AutoZet: Test nového Opelu Astra 1.4 Turbo, stav dovezených ojetin, Nissan a BMW koketují s Formula E

Sotva trochu utichl humbuk po ženevském autosalonu, už se začínají objevovat novinky, které budou na konci tohoto měsíce představeny na autosalonu v New Yorku. Vedle toho se podíváme na český trh s ojetinami, po delší době se opět zaměříme na vývoj v aféře Dieselgate, mluvit budeme i o vyloženě sportovních autech a dozvíte se, které automobilky údajně zvažují vstup do závodní série elektrických formulí. 

AKTUALITY

Volvo ukázalo novou řadu sportovně orientovaných verzí stávajících modelů pod visačkou Polestar Performance. Týká se to modelů S60, V40, V60 a XC60 a jejich úpravy zahrnují změny na nastavení podvozku, jiná kola, nové výfukové systémy a sady doplňků pro karoserie i do interiéru. Volvo se loni stalo 100% vlastníkem Polestaru a hodlá z něj vytvořit něco podobného, čím je M pro BMW, AMG pro Mercedes, quattro GmbH pro Audi nebo F pro Lexus. Prostě chce nabídnout zákazníkům vyšší výkon, lepší ovladatelnost a umocnit zážitek z jízdy. Dá se tedy předpokládat, že tohle je jen začátek a časem se dočkáme i výrazněji upravených verzí. Nakonec v nedávné minulosti Polestar ukázal, že to jde.

Magazín Car and Driver přinesl informaci, podle níž Subaru údajně testuje zajímavé auto. Je založeno na kupé BRZ, má ale motor uložený uprostřed a pohon všech kol. Zadní kola má pohánět spalovací motor, přední kola dva elektromotory. To by poskytovalo zajímavé možnosti v rozdělování točivého momentu a ladění jízdního charakteru takového auta. Požadavek na něj údajně vzešel z amerického trhu, kde se v poslední době Subaru extrémně daří a není divu, že chce přání tamních zákazníků vyhovět. I proto si například nová generace Subaru Impreza odbude svou premiéru na autosalonu v New Yorku na konci března.

To dubnový autosalon v Pekingu se stane místem premiéry nové Mazdy CX-4. Jak se dá z onačení odtušit, jde o crossover, který bude sportovnější variantou modelu CX-5 postavenou podle podobného receptu jako použilo například BMW z vytvoření X4 z modelu X3. Po internetu sice už kolují fotky nemaskovaného prototypu, ale oficiální odhalení je plánováno až na 25. dubna a Mazda uvolnila pouze jednu fotku, která ukazuje detail zadního sloupku karoserie. Technické detaily pochopitelně rovněž známy nejsou, jisté je jen to, že opět půjde o auto vyznávající filozofii Skyactiv. Některé zdroje ovšem spekulují i o ostré verzi MPS, kterou by poháněl přeplňovaný motor z velké Mazdy CX-9.

Škoda přišla s novým produktem, který rozšiřuje záruku na pneumatiky. Pneugarance je bezplatná tříletá záruka na poškození a vady pneumatik a je dostupná na všechny letní i zimní pneumatiky nebo na kompletní kola, které si zákazník koupí u autorizovaného prodejce Škody nebo na oficiálním e-shopu. Pneugaranci lze uplatnit při poškození způsobeném například najetím do výmolu, proražením o kámen, obrubník nebo nějaký další předmět na silnici. Při nákupu nové pneumatiky je pak poškozenému započtena zůstatková hodnota poškozené pneumatiky. Míru opotřebení určuje aktuální hloubka dezénu a výše krytí může dosáhnout až 70 % ceny nové pneumatiky. Navíc zakoupení nové pneumatiky v rámci Pneugarance opět znamená tříletou zárukou na danou pneumatiku.

Švédský úpravce BSR se se svými optimalizačními softwary nezaměřuje jen na sportovní, případně mainstreamová auta. Pozoruhodný výsledek se mu povedl u motoru v dodávce VW Cady, kdy pouze za pomoci jiného softwaru v řídící jednotce motoru dosáhl extrémního nárůstu výkonu a točivého momentu. Caddy s dieselem 2.0 TDI má tabulkový výkon 75 koní, se softwarem od BSR je to 194 koní. To představuje nárůst o 145 % a například čas potřebný ke zrychlení z 80 na 140 km/h na 5. převodový stupeň z původní minuty a 10 sekund klesl na necelých 14 sekund! I přes tak velký nárůst parametrů není nutné měnit cokoli na převodovém ústrojí a BSR poskytuje záruku na to, že to motor, převodovka i diferenciál vydrží. Cena optimalizačního softwaru pro VW Caddy 2.0 TDI je 17 670 CZK.

 

TEST – Opel Astra 1.4 Turbo

Opel Astra se čerstvě pyšní titulem Evropské auto roku 2016. Přiznávám, že první svezení s ním loni na podzim při uvádění na český trh mne nijak zvlášť nepřesvědčilo, hlavně z pohledu jízdních vlastností. I proto Astra ode mne dostala šanci na reparát a to ve verzi se zážehovou 1.4 Turbo.

Vzhled nové Astry je evolucí tvarů té předchozí. Má ostřejší a výraznější linie, ale že se jedná o Astru, v tom se nespletete. Navzdory téhle podobnosti je ovšem Astra zcela nové auto, které podle motorizace na váze ukáže o 120-200 kg méně než Astra minulé generace. Hmotnost se šetřila všude, lehčí je karoserie, díly podvozku, motory, převodovky a dokonce i elektronika nebo sedadla. Navzdory snížení hmotnosti šla nahoru ale tuhost a pevnost karoserie i podvozku. Velká pozornost byla věnována i aerodynamice a Astra v tomto ohledu vyniká především velice nízkým hlukem, ale i hodně dobrým součinitelem čelního odporu.

Uvnitř je velkou změnou pojetí středové konzole, kde dramaticky ubylo tlačítek a vše důležité se ovládá přes dotykový displej multimediálního systému. Interiér jako takový je celkem vzdušný a prostorný, dokonce si při svých 185 cm za sebe pohodlně sednu a to u většiny konkurenčních hatchbacků opravdu říci nemohu. Testované auto bylo navíc vybaveno příplatkovými ortopedickými sedadly a doporučuji si za ně připlatit, jsou opravdu výborná. Vyzkoušel jsem si to už před tím v jiných modelech Opelu a těch 14 000 CZK navíc za to opravdu stojí. V nové Astře se vůbec dobře sedí, sedadlo se dá dát hodně dolů a dozadu a adekvátně tomu vytáhnout volant. Takhle to mám rád a s výjimkou „jedničkového“ BMW takový posez za volantem moc jiných hatchbacků nabídnout neumí. Je třeba také říci, že interiér nové Astry je výborně odhlučněn a když otevřete dveře nebo nahlédnete pod kapotu či do podběhů, najdete spoustu protihlukové izolace.

Opel si dal hodně záležet na výbavě nové Astry, dokáže například naplno využívat propojení s chytrými telefony, můžete mít vyhřívaná i ventilovaná sedadla vpředu, která podle obsazenosti a teploty venku sama začnou po nastartování vyhřívat. Vyhřívaná sedadla můžete mít i vzadu, dále celou řadu bezpečnostních a asistenčních systémů a asi největší hvězdou výbavy nové Astry jsou LED světlomety Intelli Lux, které se skládají z několika segmentů diod a Astra je první z hatchbacků, která tento pokročilejší systém přináší. Ano, SEAT Leon má rovněž LED světlomety, ale ne na takové úrovni jako nová Astra.

Pro test jsem si vybral Astru s novou 1.4 Turbo. Tu Opel nabízí ve dvou výkonových úrovních – 125 a 150 koní. Já měl k dispozici tu silnější, která vedle 150 koní má také v rozmezí 2000-3500 min-1 točivý moment 245 N.m. Pokud máte rádi svižnější svezení, bude vás motor uspokojovat někde v rozmezí 3000-5000 min-1. Tabulková hodnota zrychlení z klidu na 100 km/h je u tohoto motoru 8,3 sekundy, ale díky dlouhému zpřevodování je to spíše na pohodové ježdění a spoléhání se na silné střední pásmo spektra otáček. Maximální rychlost u Astry 1.4 Turbo je 210 km/h.

Jedinou převodovkou je u tohoto motoru šestistupňový manuál a jak už jsem říkal, jeho zpřevodování je spíše delší. To sice trochu ubíjí dynamiku, ale na druhou stranu se to příznivě projevuje na jízdním akustickém komfortu a spotřebě paliva. Motor je sice nepatrně hrubší než třeba 1.4 TSI od Volkswagenu, ale stále se jedná o moderní, kultivovaný motor, který nabízí tichý běh, široké spektrum otáček a zároveň spotřebu plně srovnatelnou s diesely. Já auto po týdnu vracel s průměrnou spotřebou 5,6 l/100 km a to jsem jezdil hlavně po Praze a na dálnicích. Ano, diesel by vám možná mohl dát spotřebu ještě o litr nižší, ale při pořízení je o 40 000 CZK dražší a kultivovanosti zážehové jednotky se nevyrovná.

Jízdní vlastnosti – věc, která mne při prvním svezení Opelem Astra příliš nepřesvědčila. Měl jsem pocit, že je na nerovné silnici podivně uhoupaná a zrovna dvakrát moc jistoty nedává. Při testu to už bylo lepší. Možná i tím, že jsem ji mohl vyzkoušet na více površích a různých typech silnic. Je ale cítit spíše důraz na komfort jízdy, než na sportovnost. U silnější verze 1.4 Turbo je ale vzadu lepší verze nápravy s torzní příčkou a Wattovým přímovodem, takže se chová přece jen lépe než verze s výkonem pod 150 koní. Měkčí uložení zadní nápravy do karoserie ovšem v některých situacích při rychlejším svezení přinese nepříjemné zavlnění auta.

Nový Opel Astra se v segmentu hatchbacků profiluje jako auto, které přináší odlehčenou karoserii, úsporné přeplňované motory a především pak celou řadu technologií a prvků, které nejsou v daném segmentu úplně běžné. Vypíchnout zaslouží především konektivita multimediálního systému s chytrými telefony, LED světlomety a sice příplatková, ale skvělá ortopedická sedadla. Z pohledu svezení je Astra na běžné používání velice příjemné auto, ale pokud vyznáváte sportovnější způsob jízdy, domnívám se, že nebudete zcela uspokojeni. Opel Astra se silnější verzí 1.4 Turbo začíná na ceně 419 900 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Asociace autobazarů České republiky během prvních dvou měsíců letošního roku provedla šetření zaměřené na technický stav ojetých vozů a došla k alarmujícím výsledkům. Podle nich totiž 18 % aut na českých silnicích nesplňuje současné bezpečnostní nároky. Drtivá většina z nich je přitom prodávána prostřednictvím soukromé inzerce. Největší riziko představují bouraná a nekvalitně opravená auta, ta totiž v případě další nehody neposkytují posádce patřičnou ochranu a mohou být až o 70 % méně bezpečná než auta, která nikdy bourána nebyla. Například bazar AutoESA za leden a únor odmítl celkem 750 aut z důvodu špatného technického stavu, to znamená 5000 aut za rok. Policejní statistiky zase ukazují, že za loňský rok byl špatný technický stav vozu příčinou 500 dopravních nehod. Ve výsledcích průzkumu je poukazováno také na to, že za první dva měsíce letošního roku bylo do České republiky dovezeno 20 000 ojetých aut, z nichž polovina je starší 10 let. Ve věku aut bych ale takový problém nespatřoval, 10 let staré auto už může být vybaveno celou řadou airbagů, elektronickými bezpečnostními systémy atd. spíše než stáří je podstatný technický stav. Často totiž může být 12 let staré opečovávané auto v lepším stavu než 5 let staré auto, kterému se majitel pořádně nevěnoval.

Norsko je jednou z předních zemí, pokud jde o prosazování alternativních pohonů a výrazně podporuje například nákup hybridů a elektromobilů. Přestože se sem tam objevují zprávy, že je to poněkud krátkozraké a vysoké dotace výrazně zatěžují rozpočet Norska, nehodlá severská země ze svého směru nijak uhnout. Je například v plánu, že v roce 2025 se v Norsku budou výhradně prodávat osobní auta, autobusy a lehká užitková auta s nulovými emisemi, tzn. stroje osazené buď bateriemi nebo palivovými články. V roce 2030 by pak ¾ všech používaných dálkových autobusů měly tvořit ty s elektrickým pohonem. Vedle toho Norsko chystá také enormní investice ve výši miliardy dolarů do vytvoření dálnic určených pro cyklisty. Mají být vymyšlené tak, že dovolí i cestování mezi městy a téměř celý rok.

Bezmála 300 velkých investorů, mimo jiné velké německé pojišťovny nebo americký penzijní fond Calpers, podalo začátkem tohoto týdne hromadnou žalobu na Volkswagen kvůli údajnému porušení povinností vůči kapitálovým trhům v souvislosti s aférou Dieselgate. Žaloba je podána u soudu v Braunschweigu a investoři požadují v přepočtu 88 miliard korun. Vedle toho přibyla další žaloba v USA, kde Volkswagen žaluje jeho bývalý zaměstnanec Daniel Donovan za to, že jej propustil, když odmítl zničit dokumenty spojené s obcházením emisních norem. A v neposlední řadě se objevují už i první důsledky aféry Dieselgate – Volkswagen plánuje jen v Německu zrušit 3000 pracovních míst na kancelářských pozicích.

 

AKTUALITY

Malá holandská automobilka Spyker, která se chvíli angažovala i v F1, aby pak zkrachovala, se pokouší o vzkříšení. Pomoci ji v tom má nový model C8 Preliator, který navazuje na předchozí provedení Aileron. Charakterizuje jej ale uhlazenější design a je také o poznání rychlejší. Základem vozu je hliníkový rám v němž je uložen V8 Audi o objemu 4,2 litru. Díky přeplňování kompresorem disponuje výkonem 525 koní a točivým momentem 600 N.m, zrychlení z klidu na 100 km/h zabere jen 3,7 sekundy a maximální rychlost činí 322 km/h. Zákazníci mohou vybírat mezi šestistupňovou přímo řazenou převodovku nebo šestistupňovým automatem. Vyrobeno bude pouze 50 kusů, zájemci si musí připravit minimálně téměř 9 milionů korun.

Nová generace Mercedesu třídy E byla představena na lednovém autosalonu v Detroitu a nyní přichází první ostřejší verze z dílen AMG. Nese označení E43 4Matic a pohání ji posílený dvěma turbodmychadly přeplňovaný třílitrový V6. Ten disponuje výkonem 401 koní a točivý moment 520 N.m dává k dispozici v rozmezí 2500-5000 min-1. Zrychlení z klidu na 100 km/h je otázkou 4,6 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h. Jedinou převodovkou je devítistupňový automat a vůz je standardně vybaven také pneumatickým odpružením nebo pohonem všech kol. Ten ve standardním režimu preferuje zadní kola v poměru 31:69. Nemůže samozřejmě chybět celá řada odlišujících prvků na karoserii a v interiéru. Jak ale jistě chápete, Mercedes-AMG E 43 4Matic není vrcholem, přijdou ještě ostřejší verze. Tahle si svou premiéru odbude na autosalonu v New Yorku, první zákazníci se jí dočkají v září.

Už před uvedením nové generace Audi R8 se psalo o tom, že bude i verze s přeplňovaným motorem. Zatím je k dispozici pouze ta s atmosférickým V10, ale změnit by se to mělo za dva roky. To by mělo Audi R8 dostat dvěma turbodmychadly přeplňovaný V6, který byste našli například i v chystaném Audi RS 4 nebo krotší verzi S4. Tam má parametry 354 koní a 500 N.m, ale pro potřeby R8 by měl okolo 450 koní. Pochopitelně nebude chybět ani sedmistupňová dvouspojková převodovka a pohon všech kol. Jednu dobu se mluvilo i o tom, že by základní verze R8 dostala skvěle znějící řadový pětiválec o objemu 2,5 litru, ale to by se pak dostala až příliš blízko k Audi TT RS.

Sériová podoba nové generace Hondy NSX si dávala hodně na čas a nyní, když už je tady, zase musí dost bojovat o přízeň. Kolegové novináři, kteří už ji mohli řídit, o ni totiž mluví jako o příliš komplikovaném a těžkém autě. Jistou záchranou by tak mohla být ostrá verze NSX Type-R, která by spoléhala hlavně na konvenční pohon spalovacím motorem a nikoli na hybridní pohonnou jednotku, jako je tomu u běžné verze. Z celé armády elektromotorů by zůstal jen jeden jediný, který je vložen mezi spalovací motor a převodovku. Tím by se mohlo podařit uspořit 150 kg a celkově by mohla být verze Type-R lehčí až o 250 kg. Ke slovu by mohla přijít také aktivní aerodynamika, na níž Honda pracovala pro běžnou verzi NSX, ale nakonec na ni nedošlo. Prakticky jisté je i to, že Honda vedle kupé NSX nabídne i Roadster, který se díky vysoké pevnosti skeletu obejde bez dodatečných výztuh.

Chevrolet oficiálně představil vrcholnou verzi svého modelu Camaro. Už standardní provedení je vysoce atraktivním autem, natož pak Camaro ZL1. Na první pohled zaujme agresivní příď s obrovskými otvory, které přivádí chladící vzduch k motoru a brzdám. Celá aerodynamika vozu byla pečlivě laděna v tunelu s ohledem na vytváření přítlaku ve vysokých rychlostech. A těch zřejmě nebude problém dosáhnout – Camaro ZL1 totiž pohání V8 z Corvette Z06 přeplňovaný kompresorem. Automobilkou uváděný odhad výkonu je 640 koní a maximální rychlost přesahuje 300 km/h. S přenosem výkonu na silnici pomáhá buď šestistupňová přímo řazená převodovka nebo desetistupňový automat a elektronicky řízený samosvorný diferenciál. Zajímavostí je použití celkem 11 chladičů, které mají za úkol uchladit vše důležité při extrémním zacházení na okruhu.

 

MOTORSPORT

Příští podnik mistrovství světa v rallye se pojede koncem dubna v Argentině, ale organizátoři byli nuceni po inspekci FIA změnit část sobotní etapy. Ta původně obsahovala rychlostní zkoušky severně od Villa Carlos Paz, které se jely naposledy v roce 2003, ale po obhlídce tratí bezpečnostní delegátkou FIA Michele Mouton byl itinerář změněn a vrátil se k tratím z loňského ročníku a přidal dva nové testy. Zbytek soutěže zůstal tak, jak jej organizátoři naplánovali. Argentinskou rallye loni charakterizovaly netypické technické problémy VW, které postihly všechny tři vozy a premiérové vítězství v mistrovství si tak připsal Kris Meeke, který jej věnoval Colinu McRaeovi.

Nissan a BMW prý vážně přemýšlí o svém vstupu do šampionátu Formula E. Nissan by tak byl první japonskou automobilkou, která by byla v sérii elektrických formulí zastoupena. Nissan odpískal svou účast v letošním ročníku mistrovství světa vytrvalostních závodů a je otázkou, zda se tam ještě v dohledné době vrátí. Jeho účast ve Formula E tak závisí jen na rozhodnutí aliance, zda mu umožní závodit ve stejné sérii, ve které se prezentuje sesterský Renault. V případě BMW je zájem o sérii patrný už od jejího samotného vzniku, mnichovská automobilka dodává sérii své vozy i3 a i8 pro potřeby pořadatelů, ale s továrním týmem se nechce závodů účastnit, dokud bude uprostřed závodu docházet k přesedání jezdce z jednoho vozu do druhého kvůli vybitým bateriím. Není ale vyloučeno, že by BMW mohlo některému z privátních týmů dodávat pohonnou jednotku. Připomenu jen, že svůj vstup do Formula E už ohlásil Jaguar a v současnosti se v ní prezentují automobilky DS, Venturi a Mahindra. Neoficiálním týmem Audi je pak tým Abt.

 

 

 

 

Opel Astra - interiér

Opel Astra

Opel Astra - interiér

Opel Astra - interiér

Opel Astra

AutoZet: Test nového Opelu Astra 1.4 Turbo, stav dovezených ojetin, Nissan a BMW koketují s Formula E Foto: Opel Astra

reklama

Další články

  1. Whisky je nákladná, ale velmi výnosná investice

    Byznys ·

    Za loňský rok se na britských ostrovech prodalo téměř o třetinu více lahví whisky a jejich celková hodnota vyskočila meziročně o čtvrtinu na rekordní úroveň 9,5 milion…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.