AutoZet: Test Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC, VW nechce odškodnit evropské zákazníky

V nejnovějším vydání AutoZet pro vás máme hned celou řadu novinek jako Citroen C3 nebo pick-up Renault Alaskan. Otestujeme také Mitsubishi Outlander s atmosférickým zážehovým dvoulitrem schopným jezdit i na LPG, dozvíte se, za kolik se dá jezdit s Fordem Mustang i že Nissan GT-R není jen auto. Řeč přijde i na nejexkluzivnější supersporty světa. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Citroën minulý týden představil novou generaci modelu C3. Nejprodávanější model Citroenu v nové generaci charakterizuje velká barevnost, která převrací zažité principy a vnáší do nich svěžest a optimismus. Odlišuje se jedinečným tvarem i grafickými prvky po vzoru C4 Cactus, které vzhledu C3 dodávají energii. Odvážný styl navíc posiluje výrazný potenciál individualizace. Propracovaný interiér nabízí jak komfort, tak nejnovější technologie mobilního připojení, ve světové premiéře se v C3 objevuje například HD kamera ConnectedCAM, díky níž mohou pasažéři sdílet fotky a videa. K pohonu budou sloužit malé přeplňované zážehové a vznětové motory koncernu PSA, k mání má být i verze spalující LPG. Základní cena by se u nás měla pohybovat okolo 250 000 CZK.

Oblíbenost terénních pick-upů je v Evropě na vzestupu a Renault nechce zůstat stranou. Svůj pick-up Alaskan představil už loni na podzim ve formě konceptu, nyní je tu sériové provedení. Technickým základem Renaultu Alaskan je Nissan Navara NP300, světlá výška vozu je 230 mm a Renault se chlubí možností táhnout za autem až 3,5 tuny těžký přívěs. Pod kapotou Alaskanu se objeví diesel o objemu 2,3 litru přeplňovaný dvojicí různě velkých, sekvenčně zapojených turbodmychadel. Slabší provedení nabídne 160, výkonnější pak 190 koní. Pro některé trhy bude v nabídce také diesel 2.5 dCi se stejnými výkony a verze se zážehovým motorem o objemu 2,5 litru a s výkonem 160 koní. Pohonné jednotky budou párovány buď se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou anebo sedmistupňovým automatem. Alaskan se ještě letos dostane na kolumbijský trh, následovat bude i zbytek Jižní Ameriky. Kromě prodeje v některých afrických zemích by měl být k dostání i v Evropě. Výrobu budou obstarávat továrny v Mexiku, Španělsku a v Argentině.

Opel Zafira prošel omlazením a společně s ním prošel lehkou úpravou i český ceník. Ten je nově přehlednější a jednodušší. Zafira je sice o něco dražší, ale už v základu nabídne bohatší výbavu. Z původní čtveřice nabízených výbav zůstávají pouze dvě – Edition a Innovation. Základní Zafira se zážehovým čtyřválcem 1.4 Turbo o výkonu 120 koní začíná na ceně 455 900 CZK. Naopak nejdráž vyjde verze s dieselem 2.0 CDTI s výkonem 170 koní, ta stojí minimálně 666 900 Kč.

Společnost Auto Palace si v rámci zlepšování svých služeb zákazníkům nechala v průběhu května zpracovat exkluzivní průzkum od společnosti STEM/Mark. Ten má vést k lepšímu porozumění přání a požadavků potenciálních zákazníků. Průzkum byl zrealizován prostřednictvím internetového dotazníku a zúčastnilo se jej 205 respondentů, kteří si v posledních 5 letech koupili nový vůz. První příčky věcí, které se zákazníkům zamlouvají ze všech nejméně, obsadily ty, jež jsou společnosti Auto Palace dlouhodobě známy. Nejvíce dotázaným lidem vadí dlouhá čekací lhůta na dodání vozu, celým 37 %, 31 % kupujících nového auta vadí omezené skladové zásoby a 27 % považuje za nejhorší vyřizování formalit.

Český trh s ojetinami registruje zajímavý trend. Většina zákazníků autobazarů upřednostňuje detailní informace o autě a jasnou servisní historii před lákavou cenou. Například až 90 % všech zájemců o ojetinu požaduje doklad o prověření vozu. Vyplývá to z interní analýzy společnosti Auto ESA na vzorku 750 zákazníků. Ti nejčastěji požadují informace o servisní historii, dále zda auto není evidováno jako odcizené, zda není vedeno v Centrální evidenci exekucí nebo jestli není zastaveno ve prospěch některé úvěrové společnosti. Plných 57 % dotázaných pak požaduje prověření stavu ujetých kilometrů.

Škoda Auto uvedla na český trh limitovanou edici Škoda Fabia Kofola. Do prodeje se dostane pouze 99 vozů. Na první pohled zaujme speciálním hnědým lakem Marrone a 16“ litými koly Italia. Specifickou výbavu dále představuje chladnička o objemu 15 litrů, kterou lze snadno ukotvit na zadní sedadlo úchyty pro bezpečnostní pás. Chladicí box je napájen z 12V zásuvky a dá se přepnout z režimu chlazení do režimu ohřevu. Nový majitelé Fabie Kofola jako speciální bonus k chladničce obdrží také vzorky výrobků Kofoly.

 

TEST – Mitsubishi Outlander 2.0i LPG

Aktuální generace Mitsubishi Outlander prošla loni výraznou modernizací. Modernizovaný Outlander byl na český trh uveden na začátku září a už jsem měl možnost vyzkoušet verzi s dieselem jak s přímo řazenou, tak samočinnou převodovkou. Tentokrát jsem do ruky dostal verzi osazenou atmosférickým zážehovým dvoulitrem schopným spalovat i LPG.

Mitsubishi se při modernizaci hodně zaměřilo na zvýšení úrovně tzv. vnímané kvality, kam mimo jiné spadá i nízká úroveň hluku a vibrací a zvýšení komfortu. Karoserie nového Outlanderu je díky výztuhám pevnější, tužší jsou také obě nápravy, mají dokonce dynamický tlumič vibrací, jiné naladění dostal elektrický posilovač řízení, s ohledem na přenos vibrací byl optimalizován design litých kol a s hlukem úspěšněji bojuje i silnější sklo čelní okna nebo uložení motoru a zadního diferenciálu do karoserie.

Vzhled modernizovaného Outlanderu se změnil tak moc, že si jej dost možná nebudete vůbec spojovat s jeho předchůdcem. Nejsem z těch, kteří dají jen na vzhled vozu, ale musím připustit, že nový Outlander vypadá mnohem mnohem lépe než jeho předchůdce. V případě předních partií Mitsubishi mluví o dynamickém štítu, měnil se ale i vzhled zadních partií a Outlanderu to konečně opravdu sluší.

Viditelný posun Outlander zaznamenal také uvnitř, není tak strohý, ale zároveň ani přezdobený. Těžko se to popisuje, prostě se v něm cítíte lépe a působí útulněji, je to příjemné místo k cestování, které vás ničím nerozptyluje, neobtěžuje. Což je ve své podstatě naprosto v pořádku. Možná jen ergonomie umístění některých ovládacích prvků by mohla být o trochu lepší, ale to je asi jediná výtka. Překvapilo mne, kolik prostoru je na zadních sedadlech a jak pohodlně se dospělý na zadních sedadlech posadí, především pak výška umístění sedáku nahrává velice pohodlné poloze nohou. Také kufr nabízí spoustu místa, základní objem při obsazení pěti cestujícími je 667 litrů, při sklopení zadních sedadel je to až 1608 litrů.

Mitsubishi nabízí přestavbu na LPG pochopitelně pouze pro zážehový motor – dvoulitr MIVEC s výkonem 150 koní. Nádrž na plyn má objem 60 litrů a je umístěna pod podlahou zavazadlového prostoru vně auta, což znamená že nijak neomezuje praktičnost a velikost zavazadlového prostoru. Jen rezervu ale v tomto případě nahrazuje opravná sada. Při jízdě na plyn se spotřeba v průměru pohybuje někde okolo 8,5 l/100 km, což znamená, že k běžnému dojezdu montáž LPG přidává dalších nějakých 650 km. Když už jsme u spotřeby, při jízdě na benzin je nepatrně nižší a můžete se dostat i pod 8 l/100 km. Tabulková hodnota v kombinovaném režimu je 6,7 l/100 km.

Atmosférický zážehový dvoulitr není žádný trhač asfaltu, ale pro běžné ježdění je naprosto vyhovující. Outlander s tímhle motorem akceleruje z klidu na 100 km/h za průměrných 10,6 sekundy a jede maximálně 190 km/h. V testovaném autě byl kombinován s pouze pětistupňovou přímo řazenou převodovkou a pohonem předních kol. Při jízdě je motor tichý a kultivovaný, při potřebě vyšší dynamiky jej musíte vytáčet, ale nečiní mu to sebemenší problém. Je to sice trochu oldschool přístup, ale pro běžné potřeby uživatelů dle mého názoru úplně v pořádku.

Především na nekvalitních silnicích vynikne, o kolik je modernizovaný Outlander lepší nejen z pohledu vnitřního hluku, ale i z pohledu jízdních vlastností. Na nerovnostech od podvozku do karoserie neproniká téměř žádný hluk a veškeré rázy jsou výborně utlumené. Naladěním je Outlander spíše měkčí, ale ne na úkor přesnosti ovládání. Zatáčky se dají trefovat velice přesně a i přes houpavější charakter a komfortnější nastavení nechybí jistota. Podvozek se snaží kola neustále udržet v kontaktu s vozovkou. O něco měkčí naladění také přidává o něco více komfortu i pro každodenní ježdění.

Modernizované Mitsubishi Outlander udělalo z pohledu komfortu a jistoty jízdních vlastností další krok dopředu. Nový vzhled by se mohl líbit, výbavou drží krok se současnými trendy a svezení s ním je velice příjemné. Testovaná verze s atmosférickým zážehovým motorem nemá žádné potenciální zdroje problémů a finančně náročných oprav jako je filtr pevných částic, vysokotlaké vstřikování nafty nebo turbodmychadlo. Instalace systému LPG přijde na 37 900 CZK, ale i když to připočítáte k základní ceně auta 608 450 CZK, jste pořád o 90 000 CZK níž než v případě základního provedení Outlanderu s dieselem. A než těch 90 000 CZK projezdíte v palivu, bude trvat hooodně dlouho.

   

ZAJÍMAVOSTI

Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bienkowska vyzvala koncern VW, aby evropské majitele vozů, které jsou osazeny diesely s podvodným softwarem, odškodnil stejně jako ty na severoamerickém trhu. Tam majitelé takových aut dostali odškodné až 240 000 CZK. Bienkowska argumentuje tím, že evropští zákazníci byli podvedeni úplně stejně jako ti v USA. Generální ředitel VW Matthias Müller to ale odmítá s tím, že situace v Evropě je jiná než v Americe. Ve Spojených státech jsou emisní limity přísnější, což komplikuje provedení nápravy. No, spíše je to o tom, že v Americe se aféra Dieselgate týká 482 000 aut, zatímco v Evropě je to 8,5 milionu. A uvážíte-li, že v Americe bude VW řešení aféry Dieselgate stát v přepočtu 370 mld CZK, teoreticky by to v Evropě mělo být 17x více. To by asi bylo pro koncern likvidační. Ale podvádět se nemá a evropští majitelé dotčených aut by si tohle neměli nechat líbit.

Ford Mustang není zrovna auto, od kterého by člověk očekával mimořádně úspornou jízdu. Norové Knut Wilthil a Henrik Borchgrevink ovšem stanovili nový světový rekord s Fordem Mustang osazeným přeplňovaným  čtyřválcem 2.3 EcoBoost. Stanovili si plán, dojet bez tankování od severního polárního kruhu co nejdále na jih. Na jedinou nádrž urazili vzdálenost 1249 kilometrů a 300 metrů, což odpovídá průměrné spotřebě 4,87 l/100 km. Jen pro zajímavost, oficiální kombinovaná spotřeba Fordu Mustang 2.3 EcoBoost přitom činí 8,0 l/100 km.

Nissan na Festivalu rychlosti v Goodwoodu představil nové GT-R. Pod tímto označením jsme zvyklí si představit legendární sportovní kupé, ale Nissan kromě nejnovějšího provedení tohoto modelu představil i supermoderní dron se stejným označením. V kategorii závodních dronů řízených z pohledu pilota se může pochlubit jedním z nejlepších zrychlení na světě. Navržen byl týmem Tornado XBlades Racing a díky speciální závodní konfiguraci a tělu s nízkým aerodynamickým odporem dosahuje zrychlení z klidu na 100 km/h už za 1,3 sekundy. Disponuje čtyřmi vrtulemi poháněnými motory XNova a je vybaven závodní specifikací rámu pro kvadrokoptéry Sky-Hero.

 

AKTUALITY

O tom, že Aston Martin ve spolupráci s týmem F1 Red Bull Racing připravuje hypersport AM-RB 001, se mluví už dlouho. Nyní na svět vyplavaly další informace o chystaném voze, který ponese podpis geniálního konstruktéra Adriana Neweye. Ten údajně navrhl neobvyklé zavěšení kol a převodovku. Vyrobeno bude minimálně 99 a maximálně 150 exemplářů, a to včetně už postavených prototypů a 25 vozů, které nebudou mít homologaci pro běžný provoz a bude s nimi možné jezdit pouze na závodních okruzích. Vůz pak bude poháněn atmosférickým V12 uloženým uprostřed, poměr výkonu a hmotnosti má být 1 kg/k a na okruhy určená verze má být stejně rychlá jako současné závodní monoposty LMP1. No, zdá se, že se opravdu máme na co těšit.

Současným vrcholným McLarenem je model P1 GTR, jehož hybridní pohonné ústrojí ve srovnání se standardní P1 posílilo z 916 na rovných 1000 koní a navíc po dietě zhubl o 50 kg. Háček je ovšem v tom, že verze GTR postrádá homologaci pro běžný provoz a jeho majitelé jej mohou používat jen na závodních okruzích. Britská společnost Lanzante ovšem chystá limitovanou edici P1 LM, která navíc svým označením odkazuje na pouhých 6 vyrobených exemplářů legendárního McLarenu F1 LM. P1 LM bude dokonce o dalších 60 kg lehčí než P1 GTR a to díky výfuku z niklové slitiny Inconel, demontáži zabudovaných pneumatických zvedáků, karbonové střeše a použití titanových šroubů. K dalším zajímavým detailům patří zlatá izolační fólie v motorovém prostoru po vzoru F1, nechybí sada spoilerů v čele s obrovitým nastavitelným zadním křídlem nebo nový bez nadsázky závodní volant s ovládacími prvky. Výkon hybridní pohonné jednotky zůstal nezměněn, k mání je tedy kulatá tisícovka koní. Zajímavé také je, že zmiňovaná společnost Lanzante v 90. letech stála za stavbou původního polotovárního závodního speciálu McLaren F1 GTR, který v roce 1995 zvítězil ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

Ferrari LaFerrari je dávno beznadějně vyprodané, ale pro koupě chtivé zájemce přichází další možnost – Ferrari na autosalonu v Paříži představí jeho otevřenou verzi. Italská automobilka je prozatím skoupá na informace a tak není známo, jak se auto bude vlastně jmenovat – nabízí se buď Spider nebo Aperta – ani kolik bude vyrobeno kusů. Dá se ale očekávat zpevnění karbonové konstrukce karoserie tak, aby i otevřená verze nabízela stejnou tuhost jako kupé. Zachována by měla zůstat i hybridní pohonná jednotka s V12 a elektromotorem s celkovými parametry 963 koní a 900 N.m, která má otevřenému LaFerrari zaručit stejnou dynamiku se zrychlením z klidu na 100 km/h za 2,9 sekundy, na 300 km/h za 15 sekund a maximální rychlost 351 km/h. Zajímavé je, že první fotky otevřené verze Ferrari LaFerrari zobrazují tohle auto v černé barvě.

Mercedes naplnil očekávání a na Festivalu rychlosti v Goodwoodu představil nejostřejší verzi modelu AMG GT s přídomkem R. Svalnaté proporce vozu zdůrazňuje jedovatě zelené lakování, ale to důležitější se skrývá pod karoserií. Pod kapotou je upravený přeplňovaný čtyřlitrový V8. Má jiná turbodmychadla, vyšší tlak přeplňování, lehčí setrvačník, změněn byl i kompresní poměr a program řídící elektroniky motoru. Výsledkem jsou parametry 585 koní a 700 N.m. Poháněna jsou pochopitelně pouze zadní kola a to prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky a elektronicky řízeného samosvorného diferenciálu. GT R je také o 15 kg lehčí než standardní verze a akceleraci z klidu na 100 km/h zvládne za 3,6 sekundy a rozjet se umí až na 318 km/h. Mercedes-AMG GT R dostal také aktivní aerodynamické prvky, přepracovaný podvozek s rameny z kovaného hliníku, silnější stabilizátor na zadní nápravě, úplně nové odpružení s adaptivními tlumiči a podobně jako třeba Porsche 911 GT3 RS i systém aktivního natáčení zadních kol. Sériově dodávané jsou ocelové odvrtávané brzdové kotouče, za příplatek mohou být karbon-keramické, které ušetří nemalých 17 kg neodpružené hmoty. Mercedes začne AMG GT R nabízet ve druhé polovině listopadu, oficiální uvedení na evropský trh je plánováno na březen 2017.

 

MOTORSPORT

Necelé dva týdny po svém vítězství ve 24h v Le Mans v kategorii GTE Ford oznámil, že svou účast ve vytrvalostních závodech prodlužuje až do roku 2019. Znamená to, že k původnímu plánu přibyly další dvě sezóny. A týká se to jak mistrovství světa vytrvalostních závodů, tak zámořské série IMSA. V obou sériích nasazuje Ford dva vozy dvou různých týmů, které ovšem vystupují pod hlavičkou Chipa Ganassiho. Do 24h v Le Mans Ford nasadil všechna čtyři auta a oslavil 50. výročí prvního ze čtyř vítězství legendárního Fordu GT40 triumfem, o který se postarala posádka ve složení Joey Hand, Dirk Müller a Sebastien Bourdais.

Bývalý šampion DTM a testovací pilot F1 Gary Paffett poprvé okusí závodění v GT voze a to rovnou při 24h ve Spa-Francorchamps. Stane se tak pochopitelně za volantem Mercedesu-AMG GT3, v němž se bude střídat s dalším pilotem DTM Maximilianem Götzem a bývalým pilotem DTM Thomasem Jägerem. Paffett už měl možnost závodní AMG GT3 testovat a okamžitě mu padlo do oka. Na startu 24h ve Spa se objeví i celá řada dalších pilotů DTM, mimo jiné také Edoardo Mortara, který nastoupí v Audi R8 LMS českého týmu I.S.R. Racing vedle Filipa Salaquardy a Marlona Stockingera. Letošní ročník 24h ve Spa-Francorchamps se jede 30. a 31. července.

Volvo zhruba před dvěma měsíci oznámilo, že od příští sezóny nebude jako automobilka podporovat aktivity v australské sérii V8 Supercars a i zřejmě to přimělo jednoho z nejtalentovanějších pilotů série Scotta McLaughlina ke změně týmu. Od příští sezóny se stane týmovým kolegou Fabiana Coultharda v týmu DJR Penske. Tým také potvrdil, že v příští sezóně bude pokračovat s dvojicí Fordů Falcon a to navzdory tomu, že Ford své závodní aktivity, podobně, jako Volvo, ruší. Řada lidí stále věří, že ať už australský Ford nebo automobilka jako taková zastřeší vývoj nového Mustangu, ale představitelé týmu DJR Penske takový krok nepovažují za realistický. Jen připomenu, že australská série od příští sezóny přechází na vozy tzv. druhé generace a vedle V8 bude možné používat i čtyř- a šestiválcové motory.

Mitsubishi Outlander 2.0i LPG

Mitsubishi Outlander 2.0i LPG - interiér

Mitsubishi Outlander 2.0i LPG

AutoZet: Test Mitsubishi Outlander 2.0 MIVEC, VW nechce odškodnit evropské zákazníky Foto: Mitsubishi Outlander 2.0i LPG

reklama

Další články

  1. MMF půjčí Iráku přes pět miliard dolarů

    Byznys ·

    Výkonná rada Mezinárodního měnového fondu (MMF) včera schválila Iráku tříletou smlouvu o záložním úvěru. Celková částka dohody dosahuje 5,34 miliardy dolarů (130,6 mil…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.