AutoZet: Test plug-in hybridu BMW i8, předstevení nového Mercedesu třídy E

V novém vydání AutoZet se dozvíte více o tom, jak i u nás koupit auto přes internet. Otestujeme plug-in hybridní BMW i8, představíme si nový Mercedes třídy E a povím vám, co chystá karosárna Pininfarina pod křídly nového majitele. Zaměříme se také na to, jaké skvosty byly k vidění na Concorzo d’Eleganza u italského jezera Como a jaké nové divácké místo připravují organizátoři pro blížící se 24h v Le Mans. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Český automobilový trh dosáhl dalšího důležitého bodu – už i u nás je možné koupit auto přes internet. Jako první s tímto typem prodeje přichází společnost Auto Palace, která má ve svém portfoliu celkem 8 různých značek. Pro nákup auta po internetu platí stejná pravidla jako u jakékoli jiné komodity, takže máte například i 14 dnů na vrácení auta bez udání důvodu. Při on-line nákupu auta vyplníte osobní údaje, naspecifikujete si své auto, to je následně zarezervováno v prodejní síti, obdržíte kupní smlouvu a jste vyzváni k zaplacení nevratné zálohy ve výši 15 % z pořizovací ceny auta. Pak je buď auto zadáno do výroby a nebo v případě, že se jedná o skladový vůz, zaplatíte zbylou část z ceny auta a to vám pak přivezou domů, ať už bydlíte kdekoli v České republice. Jediné, o co se v případě nákupu auta přes internet ochudíte, je oblíbená disciplína českých zákazníků – smlouvání o lepší cenu.

Peugeot tento týden představil novou generaci modelu 3008, který prošel velkou změnou. Z křížence mezi MPV a SUV se stalo plnohodnotné SUV. Důležitým faktorem je mezigenerační snížení hmotnosti o 100 kg a to i navzdory nepatrnému nárůstu rozměrů. 3008 je také prvním sériově vyráběným Peugeotem, který se může pochlubit nedávno představeným řešením pracoviště řidiče i-Cockpit, což vedle malého volantu znamená také přístrojový štít tvořený velkým 12“ displejem. 3008 sází na praktičnost, kufr má v základním obejmu 591 litrů, má rovné dno a můžete do ní naložit předměty až 3 metry dlouhé. Peugeot se rovněž chlubí, že má 3008 nejlepší aerodynamiku mezi vozy daného segmentu. A čím se 3008 od ostatních opravdu odlišuje? Třeba tím, že k ní dostanete buď elektrickou koloběžku nebo elektrokolo, na nichž můžete dojet tam, kam se autem už kvůli zákazům v centrech měst nedostanete. V kufru Peugeotu 3008 pak je místo, kde se dají nabíjet.

Renault rozšířil dvou nabídku o praktičtější variantu modelu Scénic s přídomkem Grand. V porovnání s běžným Scénicem je Grand Scénic o 24 cm delší a nejdůležitějšími údaji jsou objem zavazadlového prostoru 718-866 litrů – to podle polohy zadní posuvné lavice – a sedmimístné uspořádání. Renault nabídne dvojici zážehových motorů s výkony 115 a 130 koní, a diesely s výkony od 110 po 160 koní. K dispozici bude i verze Hybrid Assist vybavená malým pomocným elektromotorem. Z pohledu interiéru a výbavy se Grand Scénic od běžného Scénicu v ničem zásadně neliší, nechybí v něm multimediální systém R-Link 2 s na výšku orientovaným displejem o úhlopříčce 8,7“ nebo systém jízdních režimů MultiSense. Nový Renault Grand Scénic by měl jít do prodeje ještě letos, české ceny zatím oznámeny nebyly.

Letos je tomu 50 let, co původní Ford GT ovládl 24h v Le Mans, když obsadil kompletní stupně vítězů. Ford hodlá tento milník oslavit speciální edicí svých čtyř nejsportovnějších modelů – Fiesty ST, Fosusu ST a RS a Mustangu. Všechny vzdají hold vítěznému vozu pilotovanému Brucem McLarenem a Chrisem Amonem tím, že budou ve stejné černé barvě Mica a ponesou dvojici šedých pruhů. Zároveň vozy oslavné edice dostanou bohatší výbavu. Od každého modelu bude vyrobeno jen 50 kusů a například cena Fiesty ST byla stanovena na 27 200 eur, tedy zhruba 735 000 CZK, u Mustangu GT s atmosférickým V8 je to 41 000 eur, tedy asi 1,3 milionu CZK. Jediný háček tkví v tom, že Ford auta z limitované edice nabídne pouze na francouzském trhu.

  

TEST – BMW i8

BMW i8 – auto, které vypadá spíš jako koncept z autosalonu, který se omylem zatoulal na silnice. Když zhruba před dvěma lety přišlo na trh, vzbudilo velký ohlas. A jak jsem mohl vyzkoušet, u kolemjdoucích a ostatních řidičů ho s jistotou vzbuzuje dodnes. Je totiž jiné, než cokoli dalšího, co můžete na silnicích potkat.

Když se na BMW i8 podíváte, zjistíte, že na jednu stranu působí hodně avantgardně, ale přitom vás v myšlenkách přenese do světa skutečně sportovních vozů typu Ferrari 488 GTB nebo McLaren 650S. Až pohled na úzké pneumatiky a relativně malé brzdy prozradí, že BMW i8 je o něčem jiném, než o drásání skoro třicet centimetrů širokých pneumatik na okruhu. Je to auto, které má za úkol přitahovat na sebe pozornost všude, kde se objeví, ale současně svému majiteli umožnit v běžném provozu vyniknout jak dynamikou, tak spotřebou paliva. A to mu jde skutečně dobře.

Výjimečnost i8 tkví v tom, že je celá z karbonu. Právě uhlíková nosná struktura zajišťuje, že i8 působí jako hodně lehké auto, kterým také je. Se vší svojí hybridní výstrojí neváží ani 1500 kg – to je v podstatě stejně jako aktuální M4. Akumulátory umístěné uprostřed vozu a nízko ve středovém tunelu, elektromotor vpředu a spalovací motor s převodovkou napříč mezi zadními koly – to vše zajišťuje, že je většina hmotnosti vozu soustředěna nízko a mezi nápravami.

Interiér má zvláštní atmosféru. Na jedné straně v něm všude jsou známé ovládací prvky, známé je i celkové uspořádání a další věci, ale přesto umí i8 vytvořit takový ten wow efekt a tvářit se jako UFO. Přední sedadla jsou vynikající, stejně jako poloha za volantem a velkým překvapením je, jak je z i8 krásně vidět ven. To jí můžou kdekterá jiná auta závidět. Co se týče nastupování a vystupování, trochu to připomíná závodní auto a musíte získat grif, jak se překulit přes hodně široký a vysoký práh karbonového monokoku.

BMW i8 je plug-in hybrid a k pohonu využívá jednak přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 1,5 litru s výkonem 231 koní a jednak dva elektromotory, které mají dohromady 131 koní. Jeden elektromotor je umístěn vpředu a pohání přední kola, například v čistě elektrickém režimu, druhý elektromotor je vsazen mezi tříválec a samočinnou převodovku a spíše než s pohonem pomáhá s vyhlazením charakteru spalovacího motoru. Mimochodem, tříválec má takový zvuk, že vám informaci o jeho objemu a počtu válců nechce nikdo věřit.

Pozoruhodná je také spotřeba paliva. Když vyjedete s nabitým akumulátorem, vcelku pohodlně se budete po městě a v příměstském provozu pohybovat se spotřebou do 5 l/100 km. Když potom po nějakých 100 nebo maximálně 150 kilometrech akumulátor vypotřebujete, spotřeba se vyhoupne k deseti litrům. Tohle auto navíc dokáže jezdit i čistě na elektřinu, takže když s ním budete jezdit trasy do 37 km, což je tabulkový údaj BMW, a potom nabíjet, nemusí spotřebovat žádné palivo.

Celokarbonová konstrukce a nízká hmotnost se podepisují také na jízdních vlastnostech. Ochota zatáčet, stejně jako vyvážení v zatáčkách jsou velice příjemné. Optimem je plynulá jízda, kdy i8 moc netlačíte k limitům a jen svižně a jemně vykružujete zatáčky, pokud možno v ideální stopě. V tomhle rozpoložení budete patřit k nejrychlejším v okolí. Je však znát, že auto je postavené tak, aby svojí dynamikou zaujalo především v přímém směru. V zatáčkách je cítit, jak se hnací soustava snaží maximalizovat trakci a neutralitu. Ve výjezdech z utaženějších zatáček vnímáte, jak systém doslova hledá maximální možné množství síly, které může na silnici poslat prostřednictvím předních kol. i8 je díky tomu při sportovní jízdě na pomezí neutrality a nedotáčivosti. Nutno dodat, že v testu jsem měl auto postavené na příplatkových širších pneumatikách, které měly vpředu rozměr 215/45 a vzadu 245/40, standardem je obutí 195/50 vpředu a 215/45 vzadu, v obou případech jde o kola s průměrem 20 palců. Na užší specifikaci by rychlosti byly bezpochyby nižší.

BMW i8 není univerzální auto. Každý, kdo o něm přemýšlí, by si měl nejdříve uvědomit, jak jej bude používat. Když se totiž sejde životní styl, řidičské schopnosti a nároky s posláním i8, vznikne bezpochyby skvělá symbióza. Když si ho ale koupí typický zákazník M4 nebo M6 pouze kvůli jeho vzhledu a rozruchu, který vyvolává všude, kde se objeví, může být z kompromisů, které bude muset při opravdu tvrdé sportovní jízdě podstoupit, trochu zklamán. Být to ale na mně, BMW i8 bych chtěl asi radši než M4 a to už je co říct!

 

ZAJÍMAVOSTI

Slavnou italskou karosárnu Pininfarina koupil nedávno prostřednictvím svých dvou společností indický koncern Mahindra a Pininfarina tak získal prostředky na rozvíjení své budoucnosti. Ukázkou toho byl palivovými články poháněný koncept závodního vozu Pininfarina H2 Speed, vystavený na ženevském autosalonu. Už tam bylo řečeno, že pokud se najdou vážní zájemci, může být vyrobena malá série těchto vozů. Britský magazín Autocar ovšem nyní přinesl informaci, že Pininfarina by měl vyrábět vysoce výkonný supersport poháněný elektřinou. Pokud připustíme, že by v Ženevě vystavený koncept nebyl jen plácnutím do vody, nahrává této tezi i fakt, že Mahindra se účastní šampionátu elektrických formulí Formula E. Kdyby se takový vůz měl objevit ale Autocar neuvádí.

Jednou ze stálic Londýna jsou jeho typické taxíky. Od roku 2018 už v nich ale budou zakázány vznětové motory, naopak všechny nově do provozu uváděné taxíky budou muset být poháněny hybridní pohonnou jednotkou nebo jezdit čistě na elektřinu. Minimální dojezd v elektrickém režimu je 48 km a v případě hybridních vozů je stanoven limit 50 gramů CO2 na kilometr jízdy. Čínský výrobce londýnských taxíků, automobilka Geely, už oznámil, že hodlá investovat 400 milionů dolarů do vývoje nových ekologických taxíků. Peníze půjdou především na dokončení vývoje loni představeného prototypu hybridního modelu TX5, který svými moderními tvary odkazuje na Austin FX4, který u londýnské taxislužby sloužil od padesátých let až do roku 1997.

Nedávno jsme v AutoZet mluvili o tom, že Ford obdržel přes 6500 objednávek na nový Ford GT. Vyrobit jich ale přitom hodlá pouze 500. Dobrou zprávou pro oněch 500 šťastlivců ovšem je, že si budou moci objednat i karbonové ráfky, které Ford už nabízí jako standardní vybavení pro Shelby Mustang GT350R. V případě GT budou za příplatek, ale pokud jste posedlí snižováním hmotnosti, pak se oněch 900 gramů na každém kole prostě hodí. Kromě toho karbonové ráfky přináší lepší absorbování vibrací, což se podepisuje na komfortu jízdy. Při ceně auta okolo 10 milionů CZK už asi nějaký ten příplatek za karbonová kola nebude hrát takovou roli.

 

AKTUALITY

Italská přehlídka elegance ve Villa d’Este u jezera Como se stala místem premiéry nového počinu milánské karosárny Zagato. Ta si vzala do parády nový Aston Martin Vanquish a předělala jej k obrazu svému. U typické masky chladiče byl sice zachován známý tvar, ale je větší, zasahuje až k okrajům nárazníku a jsou v ní LED světlomety pro denní svícení ve tvaru kruhu, jiné jsou výdechy na kapotě, změněn byl chromovaný pás na boku vozu, na střeše jsou pro Zagata typická dvě vyboulení, zadní blatníky mají zvýrazněné hrany a koncové svítilny se nápadně podobají těm, které byste našli na okruhovém supersportu Vulcan, a na zádi je výsuvné křídlo. Celá karoserie je vyrobena z karbonu. V přídi se pak nachází posílený šestilitrový V12 s výkonem 600 koní. Zatím existuje pouze tento jediný prototyp, ale kdyby měl někdo zájem, Zagato a Aston Martin velice rádi za patřičný obnos postaví pár dalších.

To BMW se na Concorzo d’Eleganza prezentovalo hned dvěma koncepty z řady Hommage. První z nich se jmenuje BMW 2002 Hommage a je odkazem na legendární model 2002 Turbo z poloviny 70. let. Jeho reinkarnace je postavena na základech nového BMW M2, které je opatřeno opravdu velice výrazným bodykitem s celou řadou průduchů a aerodynamických prvků. Ty jsou dle tvrzení automobilky důležitou součástí celkové aerodynamiky vozu. Za zmínku stojí také zajímavé 20“ ráfky a zlaté brzdové třmeny předznamenávající karbon-keramické kotouče. O motoru se tisková zpráva nezmiňuje a tak se dá předpokládat, že je tam přeplňovaný třílitrový šestiválec, stejně jako v M2. Druhým konceptem je pak minimalistický motocykl R 5 Hommage. Ten zase vznikl jako oslava 80. narozenin původního BMW R 5. Ten ve své době znamenal v konstrukci motocyklů takovou revoluci, že ovlivňoval konstruktéry až do poloviny minulého století. K pohonu konceptu je použit původní, vzduchem chlazený dvouválcový boxer o objemu 500 cc, pochopitelně upravený a navíc osazený kompresorem. Nejdůležitější je ale u téhle motorky její jednoduchost a syrový vzhled, který ctí koncept originálu.

 

PŘEDSTAVENÍ – Mercedes-Benz třídy E

Minulý týden byl českým motoristickým novinářům oficiálně představen nový Mercedes třídy E. Sama automobilka o něm mluví jako o nejinteligentnějším manažerském sedanu současnosti. V následujících minutách pochopíte proč.

Co do tvaru karoserie, pokračuje Mercedes tam, kde začal s velkou třídou S a následně i s C-klasse. Na první pohled je rychle od sebe rozeznat chce trochu cviku. Nevím jak vám, ale mně se současné Mercedesy líbí. A to i uvnitř. Tam má nové „éčko“ zase mnohem blíže k S-klasse, zejména pak pojetím přístrojového štítu a multimediálního systému. Vše je tvořeno velkými displeji a menu systému Command je přehlednější, než bývalo. A to už je co říci, protože i minulá verze Commandu byla povedená. Novinkou jsou také ovladače na volantu, které vám dovolují přejížděním prstem po tlačítkách pohybovat se po obrazovkách a potvrzovat zvolené položky. Funguje to výborně a nemusíte sundávat ruce z volantu.

Při krátkém svezení jsem mohl vyzkoušet verzi 220 d, kterou pohání nový celohliníkový čtyřválcový diesel o objemu 2,0 litru. Disponuje výkonem 195 koní, točivým momentem 400 N.m a nutno říci, že pro normální ježdění mi přijde naprosto vyhovující. Dokonce ani neobtěžuje uvnitř svým zvukem, jak to některé podvyživené čtyřválce ve velkých autech umí. Motor navíc spolupracuje s novou devítistupňovou samočinnou převodovkou 9G-Tronic a ta řadí krásně hladce, ale zároveň rychle.

Jízdní vlastnosti bych charakterizoval jako pro Mercedes typické. Jsou především komfortní, ale „éčku“ nedělá problém ani rychlá jízda. Zejména pokud máte pneumatické odpružení, které aktivně potlačuje náklon karoserie. Chování je přísně neutrální, na povely volantem „éčko“ reaguje rychle a docela dobře maskuje svoji velikost. Na dobré stabilitě se podepisuje i ve srovnání s předchozí generací o plných 65 mm delší rozvor.

A nyní k tomu, proč je nový Mercedes třídy E označován za nejinteligentnější. V některých situacích třeba vůbec nepotřebuje řidiče. Umí například za pomoci adaptivního tempomatu udržovat odstup za autem před ním a i bez podélného značení na silnici dovede následovat auto před sebou. V rychlostech do 40 km/h dokonce ani nemusíte držet volant. Nové „éčko“ rovněž umí na dálnici samo předjet a tedy vybočit z pruhu. Stačí, když dáte blinkr, radary na autě vyhodnotí situaci kolem auta a pokud je to bezpečné, auto samo vybočí a zařadí se do druhého pruhu. Na křižovatce, kde by vám z protisměru odbočující auto nedalo přednost, umí „éčko“ zabránit nehodě až do rychlosti 70 km/h tím, že aplikuje maximální brzdný tlak. Stejně tak umí nové „éčko“ zabrzdit před kolonou a zabránit nehodě až z rychlosti 100 km/h. Umí také za pomoci aplikace v telefonu samo zajet nebo vyjet z parkovacího místa atd. Těch systémů, které by stály za zmínku je veliká spousta. Rozdíl mezi systémy Mercedesu a podobnými systémy v jiných autech je fakt, že Mercedes sleduje okolí vozu do mnohem větší vzdálenosti od auta a to mu dovoluje dělat některá rozhodnutí nebo zabránit nehodám i při brzdění z vyšších rychlostí. Základní cena Mercedesu E 200 se zážehovým čtyřválcem je 1 188 220 CZK, základní diesel E 220 d začíná na částce 1 270 500 CZK.

 

MOTORSPORT

Novozélanďan Bruce Anstey se při letošním ročníku slavné Tourist Trophy na britském ostrově Man představí s motocyklem vycházejícím z Hondy pro MotoGP! Takový stroj bude na zhruba 60 km dlouhém horském okruhu opravdovou zbraní, zejména pak díky poměru hmotnosti a výkonu. Anstey pojede na stroji s příplatkovým paketem, který má titanový výfuk a speciální řídící jednotku, takže bude mít k dispozici výkon 200 koní. Motocykl pro MotoGP je delší než superbike, takže bude stabilní, ale zároveň je skvěle ovladatelný jako menší supersport. Spousta věcí ale musela být pro použití stroje MotoGP na přírodním okruhu uzpůsobena, na zakázku jsou vyrobeny ráfky, vidlice, zadní tlumič, brzdy nebo ochrana chladiče. Bruce Anstey už v minulosti držel traťový rekord okruhu slavné Tourist Trophy a loni závod vyhrál v kategorii superbiků.

Necelý měsíc zbývá do letošního ročníku 24h v Le Mans a organizátoři připravují pro návštěvníky novou diváckou zónu v prostoru zatáčky Indianapolis. Ta vznikla jako přidružený produkt nového řešení dopravní situace, když byl v blízkosti zatáčky Indianapolis vystavěn kruhový objezd. Organizátoři dokonce o novém místě mluví jako o tom nejlepším, kde závod sledovat. Je ovšem pravda, že nové místo nabízí skvělý výhled na ty nejzajímavější zatáčky celého okruhu. Letošní ročník 24h v Le Mans se jede 18. a 19. června a mimochodem, start závodu odmává hollywoodský herec Brad Pitt.

 

 

 

BMW i8

BMW i8

BMW i8

BMW i8

BMW i8

BMW i8

BMW i8

AutoZet: Test plug-in hybridu BMW i8, předstevení nového Mercedesu třídy E Foto: BMW i8

reklama

Další články

  1. Hirošima a slova o světovém míru bez omluvy

    Společnost ·

    Barack Obama jako první prezident Spojených států dnes navštívil japonskou Hirošimu. Představitelé americké vlády připomínají, že nešlo o omluvu ale o uctění památky n…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.