AutoZet: Test Opelu Corsa OPC, autosalon v Guangzhou, nejrychlejší zahradní traktor světa

Auto Zet tentokrát představuje zajímavé novinky autosalonu v čínském Guangzhou, dozvíte se, jak hodlá koncern VW napravit podvodné motory ve svých vozech, která legenda slaví 40. narozeniny nebo jak rychle jezdí nejrychlejší zahradní traktor.

Další díly pořadu

AKTUALITY

BMW na autosalonu v Guangzhou představilo studii Concept Compact Sedan, což je předobraz příští generace BMW řady 1. Dle umístění předních kol se dá usuzovat, že koncept má poháněná přední kola. Navzdory tomu se ale auto vyznačuje krátkým předním převisem a vizuální dynamice vozu přispívá i vysoká krátká záď s typickým tvarem a grafikou zadních svítilen. Koncept se vyznačuje rovněž relativně nízkým pontonem a bohatým prosklením. Uvnitř pak představuje modernější formu současných vozů mnichovské automobilky. U sériové verze se dají pod kapotou očekávat přeplňované tří- a čtyřválce spalující benzín a naftu, nejsilnější varianty pak zřejmě budou k dispozici také s pohonem všech kol.

SEAT uvedl na český trh modernizovanou verzi Ibizy Cupra. Ta podobně jako příbuzný VW Polo GTI sází na větší motor, když zážehovou 1.4 TSI nahradil větší čtyřválec 1.8 TSI s výkonem 182 koní a vedle dvouspojkové převodovky DSG je možné si vybrat i tu přímo řazenou, s níž má motor o podstatných 70 N.m vyšší točivý moment. Ibiza Cupra umí zrychlit z nuly na 100 km/h za 6,7 sekundy a jede maximálně 235 km/h. Silnou stránkou má být také bohatá výbava, ve které nechybí 17“ kola, bi-xenonové světlomety, LED světlomety pro denní svícení, samočinná klimatizace nebo tempomat. Základní cena SEATu Ibiza Cupra s přímop řazenou převodovkou je zajímavých 440 900 CZK, což znamená, že ve srovnání se stejně specifikovaným Polem GTI ušetříte 24 000 CZK.

Alcar Bohemia přichází s novým lakováním svých litých kol, které odolává i těm nejhorším podmínkám provozu. Jmenuje se SR3, kde písmena SR jsou zkratkou anglických slov vyjadřujících odolnost proti soli, číslice 3 zase odvolává na počet vrstev laku. Základním lakem je vždy černý nebo šedý extrémně tvrdý práškový lak vypalovaný při teplotě 210 °C. Barevný lak je aplikován v tekutém stavu a stabilizován při teplotě 180 °C. Jako poslední je pak nanášena svrchní bezbarvá vrstva laku. Jak dobře jsou kola díky laku SR3 chráněna potvrdil například test se solným postřikem a nebo test odolnosti proti korozi, které jsou u všech laků prováděny nezávislou externí laboratoří. Test představuje 300 hodin ve společnosti štěrku, soli, octové kyseliny a chloridu měďnatého. Test přilnavosti laku k povrchu kola se provádí testem s naříznutím laku. Povrch je naříznut šesti rovnoběžnými řezy, které kolmo protíná dalších šest řezů. Následně po narušeném povrchu kola přejíždí kartáč, přičemž nesmí dojít k jakémukoliv odlupování laku.

Koncern Volkswagen předložil německému úřadu pro motorová vozidla návrh technických úprav pro zhruba 8,5 milionu vznětových motorů, které obelhávaly systém měření emisí na válcové zkušebně. Pro zbylé motory budou technické detaily dopracovány do konce listopadu. Schválené úpravy se týkají dieselů o objemu 1,6 a 2,0 litru, zbývá dodat řešení pro motory o objemu 1,2 litru. V České republice se to týká mimo jiné 106 000 Škodovek, 47 000 VW, SEATů a Audi, které byly u nás prodány jako nové a blíže neurčeného počtu individuálně dovezených vozů. U 2.0 TDI problém vyřeší pouhé nahrání nového softwaru řídící jednotky motoru, u 1.6 TDI bude nutné provést i korekci u měřiče nasávaného vzduchu. Je odhadováno, že celkové náklady, včetně pokut a vyrovnání žalob půjdou do desítek miliard eur.

Před dvěma týdny jsem vám v AutoZet říkal, že americké majitele vozů, kterých se týká aféra Dieselgate, koncern VW odškodní balíčkem v hodnotě 1000 USD. Evropské majitele ovšem koncern nijak odškodnit nehodlá. V Evropě se Volkswagen cítí dost silný a o loajalitu svých zákazníků se zřejmě neobává. Nakonec stačí se jen zeptat průměrného Čecha, jaké je jeho vysněné auto, a vypadne z něj, že Octavia TDI, Passat TDI a nebo nějaké Audi s dieselem. Možná by se evropští zákazníci koncernu, a to včetně těch firemních, na základě tohoto jednání mohli ke koncernu zachovat podobně, když měří dvojím metrem pro americké a evropské zákazníky.

 

TEST – Opel Corsa OPC

Ostrá verze Opelu Corsa s přídomkem OPC měla svou premiéru na jarním autosalonu v Ženevě a předcházela jí řada spekulací s čím nakonec Opel do boje v segmentu malých hot hatchů přijde. Nyní jsem měl možnost Corsu OPC vyzkoušet.

Corsu OPC na první pohled poznáte podle nápadnějšího a výraznějšího stylingu nárazníků, dvou koncovek výfuku, jiné masky chladiče, specifických litých kol nebo možná až přehnaně trčícího křídla na dveřích zavazadlového prostoru, které působí až zbytečně tunersky. V každém případě Opel Corsa OPC dává svou vizáží najevo, že se nejedná jen tak o ledajaký městský vůz.

Také uvnitř je zdůrazněno, že Corsa OPC je trochu jiné auto orientované na sportovní svezení. Dominantou jsou výrazně tvarovaná sportovní sedadla, která sice výborně drží tělo, ale jejich opěradla příliš nepočítají s řidiči vyšších postav. Při mých 185 cm mi hlavová opěrka začínala téměř mezi lopatkami a tak sezení nebylo úplně nejpohodlnější. Navíc se v autě sedí relativně vysoko, v autě sportovnějšího zaměření bych si chtěl dát sedačku níž. Ale opět to koresponduje s tím, že asi nejsem úplně typický uživatel takového auta.

Jestli bylo Opelům v minulosti vytýkáno množství tlačítek na středové konzole, pak Corsa je pravým opakem. S výjimkou ovládání klimatizace, se vše ostatní ovládá na dotykovém displeji multimediálního systému. Dokonce i ovládání hlasitosti rádia. Na tuhle funkci bych asi uvítal spíše klasický otočný ovladač a hlavně úplně nerozumím tomu, proč při nastavování hlasitosti musí zmizet veškerý obsah na displeji multimediálního systému a zůstat tam jen velká číslice označující hlasitost.

Stejně jako většina konkurentů spoléhá Opel Corsa OPC na přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru, který dává výkon 207 koní a točivý moment 245 N.m je k dispozici ve velice širokém rozsahu 1900-5800 min-1, při overboostu je maximum točivého momentu chvilkově posunuto až na 280 N.m. To Corse OPC zaručuje akceleraci z klidu na 100 km/h v čase 6,8 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 230 km/h.

Silnou stránkou motoru je opravdu vyhlazený průběh točivého momentu a i nejen na papíře silný zátah už v nízkých otáčkách. Při jízdě to znamená, že motor nevyžaduje časté řazení a je velice pružný. A to i při svižném svezení. Motor spolupracuje se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, která má zkrácené dráhy řazení, řazení by však mohlo být o trochu přesnější. V případě testovaného auta přenosu výkonu na silnici pomáhal i samosvorný diferenciál Drexler, který je součástí příplatkového paketu Performance.

Ve srovnání s běžnou Corsou má Corsa OPC o 10 mm snížený a upravený podvozek, který je osazen tlumiči Koni FSD. Na náhlých nerovnostech je Corsa OPC hodně tvrdá, ale hladší silnici zvládá velice dobře. S trakcí na výjezdech ze zatáček pomáhá samosvorný diferenciál, i když chvílemi to působí, jako by byl vybaven i vektorováním točivého momentu. V každém případě je přínos mechanického samosvoru znát. Společně se samosvorným diferenciálem s paketem Performance dostanete i větší brzdy Brembo, v předu s kotouči o průměru 330 mm namísto standardních 308, dále 18“ kola místo 17“ a ještě dále upravený podvozek. Na brzdy se opravdu můžete spolehnout, mají silný nástup a jejich účinek se celkem dobře dávkuje. Ty, kdo rádi spoléhají na své řidičské schopnosti, potěší, že je možné zcela vypnout systém ESP.

Opel Corsa OPC rozšiřuje už tak nabitý segment malých hot hatchů. Za cenu 499 900 CZK nabízí opravdu bohatou výbavu už v základu, za několikrát zmiňovaný paket Performance s 18“ koly, velkými brzdami a mechanickým samosvorným diferenciálem se připlácí 60 000 CZK. Svým charakterem mi Corsa OPC nejvíce připomíná 208 GTi. Fiesta ST mi přijde více nekompromisní, ale na Polo GTi tu tak nějak chybí samozřejmost zátahu většího motoru. Je to tedy především o preferencích, mezi jednoznačná pozitiva Corsy OPC patří určitě přímo řazená převodovka, vyhlazené výkonové křivky motoru, možnost přikoupit poctivý mechanický samosvorný diferenciál i možnost zcela vypnout ESP.

 

ZAJÍMAVOSTI

Nařízení Evropské unie už nějakou dobu tlačí automobilky ke zmenšování objemů motorů a využití přeplňování. Přesto ovšem stále existuje dost zákazníků, kteří touží po velkých víceválcových motorech a částečně to považují i za vyjádření prestiže. Mercedes dokonce v současné době má takovou poptávku po V12, že od února příštího roku rozjede v Mannheimu novou linku na výrobu těchto šestilitrových motorů. Každý motor bude skládán ručně jedním mechanikem a na krytu motoru bude plaketa s jeho podpisem. Šestilitrový V12 je přeplňován dvěma turbodmychadly a Mercedes jej v současné době montuje do modelů S, SL a G. Objevují se ovšem zprávy, že ten samý motor spřažený s elektromotorem vytvoří hybridní jednotku pro většího sourozence modelu AMG GT a půjde dokonce o nejvýkonnější sériově vyráběný Mercedes v celé historii automobilky.

Po té, co při svém uvedení přejel Jaguar XF v Londýně po lanech Temži, oslavila pozoruhodným způsobem společnost Jaguar Land Rover 45. narozeniny Range Roveru. V čínském historickém městě Šu-čou, kterému se také přezdívá Benátky východu, nechala postavit pět metrů dlouhý papírový most, který byl sestaven bez použití jakéhokoli spojovacího materiálu včetně lepidla a šroubů, a následně jej aktuálním Range Roverem přejela. Obtížnost tohoto kousku spočívala v příkrých nájezdech na most a jeho šířce, která byla prakticky stejná jako šířka auta, a most postrádal boční zábrany. A proč právě papírový most a v Číně? Čína je považována za kolébku papíru a navíc se v nedalekém Guangzhou právě koná mezinárodní autosalon.

Porsche tento týden v nizozemském Arnhemu otevřelo první Porsche Classic Center, který nabízí servis a služby pro majitele starých klasických Porsche jakéhokoli stáří. Vůbec poprvé tak automobilka dostala pod jednu střechu servis, služby a prodej výhradně zaměřený na klasická Porsche. Následovat bude ještě několik dalších certifikovaných Porsche Classic Center. Automobilku na tuto myšlenku přivedl fakt, že plných 70 % všech vyrobených vozů stále jezdí. Celkem je připravováno 24  Porsche Classic Center – deset v Německu a další v Estonsku, Francii, Velké Británii, Itálii, Japonsku, Švýcarsku, Maďarsku, Jihoafrické republice, Thajsku a Spojených arabských emirátech. Brzy by pak měla přibýt ještě centra v Rakousku, Belgii, Kanadě a USA.

Zahradní traktor Viking T6 je novým držitelem rychlostního rekordu v kategorii strojů pro sekání trávy. Na letišti Sandefjord nedaleko Osla jel rychlostí 215 km/h. Asi chápete, že z původního traktůrku toho na rekordním stroji moc nezbylo, nicméně kapota motoru a střední část s travním košem zůstaly zachovány. Podvozek byl kompletně přestavěn, je v něm uložen velký motor s parametry 405 koní a 535 N.m a systém řazení byl převzat z monopostů F1. Aby ale mohl být rekord uznán v kategorii strojů pro sekání trávy, muselo být během rekordního pokusu připojeno žací ústrojí a travní koš.

 

AKTUALITY

Internet se v posledních dnech utěšeně plní nejrůznějšími fotkami a informacemi o nástupci Bugatti Veyron. Ten se bude jmenovat Chiron a pohánět jej bude čtyřmi turbodmychadly přeplňovaný osmilitrový šestnáctiválec disponující parametry 1500 koní a 1500 N.m, což znamená, že má o plných 500 koní a 250 N.m více než Veyron. Podle všeho má Bugatti Chiron umět zrychlit z klidu na 100 km/h za 2,3 sekundy a rychlostí 300 km/h jede už po 15 sekundách, přičemž tachometr je cejchován do 500 km/h. O patřičné zpomalení se starají brzdy s kotouči o průměru 420 mm vpředu a 400 mm vzadu. Bez zajímavosti také není fakt, že o uchlazení motoru, převodovky a dalších agregátů se stará celkem15 chladičů, to je o 5 více než v případě Veyronu. Bude vyrobeno pouze 500 kusů exkluzivního modelu Bugatti, přičemž 120 už má mít jistého svého nového majitele. A cena? Zcela určitě přes milion EUR, tolik totiž stál v roce 2005 Veyron.

Autosalon v Los Angeles si Mercedes vybral jako místo premiéry faceliftované verze modelu SL. Vzhled jeho přídě se změnil tak, že připomíná model AMG GT, měnila se také nabídka barev a designů litých kol a pár drobností je jinak rovněž v interiéru. Novinkou je možnost manipulovat se střechou až do rychlosti 40 km/h a systém Active Body Control, který umí auto ve vyšších rychlostech snížit o 13 mm a nebo zvýšit až o 50 mm ve chvíli, kdy chcete pomalu přejet nějakou překážku na silnici. Mercedes připravil pro faceliftované „es-elko“ posílené motory spolupracující s devítistupňovou samočinnou převodovkou. V nabídce zůstal i dvěma turbodmychadly přeplňovaný V12 s parametry 630 koní a 1000 N.m.

Lexus uvedl na český trh nejsportovnější verzi svého modelu GS s tradičním přídomkem F. Jeho premiéra se odehrála téměř před rokem na autosalonu v Detroitu, GS F je poháněno atmosférickým zážehovým V8 o objemu rovných pět litrů, který disponuje parametry 477 koní a 530 N.m a jehož síla je na zadní kola přenášena přes osmistupňový automat. Jak výkonem, tak zrychlením z klidu na 100 km/h v čase 4,6 sekundy GS F nepatrně zaostává za německou konkurencí vybavenou přeplňovanými motory, ale bohatě to vynahrazuje charakterem atmosférického motoru. Tradičně bohatá je také výbava a při základní ceně 2 559 000 CZK, je Lexus GS F zajímavou nabídkou, protože s výjimkou Mercedesu-AMG E 63 je výrazně levnější něž další dva konkurenti v podobě BMW M5 a Audi RS 7 Sportback.

 

MOTORSPORT

V těchto dnech slaví 40 let od svého vzniku legendární Škoda 130 RS. Auto, kterému se kvůli koncepci motoru za zadní nápravou přezdívalo Porsche z východu, se asi nejvíce proslavilo v roce 1981 ziskem titulu mistra Evropy cestovních vozů v hodnocení značek s posádkami Enge – Vojtěch – Šenkýř a Michl – Vaníček – Martinec. 130 RS sbírala ale i úspěchy ve třídě v mistrovství světa v rallye. Tam ji zase John Haugland považoval za lepší auto než tehdejší Porsche 911. Škodu 130 RS poháněl relativně skromný čtyřválec o objemu 1,3 litru, který disponoval výkonem až 140 koní, což mu při hmotnosti pouhých 720 kg stačilo na dosažení maximální rychlosti 220 km/h. Úspěšná závodní kariéra Škody 130 RS skončila v roce 1983, kdy ji definitivně vypršela již prodlužovaná homologace FIA.

O velké pozdvižení ve světě motorsportu se postaral minulý týden Citroen, který ohlásil své plány pro příští sezónu. Francouzská automobilka stahuje svůj tovární tým z WRC a bude se soustředit na vývoj vozu pro sezónu 2017, kdy vejdou v platnost nové technické předpisy. V roce 2017 se pak Citroen do WRC vrátí. Naopak ale po příští sezóně odejde z mistrovství světa cestovních vozů a už příští rok svůj program výrazně omezí a to pouze na dva vozy, s nimiž pojedou Yvan Muller a šampion z posledních dvou let Jose Maria Lopez. Ptáte se, co tak bude s devítinásobným mistrem světa v rallye Sebastienem Loebem? Ten pojede příští rok kompletní sezónu v cross-country rallye v továrním týmu sesterského Peugeotu.

Ford oznámil jména jezdců, kteří budou v příští sezóně hájit jeho barvy v sérii IMSA GT a dalších vytrvalostních závodech. Asi největším překvapením je angažmá dlouholetého továrního pilota BMW Dirka Müllera, který se tak v týmu sejde s dalším bývalým kolegou od BMW Joyem Handem. Není bez zajímavosti, že společně v roce 2011 pro mnichovskou automobilku vybojovali titul v American Le Mans Series. Dalšími již potvrzenými piloty jsou Richard Westbrook a Ryan Briscoe. Tovární Fordy GT budou do závodu nasazovány pod hlavičkou týmu Chipa Ganassiho a už zbývá jen doplnit další dvě jména jezdců, kteří posádky doplní při dlouhých vytrvalostních závodech jako je například 24h v Le Mans. Podle všeho ale Chip Ganassi využije své jezdce z IndyCar Scotta Dixona a Sebastiena Bourdaise.

Dvojnásobný vítěz Indy 500 Juan Pablo Montoya se blýskl nejrychlejším časem při oficiálním testu v Bahrajnu po skončení sezóny mistrovství světa vytrvalostních závodů. Jak už jsem vás dříve v AutoZet informoval, Montoya byl jedním z jezdců, kteří mohli vyzkoušet hybridní prototyp Porsche 919 Hybrid. Kolumbijec udělal na tým velký dojem nejen nejrychlejším časem v testu, ale celkovým průběhem testu a spoluprací s týmem. Jeho čas byl navíc jen o sekundu pomalejší než vítězný čas z kvalifikace, který se stejným vozem zajel Timo Bernhard. Porsche zkoušelo nováčky ale i v 911 GTE, tam byl nejrychlejší letošní šampion Porsche Carrera Cupu a Porsche Supercupu Philipp Eng.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru nového dílu si můžete poslechnout každý pátek krátce po 10:45 na těchto frekvencích.

 

 

Opel Corsa OPC - interiér

Opel Corsa OPC

Opel Corsa OPC

Opel Corsa OPC

Opel Corsa OPC

Opel Corsa OPC

AutoZet: Test Opelu Corsa OPC, autosalon v Guangzhou, nejrychlejší zahradní traktor světa Foto: Opel Corsa OPC

reklama

Další články

  1. Řecko se s věřiteli dohodlo na nové sadě reforem

    Byznys ·

    Řecko se s mezinárodními věřiteli dohodlo na nové sérii opatření. Řecká vláda bude muset reformy schválit příští měsíc, aby měla nárok na další peníze z mezinárodního …

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.