AutoZet: Test Fordu Focus RS, Alfa Romeo Giulia, Bentley připravuje novou vlajkovou loď

V novém vydání motoristického magazínu AutoZet si představíme řadu novinek, včetně čerstvě na český trh uvedené Alfy Romeo Giulia. Dozvíte se, jaký nový povrch pro silnice vymysleli na univerzitě v Nebrasce i jak se prodejně daří Lamborghini. Otestujeme dlouho očekávaný ostrý Ford Focus RS a nebudou chybět ani nejnovější zprávy z motorsportu.

AKTUALITY

Alfa Romeo na začátku týdne oficiálně uvedla na český trh dlouho očekávaného nástupce modelu 159. Alfa Romeo Giulia už vzbudila spoustu pozdvižení na autosalonech, ale pořád se čekalo na to, jak jezdí a to nejen špičková verze Quadrifoglio Verde. Měl jsem možnost se svézt Giulií osazenou dieselem o objemu 2,2 litru a s výkonem 180 koní. Ta umí zaujmout výborně naladěným podvozkem, který je relativně měkký a skvěle pohlcuje veškeré nerovnosti silnice. Navíc vám dává i příjemný pocit kontroly nad autem. Další věc, kterou je třeba vyzdvihnout, je lehkost, s níž Giulia jede. Naopak negativem může být trochu strohý interiér. Giulia Quadrifoglio Verde je ovšem úplně jiné auto, má velice potentní motor, který jde lehce do otáček a nezapře svůj původ v Maserati, odezva volantu a účinek brzd vás naplní bytelným pocitem důvěry. Dá se odtušit, že s Giulií QV bude zábava, ale rozsáhlejší hodnocení si nechám až na klasický test. Základní cena Alfy Romeo Giulia s dieselem o výkonu 136 koní byla stanovena na 839 000 CZK. Quadrifoglio Verde ovšem přijde na 2 045 000 CZK.

Renault Mégane Grandtour zná své české ceny. V ceníku lze najít pět verzí se zážehovými motory a pět s diesely, přičemž vybírat je možné z pěti úrovní výbav včetně sportovněji orientované verze GT. Jen si připomeňme, že Mégane Grandtour je ve srovnání s hatchbackem o 267 mm delší, má o 43 mm delší rozvor a o 146 litrů větší zavazadlový prostor. Celkový objem kufru tak je 580 litrů. Ceny začínají na částce 369 900 CZK za auto ve výbavě Life a s atmosférickou zážehovou 1.6 SCe o výkonu 114 koní, což v porovnání s hatchabckem znamená příplatek 30 000 CZK. Za verzi GT s přeplňovanou zážehovou 1.6 TCe o výkonu 205 koní zaplatíte minimálně 624 900 CZK. Na českém trhu lze nový Renault Mégane Grandtour objednávat od 1. července, první vozy se k zákazníkům dostanou v polovině října.

Českou cenu už má také Fiat 124 Spider, což je vlastně italské dvojče Mazdy MX-5. Fiat 124 Spider nabídne jediný motor – přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 MultiAir s výkonem 140 koní – jedinou převodovkou je šestistupňová přímo řazená a na výběr bude ze dvou stupňů výbav. Základní cena pro český trh byla stanovena na 709 900 CZK, což je více než bylo předpokládáno. Navíc je to o 80 000 CZK víc, než za kolik se prodává základní provedení Mazdy MX-5, a překvapivě také o zhruba 60 000 CZK více, než za kolik se stejně vybavená 124 Spider prodává v sousedním Německu. Cena ostře laděné verze Abarth pak výrazněji přesáhne hranici jednoho milionu.

Nissan představil limitovanou edici modelu Qashqai jménem Black Edition. Edice vychází z výbavy Tekna a přidává k ní navíc 19“ černá litá kola, panoramatické střešní okno, stříbrné doplňky nebo černé lišty v prazích. Zákazníci budou moci vybírat mezi černou a bílou barvou karoserie. Qashqai Black Edition bude k dispozici pouze s diesely a to buď 1.6 dCi s výkonem 130 koní nebo 1.5 dCi o výkonu 110 koní. Pro Evropu je určenou pouze 3360 Nissanů Qashqai Black Edition.

Škoda by měla mít do roku 2025 v nabídce čtyři až pět elektromobilů. Částečně půjde o zcela nová auta a zčásti budou vycházet ze stávajících modelů. V Praze chce automobilka vybudovat vývojové centrum pro nové produkty a obchodní modely. Uvažuje také o vstupu na severoamerický trh. Jako první by ale v roce 2019 měl být představen Superb s plug-in hybridní pohonnou jednotkou. Bezprostředně po něm bude následovat řada čistě elektřinou poháněných vozů.

 

TEST – Ford Focus RS

Jedním z nejdiskutovanějších aut posledního půl roku je bezesporu nová generace Fordu Focus RS. Už jsem ji měl možnost krátce vyzkoušet při uvedení na český trh, ale až týdenní test vám dá přesnější představu, jaký vlastně je.

Na první pohled nejostřejší Focus poznáte podle agresivní přídě, které dominuje velká maska chladiče. Mimochodem, mřížka v ní má o poznání větší propustnost než u běžného Focusu, aby vzduch stihl vše uchladit. Vzadu je zase na konci střechy velké křídlo, z pod nárazníku vykukují dvě velké koncovky výfuku a nechybí ani difuzor. Roztažené blatníky jako u minulé generace ale tentokrát nejsou, Ford před nimi dal přednost pohonu všech kol. I bez nich ovšem Focus RS budí zasloužený respekt.

Uvnitř auta jsou dominantou výrazně tvarovaná anatomická sedadla. Na můj vkus se v nich sedí docela nahoře, sedák se tak nějak zvláštně svažuje dozadu a přenastavit to nejde. Podobný pocit mám i ze sedaček ve Fiestě ST. Bohužel tenhle problém neřeší ani příplatková skořepinová sedadla, která byla v testovaném autě. V těch mi přijde, že se sedí dokonce ještě výš. Škoda, já si prostě ve Focusu RS nesednu podle svých představ ani s jedněmi sedačkami. Zbytek interiéru je až na pár drobností prakticky stejný jako u ostatních Focusů. Milým detailem je kaplička s ukazateli teploty vody, oleje a tlaku přeplňování. Především první dva jsou u tak výrazně sportovně vyhraněného auta důležité.

Srdcem Focus RS je přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,3 litru, který je znám například z Mustangu. Pro použití v „er-esu“ se mu ale dostalo pár úprav a výsledkem jsou parametry 350 koní a 440 N.m. Při overboostu máte k dispozici po dobu 15 sekund až 470 N.m. Motor má při normálním ježdění plynulý nástup výkonu, v režimech Sport a Track je zase pěkně řízný. Moc pěkné jsou i hodnoty zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,7 sekundy a maximální rychlost 266 km/h. To Focus RS pasuje do role opravdu ostrého sportovního nářadí.

Jedinou převodovkou je šestistupňová přímo řazená a na poměry Fordu má krátké a přesné dráhy řazení. Ford u Focusu RS poprvé použil pohon všech kol, navíc důmyslně řešený tak, že namísto zadního diferenciálu má dvojici spojek, které se starají o patřičné rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy. Umí tak vektorovat točivý moment i simulovat 100% uzavření diferenciálu, což je využíváno v režimu Drift Mode. Ford v zadní jednotce s dvojicí spojek doporučuje po 800 km ostré jízdy na okruhu měnit olejovou náplň.

Na běžné sinici Ford doporučuje používat nastavení Normal nebo Sport. Ve Sportu je podvozek o 40 % tužší a na některé rozbité české silnice je to místy až dost. Nicméně na většině cest je Fosus RS úžasně účinný stroj, zejména v režimu Normal je podvozek krásně poddajný a spolu s pohonem všech kol vám dovoluje využívat nabízený výkon. Z počátku si musíte trochu zvykat na efekt urychlování vnějšího zadního kola, které vám pomáhá do zatáček, ale po chvíli vám to nepřijde nepřirozené a nebude vás to děsit, že jdete do smyku. Znovu jsem se ujistil v tom, že právě na běžné silnici je s Focusem RS nejlepší svezení. Tam vám také umí nejlépe prodat svoji rychlost a schopnosti.

Na chování Focusu RS se podepisují i speciální ráfky, každý je o 950 g lehčí než běžně používané ráfky. Brzdy Brembo s jednodílnými brzdiči na přední nápravě jsou zase dimenzovány tak, že vydrží 30 minut nepřetržité jízdy na okruhu. Jsou to také nejvýkonnější brzdy, jaké kdy jakýkoli sériový Focus měl. Na okruhu jsem je nezkoušel, ale i při tvrdém zacházení na silnici se neunaví.

A režim Drift? V tomhle režimu jsou obě spojky na zadní nápravě zcela sepnuté a auto se chová jako se 100% uzávěrkou diferenciálu. Jenže driftování funguje jen pokud máte plný plyn a neurvale jej držíte a se děje co se děje. tování fungeurvale jej držíte aé a auto se chová jako se 100% uzávěrkou diferenciálu. Jenže driftování fungť se děje, co se děje. Jakmile máte tendence smyk korigovat plynem, což je naprosto běžná věc, elektronika to vyhodnotí, že driftovat nechcete a začne vám do řízení „mluvit“ systém kontroly stability. Takže Focus RS driftuje, ale tak neurvalým způsobem, že vám je auta líto a nemůžete se zbavit dojmu, že je to funkce jen pro machýrky, kteří driftovat neumí a navíc jim jejich auta není ani moc líto. Podobné je to s funkcí Launch Control. To je rovněž vyloženě silová věc. Vlastně se ukázalo, že v režimech Sport a Track s vypnutou stabilizací driftuje mnohem lépe. Jen to není tak snadno dostupné.

Ford Focus RS je při své ceně velice zajímavým autem. Nejlepší je na běžné silnici, v režimech Normal a Sport. Umí být hodně hodně rychlý, unikátním pohonem všech kol vám pomáhá k efektivnímu využití výkonu a udržení kontroly nad autem. Působí to trochu digitálně, ale funguje to a Focus RS umí podpořit vaše řidičské ego. Na českém trhu se Ford Focus RS prodává za 915 900 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

O tom, že Jaguar se vrátí do minulosti a dovyrobí chybějící kusy v původně pětadvacetikusové limitované edici modelu XKSS, což byla silniční verze modelu D-Type, který vítězil v Le Mans, o tom už jsme v AutoZet mluvili. Vyrobeno bude pouze devět chybějících exemplářů a vše podle dobové specifikace a výrobních postupů jak tomu bývalo v roce 1957. Jaguar také oznámil, že všech devět XKSS už má svého pečlivě vybraného majitele. První se dočkají už začátkem příštího roku. Veřejnosti se znovuzrozený Jaguar XKSS představí na podzimním autosalonu v Los Angeles.

Vědci z univerzity v Nebrasce vynalezli silnici, která sama odstraňuje sníh a led. Celé kouzlo tkví v přidání ocelových hoblin a uhlíkových částeček do tradičně používaného betonu. Pak stačí do povrchu vozovky/chodníku pustit elektrický proud. Hobliny a částečky uhlíku tvoří zhruba 20 procent směsi, což stačí k vedení elektřiny a tím pádem vzniku tepla, které rozpustí sníh a led na povrchu vozovky. Použitý proud ale není tak velký, aby chodcům vstávaly vlasy na hlavě, a bez jakéhokoli nebezpečí se lze povrchu i dotýkat. Kromě silnic a chodníků by se takový povrch náramně hodil i na letištích. Překvapivě ale ne tak na přistávacích drahách jako na prostranstvích kolem jednotlivých gatů, kde se pohybuje celá řada servisních vozidel s palivem, zavazadly a jídlem.

Nové Porsche Panamera bude kompletně vznikat v továrně v Lipsku. Od roku 2009, kdy Panamera vstoupila na trh, vznikaly její karoserie v továrně Volkswagenu v Hannoveru, odkud byly převáženy do továrny Porsche v Lipsku. Tam probíhala zbývající část výrobního procesu a finální montáž. Nyní Lipsko přebírá kompletní výrobu včetně karosárny a lakovny. Automobilka do tohoto projektu investovala půl miliardy eur. Součástí investic byla stavba nové karosárny v západní části továrny s výrobní plochou přibližně 56 000 m2.

Ministerstvo dopravy připravuje jasná pravidla pro tuning a úpravy aut. Od ledna letošního roku běží nový systém prověřování vozidel na Stanicích technické kontroly. Ten má zabránit podvodům, ale dopadá nejen na pečlivé a poctivé motoristy, ale i milovníky tuningu. Ti si stěžují, že vlastě neexistují žádná přesná pravidla a postupy při schvalování úprav a mají proto na STK problémy. Problém je v tom, že řada použitých dílů nemá potřebné homologace a provedené úpravy mohou být kolikrát potenciálně nebezpečné při střetu s chodcem a podobně. Ministerstvo dopravy má proto v plánu předložit novou metodiku schvalování úprav.

Velice specifický průzkum si nechalo vypracovat britské zastoupení automobilky Škoda. Zajímalo jej, jak probíhá výběr firemního automobilu. Polovina zaměstnaných mužů a žen se při výběru služebního vozu ptá na názor svého partnera. Patnáct procent domácností v podobných případech zajímá také názor dětí, přičemž zajímavé je, že většina z těchto patnácti procent považuje názor svých ratolestí za ten nejdůležitější.

Zastánci autonomních vozů a všemožných systémů pro podporu řízení dostali první velkou ránu. Na Floridě došlo k vůbec prvnímu případu úmrtí člověka v autonomním  voze. Tesla přepnutá do režimu autopilota nezaregistrovala bílý přívěs nákladního vozu. Podle dostupných údajů jí splynul se sluncem na horizontu a systém tak vůbec nereagoval. Nehodu nyní vyšetřuje nejen samotná automobilka, ale také americký národní institut pro dopravu. Podle dostupných informací se jedná o první úmrtí během používání autopilotu. Tesla dodává informaci, že zákazníci v tomto režimu najeli těžko uvěřitelných 130 milionů mil!

Hyundai ix35 Fuel Cell pokořil další rekord. Během pěti dnů absolvoval cestu z norského Bergenu do italského Bolzana s tím, že k doplnění vodíku posádka využívala pouze existující infrastrukturu vodíkových čerpacích stanic. ix35 Fuel Cell stanovila rovněž nový rychlostní rekord, když na německé dálnici v běžném provozu jela rychlostí 170 km/h. Celkem 2500 kilometrů dlouhá cesta vedla přes Dánsko, Německo, Rakousko až do jižního Tyrolska, kde se nachází první vodíková čerpací stanice na území Itálie.

 

AKTUALITY

Vlajkovou lodí Bentley je v současnosti limuzína Mulsanne, ale v budoucnu by to tak být nemuselo. Bentley totiž přemýšlí o ještě luxusnějším a exkluzivnějším voze. Ten by sice byl použitou technikou příbuzný s Mulsanne, ale nízká roční produkce okolo 50-100 vozů by mu zaručovala patřičný punc výjimečnosti. Spekuluje se také o tom, že by nová vlajková loď mohla místo pro Mulsanne tradičního V8 dostat nově vyvíjený dvanáctiválec. Bentley v současnosti zkoumá možnosti vývoje a výroby takového modelu.

Úpravce Brabus je oficiálně zodpovědný za ostré verze Smartů a nejinak je tomu i u aktuální generace. Verze Brabus bude k mání pro modely ForTwo Coupé, ForTwo Cabrio a ForFour. K pohonu je použit přeplňovaný zážehový tříválec o objemu 900 cc disponující parametry 116 koní a 170 N.m. Standardem je šestistupňová dvouspojková převodovka. Smarty v úpravě Brabusu mají upravený podvozek, jinak naladěný systém kontroly stability, strmější řízení nebo jiný software převodovky. Výsledkem je zrychlení z klidu na 100 km/h za 9,5 sekundy a maximální rychlost 180 km/h. České ceny zatím zveřejněny nebyly, ale podle těch německých to vypadá, že Smart Brabus nebude levný špás – základní cena modelu ForTwo Coupé vychází v přepočtu na 530 000 CZK.

O tom, že BMW a Toyota pracují na společném projektu, se mluví už dlouho. Ale až nyní začíná mít reálné obrysy. Půjde o nástupce roadsteru BMW Z4 a sportovního kupé Toyota Supra, přičemž obě nová auta využijí společnou platformu. Podle všeho by však japonská varianta měla mít o něco delší rozvor, aby se novinka v hierarchii Toyoty jasně zařadila nad lidovější kupé GT86. Potvrzeno je i to, že obě auta budou disponovat pohonem zadních kol.

Lamborghini se v první polovině letošního roku podařilo prodat více než 2000 aut. To je zhruba stejně, kolik prodalo za celý rok 2012. Ve srovnání s prvním pololetím loňského roku došlo k nárůstu prodejů o sedm procent. Největší zájem byl o model Huracán, kterého se prodalo celkem 1370 kusů. To je o 87 procent více, než kolik ve stejném období životního cyklu zaznamenal jeho předchůdce, model Gallardo. Zbytek, tedy 643 kusů připadá na Aventador.

Železo se má kout, dokud je žhavé a jelikož Audi se s řadou crossoverů a SUV daří, je tu další přírůstek – Audi Q2. Výroba nového modelu byla spuštěna začátkem července a Q2 se tak stává třináctým modelem nabídky Audi. Vůz je postaven na platformě MQB, na délku měří jen 4,2 metru a pohánět jej budou zážehové motory 1.0, 1.4 a 2.0 TFSI a diesely 1.6 a 2.0 TDI. Standardně poháněna budou přední kola, některé motory bude možné kombinovat s pohonem všech kol quattro.

 

MOTORSPORT

Jednička týmu Hyundaie v letošní sezóně WRC Dani Sordo možná nebude poslední červencový víkend startovat ve Finské rallye. Španěl totiž ve vysoké rychlosti havaroval při testování před finskou soutěží a má prasklý obratel. V současné době už je propuštěn z nemocnice a zpátky v domácím léčení ve Španělsku. O tom, zda bude schopen ve Finsku startovat, bude rozhodnuto začátkem příštího týdne. Havarovaný vůz Hyundai převezl na svou základnu v Alzenau, aby vyšetřil, co vlastně Sordovu havárii způsobilo.

Aston Martin by chtěl ve druhé polovině sezóny mistrovství světa vytrvalostních závodů zaútočit na mistrovský titul a zamíchal proto jezdeckým složením jednotlivých posádek. Daren Turner se tak vrací do Aston Martinu V8 Vantage GTE se #97, v němž se bude při závodech střídat s Richiem Stanawayem. Druhý vůz #95 bude pilotovat čistě dánská posádka Nicki Thiim a Marco Sorensen. Aston Martin od této změny očekává, že zúžení posádek ze tří na dva piloty dá více času na trati v trénincích jednotlivým jezdcům a nebude třeba dělat takové kompromisy v nastavení auta. Jonny Adam a Fernando Rees zůstávají i nadále členy týmu, ale s jejich nasazením v závodech Aston Martin do konce sezóny už nepočítá.

Michael Zotos, který byl technickým ředitelem programu Toyoty pro návrat do WRC, ukončil s týmem spolupráci. Toyota Gazoo Racing k tomu žádné oficiální stanovisko nevydal, ale proslýchá se, že se Zotosovi ne právě dobře pracovalo pod vedením Tommiho Mäkinena. Je jedním ze tří členů týmu, kteří aktuálně tým opustili, ale podle sportovního ředitele Jarma Lehtinena to nijak nenaruší přípravy na příští sezónu. Testování Yarisu WRC na asfaltu má začít už příští měsíc.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

 

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Ford Focus RS

AutoZet: Test Fordu Focus RS, Alfa Romeo Giulia, Bentley připravuje novou vlajkovou loď Foto: Ford Focus RS

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.