AutoZet: Test Hondy Civic Type R, Range Rover Evoque Cabrio, výročí Lamborghini

Nejnovější vydání AutoZet vám přináší celou řadu novinek. Dozvíte se, jaká důležitá výročí oslavuje Lamborghini nebo jakým směrem se bude ubírat divize i od BMW. Otestujeme sportovní Hondu Civic Type R, podělím se s vámi o dojmy z prvního svezení jedinečným Range Roverem Evoque Cabrio a nechybí ani zprávy z motorsportu. 

AKTUALITY

Audi před pár dny odhalilo novou generaci modelu A5 Coupé. Designéři se drželi hodně při zemi a tak jsou změny spíše evoluční než revoluční. Na přední části karoserie přibilo pár ostrých hran a prolisů, které autu dodávají na sportovní eleganci. Naopak záď je čistě zaoblená, bez jakýchkoliv rušivých elementů. Nové Audi A5 stojí na platformě MLB Evo, proti předchůdci byl prodloužen rozvor, narostla celková délka na 4,7 metru a kufr byl zvětšen o 10 litrů na konečných 465. Navíc se konstruktérům podařilo ušetřit rovných 60 kilogramů. Audi bude svým zákazníkům nabízet A5 jak s pohonem předních kol, tak samozřejmě v provedení quattro. Pod kapotu si budete moci vybrat z pěti motorů: dvou přeplňovaných zážehových čtyřválců 2.0 TFSI a tří dieselů s výkony od 190 až 286 koní. Objednávky na novou A5 bude Audi přijímat od léta, první majitelé si ji budou užívat začátkem podzimu.

Už na podzim dorazí na český trh paket Polestar Performance pro nová Volva S90 a V90. Optimalizace programu řídící jednotky motoru se nespokojí jen se zvýšením výkonu, ale zaměřuje se na celé hnací ústrojí. Díky zlepšení odezvy a citlivosti na sešlápnutí plynu, rychlejšímu řazení samočinné převodovky a celkově lepšímu průběhu výkonových křivek získají modely S90 a V90 na dynamice a nabídnou svým majitelům více potěšení za volantem. O tom, že si Volvo na tomto paketu dalo opravdu záležet, napovídá i fakt, že při jeho vývoji spolupracovalo s konstruktéry a piloty týmu Polestar Cyan Racing. Optimalizace Polestar Performance pochopitelně nijak neovlivní emise, spotřebu paliva, servisní intervaly ani záruční podmínky.

Ford představil nový subkompaktní model Ka+, který se v evropské nabídce Fordu zařadí po bok úspěšné Fiesty. Jde o pětidveřový hatchback založený na globální platformě Fordu pro malé vozy. Je o něco kratší než Fiesta, ale o 29 mm vyšší a disponuje zavazadlovým prostorem o objemu 270 litrů. Ford v České republice nabídne Ka+ s jediným motorem - zážehovou 1.2 Ti-VCT s výkonem 85 koní. Ten konstrukčně vychází ze čtyřválce 1.25 Duratec používaného ve Fiestě. Cena Fordu Ka+ pro český trh byla stanovena na 288 990 CZK.

Renaultu přichází s faceliftem aktuální generace modelu Clio. Nutno říci, že lehké omlazení bylo již nasnadě, protože aktuální generace brázdí silnice už od roku 2012. Facelift tak Cliu dovolí vydržet na trhu do příchodu nové generace v roce 2019. Z venku je na první pohled patrná změna masky chladiče, která Clio opticky rozšiřuje. Upraven byl i přední nárazník. To vše proto, aby se Clio co nejvíce podobalo aktuálnímu designu dalších modelů Renaultu. S faceliftem přichází nabídka motorů rozšířená o diesel 1.5 dCi s výkonem 110 koní, který doplňuje zážehovou 1.2 TCe s výkonem 118 koní, tu je nově možné párovat i se šestistupňovým manuálem. Zájemci mohou faceliftované Clio objednávat už od léta, první kusy dorazí v září.

Hyundai uvedl na český trh své největší a nejprostornější SUV – Grand Santa Fe. To si zachovává hlavní prvky designu modelů Hyundai, jen s lehce přepracovanými nárazníky vpředu i vzadu, nově navrženými vertikálními LED světlomety pro denní svícení a nechybí ani nové mlhové světlomety s LED technikou a chromovanými rámečky. Interiér Grand Santa Fe pak disponuje zajímavou kombinací elegance a prostornosti. Pod kapotou má Grand Santa Fe výhradně čtyřválcový diesel o objemu 2,2 litru s výkonem 200 koní a točivým momentem 440 N.m.

  

TEST – Honda Civic Type R

Příznivci kultovní Hondy Civic Type R čekali na novou generaci pět let. Honda je napínala různými koncepty a útržkovitými informacemi o pohonu a použitém motoru. Nakonec byl loni na podzim Civic Type R představen a jak test ukázal, čekání opravdu stálo za to.

Už na první pohled pochopíte, kolik pozornosti každému detailu Honda věnovala. Měla totiž jednoznačný cíl – udělat ze Civicu Type R nejlepší sportovní vůz s pohonem předních kol. Rozšířené blatníky, přední nárazník se zvětšenými vstupy vzduchu a nízko položeným spojlerem, vzadu zase nárazník s difuzorem a čtveřicí koncovek výfuku a nahoře velké křídlo – Civic Type R prostě svůj potenciál nijak nezakrývá, právě naopak, jasně ukazuje s kým máte tu čest. Zevnějšek Civicu Type R ale není jen atraktivní, je také aerodynamicky účinný a při nízkém čelním odporu dokonce od určité rychlosti zcela potlačuje vztlakové síly a generuje přítlak.

Interiér hraje rovněž na sportovní notu a jeho dominantou jsou výrazně tvarovaná sedadla. Černé čalounění s červenými prvky a prošíváním jsou další z těch věcí, které přispívají k té správné atmosféře uvnitř. A když pak aktivujete režim +R, zčervená podsvícení přístrojového štítu a na displeji si v systému i-MID můžete nastavit sledování takových údajů jako například hodnoty přetížení působících na vůz, plnící tlak turbodmychadla, teplotu vody a oleje nebo stopky pro jízdu na okruhu, ten správný pocit uvnitř vozu je dokonán.

Srdcem Civicu Type R je zcela nový čtyřválec 2.0 VTEC Turbo. Honda věnovala spoustu času a úsilí, aby svým charakterem co nejvíce připomínal točivý atmosférický agregát minulé generace. Výkon 310 koní, omezovač nastavený na 7000 min-1, rychlé reakce motoru na sešlápnutí plynu a jemnost, s jakou motor svou sílu servíruje jsou jasným důkazem, že se podařilo dosáhnout stanoveného cíle. Honda zúročila zkušenosti nabité při vývoji motoru pro svůj závodní vůz pro WTCC a postavila vysokovýkonný dvoulitrový turbomotor, který je v dnešním světě hot hatchů naprosto jedinečný.

S vynikajícím motorem ovšem drží krok i šestistupňová přímo řazená převodovka, jejíž odstupňování skvěle koresponduje s charakterem motoru a pouze 40 mm dlouhé dráhy mezi jednotlivými převodovými stupni činí z každého řazení vysoce sportovní požitek. S trochu nadsázky se dá rychlost, přesnost a mechanický pocit pohybu řazení přirovnat k řazení se závodními převodovkami s přímými zuby. Převodovka je dostatečně dimenzována a vybavena samostatným chlazením, aby bez problémů vydržela i intenzivní namáhání při jízdě na okruhu. Zároveň je ale extrémně lehká.

A když k tomu přidáte ještě samosvorný diferenciál se šikmým ozubením, který se podílí na jemnosti přenosu síly motoru na přední kola a zlepšuje trakci při ostrých průjezdech zatáček (jen zvolený typ diferenciálu ukrojil tři sekundy z času na Severní smyčce Nürburgringu), dostáváte pohonné ústrojí a transmise, které představují naprostý vrchol daného segmentu. Celé to pak korunuje akcelerace z klidu na 100 km/h za 5,7 sekundy a maximální rychlost 270 km/h.

A pak tu jsou jízdní vlastnosti, které korunují skvěle sladěný celek Civicu Type R. Honda pro něj vyvinula zbrusu nové adaptivní tlumiče, zcela přepracovala zavěšení, kvůli potlačení „tahání“ za volant použila přední nápravu s oddělenou těhlicí a důstojným oponentem potentního motoru jsou neméně působivé brzdy Brembo se čtyřpístkovými třmeny a předními kotouči o průměru 350 mm (největší kotouče, jaké kdy byly na Civic Type R montovány). Systém adaptivních tlumičů dovoluje samostatně ovládat každý jeden tlumič a zajišťovat tak výjimečnou stabilitu, potlačovat náklony karoserie a přispívat k poddajnosti podvozku, který si i na nerovnostech uchovává jistotu, přesnost a pozoruhodnou dávku komfortu.

Aktuální Honda Civic Type R je tou nej, jakou kdy Honda vyrobila. Svým extrémním přístupem přenastavila měřítka v segmentu hot hatchů, je mnohem více zaměřena pro ježdění na okruhu a zároveň zůstává neuvěřitelný strojem pro jízdu na oblíbené okresce. Podlehnout jejímu kouzlu je tak jednoduché! V takovém případě si připravte 899 900 CZK a dostanete neuvěřitelně podmanivé auto, které vám bude dělat radost, kdykoli se do něj posadíte.

  

ZAJÍMAVOSTI

Letošní rok se u Lamborghini nese ve znamení dvou významných jubileí. V první řadě je tomu 100 let od narození zakladatele značky Ferruccia Lamborghiniho, což bylo oslaveno speciálem Centenario LP 770-4. Druhé, neméně významné výročí se týká 50 let od premiéry slavného modelu Miura. U příležitostí této události pak Lamborghini otevírá nové muzeum. To se nachází v prostorách toho starého, nicméně v rámci oslav bylo kompletně přestavěno a zrekonstruováno. Celý areál má dvě podlaží a hned po vstupu si návštěvníci mohou vychutnat fantastické zvuky modelů Aventador a Huracán. Automobilka v nových expozicích připomíná prakticky všechny modely své historie včetně konceptů a technických specialit. Pokud tedy vaše dovolenkové kroky povedou právě sem, pak nezapomeňte, že Lamborghini Muzeum je otevřené od pondělí do soboty, a to od 10:00 do 17:00.

BMW patří mezi průkopníky ve vývoji nové generace elektromobilů využívajících ve své konstrukci karbon, jak se ale zdá, dost možná to byla poněkud předčasná revoluce. Mnichovská automobilka poměrně zásadním způsobem transformuje svoji strategii dosud zaměřenou na elektrickou mobilitu. Právě za tímto účelem založila v roce 2011 samostatnou divizi s označením i, jejímž hlavním úkolem byl vývoj celé rodiny lehkých elektromobilů a dosud má na kontě modely i3 a i8. Nyní se však její orientace mění. Člen představenstva BMW Klaus Fröhlich v rozhovoru potvrdil, že se specializace oddělení i transformovala a už v tuto chvíli jde o centrum vývoje autonomních automobilů. Zda bylo tohle rozhodnutí podmíněno skutečností, že se BMW i3 zdaleka neprodává tak dobře, jak si plánovači společnosti představovali, se můžeme pouze domnívat. Faktem ovšem zůstává, že loni prodej modelu i3 činil pouze 24 tisíc vozů a během posledních tří let našlo BMW pro svůj bateriemi poháněný vůz jen něco málo přes čtyřicet tisíc zákazníků.

 

AKTUALITY

Aktuální generace Maserati Quattroporte je na trhu od roku 2013, a tak se není čemu divit, že italská automobilka přichází s jeho faceliftem. Designových změn je ale jen pár a jsou velice konzervativní. Poznáte je vlastně jen díky novým nárazníkům, několika ostřejším hranám v předních partiích vozu a díky novým krytům zpětných zrcátek. Zákazníci budou moci nově volit mezi dvěma velice zajímavými pakety. První se jmenuje GranLusso a vyhoví všem milovníkům elegance a luxusu. Vedle 20“ kol nabízí třeba také hedvábné čalounění interiéru. Druhý paket se jmenuje GranSport a jak název napovídá, je určen pro všechny milovníky rychlosti. Nabízí totiž 21“ kola, černé a karbonové doplňky interiéru i karoserie nebo třeba sportovní sedadla. Za oba pakety se standardně připlácí, ale pokud si vyberete Quattroporte GTS, budete je mít zdarma.

Bylo jen otázkou času, kdy Mercedes představí praktičtější verzi kombi odvozenou od nové generace E-klasse. Nečekejte ale žádnou designovou revoluci. „Ečko“ je svým vzhledem velice podobné svému předchůdci, o to více se ale při jeho vývoji přemýšlelo nad uspořádáním interiéru, především pak zavazadlového prostoru. V základním uspořádání kufr pojme 670 litrů, po sklopení zadních asymetricky dělených a elektricky polohovatelných sedadel zavazadlový prostor nabídne opravdu zajímavých 1820 litrů. V příplatkové výbavě se navíc má objevit třetí lavice, takže pokud máte děti menšího vzrůstu, teoreticky odvezete až 7 pasažérů. Do zavazadlového prostoru se díky šířce vstupního otvoru 1,1 m vejde prakticky cokoliv. Víko zavazadlového prostoru je ovládáno elektromechanicky. Mercedes nabídne také bezdotykový systém otevírání pohybem nohou, ten bude součástí bezklíčkového otevírání. Užitečná hmotnost činí dle motorizace až 745 kg, samočinné udržování světlé výšky zadní nápravy má kombi ve standardu. Za příplatek budek dispozici kompletní pneumatické odpružení.

 

PŘEDSTAVENÍ – Range Rover Evoque Cabrio

Automobilka Jaguar Land Rover tento týden oficiálně uvedla na český trh otevřenou verzi Range Roveru Evoque a během prezentace jsem ji mohl vyzkoušet na silnici i v terénu.

Range Rover Evoque je od svého uvedení na trh hitem, který ke značce přivedl nové zákazníky a ten samý úkol má i jeho otevřená verze. Ta hned od svého představení ve formě konceptu vzbudila obrovský ohlas a dotažení do sériové výroby je logickým vyústěním. Tří- i pětidveřová verze Evoquu se pyšní velice tuhou karoserií, ale výroba kabrioletu při vývoji uvažována nebyla. I proto má karoserie celou řadu výztuh, pomocné rámy, jiné uložení podvozkových komponentů do karoserie atd. Má to hned několik důvodů. Karoserie musí být dostatečně tuhá pro zachování typických terénních schopností, ale například i kvůli plátěné stahovací střeše. Kdyby se totiž v terénu karoserie kroutila, odnesl by to její skládací mechanismus.

Evoque Cabriolet proto na váze ukáže bez pár kilogramů dvě tuny a to není zrovna málo. Při jízdě vysokou hmotnost pocítíte hlavně při brzdění, ale jinak je z jízdního projevu Evoquu Cabrio na silnici cítit velká péče věnovaná jeho pečlivému naladění a také jakási pozoruhodná lehkost a jemnost. Karoserie je neuvěřitelně pevná, takže zapomeňte na typické neduhy kabrioletů. Tenhle se výborně řídí, jeho ovládání je delikátní a přesné a i při dynamické jízdě dokáže přinést ty správné vjemy a pocity. Pravda, dynamika je trochu limitována použitým motorem, v našem případě dvoulitrovým dieselem z řady Ingenium s parametry 180 koní a 430 N.m., a občas na výjezdu ze zatáčky pocítíte, že by výkonnější motor nebyl na škodu. Ale jinak je jízdní projev Evoquu Cabrio naprosto parádní.

To platí rovněž pro komfort cestování se staženou střechou. Do auta nefouká, windshot za předními sedadly přispívá k potlačení potenciálních turbulencí a když necháte vytažená boční okna, můžete Evoquem Cabrio uhánět klidně i 200 km/h a stále bude možné bez problému konverzovat se spolujezdcem.

Říkal jsem, že karoserie je hodně vyztužena, aby Evoque Cabrio mohl do terénu a nedělal jménu Range Rover ostudu. Tohle auto brodí půl metru hlubokou vodu, dokáže sledovat hloubku brodu a efektně to vykreslovat na obrazovce multimediálního systému. Nechybí pochopitelně systém Terrain Response s režimy pro jízdu na silnici, na trávě, šotolině nebo sněhu, v blátě a vyjetých kolejích a na písku. Výbornou vychytávkou je systém All-Terrain Progress Control, což je vlastně jakýsi tempomat do terénu. Vy si jen nastavíte rychlost, jakou se chcete pohybovat – funguje to on nějakých 2 km/h – a pak už jen auto necháte, aby si ťapalo terénem, udržovalo zvolenou rychlost z kopce i do kopce a vy jen točíte volantem. Působivé. Nechybí ani klasický asistent pro sjíždění prudkých svahů, ale pokud používáte ATPC, tak ho vlastně nepotřebujete. Samozřejmostí je aktivně řízený pohon všech kol nebo vektorování točivého momentu za pomoci brzd. Jak jsem mohl vyzkoušet, Range Rover Evoque Cabrio v terénu zvládne opravdu dost a určitě mnohem víc, než co od něj typičtí majitelé budou chtít.

V interiéru přináší Evoque Cabrio pár novinek. Tou největší je nový multimediální systém InControl Touch Pro, který dostal jako vůbec první Land Rover, zatím jsme jej znali pouze z Jaguarů. Nechybí ani audiosystém Meridian a další věci, na které jste zvyklí z ostatních Range Roverů, jako různé jízdní asistenty, parkovací asistent, adaptivní tempomat atd.

Už byla řeč o tom, že jedním z motorů je dvoulitrový diesel Ingenium. Vybírat můžete ze dvou variant – první má výkon 150 koní a točivý moment 380 N.m, druhá pak 180 koní a 430 N.m. Komu nafta nevoní – nutno, ale říci, že diesely v Evoquu Cabrio jsou kultivované a dobře odhlučněné, takže ani se staženou střechou jejich typický zvuk moc neslyšíte – ten má možnost sáhnout po přeplňovaném zážehovém dvoulitru s výkonem 240 koní. Ať už si vyberete motor jakýkoli, vždy bude spojen s devítistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol.

Range Rover Evoque Cabrio je u nás prodáván pouze ve dvou nejvyšších výbavách – SE Dynamic a HSE Dynamic – a to znamená vysoký standard výbavy. I tak ale není zrovna levným autem, slabší diesel startuje na ceně 1 421 750 CZK, silnější diesel zhruba o 80 000 CZK výš a za zážehový motor připlatíte dalších 25 000 CZK. Někomu by mohlo terénní SUV bez střechy připadat jako velký úlet. Ono jím ve své podstatě Range Rover Evoque Cabrio je, ale svou cenu si dokáže obhájit nejen svým wow efektem, ale především pečlivou prací při ladění jízdního projevu, která je jednoznačně cítit, a ačkoli si to člověk špatně připouští, svezením na silnici je Evoque Cabrio zatraceně dobrým autem a rozhodně se neztratí ani v terénu. A to je něco, co vám žádné jiné auto na trhu prostě nabídnou nedokáže.

 

MOTORSPORT

Po dvou šotolinových testech na náročných rozbitých a bahnitých cestách ve Francii a Portugalsku, kde Citroen testoval především základní funkčnost a spolehlivost nové C3 WRC, se francouzský tým přesunul na sever Evropy. Na rychlých finských cestách naopak piluje aerodynamiku své zbraně pro příští sezónu. Nové technické předpisy dávají týmům větší volnost v řešení nárazníků a rozšíření blatníků, pro test ve Finsku se na voze objevily vstupy vzduchu pro chlazení zadních brzd a difuzor. Regule rovněž dovolují posunout zadní křídlo více dozadu a nahoru, čímž je zvýšena jeho efektivita. Test je praktickým ověřením výpočtů CFD a testování v aerodynamickém tunelu. Citroenu se rovněž dost hodí zkušenosti nabité při vývoji okruhového C-Elysée pro WTCC. Ověřována je rovněž případná zranitelnost aerodynamických prvků, na šotolině a v blátě může odletující materiál některé z nich snadno poškodit nebo ucpat vstupy vzduchu atd. Tým tak při testech hledá také kompromis mezi funkčností, spolehlivostí a výkonem. Za volantem se při testu střídají Kris Meeke a Craig Breen.

Colin Turkington při čtvrtém podniku letošní sezóny BTCC na Oulton Parku získal pro Subaru historicky první pole position v britském šampionátu cestovních vozů. Další důvod k radosti pak Turkington přidal i v neděli v prvním závodě, když pro Subaru získal jeho historicky první vítězství v BTCC. Úspěch závodních Levorgů pak v tom samém závodě podtrhl ještě Jason Plato, když skončil třetí. Ve druhém závodě oba dva zmiňovaní piloti rovněž dosáhli na stupně vítězů a Jason Plato k tomu přidal i třetí místo v posledním závodě víkendu. Team BMR Warrena Scotta přitom auta tak tak stihl postavit před začátkem letošní sezóny, ale jak je vidět, naučil je závodit vcelku rychle. Subaru je tak po Hondě teprve druhou automobilkou, která dokázala vyhrát závod BTCC s vozem s karoserií kombi. Jen si připomeňme, že Subaru Levorg pro BTCC má poháněná zadní kola a pod kapotou má přeplňovaný dvoulitrový boxer v úpravě britské společnosti Mountune.

Honda Civic Type R - interiér

Honda Civic Type R

Honda Civic Type R - interiér

Honda Civic Type R - interiér

Honda Civic Type R

Honda Civic Type R

Honda Civic Type R

AutoZet: Test Hondy Civic Type R, Range Rover Evoque Cabrio, výročí Lamborghini Foto: Honda Civic Type R

reklama

Další články

  1. Rusko dojednalo v Aleppu dvoudenní příměří

    Společnost ·

    Rusko zprostředkovalo osmačtyřicetihodinové zastavení palby v syrském Aleppu. Oznámila to agentura TASS s odvoláním na informaci ministerstva obrany. Příměří, údajně d…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.