AutoZet: Test Hyundaie Tucson; odhalení kalendáře Pirelli 2016; novinky autosalonu v Detroitu

Kterých pět aut se dostalo do finále ankety Auto roku 2016 v České republice? Jaké mají preference zájemci o ojeté auto podle průzkumu společnosti Cebia? A v čem je zvláštní nové vydání legendárního kalendáře Pirelli? Na to vše vám odpoví nové vydání magazínu AutoZet. Vedle toho si nenechte ujít test Hyundaie Tucson 1.6 T-GDI a novinky z motorsportu.

AKTUALITY

Odborná porota vybrala finalisty ankety Auto roku 2016 v České republice. Na základě prvního kola jízd s nominovanými vozy vybrala porota složená z 35 motoristických novinářů pětici vozů, které se ve druhém kola utkají o vítězství. V abecedním pořadí do finálové pětky patří: Ford Mustang, Opel Astra, Subaru Levorg, Škoda Superb a Volvo XC90. Uzávěrka hlasování ve druhém kole ankety je 31. ledna a předcházet jí bude další kolo testovacích jízd s pěticí finalistů. Souběžně s hlasováním odborné poroty může ovšem své auto roku pro rok 2016 volit také veřejnost a to na stránkách www.autoroku.cz, na rozdíl od poroty ale veřejnost volí vítěze v pěti různých segmentech, do kterých jsou všechny nominované vozy rozděleny. Kdo bude hlasovat prostřednictvím SMS je automaticky zařazen do soutěže o šek v hodnotě 300 000 CZK, který je určen na nákup některého z nominovaných vozů. Jméno Auta roku 2016 v České republice bude oznámeno v průběhu slavnostního večera 16. února 2016.

Plug-in hybridní Mitsubishi Outlander PHEV pokořilo hranici 50 000 prodaných vozů a to prakticky za dva roky na trhu. Hybridní Outlander si svou premiéru odbyl na podzim roku 2012, o rok později v říjnu 2013 byl zahájen jeho prodej a okamžitě se stal jedním z nejprodávanějších plug-in hybridních vozů na evropském trhu. Naprostý boom způsobil Outlander PHEV v Holandsku, kde se ho dosud prodalo přes 20 000 kusů, velice silné jsou prodeje také ve Velké Británii, kde bylo prodáno přes 16 000 plug-in hybridních Outlanderů a kde jej podpořilo i několik známých osobností. Do nejlepší pětice z pohledu prodejů pak patří ještě Švédsko, Norsko a Německo. Nikoho proto nepřekvapí, že Outlander PHEV tvoří 15 % všech evropských prodejů Mitsubishi a že se na prodeji modelové řady podílí 55 %. Podobně jako ostatní verze modelu Outlanderu, prošel i plug-in hybrid pro modelový rok 2016 výraznou modernizací. České zastoupení Mitsubishi už Outlander PHEV modelového roku 2016 nabízí, základní cena je 1 252 850 CZK.

Citroen začal letos v červenci spolupracovat s francouzskou společností Bolloré Group, která vyrábí malý elektromobil Bluesummer, a na jeho základech vznikl také nově představený Citroen E-Mehari. Ten vzdáleně připomíná model C4 Cactus, používá elektromotor o výkonu 68 koní a lithium-iontové akumulátory mají kapacitu 30 kWh, jejich nabití z běžné zásuvky trvá 13 hodin, s 16A zásuvkou je to hodin osm. V městském provozu činí dojezd 200 km, mimo město je poloviční. E-Mehari umí jet maximálně 110 km/h a do jeho zavazadlového prostoru se vejde 200 litrů nákladu. Podobně jako C4 Cactus, sází E-Mehari na pestrost - v nabídce budou čtyři barvy karoserie, dvě barvy střechy a dvě barvy interiéru. Do prodeje půjde elektrický Citroen E-Mehari nejprve ve Francii a to na jaře příštího roku.

Společnost Cebia prostřednictvím dotazníků a na základě chování uživatelů systému Autotracer zjišťovala, o co se nejvíce zajímají potenciální kupci ojetého auta. 26 % dotázaných sice uvedlo, že je u nich na prvním místě servisní historie vozu, ale zároveň více jak polovina údajům v servisní knížce nevěří. Na druhém místě je u zájemců o ojeté auto stav počítadla kilometrů a tedy obavy o jeho stáčení a třetí místo na žebříčku důležitosti patří záznamům o škodních událostech. Naopak prakticky vůbec potenciální kupce ojetého auta nezajímá původ vozu a příliš se nevěnují ani kontrole, zda se opravdu jedná o auto, na které jsou vystavené doklady. Na spodních příčkách zájmu je i technický stav, u kterého většina spoléhá na svůj úsudek. A prakticky nikdo se nezajímá o to, zda auto stále ještě není předmětem leasingu nebo v databází odcizených vozů.

 

TEST – Hyundai Tucson 1.6 T-GDI AT

Hyundai nedávno uvedl na český trh nové středně velké SUV, které se po krátké intermezzu s názvem ix35, vrací ke jménu Tucson. Do testu jsem si vyžádal auto s přeplňovanou zážehovou 1.6 T-GDI a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Nový Tucson je dílem německého vývojového centra a na jeho designu je jasně patrný rukopis Petera Schreyera. Po vcelku nudném ix35 je nový Tucson výrazné dynamické auto s jednoduchými liniemi. Sebevědomí je z něj jasně cítit. Rozměrná a jednoduchá maska chladiče, grafika hlavních světlometů i koncových svítilen, to vše vypadá prémiově. Navíc Tucsonu to slušelo zatím ve všech barvách, ve kterých jsem ho na silnici potkal. Zdá se, že designem nového Tucsonu se Hyundai trefil do černého. Tohle auto se nejspíš bude hodně líbit.

Po atraktivní karoserii působí interiér dojmem, že veškeré dobré nápady už padly za oběť poutavému exteriéru. Nechápejte to špatně, interiér je útulný, dobře zpracovaný, tlačítka a ovladače se snaží vzbudit pocit prémiovosti, ale ta dynamika karoserie se v něm už vytrácí. Modré podsvícení přístrojů a tlačítek je dnes už opět vcelku nevšední, u pamětníků může vyvolat vzpomínky na 4. generaci VW Golf, který tím tehdy způsobil davové šílenství. Z pohledu materiálů je interiér kombinací měkčených a tvrdých plastů.

Co do prostoru vpředu je nový Tucson velký tak akorát. Rychle padne do ruky a cítíte se v něm celkem dobře. Navíc se v něm i díky velkému rozsahu nastavení sedadla i volantu pohodlně usadíte. Na zadních sedadlech je místa skoro až na rozdávání. Pokud máte v kufru plnohodnotnou rezervu, což je od druhé výbavy výš, je základní objem kufru slušných 488 litrů, bez rezervy má u základní výbavy kufr objem 513 litrů.

Testovaný Tucson měl pod kapotou malý zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru osazený turbodmychadlem. Disponuje výkonem 177 koní a točivý moment 265 N.m je k dispozici v rozmezí 1500-4500 min-1. Tenhle motor pak v kombinaci s příplatkovou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem všech kol dokáže zhruba 1700 kg těžké auto rozjet z klidu na 100 km/h za 9,1 sekundy a dovolí mu dosáhnout maximální rychlosti 201 km/h.

Čeho si všimnete okamžitě po nastartování, je kultivovanost motoru. Je velice tichý, neprojevuje se žádnými vibracemi a téměř ve všech jízdních režimech o něm prakticky vůbec nevíte. Jeho zátah je příjemně plynulý a přiměřeně silný a když si k tomu přidáte i jemně řadící dvouspojkovou převodovkou, je ježdění s Tucsonem velice pohodovou, kultivovanou a komfortní záležitostí. Na tunelu mezi sedaly se dá přepnout i na režim Sport, Tucson pak citelně ožije a svezení trochu okoření. Když jsem si auto do testu bral, bylo mi řečeno, že je trochu žíznivé, při testu jsem po Praze a okolí jezdil do 8 l/100 km, na dálnici při dodržování rychlostních limitů se vejdete do 9. V kolonce kombinované spotřeby je v tabulkách hodnota 7,5 l/100 km.

Dalším překvapením Tucsonu je jeho podvozek. Podobně jako motor je výborně odhlučněn, od podvozku se neozývají žádné pazvuky a i při přejetí náhlých nerovností jste jen tlumeně informováni o tom, že se pod koly dělo něco nestandardního. Tuscon vám dám i velkou dávku jistoty, podvozek je tak akorát pevný stejně jako celá karoserie, což vám třeba taková i40 dát opravdu neumí. Na druhou stranu je třeba řízení na můj vkus až moc lehké a brzdy se poměrně brzy unaví.

Pokud si mohu dovolit srovnávat, pak se nový Hyundai Tucson nemá vůbec za co stydět a mezi stejně velkými SUV má co nabídnout. Zahoďte předsudky o korejském autě, Tucson je ve většině ohledů naprosto srovnatelný se zavedenou evropskou a japonskou konkurencí, v některých ohledech některé ze svých konkurentů předčí. V případě verze se zážehovým motorem 1.6 T-GDI, sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, za kterou se připlácí 50 000 CZK, a pohonem všech kol, který je ve standardu, jsou největšími přednostmi velice kultivovaný a přiměřeně silný motor, celkový akustický komfort cestování a jisté jízdní vlastnosti. Základní cena verze s touto motorizací a pohonem všech kol je 729 990 CZK, s dvouspojkovou převodovkou je to 779 990 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

Pirelli tento týden v České republice představilo svůj nový kalendář pro rok 2016. Jedná se o 43. vydání kultovního kalendářem a je v mnohém jiné, než ty předchozí. Kalendář má například podobu knihy a nikoli klasického kalendáře a výrazně jej ovlivnila i samotná autorka fotografií Annie Leibovitz, která tentokrát při výběru nevsadila na ženskou krásu, ale na 13 úspěšných žen současnosti, které mohou být všem ostatním inspirací. A tak před objektivem zapózovala herečka Yao Chen, první čínská ambasadorka OSN pro uprchlíky, ruská topmodelka Natalia Vodianova, zakladatelka charitativní organizace Naked Heart Russia pomáhající dětem bez domova, producentka Kathleen Kennedy - prezidentka společnosti Lucasfilm a jedna z nejvlivnějších osobností Hollywoodu, současná tenisová jednička Serena Williams, zpěvačka Patti Smith, umělkyně Yoko Ono a nebo herečka a komička Amy Schumer. Kalendář se ani nefotil na nějakém zajímavém místě planety, ale v ateliéru Annie v New Yorku. Kalendář je neprodejný, vytištěno bude pouze 12 000 exemplářů a ty Pirelli rozdá svým nejlepším zákazníků, slavným osobnostem či členům královských rodin apod. Některé kalendáře jsou pak draženy a výtěžek putuje na dobročinné účely, což je i případ toho českého, který byl ve čtvrtek odpoledne vydražen na www.idnes.cz a získané peníze půjdou na Masarykův onkologický ústav v Brně, který je použije na nákup speciálního ozařovacího lůžka pro celotělovou terapii.

Věhlas některých automobilek a tvůrců vozů mnohdy překračuje hranice automobilového světa. Nejnovějším důkazem je řada exkluzivních jachet Niniette od společnosti Palmer Johnson nesoucí znak Bugatti. Ettore Bugatti totiž ve 30. letech minulého století vyvíjel také závodní jachty a často jim dával jména blízkých lidí ze svého okolí. Jachty svým designem odkazují na slavné modely bohaté minulosti automobilky, objevit by se na nich měly prvky převzaté z Type 57 C Atlante, Type 41 Royale a dokonce i použité barvy budou připomínat vozy Bugatti. Jachta bude vyráběna ve třech různých provedeních - nejkratší PJ42 měří 13 metrů, prostřední PJ63 má 20 metrů a se svými 27 metry je vrcholem řady verze označená PJ88. Jachty jsou schopné dosáhnout maximální rychlosti až 70 km/h, tisková zpráva se ovšem nezmiňuje, zda jim k tomu pomáhá rovněž motor Bugatti. Svou představu o jachtě loni vyjádřil také Rolls-Royce v podobě série 12 luxusních jachet nesoucích jméno Aerobat. Rolls-Royce v nich přitom použil letecký motor PV-12 o objemu 27 litrů, který vyvinul už v polovině 30. let minulého století a který byl používán i ve stíhačkách Spitfire a Hurricane. V moderní intepretaci pro použití v jachtě disponoval výkonem 1100 koní.

Porsche dalo oficiálně zelenou elektromobilům a prvním modelem bude auto vycházející z konceptu Mission E, který byl k vidění na podzimním autosalonu ve Franfurtu. Porsche hodlá investovat 700 milionů eur do výrobních závodů a nově vytvoří 1000 pracovních míst. Nijak se ovšem nehodlá vzdát image výrobce sportovních vozů, jen už v nich budou namísto klasických spalovacích motorů elektromotory. Sériový model vycházející z Mission E půjde do prodeje až za několik let, připomeňme si tedy alespoň, jaký mu bude dán základ. Mission E je čtyřdveřové kupé s celkovým výkonem elektromotorů 600 koní, na jedno nabití je schopno ujet přes 500 km a jeho baterie se na 80 % své kapacity dokáží nabít už za 15 minut.

Koncern Volkswagen řeší aféru Dieselgate a na pokrytí nutných výdajů s ní spojených si od bank hodlá půjčit 20 miliard eur, tedy asi 540 miliard korun. Tuto částku má vrátit už za rok a ani pro tak velký koncern není jednoduché tak velkou sumu vydělat, zejména pokud uvážíme, že v důsledku aféry Dieselgate klesla hodnota jeho akcií a účetně se dokonce dostal do ztráty. Podle agentury Reuters by se Volkswagen v krajním případě uchýlil k prodeji některých svých značek jako je Lamborghini, Bentley, Ducati nebo MAN. Ty sice nevynikají závratnou produkcí, nicméně jejich hodnota je vysoká. Přesto se však jedná o preventivní přípravu krizových opatření, nikoli vyloženou nutnost.

 

AKTUALITY

McLaren doplnil svou modelovou řadu o další exkluzivní kousek - 675LT Spider. Ten se chlubí hmotností 1270 kg, což je o 100 kg méně než má verze 650S Spider, ze které vychází. K pohonu slouží dvěma turbodmychadly přeplňovaný V8 o objemu 3,8 litru naladěný na 675 koní a Spider umí rozjet na 100 km/h za 2,9 sekundy a na dvojnásobek za 8,1 sekundy. To jsou nepatrně horší hodnoty než v případě kupé, ale to je dáno tím, že kupé je o 40 kg lehčí než Spider. S pevnou skládací střechou Spideru lze manipulovat i při jízdě a to až do rychlosti 30 km/h. McLaren opět vyrobí jen omezený počet kusů modelu 675LT Spider a vzhledem k tomu, jak rychle se zaprášilo po kupé, není radno s objednáním Spideru otálet. Cena se bude pohybovat okolo 13 milionů korun.

Na lednovém autosalonu v Detroitu si premiéru odbydou modernizované verze Porsche 911 Turbo a Turbo S. Vedle řady drobných vylepšení je ústředním tématem posílený dvěma turbodmychadly přeplňovaný šestiválcový boxer o objemu 3,8 litru, který ve verzi Turbo bude mít 540 koní, ve verzi Turbo S o dalších 40 koní víc. Za zvýšením výkonu je třeba hledat upravené sání, nové vstřikovače a systém vstřikování pracující s vyšším tlakem, u 911 Turbo S jsou i nová turbodmychadla. Nutno připomenout, že je Porsche stále jedinou automobilkou, která u svých zážehových motorů využívá turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek. Dynamika 911 Turbo a Turbo S je dechberoucí – sprint z 0 na 100 km/h zvládnou za 3,0, respektive 2,9 sekundy, maximální rychlost činí 320, resp. 330 km/h. Obě verze budou k dostání jak v provedení kupé tak i kabriolet.

Žhavou novinkou minulého týdne je nové Volvo S90. Na tuhle luxusní limuzínu švédské automobilky se čekalo opravdu dlouho a asi nikoho nepřekvapí, že toho má designově i konstrukčně hodně společného s modelem XC90, který odstartoval novou éru švédské automobilky. Volvo S90 měří na délku necelých pět metrů a má rozvor téměř tři metry. Podobně jako XC90 nabídne i S90 výhradně čtyřválcové motory. Diesely jsou v nabídce dva - D4 s výkonem 190 koní pohání přední kola, verze D5 AWD má 235 koní a pohon všech kol. Zážehové jednotky reprezentují verze T6 AWD, kde je přeplňovaný dvoulitr naladěn na 320 koní a pohání všechna kola, a vrcholem je verze T8, kde spalovacímu motoru pomáhá ještě elektromotor. Volvo S90 bude mít svou premiéru na lednovém autosalonu v Detroitu. Na jaře v Ženevě by se měla ukázat odvozená varianta kombi V90 a v plánu je údajně i velké kupé.

 

MOTORSPORT

M-Sport už oznámil své plány pro příští sezónu mistrovství světa v rallye. Nasadí opět dvě Fiesty RS WRC, přičemž jednu bude pilotovat Francouz Eric Camilli, který s Fiestou letos závodil ve WRC2, druhý vůz pak bude pilotovat Nor Mads Ostberg, který se tak po období u Citroenu opět vrací k M-Sportu. Měl to ale komplikovanější než čekal, nečekaně se s ním rozešel jeho dlouholetý navigátor Jonas Andersson, který bude od příští sezóny usedat do tovární Škody Fabia R5 vedle Pontuse Tidemanda. Ostberg při dvoudenním testu před Rallye Monte Carlo vyzkoušel bývalého Tidemandova spolujezdce Emila Axelssona a Ilku Minor, nakonec se ale na několikaleté spolupráci dohodl s Olou Floenem, který navigoval už Madsova otce Mortena Ostberga a který až dosud usedal vedle Andrease Mikkelsena. Toho zase bude nově navigovat Anders Jaeger. Tým M-Sport opustili jak Ott Tanak, který příští rok pojede v týmu čínského výrobce pneumatik DMACK, tak Elfyn Evans, který zatím žádné angažmá oficiálně neoznámil.

Toyota se usilovně připravuje na svůj návrat do mistrovství světa v rallye v sezóně 2017. Podle šéfa týmu Tommiho Mäkinena běží vše podle plánu a Toyota v nejbližších dnech začne se stavbou prvního vozu, který bude vycházet z nové generace modelu Yaris. Na jaře 2016 by pak měl začít testovací program. Mäkinen rovněž prozradil, že Toyota nasadí minimálně dva vozy, dost možná tři. Zatím ale ještě není jisté, zda pod hlavičkou dvou týmů nebo jen jednoho a pouze dva vozy budou nominovány to hodnocení značek. Otazníky visí také nad jezdeckým složením, v poslední době je ale často zmiňováno, že bývalý tovární pilot Citroenu Kris Meeke je krůček od podpisu víceletého kontraktu s Toyotou. Celý tým sídlí ve Finsku a dosud nebylo jasné, jak v celém projektu figuruje oddělení TMG v Kolíně nad Rýnem. To je zodpovědné za vývoj a výrobu motoru nového Yarisu WRC.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru nového dílu si můžete poslechnout každý pátek krátce po 10:45 na těchto frekvencích.

 

 

Hyundai Tucson - interiér

Hyundai Tucson

Hyundai Tucson - interiér

AutoZet: Test Hyundaie Tucson; odhalení kalendáře Pirelli 2016; novinky autosalonu v Detroitu Foto: Hyundai Tucson

reklama

Další články

  1. KLDR podle Kim Čong-una vyvinula vodíkovou bombu

    Společnost ·

    Vůdce Severní Koreje Kim Čong-un v rámci dnešního projevu v Pchjongjangu naznačil, že KLDR vyvinula vodíkovou bombu. O částech jeho projevu zaměřeného na obranyschopno…

  2. Boty Adidas budou v Německu vyrábět roboti

    Byznys ·

    Běžecké boty Adidas budou v Německu vyrábět roboti, firma tak chce snížit náklady a urychlit dodávky zákazníkům na svých hlavních trzích. Firma včera oznámila, že na z…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.