AutoZet: Test MINI Cabrio Cooper S, hybridní Kia Niro, Nissan prodal auto přes Twitter

V novém vydání AutoZet se dozvíte, která značka je podle britských řidičů nejspolehlivější, jaký trend je nyní v českých autobazarech nebo kde všude slouží diesely Opelu. Kromě toho otestujeme MINI Cabrio Cooper S a podělím se s vámi o dojmy z prvního svezení novou hybridní Kiou Niro. Řekneme si také, co Australanům vadí na novém Fordu Focus RS, a nechybí ani zprávy z motorsportu.   

AKTUALITY

Škodovky jsou i nadále nejspolehlivějšími auty ve Velké Británii. Již podruhé za sebou dosáhla česká automobilka celkového vítězství ve studii J. D. Power. Kromě toho modely Fabia a Yeti vyhrály ve svých třídách. Výzkum se soustředil na auta s první registrací v letech 2013 až 2015. Průzkumu se zúčastnilo více než 13 000 prvních majitelů, dotázáni byly na problémy, které se na jejich voze vyskytly v posledních 12 měsících. Přitom bylo pojmenováno 177 projevů nedostatků sdružených do osmi kategorií: motor a pohonné ústrojí, exteriér, požitek z jízdy, displeje a obsluha, multimediální systém, sedadla, klimatizace a interiér.

Volvo přišlo s novou generací dětských autosedaček. Ta se může pochlubit prodyšnějším a komfortnějším čalouněním, které je z 80 % vyrobeno z vlny, a proto je nejen příjemnější na dotek, ale rovněž vysoce odolné a přispívá k lepšímu udržování tělesné teploty za horkého i chladného počasí. Mimo to mají nové dětské autosedačky Volva štíhlejší a kompaktnější design, díky němuž nabízejí více prostoru pro nohy a celkově vyšší komfort.

Hyundai po devíti letech končí s označením svých modelů začínajících písmenem i. Ve své době šlo o snahu oddělit starou éru značky od té nové, nyní ale dle všeho jihokorejská automobilka tento systém opouští. Místo ix55 tak po silnicích jezdí Santa Fe a ix35 zase znáte pod jménem Tuscon. Důvodem je fakt, že nové značení modelů nepřineslo zejména v Evropě takový úspěch, jaký byl očekáván. Nová generace modelu i30 si toto označení ponechá, ale nástupce větší i40 už by se měl jmenovat jinak.

V České republice bylo za prvních šest měsíců letošního roku registrováno cca 340 tisíc ojetých aut. Přibližně polovinu z nich si prodali lidé mezi sebou, druhá polovina byla prodána prostřednictvím autobazarů a prodejců nových aut. Podle Asociace autobazarů je však zřetelný zajímavý trend. Malé autobazary se potýkají s nedostatkem aut i zákazníků a končí svoji činnost. Velcí prodejci naopak expandují, skladem mají stovky až tisíce aut a portfoliem služeb kopírují prodejce nových vozů. Navíc to vypadá, že tento trend bude i nadále pokračovat a do konce letošního roku tak může ukončit svoji činnost až stovka malých prodejců ojetin.

  

TEST – MINI Cooper S Cabrio

Aktuální generace MINI byla v otevřené verzi představena letos začátkem roku a protože nám prázdninové počasí zatím celkem přeje, je ideální příležitost MINI Cabrio otestovat. Byla to o to větší zábava, že bylo ve výkonném provedení Cooper S.

Současné MINI ve srovnání s předchozí generací narostlo o 10 cm do délky, na šířku má o 4,5 cm víc a rozvor je delší skoro o 3 cm. Příď vozu je zaoblenější, má větší a výraznější světlomety, které vůbec poprvé umí nabídnout LED techniku pro potkávací i dálková světla, koncové svítilny jsou rovněž větší a mají silnější chromovaný rámeček. I přes změny v designu ale nebudete mít problém rozeznat, o jaký vůz se jedná. A platí to i pro verzi Cabrio. Se staženou střechou je krásným retro detailem přiznaná složená střecha za zadními sedadly. Navíc to dovoluje zachovat alespoň nějaký zavazadlový prostor. Z pohledu stylu tedy není MINI Cabrio co vytýkat, vypadá prostě dobře.

Velký posun proti minulé generaci je cítit uvnitř, v interiéru totiž nové MINI výrazně dospělo. Díky větším rozměrům je v něm více místa, především vpředu. Pro řidiče jakékoli postavy není problém najít vhodnou pozici za volantem. Sedadlo se dá dát velice nízko a volant přitáhnout hodně k tělu. Změnu poznáte nejen ve zpracování a použitých materiálech, ale také v celkové atmosféře. Je z ní více cítit mateřské BMW.

Změněno je u nové generace MINI uspořádání ovládacích a zobrazovacích prvků. Velký rychloměr se přesunul z centrální konzoly do menšího budíku za volant a uprostřed palubní desky jeho místo zaujal velký displej multimediálního rozhraní, vycházejícího z iDrivu od BMW. Mnohem lépe pojaté je také ovládání systému na tunelu mezi sedadly. Verze Cabrio má tradiční plátěnou střechu a v porovnání s klasickým třídveřovým MINI je uvnitř o něco více hluku. Stahování střechy je plně elektrické. V první fázi se jen stáhne část nad předními sedadly, ve druhé fázi se pak celá střecha složí nahoru za zadní sedadla. Objem zavazadlového prostoru je 215 litrů, což je dokonce nepatrně více než u třídveřového MINI, a zajímavostí je, že panty víka kufru jsou u nárazníku a víko se vyklápí směrem dolů.

Podobně jako u ostatních MINI ve verzi Cooper S se i u kabrioletu odehrála důležitá změna pod kapotou, když přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru nahradil větší dvoulitr. V tomto případě je naladěn na 192 koní a točivý moment 280 N.m je k dispozici v rozmezí 1250-4600 min-1. Rozdíl mezi oběma generacemi je okamžitě patrný. Přestože nárůst výkonu je jen o nějakých 20 koní, motor svým projevem působí jako daleko silnější a s vozem pohybuje s velikou lehkostí. Táhne plynule v celém rozsahu, i když výrazná výkonová špička mu přece jen chybí.

MINI Cabrio Cooper S umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 6,7 sekundy a jede až 228 km/h. Přepínání mapování motoru mezi režimy Green, Normal a Sport znamená velice odlišný charakter motoru a chování auta. Režim Green otupí reakce na sešlápnutí plynu, ale přináší efektivní snížení spotřeby paliva. V režimu Sport je naopak z otevřeného MINI malý chuligán práskající do výfuku, rychle reagující na každý pohyb plynového pedálu a s chutí neustále poňoukat k rychlé jízdě. Při tom všem je ale i úsporný. Při normálním ježdění není problém držet spotřebu do 7 l/100 km, což mi při nabízené dynamice přijde naprosto v pohodě, navíc když tabulková hodnota zní 5,8.

Testovaný vůz byl vybaven šestistupňovým automatem a ačkoli bych v případě takového auta dal raději přednost přímo řazené převodovce, neubírá automat na zábavnosti téměř nic. Jak v samočinném tak manuálním režimu řadí rychle. V testovaném autě se dalo manuálně řadit pouze relativně dlouhou řadičkou na podlaze, kterou se ovšem řadí ve správném schématu – přitažením páky dozadu se řadí vyšší převodový stupeň, zatlačením páky dopředu se podřazuje. Navíc je řazení pákou na podlaze lehce oldschool, připomíná mi to závodní cestovní auta a má to trochu jinou atmosféru než páčky pod volantem.

Lehké prodloužení rozvoru a jiné naladění podvozku změnilo chování nového MINI Cabrio k výrazně lepšímu. Celkové naladění auta je docela tvrdé. Díky tomu vás MINI na rozbitých silnicích drží ve střehu a je trochu živějším autem. Na dobré silnici je ale chování s koly v rozích neuvěřitelné a pokud patříte k těm, kteří si řízení na klikatých okreskách užívají, neubráníte se tomu, aby vám svezení s MINI Cabrio Cooper S vykouzlilo velký úsměv na tváři. Přestože poháněna jsou přední kola, MINI v zatáčkách nádherně zaklekává na vnější zadní kolo a s neochvějnou jistotou báječně vykružuje oblouky. Absence střechy neubrala na agilitě a jízdním projevu prakticky nic, jen hmotnost je nepatrně vyšší. Jistota ovládání a chuť s jakou se i MINI Cabrio vrhá do zatáček je velice podmanivá. Chování celého auta je pěkně sladěné a funguje jako jeden celek. Jízdní projev MINI Cabrio je velice dospělý, na nerovnostech neodskakuje, podvozek propůjčuje autu velice dobrou trakci a co je důležité, podvozek je i obstojně odhlučněn a nepřenáší do karoserie žádné rázy. Zmínit bych měl také brzdy, o které se můžete při dovádění na okreskách pěkně opřít, brzdí výborně.

Podobně jako ostatní karosářská provedení nového MINI i MINI Cabrio dospělo, už se mu nedá vytýkat ne právě přesvědčivé zpracování interiéru, přestože byl stylový. Nové MINI si styl uchovává, ale servíruje ho takovým víc BMW stylem. Je propracovanější, kultivovanější a zároveň stále stejně zábavné, což považuju v dnešní době za velikou devizu. Tohle auto vás prostě bude bavit řídit, není to jen nějaké auto k přesunu z bodu A do bodu B. Základní cena MINI Cabrio Cooper S je 763 100 CZK a ano, není to zrovna málo. Navíc když si přiobjednáte věci z katalogu příplatkové výbavy, můžete se dostat i o notný kus výš a atakovat hranici jednoho milionu. Není to zrovna lidová cena, ale svezením a stylovostí se MINI Cabrio nemůže rovnat žádný z konkurentů a i to je věc, za kterou jsou lidé ochotni si připlatit.

  

ZAJÍMAVOSTI

Nissan se stal první automobilkou, která v Evropě prodala vůz prostřednictvím sociální sítě Twitter. Od prvního kontaktu s klientem až do chvíle, kdy si vůz koupil, probíhala veškerá komunikace mezi dealerem, společností Antamotor, a zákazníkem Raulem Escolanem pouze na sociální síti. Pod nickem Escolano kontaktoval zákazník jako první automobilky pomocí hashtagu. Hodil tak rukavici prodejcům aut po celém Španělsku a vyzval je, aby mu poskytly podporu při koupi vozu výhradně prostřednictvím sociálních sítí. V duchu skutečně inovativního nákupu doručil zákazníkovi klíče k jeho novému Nissanu X-Trail přímo domů kurýr. Auto samotné bylo předáno ve španělské centrále Nissanu, kde se zákazník setkal se zástupci automobilky vůbec poprvé od začátku dojednávání obchodu, dotažení celé věci zabralo 2 měsíce.

Nový Ford Focus RS disponuje mimo jiné režimem Drift Mode. Jde o systém, který má ne úplně šikovnému řidiči pomoci s dnes tak populárním driftováním. Pokud jste slyšeli náš test Focusu RS, tak víte, že nejsem zrovna příznivec tohoto systému a Ford si ho klidně mohl odpustit. V Austrálii pak experti na bezpečnost bijí na poplach. Ford by podle nich měl tuhle funkci z auta odstranit. Prý teď nic nebrání tomu, aby řidiči driftovali na veřejných komunikacích, a Ford prý nese odpovědnost za jejich nebezpečné chování. Už dříve musel Ford z Mustangu odstranit režim, který pro změnu dovoluje řízené protáčení zadních kol na místě. Důvodem byla snadná aktivace téhle funkce, řidiči ji prý mohli aktivovat při čekání na semaforech a od něj pak nebezpečně odjíždět s kouřícími pneumatikami.

Diesel Opel 2.0 CDTI, který běžně slouží v modelech Insignia, Zafira nebo Cascada, posloužil jako základ pro nový agregát sloužící k pohonu rychlých motorových člunů například záchranářských složek. Vývoj a testování motoru jménem OXE, což v překladu znamená vůl, trval švédské společnost Cimco Marine AB tři roky a zohledňováno bylo především zcela jiné zatížení motoru při jeho nové aplikaci. Motor má výkon 200 koní a točivý moment 400 Nm je k dispozici ve 2500 min-1. Výhodou motoru je nízká spotřeba, ta při plném zatížení a maximální rychlosti činí 43 litrů nafty na hodinu provozu, což je ve srovnání s dvoudobým zážehovým motorem o 42 % méně. Tím je dán větší akční rádius, motoru navíc nedělá problém ani plavba nízkou rychlostí při pátracích akcích a nespornou předností je nižší zápalnost paliva, které člunům s tímto motorem dovoluje vjezd i do přístavů, kam z bezpečnostních důvodů čluny se zážehovými motory nemohou. Specifikem upraveného motoru je mazání se suchou skříní nebo patentovaný řemenový převod pohánějící lodní šroub.

Mladoboleslavská Škoda je už několik let partnerem cyklistického závodu Tour de France a stejně jako například loni navrhli designeři Škody i letos skleněné trofeje, které 24. července v Paříži převezmou vítězové letošního ročníku Tour de France. Při jejich tvorbě se nechali designéři inspirovat tvarem pneumatiky jízdního kola. Je to odkaz na jízdní kolo, kterým před 121 lety začala historie automobilky. Trofeje jsou vysoké 60 centimetrů, váží 4 kilogramy a nadchnou svými emocionálními tvary.

Detektivové pojišťovny Generali odhalili během prvního pololetí letošního roku pojistné podvody za téměř 27 milionů korun. Nejvíce podvodů je již tradičně v oblasti pojištění motorových vozidel. Z regionů si nelichotivé prvenství drží Praha, která si v porovnání s ostatními kraji drží náskok nejen v počtu případů, ale také v celkovém objemu pojistných podvodů. V prvních šesti měsících letošního roku se jednalo o devět uzavřených případů, při kterých se podvodníci pokusili neoprávněně získat přes 16 milionů korun. Vloni touto dobou byly uzavřeny případy za 12,5 milionů korun. Ve statistice pojistných podvodů podle krajů následují Středočeský a Jihočeský kraj s podvody za 3,5 milionu, respektive 2,3 milionu korun. Ve srovnání s loňským rokem se pořadí na druhém a třetím místě změnilo. Loni byl na druhém místě Moravskoslezský kraj a třetí kraj Královéhradecký, který má letos na svém kontě nulu stejně jako Zlínský a Plzeňský kraj.

 

PŘEDSTAVENÍ – Kia Niro

Kia Niro je první hybridní model jihokorejské automobilky postavený na zcela nové platformě určené přímo pro auta s hybridním pohonem. První krátké svezení jsem s ním absolvoval minulý týden na silnicích okolo Barcelony.

Niro je crossover, který svou velikostí zaujímá místo mezi modely cee’d, Sportage a Soul a má vyvrátit domněnky, že SUV nejsou úsporná a hybridy nejsou praktické. Proto se Kia rozhodla zabudovat hybridní pohon do auta, které je od začátku jako hybrid konstruováno a dokáže kombinovat zdánlivě protichůdné požadavky. Nová platforma využívá vysokopevnostní ocel a na částech karoserie, které nejsou nosné, je zase použito hliníku. Jen na střeše tak bylo ušetřeno 5 kg a dalších 6 kg na víku zavazadlového prostoru.

Niro má například o 3 cm delší rozvor než Sportage a dokonce o 5 cm větší než cee’d, ale zároveň je o plných 12,5 cm kratší než Sportage. Tím je například dán velký vnitřní prostor. Niro umí i na zadních sedadlech nabídnout překvapivě hodně místa, a to jak v oblasti kolen a nohou, tak v oblasti hlavy. Navíc dlouhé sedáky vzadu přispívají pohodlí cestování. Také základní objem kufru 427 litrů je velice slušný, po sklopení opěradel zadních sedadel dělených v poměru 40:60 do kufru dostanete 1425 litrů zavazadel.

Kia u Nira sází také na bohatou výbavu. V té bezpečnostní nechybí hlídání jízdy v pruhu, adaptivní tempomat, systém sledování chodců, hlídání mrtvého úhlu a kontrola provozu v kolmém směru. Z komfortních prvků stojí za zmínku elektricky nastavitelná sedadla s pamětí, vyhřívání předních i zadních sedadel, bi-xenonové světlomety a konektivita s nejrůznějšími zařízeními. Systém Predictive Control zase v součinnosti s navigací pomáhá k efektivnímu využívání hybridního pohonu a nahromaděné energie.

Hybridní pohonná jednotka se sestává z atmosférického zážehového čtyřválce 1.6 GDI a tenkého elektromotoru, který je vložen mezi spalovací motor a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Vzadu pod sedadly je pak uložena lithium-polymerová baterie. Celkové parametry hybridní pohonné jednotky zní 141 koní a 265 N.m, což sice není na žádné velké dovádění, ale na běžné svezení je to naprosto dostačující. Ačkoli je Niro schopné jet v určitých režimech čistě na elektřinu, v autě nenajdete žádné tlačítko, kterým byste čistě elektrický režim mohli sami aktivovat. Jen pro vaši představu, akceleraci z klidu na 100 km/h Kia Niro zvládne za 11,5 sekundy a jede maximálně 162 km/h. Vykazuje ovšem tabulkovou spotřebu 3,8 l/100 km v případě verze se 16“ koly a 4,4 l/100 km u verze s 18“ ráfky.

Za nízkou spotřebou paliva je třeba hledat vypiplanou aerodynamiku – přední kola kryje clona proudícího vzduchu usměrněná průduchy v předním nárazníku, optimalizovány byly vstupy vzduchu v předním nárazníku osazené aktivními klapkami, důsledně řešeno bylo obtékání zádě apod. A stranou nezůstalo ani pečlivé odhlučnění interiéru.

Jak nakonec ale svezení ukázalo, možná vůbec nejpovedenější částí Kii Niro je podvozek. Je nádherným kompromisem mezi komfortem a sportovní agilitou. Kia si dokonce dala tu práci, že jiné naladění má auto na 16“ kolech a jiné na 18“. Na zatáčkovité silnici vás kolikrát přesvědčivé a jisté jízdní vlastnosti Nira dovedou k myšlence na výrazně výkonnější motor. Podvozek by jej bezesporu snesl. Dokonce bych se nebál říci, že Kia Niro je z pohledu naladění podvozku jednoznačně nejlepší Kiou. Ale umí oslovit i v jiných oblastech. Interiér je nevtíravě příjemný, prostorný a není mu moc co vytýkat ani z pohledu ergonomie a uspořádání. Navíc je opravdu velice dobře odhlučněn. O motoru prakticky nevíte až do chvíle, kdy požadujete výraznější akceleraci. I tak je ale díky použití dvouspojkové převodovky a ne převodovky s proměnným převodovým poměrem zvukový projev motoru přirozenější. Mimochodem, při pohodovém ježdění není problém dosáhnout spotřeby 4 l/100 km a to je také silný argument.

Když to tedy shrnu, je Kia Niro na ekologicky orientované auto velice praktická, má výborný podvozek, slušnou výbavu a opravdu umí jezdit za málo. Jedinou otázkou tak zůstává cena. Ta bude ovšem oznámena až na podzim, při oficiálním uvedení Nira na český trh. Nic to ale nemění na tom, že Kia Niro je autem, které stojí za pozornost.

 

MOTORSPORT

Výrobce pneumatik DMACK byl při Polské rallye velice blízko svému historicky prvnímu vítězství ve WRC, když Ott Tanak v soutěži vedl až do předposlední rychlostní zkoušky. Krátce na to se pak výkonný ředitel DMACKu Dick Cormack nechal slyšet, že by pro příští rok chtěl buď od Michelinu přetáhnout do svých služeb M-Sport a nebo nasadit dva vozy do kompletního šampionátu. O jezdeckém složení má Dick Cormack celkem jasno, je spokojen s Ottem Tanakem, kterého by rád doplnil Elfynem Evansem, čímž by vlastně dal dohromady loňskou sestavu M-Sportu. DMACK zároveň přesouvá výrobu závodních pneumatik z Číny do Velké Británie. Buď s investicí 225 milionů liber postaví vlastní závod nebo se dohodne s výrobcem pneumatik Cooper Tires.

Audi vyrobilo závodní R8 LMS s pořadovým číslem 200. 136 vozů připadá na minulou generaci, 64 pak na aktuální verzi, která byla uvedena v loňském roce. Audi takový úspěch připisuje nejen tomu, že R8 LMS patří k těm nejlepším autům ve vysoce konkurenční kategorii GT3, ale také zákaznický servis je na té nejvyšší úrovni. R8 LMS doposud získaly 28 mistrovských titulů v nejrůznějších sériích po celém světě, dále pak 34 titulů ve své třídě, 9 vítězství ve 24h závodech a další 4 vítězství ve dvanáctihodinovkách. Závodní R8 LMS jsou vyráběny na stejné výrobní lince v Böllinger Höfe, na níž jsou vyráběny i sériové R8. Navíc 50 % dílů je shodných pro závodní i sériové auto, včetně takřka nezměněného V10.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

MINI Cooper S Cabrio

MINI Cooper S Cabrio

MINI Cooper S Cabrio

MINI Cooper S Cabrio

MINI Cooper S Cabrio - interiér

MINI Cooper S Cabrio - interiér

MINI Cooper S Cabrio

MINI Cooper S Cabrio

AutoZet: Test MINI Cabrio Cooper S, hybridní Kia Niro, Nissan prodal auto přes Twitter Foto: MINI Cooper S Cabrio

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.