AutoZet: Test Kii Optima GT SW, první svezení se Škodou Kodiaq, novinky české trhu

V AutoZet se tentokrát podíváme na pár novinek z autosalonu v Los Angeles i z českého trhu. Dozvíte se, jak je to s používáním zimních pneumatik v okolních zemích i co stále častěji vyžadují zákazníci českých autobazarů. Otestujeme Kiu Optima GT Sports Wagon a podělím se s vámi o dojmy z prvního svezení Škodou Kodiaq. Nakonec vzpomeneme na jednoho geniálního konstruktéra. 

AKTUALITY

Volkswagen odhalil modernizovaný Golf. Změny na zevnějšku se omezily jen na upravené světlomety a nové nárazníky. Ani interiér se ve svém uspořádání nijak zásadně neměnil, novinkou je však nový dotykový displej multimediálního systému, který ve vrcholném provedení bude mít úhlopříčku 9,2“. Tou nejdůležitější novinkou modernizovaného Golfu jsou ovšem změny pod kapotou, nabídku motorů totiž obohatí nový zážehový čtyřválec 1.5 TSI se systémem vypínáním válců při částečném zatížení. Podle dřívějších zpráv mohou zákazníci v první fázi počítat se dvěma variantami s výkony 130 a 150 koní. Vylepšen bude rovněž elektrický e-Golf, u něhož dojde k prodloužení dojezdu ze současných 190 na 300 km. Vysoce pravděpodobný je také příchod hybridní varianty, která doplní sportovně orientovaný Golf GTE. Modernizovaný VW Golf půjde do prodeje na jaře příštího roku.

Kia uvedla na český trh nový hybridní crossover Niro poháněný kombinací atmosférického zážehového čtyřválce 1.6 GDI a elektromotoru s celkovými parametry 141 koní a 265 N.m. Niro zapadá mezi modely ceed´d a Sportage a vzhledem k tomu, že jde o hybrid, byla při návrhu vozu ve velké míře skloňována aerodynamika. Vůz tak na první pohled působí jako štíhlý a nízký, což vynikne zejména v porovnání s konkurencí. Výbavové stupně jsou v nabídce pouze dva. Základem je Comfort, který pořídíte za 599 980 CZK, vyšší Exclusive přijde na 669 980 CZK.

Hyundai uvedl na český trh první dvě verze modelové řady Ioniq – Ioniq Hybrid a Ioniq Electric. V polovině roku 2017 se k nim pak přidá ještě plug-in hybrid. Jednotlivé verze vozu s karoserií pětidveřového liftbacku se liší detaily designu. Ioniq Hybrid má černou masku chladiče, zatímco Ioniq Electric dostal plný panel. O pohon hybridní verze se stará kombinace atmosférického zážehového čtyřválce 1.6 GDI a synchronního elektromotoru, která přes dvouspojkovou převodovku pohání přední kola. Kombinované parametry znějí 141 koní a 265 Nm. Ioniq Electric pohání elektromotor o výkonu 120 koní a točivém momentu 295 N.m, ten je napájen z lithium-polymerových článků uložených v bloku nad zadní nápravou. Akumulátor má kapacitu 28 kWh a dovoluje teoretický dojezd až 280 kilometrů. Obě verze Hyundai Ioniq jsou zatím k dostání u tří pražských prodejců Hyundai. K pětileté záruce bez omezení kilometrů automobilka přidává i osmiletou záruku na akumulátory. Ty by si i po osmi letech měly uchovat nejméně 70 procent původní kapacity. Cena Hyundaie Ioniq Hybrid je na českém trhu 699 990 CZK, Ioniq Electric začíná na částce 859 990 CZK.

S uvedením Škody Kodiaq představila mladoboleslavská automobilka také novou nabídku v oblasti konektivity. Jde o mobilní on-line služby s označením Škoda Connect. Ty se dělí do dvou kategorií. První s názvem Infotainment Online slouží pro získávání informací a navigaci. Druhá pojmenovaná Care Connect je určena pro asistenci a vzdálený přístup k vozu. Služby Infotainment Online jsou k dispozici ve všech verzích modelu Kodiaq s navigačními systémy Amundsen nebo Columbus. Jednou z nejužitečnějších služeb jsou on-line dopravní informace. Ty ukazují reálnou dopravní situaci na zvolené trase a v případě dopravních komplikací je řidiči navržena vhodná alternativní trasa. Řidič rovněž dostává informace o cenách pohonných hmot, obsazenosti parkovišť, zpravodajské novinky či předpověď počasí. Služby Care Connect se dělí na proaktivní služby a vzdálený přístup k vozu. Jsou k dispozici pro každou Škodu Kodiaq jako součást standardní výbavy a nezávisle na vybraném multimediálním systému. Data jsou přenášena prostřednictvím výhradně k tomuto účelu určené SIM karty integrované ve voze.

  

TEST – Kia Optima SW GT

Kia svou nejrychlejší verzi modelu Optima s přídomkem GT představila na konci léta a to zároveň s novou karosářskou variantou kombi. Do testu jsem dostal auto kombinující obojí – Optimu GT Sports Wagon.

Už minulá generace Optimy byla povedeným autem, ale byla k mání pouze jako sedan a s tím se nejen na českém trhu nedá moc prorazit. Proto už na konci loňského roku, kdy byla uváděna nová Optima na český trh, se mluvilo o tom, že kombík bude. Má stejný rozvor i celkovou délku jako sedan, je pouze o 5 mm vyšší a mezi jeho přednosti patří nejen velice slušný objem zavazadlového prostoru, ale také spousta místa pro posádku a to i na sedadlech vzadu. Poznávacím znakem verze GT jsou jiné nárazníky, nástavce prahů i koncovky výfuku – vše v kombinaci barvy karoserie a černé, dále pak 18“ kola a červené brzdiče.

Interiér je prakticky stejný jako ve dříve představeném sedanu a jak už jsme zmiňoval, je hodně prostorný. Sám za sebe si bez problémů sednu a mám vzadu spoustu místa pro nohy. Kufr má základní objem 552 litrů a po sklopení zadních sedadel do něj dostanete až 1686 litrů zavazadel. Verze GT má ve standardní výbavě i paket Easy, který do kufru přidává podélné kolejnice s posuvnou přepážkou a elektricky ovládané páté dveře.

Optima GT je vrcholem modelové řady a tomu odpovídá i použitý motor – přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 T-GDI s parametry 245 koní a 350 N.m. Pro jízdní dynamiku to znamená akceleraci z klidu na 100 km/h za 7,6 sekundy a maximální rychlost 232 km/h. Zvukový projev motoru by asi byl příjemně utlumený, jak se na správné GT sluší, díky aktivnímu zvukovému systému je ale v interiéru umocňován reproduktorem pod palubní deskou. Nejvíce je slyšet v režimu Sport, ale odpojení reproduktoru je prý otázka chvilky. Já bych do toho šel, umělý zvuk mě úplně nenadchl a k celkovému GT charakteru auta se moc nehodí.

Potenciál motoru je lehce otupen kombinací s klasickou samočinnou převodovkou s hydrodynamickým měničem. Ten sice zamyká o něco dříve než v jiných modelech a řadí na povely páček pod volantem vcelku rychle, ale asi bych byl radši, kdybych měl na výběr i jinou variantu. Ptáte se, proč Kia nepoužila sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku? Na tenhle typ motoru jednoduše nepasuje. Přeplňovaný dvoulitr s automatem je jedinou kombinací, kterou u Optimy GT dostanete, spotřeba se při běžném ježdění pohybuje okolo 9 l/100 km, pokud se chcete svézt rychleji počítejte zhruba s 12 l/100 km.

Kia se v poslední době opravdu poctivě věnuje podvozkům svých aut a každou svou verzi pečlivě ladí tak, aby jí vtiskla co možná nejlepší jízdní projev. Platí to i pro verzi GT, v níž byste našli například adaptivní tlumiče Sachs, které podle zvoleného jízdního režimu upravují rozsah, ve kterém pracují. Svoji tuhost si nastavují sami, v režimu Sport ovšem pracují v užším poli na straně tužšího pásma tlumení, zatímco v normálním režimu je rozsah mnohem širší a daleko více zasahuje do komfortní části. Podvozek je také o 10 mm nižší, celkově pevnější a že Kia neponechala nic náhodě dokazují i větší brzdové kotouče vpředu a dokonce vůbec poprvé u Kii použité kotouče s vnitřním chlazením vzadu.

Na hladkých silnicích se dá naprosto bez problémů jezdit s podvozkem nastaveným do sportovního režimu a nepřijde vám, že by podvozek byl přehnaně tvrdý. Právě naopak, je příjemně tuhý, abyste si mohli dát sérii svých oblíbených zatáček při cestě do práce nebo odvozu dětí do školy. Auto se naklání jen minimálně a při jemném zacházení se chová neutrálně, přestože je primárně naladěno nedotáčivě, aby méně zkušené varovalo, že to s nájezdovou rychlostí už trochu přehnali. Když v zatáčce lehce uberete plyn, probouzí se v Optimě GT i špetka hravosti a záď vám v tu chvíli pomáhá se zatáčením.

Kia Optima GT je jen dalším důkazem toho, že pozornost a pečlivost věnovaná naladění podvozku nese své ovoce, GT je totiž velice příjemné a svižné auto, motor má dost síly, aby dostál označení Gran Tourismo a s vyššími rychlostními průměry vás přepravoval na velké vzdálenosti a zároveň vám dovolil vychutnat si oblíbený zakroucený kus silnice. Ve spojení s automatem to není kdovíjaký dravec, ale pořád je to celkem rychlé auto s výborným podvozkem a velice dobrými brzdami. Když k tomu přidáte i bohatou výbavu, praktičnost a líbivý design kombíku, je to auto, která má potenciál oslovit i tam, kde dříve Optima na seznamu nebyla. Základní cena byla stanovena na 999 980 CZK.

  

ZAJÍMAVOSTI

Lexus navázal spolupráci s filmovým studiem Luca Bessona. Prvním výsledkem partnerství bude v příštím roce velmi očekávaný vědecko-fantastický film Valerian a město tisíce planet. Lexus spolupracoval s tvůrčím týmem a podle jeho představ stvořil vizi jednomístné rakety Skyjet, která se ve filmu objeví. Létající stroj na jednu stranu vychází z reality, ale současně zapadá do světa filmu, který se odehrává v 700 let vzdálené budoucnosti. Tým tvůrců se sešel s hlavním konstruktérem Lexusu Takeakim Katem a jeho týmem, aby se domluvili na včlenění uvěřitelných imaginárních technologií i současných designových prvků do konečné podoby rakety. Skyjet například nepostrádá přizpůsobenou stylizaci charakteristické masky chladiče Lexusu a bude mít hlavní světlomety podobné těm z připravovaného Lexus LC. Ten bude na trh uveden příští rok.

Čeští řidiči vyrážející v zimě do zahraničí by si měli zapamatovat, jaké v jednotlivých zemích platí zákony pro používání zimních pneumatik. Ve Francii jsou zimní pneumatiky povinné dle klimatických podmínek bez přesného určení období. V Itálii jsou „zimáky“ povinné dle klimatických podmínek v období od 1. listopadu do 15. dubna, ale v horské oblasti Val d´Aosta jsou povinné po celou dobu od 15. října do 15. dubna. Ve Švýcarsku zimní pneumatiky povinné nejsou, ale ten, kdo zablokuje silnici autem na letních pneumatikách, dostane vysokou pokutu. Na Slovensku jsou zimní pneumatiky povinné pro osobní auta dle klimatických podmínek, přesné datum ale není stanoveno. V Rakousku jsou zimní pneumatiky povinné od 1. listopadu do 15. dubna a to pod hrozbou pokuty až 5000 EUR. Naopak v Polsku jsou zimní pneumatiky jen doporučené.

České autobazary se přizpůsobují požadavkům zákazníků a kromě samotných aut nabízejí i široké spektrum doplňkových služeb. Podle Auto ESA totiž požaduje nějakou doplňkovou službu téměř polovina zákazníků. Nejčastěji se jedná o pojištění, asistenční služby nebo montáž autodoplňků a zabezpečení. S novým zákonem o registraci vozidel se také zvýšila poptávka po zajištění administrativy spojené s převodem, resp. přihlášením vozu.

 

NOVINKY

Autosalon v Los Angeles si zvolil Jaguar jako místo odhalení konceptu svého prvního plně elektrického vozu. Je jím crossover I-Pace, který je jakousi lifestylovější variantou praktičtějšího F-Pacu. V jeho útrobách se skrývají dva elektromotory, každý s výkonem 200 koní, I-Pace nemá převodovku a zrychlení 0-100 km/h umí za 4 sekundy. Baterie s kapacitou 90 kWh mají zaručit dojezd okolo 500 km a nabití na 80 % kapacity má s tou správnou nabíječkou trvat hodinu a půl, za dvě hodiny pak budou plné. Tisková zpráva ale mluví také o prostorném interiéru, kufru o objemu 530 litrů a součiniteli čelního odporu vzduchu 0,29. Sériová podoba Jaguaru I-Pace má být představena příští rok, v roce 2018 půjde do prodeje a cena má být maximálně o 15 % vyšší než u modelu F-Pace.

V Los Angeles bylo představeno také dlouho očekávané první SUV se znakem Alfy Romeo. Alfa Romeo Stelvio se v mnohém zvenčí i uvnitř hodně podobá Giulii a s trochou nadsázky bychom ji mohli označit za „baby“ Maserati Levante. Alfa své premiérové SUV představila hned v tom nejlepším provedení Quadrifoglio Verde poháněném přeplňovaným V6 s parametry 510 koní a 600 N.m. Ano, to je ten samý motor, který má Giulia QV. Stelvio s ním umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 3,9 sekundy, rozjede se až na 280 km/h a na rozdíl od Giulie má k dispozici pohon všech kol s preferencí zadní nápravy. Dá se předpokládat, že běžné verze budou rovněž sdílet motory s Giulií, tedy diesel o objemu 2,2 litru s výkony 136, 150 a 180 koní a přeplňovaný zážehový dvoulitr s výkonem 200 a 280 koní.

 

PŘEDSTAVENÍ – Škoda Kodiaq

Na začátku týdne skupina českých novinářů odletěla na Mallorcu, aby si na tamních silnicích poprvé vyzkoušeli novou Škodu Kodiaq. Byl jsem mezi nimi a tady jsou mé dojmy.

Na statickém představení v Berlíně jsem chyběl, takže jsem Kodiaq viděl poprvé naživo. Vypadá trochu jinak než fotkách, není tak veliký, jak se na fotkách zdál, ale když vyberete správnou barvu – například tmavě modrou – sluší mu to a vyniknou jeho rafinované detaily. Celkově musím říci, že jsem byl vzhledem Kodiaqu příjemně překvapen.

To samé platí pro interiér. A nejde jen o nabízený prostor. Na to, že se jedná o auto o celkové délce Octavie, jiný posez přináší místo podobné Superbu. Poloha za volantem je příjemná, zpracování i použité materiály ukazují na to, že Škoda s Kodiaqem míří vysoko. Ani tady ve své podstatě nemám připomínek. A k tomu si připočítejte více než 30 Simply Clever řešení, ty ale s dovolením nebudu vyjmenovávat, na to jsou tu jiná média.

Jako první jsem mohl vyzkoušet verzi s dieselem 2.0 TDI, výkonem 150 koní, přímo řazenou převodovkou a pohonem všech kol. Zhruba 40 km za volantem ukázalo relativně dlouhé zpřevodování, které vás nutí motor více vytáčet, ale ten je pak zase v interiéru nepříjemně slyšet. Motor reálně táhne od nějakých 1500 min-1. Pokud chcete jet rychleji na zatáčkovité silnici, projeví se těžký motor v přídi a Kodiaq tíhne ke znatelné nedotáčivosti. Cítit je i hmotnost okolo 1750 kg.

Potom jsem přesedl do Kodiaqu se zážehovým čtyřválcem 1.4 TSI o výkonu stejných 150 koní jako měl diesel. Okamžitě poznáte rozdíl v kultivovanosti, na volnoběh vůbec nevíte, že je motor nastartovaný a to samé při jízdě, výrazný rozdíl proti dieselu. Další, čeho si všimnete, je lehkost jízdy, verze s 1.4 TSI je skoro o 100 kg lehčí než diesel a to je znát především na ovladatelnosti auta. Ani jeden ze zmiňovaných motorů Kodiaqu nepropůjčuje dechberoucí dynamiku a pokud nehodláte za Kodiaqem tahat velké náklady, pak bych raději sáhl po zážehovém motoru. V nabídce pak je i silnější 2.0 TSI.

Co se mi ale na Kodiaqu líbilo nejvíce, je jeho adaptivní podvozek. Je velice dobře odhlučněn, dobře tlumí náhlé nerovnosti a s ohledem na hmotnost a výšku auta mu propůjčuje jisté jízdní vlastnosti. V přepínání jednotlivých režimů nejsou bůhvíjak propastné rozdíly, ale poznáte, že podvozek trochu ztuhnul nebo změkčil.

A ceny? Základní Kodiaq s 1.4 TSI, přímo řazenou převodovkou a pohonem všech kol začíná na částce 677 900 CZK, za tu stejnou cenu můžete mít ten samý motor, ale s pohonem předních kol a šestistupňovým DSG, za pohon všech kol se pak připlácí 50 000 CZK. Nejlevnější diesel s pohonem předních kol a DSG, případně pohonem všech kol a přímo řazenou převodovkou přijde na 722 900 CZK.

 

MOTORSPORT

Smutná zpráva zasáhla v uplynulém týdnu svět motorsportu – v úterý ve věku 82 let zemřel Paul Rosche. Jeho jméno je spjato s BMW, pro které pracoval od ukončení studia v roce 1957 až do odchodu do důchodu v roce 1999. Paul Rosche byl znám svou vášní pro techniku a výsledky jeho práce byly mnohokrát velkými milníky inženýrských dovedností. Byl výjimečnou postavou jak pro BMW Motorsport, tak pro BMW M. Paul Rosche navrhl dvoulitrový turbomotor, s nímž BMW získalo titul mistra Evropy v závodech cestovních vozů v roce 1969, v roce 1980 vedl projekt motoru pro F1, který byl vůbec prvním motorem s digitální elektronikou. Při skromném objemu 1,5 litru disponoval výkonem okolo 1400 koní a dovezl Nelsona Piqueta k titulu mistra světa F1 v roce 1982. Paul Rosche navrhl motor pro první generaci BMW M3, která je dodnes nejúspěšnějším závodním cestovním autem všech dob, stvořil V12, který v roce 1995 a 1999 zvítězil ve 24h v Le Mans a připravil i V10 s nímž se BMW v roce 2000 vrátilo do F1.

Martin Prokop v lednu odstartuje do svého druhého Dakaru. V porovnání s tím prvním je ale řada věcí jinak. Martin pojede v barvách svého vlastního týmu, pojede s novým autem oblečeným do karoserie Fordu F150 Raptor a navigovat jej bude zkušená Rakušanka Ilka Minor. Na začátku týdne jsem se mohl s Martinovým autem svézt a pokud si mohu dovolit srovnávat s dakarským MINI, s nímž jsem jel letos na jaře, pak Martinovo auto je přesnější na ovládání, velký atmosférický motor lépe táhne v nízkých otáčkách. A ten zvuk pětilitrového V8 je prostě nádhera...

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Kia Optima GT SW - palubní deska

Kia Optima GT SW - kufr

Kia Optima GT SW

Kia Optima GT SW - interiér

Kia Optima GT SW - interiér

Kia Optima GT SW

Kia Optima GT SW

Kia Optima GT SW

AutoZet: Test Kii Optima GT SW, první svezení se Škodou Kodiaq, novinky české trhu Foto: Kia Optima GT SW

reklama

Další články

  1. Co na vás prozradí váš pracovní stůl

    Byznys ·

    Máte svůj pracovní stůl zahlcený nepřeberným množstvím věcí nebo na něm sotva leží blok a tužka? Každý kancelářský pracovník má odlišné návyky v udržování svého pracov…

  2. Spojené státy vyzývají Rusko k obnově LinkedInu

    Tech ·

    Spojené státy kritizují rozhodnutí ruské rozhodnutí blokovat internetové stránky sociální sítě LinkedIn. Vyzývají tak k okamžité obnově přístupu na tyto stránky. Cenzu…

  3. Apple pracuje na vývoji chytrých brýlí

    Tech ·

    Americká technologická společnost Apple pracuje na vývoji inteligentních brýlí. Produkt by měl být představen v roce 2018, napsala agentura Bloomberg s odkazem na své …

  4. V Japonsku vzniká nová „Mekka“ pro startupy

    Byznys ·

    Druhé nejmladší město Japonska Fukuoka ležící na jihu ostrova Kjúšú se uchází o titul nejpokrokovějšího města. Je totiž domovem nadějné startupové scény. V tomto příst…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.