynikající podvozek podpořený pohonem všech kol, obstojný interiér, který je překvapivě prostorný a vedle slušného zavazadlového prostoru nabízí svezení, jako málokteré auto v daném segmentu. Základní cena Subaru Levorg je 759 000 CZK, není to na první pohled málo, ale výbava je bohatá a ve finále víte, za co jste své peníze utratili. Za sebe mohu říct, že Subaru Levorg je jedno z těch vůbec nejlepších aut, které na český trh letos dorazily.

 

ZAJÍMAVOSTI

Rolls-Royce představuje naprostý vrchol luxusu na čtyřech kolech, ovšem podobně jako celá řada dalších automobilek se snaží zákazníkům nabízet další stylové věci. Tou poslední je speciální kufřík, který v sobě ukrývá malý bar na míchané koktejly. Kufřík je vyráběn ručně, trvá to zhruba dva měsíce a je na něm použito například dřeva z amerického ořechu, leštěný kov, kůže a sklo – tedy materiály, které byste našli i v interiérech Rolls-Royců. Když kufřík otevřete, rozsvítí se a vedle propriet nezbytných pro přípravu koktejlů má i nádobu na led nebo podnos na servírování vytvořených nápojů. Vzniknout má pouze 15 takových kufříků, objednat jej je možné přes některé ze 130 zastoupení Rolls-Roycu. A cena? 31 515 EUR, tedy zhruba 855 000 CZK.

Ford používá svůj nový supersport GT jako výkladní skříň moderních technologií. Jednu z nich je i ta použitá na čelním okně vozu. Třívrstvé hybridní okno není nepodobné sklům, které chrání displeje mobilních telefonů, tabletů a další spotřební elektroniky. Gorilla Glass je o čtvrtinu až polovinu tenčí než klasické laminované sklo a Fordu se díky tomu jen na čelním okně podařilo ušetřit více než 5 kg. Kromě čelního okna je ze stejného materiálu vyroben i průhledný kryt motoru. Ušetřit 5 kg není na sportovní auto málo a Ford se bije v prsa, že lehčí skla stojí za lepší dynamikou, brzdnými schopnostmi, nižší spotřebou a sníženým těžištěm, tedy větší agilitou jízdního projevu.

Britský šampionát cestovních vozů oznámil spolupráci se světoznámou společnostní Scalextric, která vyrábí hračky a mimo jiné také autodráhy. Od příštího léta tak bude v nabídce řada licencovaných produktů BTCC, na jejímž vrcholu bude autodráha BTCC Touring Car Challenge s dráhami pro čtyři vozy. V základní setu dostanete VW  CC Colina Turkingtona, MG 6 Andrewa Jordana, Hondu Civic Type R Matta Neala a BMW M125i Roba Collarda, samozřejmě vyvedené přesně v barvách z letošní sezóny. Přikoupit si bude možné loňské BMW Collina Turkingtona, Hondu Civic Type R Gordona Sheddena nebo letošní auta Jasona Plato a Andyho Priaulxe. Pro mnohé je to možná dobrá inspirace o co si napsat Ježíškovi příští rok.

Renault Clio RS 220 Trophy je nově držitelem nejrychlejšího času na Severní smyčce Nürburgringu v kategorii malých hot hatchů. Přitom aktuální generaci Clia RS je často vytýkáno, že díky dvouspojkové převodovce už není tak podmanivým a zábavným autem jako byla minulá generace. Jak je ale vidět, rychlost mu rozhodně nechybí. Rekordní čas 8:23 přitom zajel redaktor časopisu Sport Auto Christian Gebhardt, který už v minulosti zajel rekordní kolo i v Opelu Corsa OPC. Samotný čas není vůbec špatný, před časem by se za něj nemuselo stydět ani Porsche Boxster S nebo VW Golf R. Zajímavé je také srovnání s klasickým Cliem RS s výkonem motoru 200 koní, Clio RS 220 Trophy je totiž o více než půl minuty rychlejší a to je hodně.

Indická automobilka Mahindra získala 76 % akcií designerského studia Pininfarina a v podstatě nad ním získala kontrolu. Indové za slavnou designerskou společnost zaplatili 28 milionů USD a dalších 185 milionů do ní nainvestují, i když více než 125 milionů půjde na oddlužení společnosti. Mahindra hodlá využít zkušeností italských designerů k navrhování svých nových modelů a modernizaci těch stávajících. Zároveň ale nechává studiu volnou ruku a to tak může pracovat i pro jiné automobilky a věnovat se dalším projektům. Indové dokonce ponechají beze změn i stávající management společnosti v čele s Paolem Pininfarinou. Studio Pininfarina dlouhá léta spolupracovalo s Ferrari, navrhovalo ovšem i taková auta jako například Volvo C70 nebo Peugeot 406 Coupé a v portfoliu prací byste našli například i návrhy lodí nebo v poslední době u nás hodně zmiňovaný návrh nového traktoru Zetor.

Hyundai Tucson Fuell Cell je novým rekordmanem v kategorii palivovým článkem poháněných vozů. Při testovací jízdě na dně vyschlého jezera v kalifornské poušti dosáhl zcela sériový vůz rychlosti 152,2 km/h. Díky slušné světlé výšce a offroadovému nastavení nebyl problém ani s nerovným povrchem. Rekordní pokus se odehrál v Kalifornii i proto, že právě tam je nejhustší síť čerpacích stanic a Hyundai v Kalifornii od poloviny června loňského roku provozuje asi stovku Tusconů poháněných palivovým článkem.

 

AKTUALITY

Infiniti si připravilo hned několik novinek pro svůj model Q50 modelového roku 2016. Těmi nejdůležitějšími jsou nové pohonné jednotky. Dvoulitrový diesel, původem z Mercedesu, jako jediný zůstal jen s drobnými vylepšeními. Zcela nový je ovšem přeplňovaný zážehový dvoulitr s výkonem 211 koní a točivým momentem 350 N.m už od 1500 min-1. Nový je také zážehový V6 o objemu 3,0 litru, který dopují dvě turbodmychadla. Slabší varianta tohoto motoru má 305 koní a 400 N.m, silnější pak 405 koní a 475 N.m a je určena pro verzi, která má konkurovat například BMW M3. V nabídce zůstává i hybridní pohonná jednotka kombinující zážehový V6 a elektromotor. Celkový výkon zní 360 koní. Infiniti Q50 dostalo také vylepšené řízení, nové stabilizátory a za příplatek může mít i adaptivní tlumiče. Rozšířena byla rovněž komfortní i bezpečnostní výbava.

Porsche opráší staré označení 718 a vrátí jej do své modelové řady. Nově je ponesou základní modely automobilky – Cyaman a Boxster – před jejichž jména bude při faceliftu vetknuto ono zmiňované trojčíslí 718. Společně s tím bylo také oznámeno, že entry modely Porsche dostanou přeplňované čtyřválcové boxery o objemu 2 a 2,5 litru a v obou modelech budou mít stejný výkon. Porsche rovněž trochu zamíchá hierarchií svých modelů, zatímco dosud byl levnější Boxster, nově bude roli toho nejlevnějšího Porsche zastávat model 718 Cayman. A proč právě 718? Tak se jmenoval vůz osazený čtyřválcovým motorem, který v roce 1958 vyhrál ve své třídě 24h v Le Mans a v letech 1959 a 1960 ovládl slavný závod Targa Florio.

 

MOTORSPORT

Jaguaru se pod křídly indického koncernu Tata daří a tak už se nějakou dobu spekuluje o tom, zda se oficiálně nevrátí na závodní tratě. Takový F-Type Coupé GT3 by určitě nebyl vůbec špatné auto. A opravdu, Jaguar tento týden svůj návrat na závodní tratě oznámil, ovšem v poněkud jiném šampionátu. Od příští sezóny 2016/2017 se tovární tým britské automobilky zapojí do FIA šampionátu výhradně elektřinou poháněných monopostů Formula E. Jaguar si tuhle sérii nevybral náhodou, hodlá v ní testovat pokročilé technologie elektromobilů v extrémních podmínkách. Technologickým partnerem Jaguaru je v tomto projektu společnost Williams Advanced Engineering, s níž už spolupracoval při tvorbě plug-in hybridního konceptu C-X75.

Minulý týden jsme se v AutoZet bavili o změnách, které probíhají před začátkem nové sezóny. Jen si shrňme to základní – Citroen příští rok s továrním týmem ve WRC nepojede a bude se soustředit na vývoj vozu podle nových regulí platných od roku 2017. Proto ze svých služeb propustil Madse Ostberga. Krise Meeka chtěl využít k testování nového vozu, jenže Meeke dostal nabídku na víceletý kontrakt od Toyoty, která se rovněž v sezóně 2017 do WRC vrátí. Rozhodnutí bylo pouze na Meekovi a ten se rozhodl zůstat u Citroenu, když podepsal smlouvu až do roku 2018. Vedle testování se Meeke v příští sezóně zúčastní vybraných soutěží s DS 3 WRC soukromého týmu PH Sport. Je velice pravděpodobné, že druhé auto Citroenu bude pilotovat Stephane Lefebvre.

Třídenní testování na španělském okruhu Jerez de la Frontera využily týmy DTM k tomu, aby daly příležitost nováčkům. BMW do své M4 DTM posadilo dva mladíky ze svého juniorského programu Jesse Krohna a Louise Deletraze, svého továrního pilota Alexandra Simse a talentovaného Brita George Russella. To Mercedes pozval hned šestici mladíků. Největší hvězdou byl bezesporu bývalý pilot F1 Kevin Magnussen, který by tak potenciálně mohl jít ve šlépějích svého otce, který s Mercedesem v DTM závodil v první polovině 90. let. Dále pak mezi nimi byl zkušený Jazeman Jaafar, Raffaele Marciello, Mikkel Jensen a Marvin Kirchhöfer. Mercedes k testu přizval i Mara Engela, který už v minulosti s Mercedesem v DTM závodil. Také Audi vyzkoušelo hned šest nováčků. Nechyběl mezi nimi vnuk trojnásobného mistra světa F1 Jacka Brabhama Matthew a Antonio Giovinazzi, který se letos už dokonce v jednom závodě svezl místo pykajícího Tima Scheidera. Audi vyzkoušelo i Mitche Evanse, Arthura Pica, Alexe Paloua a letošního mistra Evropy motokár už třicetiletého Bena Hanleyho, který usedl do vozu DTM rovnou z motokáry. Audi i BMW už ale potvrdily, že svou jezdeckou sestavu pro příští sezónu DTM měnit nebudou, mladíci tak budou na svou šanci muset minimálně rok počkat. 

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru nového dílu si můžete poslechnout každý pátek krátce po 10:45 na těchto frekvencích.

 

 

Subaru Levorg

Subaru Levorg - interiér

Subaru Levorg - interiér

Subaru Levorg - interiér

Subaru Levorg

Subaru Levorg

AutoZet: Test Subaru Levorg; finalisté evropského Auta roku 2016; návrat Jaguaru do motorsportu Foto: Subaru Levorg

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.