AutoZet: Test Fordu Grand C-Max 2.0 TDCi; novinky pro autosalon v Tokiu, aféra Dieselgate

Nové vydání magazínu AutoZet přináší informace o dalším vývoji aféry Dieselgate, představení řady novinek, včetně těch pro autosalon v Tokiu, dozvíte se také, za kolik peněz se bude brzy dražit jedno z velice vzácných Ferrari, který český výrobce spolupracuje s designérským studiem Pininfarina nebo který bývalý pilot F1 možná pojede 24h v Le Mans s Porsche.    

AKTUALITY

Toyota loni na podzim na autosalonu v Paříži představila koncept kompaktního crossoveru C-HR a na jaře příštího roku na autosalonu v Ženevě prý uvidíme jeho sériovou podobu. Toyota hodlá s tímto modelem ukusovat z koláče, na němž dosud celkem nerušeně hoduje Nissan Juke. Pomoci k tomu má nová variabilní platforma TNGA, která vedle konvenčních motorů dovoluje i zástavbu hybridní pohonné jednotky. Nakonec, v Paříži vystavený koncept byl poháněn hybridní jednotkou z Toyoty Prius. Japonská automobilka rovněž slibuje, že si dá hodně záležet na pocitu z jízdy a řízení jejího nového vozu. Mimochodem, vstup Toyoty do segmentu malých SUV a crossoverů je zcela pochopitelný, jen za první polovinu letošního roku se v něm prodalo o 50 % více aut než za stejné období loni.

Yamaha je v motoristickém světě známá spíše výrobou motocyklů, ale na autosalonu v Tokiu mimo jiné vystaví koncept dvoumístného sportovního kupé, které bude pohánět motor uložený uprostřed a některé zdroje dokonce hovoří o čistě elektrickém pohonu. Yamaha zatím k autu uvolnila jedinou fotografii, která toho bohužel moc neprozrazuje, ale na další detaily nebudeme muset čekat nijak dlouho, autosalon v Tokiu začíná už příští týden.

Yokohama se bude na autosalonu v Tokiu prezentovat konceptem nové pneumatiky, která je na bočnici vybavena malými spojlery, ty uklidňují proudění podél pneumatiky a potlačují vztlakové síly. Yokohama na této myšlence pracuje už od roku 2012, nejprve testovala spojlery na vnitřní straně pneumatiky, kde mají za úkol snížit tlak v podběhu vozu a nakonec se objevily i na vnější straně. Vše zatím probíhalo pouze v úrovni počítačových simulací, otázka je, jak to bude fungovat v reálném provozu. Stačí se jen podívat, jak někteří parkují u obrubníků a hned vás napadne, jak dlouho to spojlery na bočnici pneumatiky vydrží. Nicméně nápad je to jistě zajímavý.

Ford doplnil nabídku příplatkových prvků pro Focus ST o šestistupňovou dvouspojkovou převodovku Powershift. Tu bude ovšem možné kombinovat pouze s dvoulitrovým dieselem, verze se zážehovým čtyřválcem 2.0 EcoBoost zůstává v nabídce pouze ve spojení s přímo řazenou převodovkou. Ford zatím nezveřejnil žádné konkrétní údaje o zrychlení, maximální rychlosti nebo spotřebě paliva, podle všeho dvouspojková převodovka tabulkovou spotřebu paliva sníží, ale zhorší jak akceleraci, tak maximální rychlost. Známá zatím není ani cena, ale pokud se Ford přidrží stejné politiky jako u ostatních vozů, bude převodovka Powershift znamenat příplatek 50 000 CZK.

Škoda připravila další edici nové generace modelu Superb. Po verzích GreenLine a SportLine je tu Super Black Crystal. Ten vznikl ve spolupráci s českou sklárnou Preciosa a od běžného Superbu se odlišuje tím, že znak Škody na přídi i zádi vozu je z broušeného křišťálového skla a 19“ litá kola mají povrchovou úpravu zvanou StarDust, což znamená, že jsou pokryta malými krystalky, které dodávají diskům efektní vzhled. Mimo jiné hvězdný prach byl také použit na trofejích pro vítěze letošního  ročníku cyklistické Tour de France. Studii Škoda Superb Black Crystal je možné vidět v pražských Holešovicích v rámci výstavy Designblock 2015 a to až do úterý 27. října.

 

TEST – Ford Grand C-Max 2.0 TDCI

Ford v současnosti disponuje velice slušnou nabídkou modelů MPV. Ať už jsou to osobní verze odvozené od různě velkých variant užitkového Transitu, nové generace modelů Galaxy a S-Max a nebo letos na jaře modernizovaná dvojčata C-Max a Grand C-Max. A právě modernizovaný Ford Grand C-Max osazený dvoulitrovým dieselem a dvouspojkovou převodovkou Powershift jsem měl minulý týden k dispozici pro tradiční test. 

Ford Grand C-Max je podobně jako menší C-Max postaven na podvozku aktuální generace Focusu, což představuje velice slušný základ z pohledu jízdních vlastností. C-Max a Grand C-Max od sebe dělí 140 mm na délku, přičemž celých 138 mm bylo přidáno na rozvoru. Grand C-Max je také nepatrně vyšší, ale tím nejmarkantnější rozdílem jsou zadní dveře – pouze Grand C-Max totiž používá velice praktické posuvné dveře. Prodělaný facelift se podepsal převážně na předních partiích, které se podobně jako u ostatních současných modelů Fordu nesou v duchu á la Aston Martin. Naopak vzadu se na Grand C-Maxu neměnilo prakticky nic. 

Na pouze 4,5 metru dlouhé MPV nabízí Grand C-Max opravdu prostorný interiér a na rozdíl od C-Maxu za příplatek i třetí řadu sedadel, která se jednoduše skládá do podlahy zavazadlového prostoru. Grand C-Maxu vůbec nechybí celá řada praktických řešení. Druhá řada sedel se dá různě posouvat, sklápět a dokonce prostřední sedadlo můžete schovat pod pravý sedák a vytvořit tak šestimístné uspořádání interiéru. To se hodí například pro nastupování do třetí řady sedadel ve chvíli, kdy nemůžete opěradla sklápět kvůli dětským sedačkám a nebo když chcete převést něco dlouhého. Základní objem kufru při sklopené třetí řadě sedadel je 520 litrů, pokud vás bude cestovat sedm, zbyde na zavazadla pouhých 65 litrů. 

Celkově je interiér hodně podobný tomu, jaký byste našli například ve Focusu a to včetně pracoviště řidiče. Nechybí ani nový multimediální systém SYNC2 s velkým dotykovým displejem. Při modernizaci Ford zapracoval na lepším odhlučnění interiéru a doplnil výbavu o nejrůznější jízdní asistenty. Novinkou je také systém MyKey. Pod tímto označení se skrývá chytrý klíček s možností různého nastavení. Můžete omezit maximální rychlost auta, nejvyšší hlasitost audiosystému, lze také zakázat deaktivaci ESP nebo nastavit vypnutí rádia v případě, že posádka nemá zapnuté pásy. To se hodí, pokud autem jezdí i rodinní příslušníci, kteří mají řidičský průkaz teprve chvíli.

Testovaný Ford Grand C-Max poháněl diesel 2.0 TDCi, který je společným dílem francouzského koncernu PSA a Fordu. V tomto případě byl motor naladěn na výkon 150 koní a točivý moment 370 N.m odevzdává v rozmezí 2000-2500 min-1. Točivý moment je na diesel posazen poměrně vysoko, ale v 1500 min-1 je pořád k dispozici 320 N.m a ve 1200 min-1 máte pod pedálem stále 240 N.m, takže o pružnost v nízkých otáčkách strach mít nemusíte. Pokud je motor kombinován se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou Powershift, umí Grand CMax zrychlit na 100 km/h za 10,7 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 200 km/h.

Motor sice není žádný tichošlápek, ale v novém interiéru je obstojně utlumen a pokud po něm nepožadujete výraznou dynamiku, svým zvukem uvnitř neobtěžuje. Kombinace dieselu a dvouspojkové převodovky se hodí
především pro pohodové ježdění, kdy v samočinném režimu řadí převodovka brzy a využívá točivého momentu dieselu v nižší otáčkách. Převodovka nabízí i sportovní režim a možnost řazení páčkami pod volantem, ale není to nic, co byste u rodinného MPV s dieselem nutně potřebovaly nebo bůhvíjak často využívali. Já si to zkusil jen jednou a spíše ze zvědavosti. Průměrná spotřeba 6,4 l/100 km není ničím oslnivým, ale u dieselu plnícího emisní normu Euro 6 s filtrem pevných částic se není čemu divit.

Podvozek z Focusu propůjčuje Grand C-Maxu na danou kategorii výrazně nadprůměrně jízdní vlastnosti. S faceliftem bylo zpevněno uložení náprav do karoserie a upraveno je nastavení pružin a tlumičů. Grand C-Max tak velice přesně reaguje na povely řidiče, nastavení je vyváženým kompromisem mezi jízdní agilitou a komfortem a podvozek velice dobře vstřebává nerovnosti. Ani v zatáčkách na nich nemá tendenci odskakovat a to ani na 17“ kolech, jaké mělo testované auto. Brzdy Grand CMaxu nejsou špatné, ale dovedl bych si představit strmější nástup.

Celkově vzato je Ford Grand C-Max velice povedeným rodinným MPV pro ty, kteří potřebují občas jet v sedmi lidech na palubě. Nabízí velice pěknou variabilitu interiéru, slušnou výbavu, i když za řadu prvků se musí připlácet, a jedny z nejlepších jízdních vlastností v daném segmentu. A tak jediné, co bych na testovaném autě změnil, by byl motor. Místo dieselu 2.0 TDCi bych sáhl po zážehové 1.5 EcoBoost. Výkon má stejný, točivý moment podobný, stejně jako spotřebu. Zážehový motor je ale lehčí, což se pozitivně odrazí na jízdním projevu auta, zejména v zatáčkách, a v neposlední řadě při stejné výbavě ušetříte nemalých 61 000 CZK. Takže za mne Ford Grand C-Max určitě stojí za pozornost, je to moc povedené MPV, ale chtějte ho se zážehovou 1.5 EcoBoost. Dvoulitrový diesel je navíc k mání jen s nejvyšší výbavou Titanium a přijde minimálně na 595 990 CZK, s převodovkou Powershift ještě o dalších 50 000 CZK dráž.

ZAJÍMAVOSTI

Aféra Dieselgate pokračuje, vyšetřování ve Spojených státech je v plném proudu, francouzská policie provedla v pátek minulého týdne razii v budově francouzského zastoupení VW a zabavila počítače a návrh na zahájení vyšetřování předložilo i španělské státní zastupitelství. V Německu se budou podvodná auta řešit povinně a do servisu budou muset všichni, ne jako u nás, kde má být účast na svolávací akci dobrovolná a když ji neabsolvujete, úřady vás nechají v klidu. Agentura Reuters například přišla s informacemi, že koncern Volkswagen používal několik verzí softwaru, který obelhával při homologačním měření emisí. Týkat by se to mělo čtyř typů vznětových motorů – vedle známého typu EA189 se údajně jedná i o nový EA288, který bychom našli pod kapotou většiny současných modelů koncernu, není ale jasné, zda se jedná o všechny vozy nebo jen o ty určené na některé trhy. To by mohlo ukazovalo na fakt, že by o podvádění vědělo mnohem více lidí, než uvádí interní zpráva Volkswagenu, v níž se mluví o třiceti manažerech koncernu. Jak ale vyplynulo z průzkumu společnosti Prophet, Němci své značce věří. 65 % respondentů považuje skandál kolem podvádění Volkswagenu při měření emisí za přehnaný, 63 % se domnívá, že se na to brzy zapomene a dvě třetiny dotázaných jsou přesvědčeny, že Volkswagen vyrábí vynikající auta.

10. prosince bude aukční síň RM Sotheby's v New Yorku dražit unikátní Ferrari 290 MM z roku 1956, které bylo vyrobeno speciálně pro Juana-Manuela Fangia. Ferrari 290 MM vzniklo pouze ve čtyřech exemplářích, tento konkrétní kus nese výrobní číslo 0626 a vedle jména pilota, pro kterého byl postaven, je na něm zajímavé i to, že i přes bohatou kariéru na závodních tratích nebyl nikdy havarován a je po celou dobu udržován ve velice dobrém stavu a plně funkční. Poháněn je V12 o objemu 3,5 litru, který disponuje výkonem 320 koní a uměl 290 MM rozjet až na 280 km/h. Tady je třeba si uvědomit, že tohle auto závodilo v 50. letech a Ferrari s ním v letech 1956 a 1957 ovládlo šampionát sportovních vozů. Kromě Fangia s tímto typem vozu závodili i Phil Hill nebo Wolfgang von Trips. A když se vrátíme zpátky na začátek této zprávy, tak předpokládaná suma, za kterou by mohl být vůz vydražen, činí 28 milionů dolarů, tedy zhruba 672 milionů korun.

Italské designérské studio Pininfarina je známé svou spoluprací s věhlasnými automobilkami mezi nimiž nechybí Ferrari, Maserati, Alfa Romeo nebo Peugeot, pro které navrhovalo designově výjimečné a strhující modely. S italskými designery vyhlášeného studia ovšem spolupracuje i jeden český výrobce. Možná trochu překvapí, že je to výrobce traktorů Zetor. Na veletrhu Agritechnica, který se uskuteční mezi 10. a 14. listopadem v Hannoveru, Zetor vystaví koncept nového typu traktoru, jehož design je dílem studia Pininfarina a který by měl brzy rozšířit modelovou řadu českého výrobce.

 

AKTUALITY

Porsche na příští rok údajně připravuje zajímavou limitovanou edici aktuální generace modelu 911. Měla by se jmenovat 911R a bude vzpomínkou na stejnojmenný vůz z roku 1967. Základem má být vcelku civilní vzhled klasické 911 Carrera, v níž bude ovšem uložen atmosférický motor - buď o objemu 3,8 litru z 911 GT3 nebo dokonce čtyřlitrový šestiválcový boxer z 911 GT3 RS. K dispozici bude přímo řazená převodovka, kterou GT3 ani GT3 RS nemají, vůz má být značně odlehčen – nakonec původní 911R z roku 1967 byla odlehčena o plných 200 kg – a vyrobeno má být jen asi 600-800 exemplářů. Proslýchá se ovšem, že ačkoli vůz bude oficiálně představen až příští rok v červnu, je celá produkce už v tuto chvíli vyprodána.

Minulý týden BMW vypustilo do světa oficiální informace o nejnovějším voze z dílen divize M – BMW M2. O nástupci limitované edice 1 M Coupé se mluvilo dlouho a spíše bylo jen otázkou času, kdy přijde. BMW použilo v podstatě stejný recept jako v případě 1 M Coupé, do kupé řady 2 naroubovalo hliníkové zavěšení z větší M4, přidalo velké brzdy, 19“ kovaná kola, patřičně rozšířenou karoserii v oblasti blatníků, agresivní nárazníky a pod kapotu dalo řadový třílitrový šestiválec M TwinPower Turbo s parametry 370 koní a až 500 N.m. Ať už si vyberete šestistupňovou přímo řazenou nebo dvouspojkovou převodovku M DCT, vždy se dostanete z klidu na 100 km/h za méně než 4,5 sekundy. O kvalitách BMW M2 svědčí i čas zajetý na Severní smyčce Nürburgringu – 7:58 je o 7 sekund lepší čas než v případě minulé generace BMW M3 a o 14 sekund lepší než u BMW 1 M Coupé. Vzhledem k tomu, jak moc se mi líbilo svezení s verzí M235i, si dovolím říci, že tohle bude vzhledem ke svým rozměrům, hmotnosti 1495 kg a celkovému naturelu aktuálně nejlepší BMW s označením M.

Na autosalonu ve Frankfurtu bylo SUV Bentley Bentayga představeno v tom nejlepším provedení s přeplňovaným zážehovým dvanáctiválcem pod kapotou. Bylo ale víceméně jisté, že se Bentayga neobejde především bez dieselu. Vedoucí technického vývoje Bentley Peter Guest potvrdil, že diesel pro Bentaygu se chystá a bude vybaven elektricky poháněným turbodmychadlem. Guest neupřesnil, zda se jedná o šesti- nebo osmiválec, ale Audi elektrické turbodmychadlo testovalo na motoru 3.0 TDI V6 pro model SQ7, kde by měl mít výkon až 435 koní. Bentley Bentayga s tímto motorem by mělo být představeno v polovině příštího roku.

Dodge Viper je jednou z automobilových ikon Spojených států, ale je docela dobře možné, že se o něm brzy bude mluvit jen v minulém čase. Viper, který je považován za duchovního pokračovatele klasické Cobry, je ručně montován v továrně na Conner Avenue a přestože si stále nachází své zákazníky, bude továrna v roce 2017 uzavřena a je velice nepravděpodobné, že by se výroba stěhovala na jiné místo. V plánech koncernu Fiat-Chrysler není ani nástupce Viperu a tak by se z těch, které ještě do roku 2017 vzniknout, mohl stát celkem ceněný sběratelský kousek.

 

MOTORSPORT

Bývalý pilot F1, vítěz Indy 500 a šampion série CART Juan Pablo Montoya bude po závodě WEC v Bahrainu testovat prototyp Porsche 919 Hybrid. Potvrdila to samotná automobilka s tím, že test proběhne 22. listopadu. Montoya byl hostem Porsche při posledním podniku mistrovství světa vytrvalostních závodů v americkém Austinu a nechal se slyšet, že by se mu tohle závodění zamlouvalo. Montoya přichází v úvahu jako náhrada za Nica Hülkenberga, který byl sice už potvrzen v jezdecké sestavě Porsche pro 24h v Le Mans, ale termínová kolize s Velkou cenou Evropy v Baku mu ve startu v Le Mans nejspíš zabrání. Naopak série Indy Car Montoyovi vyjde vstříc a termín 18.-19. června, kdy se jede slavný závod v Le Mans, nechá ve svém kalendáři volný. 24h závod navíc není pro Montoyu ničím neznámým, je totiž trojnásobným vítězem 24h v Daytoně.

DTM plánovalo nahradit stávající čtyřlitrové V8 přeplňovanými dvoulitrovými čtyřválci od roku 2017. Po posledním závodě sezóny na Hockenheimu, kde se sešli zástupci Audi, BMW a Mercedesu s organizátory šampionátu, by mohla být tato změna posunuta až na rok 2019. Automobilky poukazují na to, že vývoj malého přeplňovaného motoru je poměrně nákladný a s ohledem na aktuální situaci v automobilovém průmyslu – aféra Dieselgate a za předpoklady pokulhávající reálné prodeje v Číně – navrhují, aby bylo uvedení přeplňovaných dvoulitrů posunuto. Definitivní rozhodnutí o termínu uvedení nových motorů by mělo padnout do konce listopadu.

Mistrovství světa v rallye čeká tento víkend předposlední soutěž – Rallye Catalunya – a s blížícím se koncem sezóny začíná bitva o místa v továrních týmech. Velké letošní překvapení Hayden Paddon podepsal s Hyundaiem smlouvu na další 3 roky, naopak bez smlouvy na příští sezónu jsou oba piloti Citroenu. Kris Meeke proto minulý měsíc navštívil centrálu Hyundai Motorsportu ve Franfurtu a jednal o možném angažmá. Proslýchá se totiž, že Thierry Neuville není nadšený z toho, jak si Hyundai stále více hýčká Paddona, navíc právě Paddon jej v hlavním týmu nahradí pro poslední soutěž sezóny ve Walesu. Neuville má pro příští rok smlouvu s Hyundaiem, ale zájem o něj mají jak Citroen, tak M-Sport a uvidíme, možná si s Krisem Meekem pro rok 2016 prohodí místa.

Volvo se chystá na návrat do mistrovství světa cestovních vozů. Polestar, který pro švédskou automobilku připravuje vysoce výkonné verze sériových modelů a v minulosti už také stavěl závodní vozy, připravuje nový závodní stroj postavený podle předpisů FIA pro kategorii TC1. Základem je sedan S60 a Polestar pro příští sezónu připraví dva vozy, které bude provozovat partnerský tým Cyan Racing. Jména jezdců nebyla zatím oznámena, ale můžeme spekulovat, že se za volantem objeví Robert Dahlgren, jehož jméno je se závodními Volvy dlouhodobě spjato, ve švédském šampionátu pro Polestar závodí Thed Björk a Fredrik Ekblom a úplně vyloučeno nemusí být ani angažmá zkušeného Jamese Thompsona, který v minulosti s Volvem spolupracoval a uprostřed letošní sezóny se nečekaně rozešel s Ladou. Volvo se tak vedle Citroenu, Hondy, Chevroletu a Lady tak stane pátou značkou, která bude v WTCC zastoupena.

 

Auto Zet je pravidelný pořad rádia Zet, který připravuje Petr Horák. Premiéru nového dílu si můžete poslechnout každý pátek krátce po 10:45 na těchto frekvencích.

 

Zdroj: Zet

 

 

Ford Grand C-Max - interiér

Ford Grand C-Max - interiér

Ford Grand C-Max

Ford Grand C-Max

Ford Grand C-Max

AutoZet: Test Fordu Grand C-Max 2.0 TDCi; novinky pro autosalon v Tokiu, aféra Dieselgate Foto: Ford Grand C-Max

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.