AutoZet: Test Opel Astra ST 1.6 Turbo, lunární vozidlo Audi, závodní Fordy od Lega

V novém vydání AutoZet je pro vás připravena spousta novinek od nás i ze světa. Dáme vám pár tipů na vánoční dárek pro někoho, kdo má rád auta a otestujeme Opel Astra ST s nejsilnějším zážehovým motorem. Řeč bude i o chystaném novém SUV od Rolls-Roycu i nejsilnější verzi Corvetty a nakonec dojde na novinky ze světa motorsportu.

AKTUALITY

Na trh se chystá nový Ford Fiesta, v Evropě nejprodávanější auto svého segmentu. K dispozici budou hned čtyři varianty včetně oplastované outdoorové verze Active. Dalšími verzemi jsou Titanium, luxusní Vignale a sportovní ST-Line. Ford zatím příliš technických detailů nezveřejnil. Ví se, že výraznější modernizace se dotkla interiéru, kde je nově multimediální systém Sync 3 s velkým dotykovým displejem a nový audio systém Bang & Olufsen Play. Pod kapotou by měl být přeplňovaný zážehový tříválec 1.0 EcoBoost, který v roce 2018 dostane systém vypínání jednoho válce, takže v částečném zatížení pojede jen na dva. Motor si kvůli tomu vyžádal novou spojku a dvouhmotový setrvačník, ale kultivovanost podle Fordu neutrpí. Datum představení a podrobnější informace prý Ford prozradí později.

Kia uvedla na český trh modernizovanou verzi rodinného MPV Carens. Změny se udály především v designu, funkčnosti a také na poli použitých materiálů. Nová je rovněž barva karoserie s názvem Tajemná modrá a dva designy litých kol o průměru 16“ a 17". Modernizovaný Carens má i nové zadní skupinové svítilny s typickým světelným podpisem Kia. Uvnitř najdete nový multimediální systém s dotykovou obrazovkou, navigací, zadní parkovací kamerou nebo on-line službou Kia Connected Services s podporou od TomTomu. Součástí nového dotykového rozhraní je i podpora technologie Apple CarPlay a Android Auto pro bezproblémové propojení s chytrými telefony. Modernizovaná Kia Carens ve výbavě Comfort a s atmosférickou zážehovou 1.6 o výkonu 135 koní je na českém trhu k dispozici od 454 980 CZK.

Nissan představil nový, dvoulitrový diesel pro crossover X-Trail. Nový agregát má výkon 177 koní a točivý moment 380 N.m rozložený do celého spektra otáček. Ve srovnání se současným dieselem o objemu 1,6 litru s výkonem 130 koní je to celkem skok. U X-Trailu je novinkou také možnost objednat samočinnou bezestupňovou převodovku Nissan Xtronic CVT v kombinaci s pohonem všech kol. To rozšiřuje stávající nabídku šestistupňové přímo řazené převodovky a pohonu předních kol. Nový agregát je možné objednávat od začátku prosince a první auta k zákazníkům dorazí začátkem příštího roku.

Škoda zveřejnila ceny modernizované Octavie. Nejprodávanější model značky je v základním provedení dražší než před faceliftem, nabídne ale bohatší základní výbavu. Změnil se také základní motor. Octavia totiž už nebude k dispozici s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.2 TSI. Místo ně je základní jednotkou přeplňovaný litrový tříválec o výkonu 115 koní. S ním a v nejnižší výbavě Active bude Octavia stát 407 900 CZK. Absolutní vrchol pak představuje verze Laurin & Klement v kombinaci s dieselem 2.0 TDI o výkonu 184 koní, s pohonem všech kol a dvouspojkovou převodovkou. Nové Octavii přibyly také asistenční systémy, jako je pomocník pro couvání s přívěsem, prediktivní ochrana chodců nebo zdokonalený parkovací asistent s vylepšenou couvací kamerou s ostřikovačem. Octavia nabídne rovněž nový multimediální systém nebo připojení k internetu. Zavazadlový prostor 590 litrů u liftbacku, respektive 610 litrů u kombi zůstávají největší ve třídě.

Volkswagen bude od dubna příštího roku vyrábět nový e-Golf ve Skleněné manufaktuře v Drážďanech. Ta byla před rokem přestavěna na zážitkový svět elektrické mobility a digitalizace pro návštěvníky a zákazníky. V současnosti zprostředkovává interaktivním a hravým způsobem pohled na mobilitu budoucnosti a je v ním vystaveno více než 40 exponátů a vozidel. Výroba bude obnovena začátkem dubna, nejprve v jednosměnném provozu. Zároveň se Drážďany stanou po boku Autostadtu ve Wolfsburgu místem pro předávání elektricky poháněných modelů značky Volkswagen zákazníkům. Půjde o modely e-up!, e-Golf, Golf GTE a Passat GTE.

  

TEST – Opel Astra ST 1.6 Turbo

Aktuální generace Opelu Astra je stále ještě úřadujícím evropským Autem roku. V pětidveřovém provedení byla na český trh uvedena loni na podzim a pár měsíců na to následovala i praktičtější varianta kombi s přídomkem ST. A právě kombík s nejsilnějším zážehovým motorem 1.6 Turbo jsem měl možnost testovat.

Nová generace Astry přinesla spoustu novinek. Jedná se u zbrusu nové auto, které podle motorizace na váze ukáže o 120-200 kg méně než Astra minulé generace. Hmotnost se šetřila všude, lehčí je karoserie, díly podvozku, motory, převodovky a dokonce i elektronika nebo sedadla. Navzdory snížení hmotnosti šla nahoru ale tuhost a pevnost karoserie i podvozku. Z pohledu designu má nová Astra ostřejší a výraznější linie a opravdu se nedejte zmást, není to jen důkladný facelift předešlé generace.

Uvnitř je velkou změnou pojetí středové konzole, kde dramaticky ubylo tlačítek a vše důležité ovládáte přes dotykový displej multimediálního systému. Interiér jako takový je celkem vzdušný a prostorný, dokonce si při svých 185 cm za sebe pohodlně sednu a to u většiny konkurenčních kombíků opravdu říci nemohu. A jestli můžu něco vřele doporučit, pak je to připlatit si za certifikovaná ortopedická sedadla, jsou opravdu skvělá. Nakonec, vyzkoušel jsem si to už před tím v jiných modelech Opelu a těch 14 000 CZK navíc za to opravdu stojí. Osobně se mi v Astře moc dobře sedí, sedadlo jde dát hodně dolů a volant naopak hodně přitáhnout k tělu. Z běžných aut téhle třídy vám takový posez jen tak nějaké nedá. Za zmínku stojí i fakt, že interiér nové Astry je výborně odhlučněn a když otevřete dveře nebo nahlédnete pod kapotu či do podběhů, najdete spoustu protihlukové izolace.

Opel si dal hodně záležet na výbavě nové Astry, dokáže například naplno využívat propojení s chytrými telefony, můžete mít celou řadu bezpečnostních a asistenčních systémů a asi největší hvězdou výbavy nové Astry jsou LED světlomety Intelli Lux, které se skládají z několika segmentů diod a Astra je první ve své třídě, která tento pokročilejší systém přinesla. Ano, SEAT Leon má rovněž LED světlomety, ale zatím ne na takové úrovni jako nová Astra. Z těch nejpříjemnějších prvků výbavy zmíním ještě vyhřívaný volant, ten se teď v zimě vážně hodí.

Testované auto bylo vybaveno novým motorem – přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru. Ten disponuje výkonem rovných 200 koní a točivým momentem 280 N.m dostupným v rozsahu 1650-5000 min-1. Mimochodem, hodnota „krouťáku“ je hodně podobná dieselu, začíná na podobných otáčkách a k dispozici je u zážehové motoru mnohem déle. Sprint z klidu na 100 km/h tohle kombi zvládne za 7,7 sekundy a jede maximálně 235 km/h.

Jedinou převodovkou k tomuto motoru je šestistupňová přímo řazená. Řadí přesně, chod řadičky je příjemně mechanický a přijde mi, že i odstupňování se k motoru hodí. Když nechcete dovádět, stačí využívat nízko položeného točivého momentu a nemusíte motor vytáčet. Motor je v takovém režimu krásně tichý a kultivovaný. A vlastně ani moc necení zuby, takže byste neřekli, že má 200 koní. Při takovém zacházení se bude spotřeba paliva pohybovat pod 7 l/100 km, při dálničních rychlostech vyskočí lehce přes 8 a při intenzivním využívání potenciálu motoru se dostanete někam k 12.

Podvozek těží z faktu, že Astra ST zhubla až 200 kg. Plavně a zároveň stabilně se přenese přes nerovnosti a nenechá se rozhodit, ani když narazíte na hrubý asfalt uprostřed zatáčky. Limity podvozku jsou posazeny opravdu vysoko, s rychlými průjezdy se vyrovná, aniž by se zapotil, což vede k experimentům, co si s tímto praktickým rodinným autem můžete vlastně dovolit. Ale jezdit rychle nebo sportovně vás úplně bavit nebude, Astra není ten typ auta. Jestli mám mít nějakou výtku k podvozku, pak je to tradičně zvládání náhlých nerovností.

Opel Astra ST je vlastně docela povedené auto - umí být na poměry svého segmentu nebývale dobře vybavené, výborné je odhlučnění interiéru i posez za volantem nebo příplatková certifikovaná sedadla. Kufr nabízí v základní konfiguraci 540 litrů, což není úplně nejvíc ve třídě, ale není to ani málo. A zážehový motor 1.6 Turbo rovněž není vůbec špatný a s kombíkem umí pěkně hýbat. V ceníku pak najdete pro Astru ST 1.6 Turbo základní cenu 552 900 CZK. 

 

ZAJÍMAVOSTI

Audi se chystá na cestu na Měsíc. Lunární vozidlo Audi lunar quattro, které pohání ústrojí Audi e-tron, je po úspěšných testech připraveno prozkoumat jeden z nejnáročnějších terénů vůbec - povrch Měsíce. Audi na tomto projektu spolupracuje s německými inženýry už od roku 2015. V uplynulých měsících odborníci pracovali na inteligentním rozdělování hnací síly mezi všechna kola měsíčního vozidla, optimalizovali jeho vysokovýkonnou elektroniku a urychlili vývoj svým know-how z oblasti autonomní jízdy. Inženýři a designéři zvětšili rozměry měsíčního vozidla i jeho kola, aby zvýšili stabilitu a zvětšili styčnou plochu s povrchem. Zároveň optimální kombinací materiálů a 3D tiskem hliníku snížili jeho hmotnost z 38 na 30 kilogramů. Audi lunar quattro se bude na Měsíci orientovat pomocí čtyř kamer. Jejich prostřednictvím může zkoumat předměty a pořizovat záběry ve 3D i fotografie okolí v rozsahu 360°. Zda bude mise úspěšná, se dozvíme už příští rok.

Automobilovou slavnost Legendy čeká příští rok 4. ročník, který bude zasvěcen italskému designu a pořadatelé v současné době vedou intenzivní jednání s předními italskými designerskými studii, automobilkami a výrobci motocyklů o jejich účasti na Legendách. Jestli máte ve své okolí někoho, komu byste udělali radost vstupenkou na Legendy, není nic jednoduššího než je objednat ještě před Vánoci a získat tak nejen pěkný dárek, ale zároveň výhodnější cenu. Cena vstupenky ve vánočním předprodeji je totiž velice přátelských 250 CZK. Tato cena platí jen do poloviny ledna. Více informací najdete přímo na stránkách slavnosti www.legendy.cz.

V rámci exkluzivní řady Lego Speed Champions bude nově možné pořídit modely závodních Fordů, které vyhrály 24h v Le Mans v letech 1966 a 2016. Na návrhu modelů se přímo podíleli lidé z designérských i licenčních oddělení Fordu. Nové stavebnice tak představují legendární Ford GT40 i závodní verzi současného Fordu GT. Atmosféru vítězství pomohou navodit figurky, šachovnicová vlajka a trofej pro vítěze. Aktuální Ford GT i GT40 z roku 1966 bude možné objednávat od 1. března příštího roku v e-shopu Lega, přičemž doporučená cena činí 35 EUR, tedy v přepočtu přibližně 950 CZK.

Nejextrémnější testovací centrum světa, Bílé peklo, slaví 30 let od svého vzniku. Testovací centrum patřící Nokian Tyres bylo v laponském Ivalu postaveno v polovině 80. let a od té doby si vysloužilo reputaci nejpřísnějšího, největšího, nejkomplexnějšího a také nejextrémnějšího přírodního testovacího centra. V zimě se v Bílém pekle teploty pohybují hluboko pod bodem mrazu, v jarním období pak rozdíly teplot mezi dnem a nocí mohou dosahovat až neuvěřitelných 40 °C.  V některých testech je nezbytně nutné, aby byly simulovány extrémní podmínky. V Ivalu jsou proto během stovek hodin pneumatiky testovány při brzdění i akceleraci nebo při slalomu a to na povrchu pokrytém sněhem a ledem. Právě díky intenzivním testům je Nokian Tyres považován za předního světového experta v oblasti vývoje a výroby zimních pneumatik.

Volkswagen chystá konkurenci Uberu. Projekt se bude jmenovat Moia a bude nabízet vlastní elektromobily. Jeho cílem je především pomoci změnit vnímání auta a jeho používání ve velkoměstech. Nabídne proto alternativní službu, která by měla kombinovat hromadnou dopravu se službami podobnými Uberu. Volkswagen chce dokonce nastavit za službu podobné ceny jako za jízdenku pro MHD. Zpočátku bude Moia používat aktuální modely Volkswagenu včetně Transporteru. Později má mít značka vlastní elektromobily s kapacitou šest až osm lidí. Počítá se také se zavedením autonomního řízení a je předpokládáno, že v roce 2019 začne Moia testovat prototypy autonomních vozů v provozu a v roce 2021 by se mohly objevit v prvních městech.

 

NOVINKY

Chevrolet hodlá začátkem příštího roku představit ostrou verzi Corvettey s označením ZR1. Auto je zatím testováno a dostupných je tak jen pár informací. Z několika špionážních fotek je patrné, že novinka bude mít velice ostře řezané rysy a masivní křídlo. Pod dlouhou kapotou se má ukrývat buď V8 LT4 o objemu 6,2 litru nebo dvěma turbodmychadly přeplňovaný osmiválec LT5. Ani u jednoho z nich by výkon neměl být nižší než 700 koní, přičemž se podařilo udržet hmotnost okolo 1500 kg. Navíc se vylepšení dočká převodovka, podvozek a samozřejmě i brzdy. Chevrolet prý poskytne další informace po představení, ale je jasné, že s novinkou hodlá potrápit zavedené evropské konkurenty z řad supersportů.

Už i aristokratický Rolls-Royce rozhodl, že se poveze na vlně v současnosti moderních vozů SUV. Chystaná novinka stále nemá jméno, automobilka jí říká Project Cullinan a Rolls-Royce už ji začíná pilně testovat i v reálném provozu. V plánu jsou všechny možné lokace. Například hned po Vánocích Rolls-Royce zamíří za polární kruh. Později se naopak vydá na Střední východ vyzkoušet poušť a extrémně vysoké teploty. K prvním zákazníkům se aristokratické SUV dostane v roce 2018, na cenu i další technické detaily je však ještě opravdu brzy. Očekáváno je použití tradičního V12, ale hovoří se i o plug-in hybridní verzi.

BMW chystá velkou revoluci. Do čtyř let by všechny modelové řady BMW a MINI měly být v nabídce s plug-in hybridním nebo plně elektrickým pohonem. Spalovací motor ale ještě nějakou dobu zůstane, jen se bude vývoj ubírat jiným směrem. Spolu s elektrifikací připravovaných BMW značka pracuje i na systému autonomního řízení. Chystané BMW i5 by mělo být první s produkční verzí autonomního systému čtvrté generace. Stranou elektrifikace a autonomizace zůstanou vlastně jen modely BMW M, i když postupný přechod na hybridní a plug-in hybridní systémy nelze vyloučit ani u nich. BMW ale počítá s tím, že zákazníci M modelů si svá auta budou chtít nadále řídit sami.

 

MOTORSPORT

Jen pár dnů po zisku titulu mistra světa F1 se Nico Rosberg rozhodl pověsit závodění na hřebík. Asi nikdo nečekal, že by příští sezóna měla být bez úřadujícího mistra světa. Nico Rosberg své rozhodnutí zdůvodnil tím, že 25 let svého života zasvětil závodění a jedinému cíli – stát se mistrem světa F1. To se mu napínavé Velké ceně v Abu Dhabi splnilo a vyrovnal tak výkon svého otce Kekeho, který byl mistrem světa F1 v roce 1982. Své rozhodnutí učinil v pondělí po posledním závodě sezóny, jedním z prvních lidí, kterým to řekl, byl šéf týmu Toto Wolff, který pro něj měl plné pochopení. Mercedes také prohlásil, že s hledáním nástupce nebude spěchat. Nico Rosberg do F1 vstoupil v roce 2006 s týmem Williams, odjel 206 Velkých cenách, 23 z nich vyhrál, získal 30 pole position a ve 20 závodech zajel nejrychlejší kolo.

Mercedes chystá vůz do kategorie GT4 a rozšířit tak své aktivity na poli závodů GT vozů. Po úspěšném Mercedesu-AMG GT3 se můžeme těšit na o něco méně ostrou variantu pro závody kategorie GT4. Rozhodnutí postavit závodní vůz právě pro tuto kategorii padlo na základě sílící poptávky ze strany soukromých týmů a amatérských závodníků i na základě stoupající popularity kategorie GT4. Závodní auto bude vycházet z Mercedesu-AMG GT R a podobně jako GT3 má nabídnout jednoduché ovládání a vynikající bezpečnost. Vzhledem k tomu, že AMG GT3 je považováno za jeden z nejpovedenějších závodních vozů své kategorie, není důvod tomu nevěřit. GT4 tak bude po GT3 a DTM další kategorií, kde se Mercedes postaví svému velkému rivalovi z Mnichova, BMW už dříve potvrdilo, že postaví vůz kategorie GT4 na základě M4.

I přesto, že VW oficiálně ukončil své působení ve WRC, mohly by se jeho vozy přece jen v sezóně 2017 na tratích rychlostních zkoušek ukázat. Volkswagen jednak už potvrdil, že letošní auta nabídne privátním týmům a zaznamenal silnou poptávku od soukromých týmů i po autě pro sezónu 2017. Vůz je prakticky hotov a bylo by hloupé celý projekt zahodit. VW nyní musí dotáhnout do konce homologaci a zároveň včas najít silný tým, který zajistí pokrytí nákladů na celou sezónu. Spekuluje se také o tom, že vážným zájemcem je Red Bull, který je znechucen poměry v F1.

Od příští sezóny budou ve WTCC opět závodit vozy dvou tříd. Vedle současných TC1 to budou vozy TCN2, což vlastně budou modifikované vozy TCR. Úpravy by se měly týkat především bezpečnosti – použity budou jiné palivové nádrže a výztuhy ve dveřích. Stejné vozy pak budou moci jet také v ETCC. Nové vozy TCN2 s národní homologací budou o necelých 10 sekund na kolo pomalejší než vozy TC1. WTCC k tomuto kroku sáhlo kvůli naplnění startovního roštu po odchodu Citroenu a Lady.

Opel Astra ST 1.6 Turbo - interiér

Opel Astra ST 1.6 Turbo - interiér

Opel Astra ST 1.6 Turbo

Opel Astra ST 1.6 Turbo

AutoZet: Test Opel Astra ST 1.6 Turbo, lunární vozidlo Audi, závodní Fordy od Lega Foto: Opel Astra ST 1.6 Turbo

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.