AutoZet: Test Audi R8 V10 Plus, autosalon v Paříži, kolik Čechů překračuje povolenou rychlost

V týdnu se v rámci novinářských dnů otevřely brány pařížského autosalonu a v AutoZet nás čeká další dávka tam představených novinek. Dozvíte se, ve kterých zemích řidiči nejčastěji překračují povolenou rychlost, proč si dát pozor na ojetá auta s nízkou cenou nebo kdy koncern PSA uvede první auta s autonomním řízením. Otestujeme také rychlé Audi R8 V10 Plus.    

AKTUALITY

Kia mimo jiné na autosalon do Paříže přivezla modernizovaný crossover Soul a dala mu do vínku i nový motor. Tím je přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 T-GDI o výkonu 204 koní. Soul s tímto motorem umí akcelerovat z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a rozjede se až na rovných 200 km/h. Motor přenáší výkon na přední kola prostřednictvím nové sedmistupňové dvouspojkové převodovky. V nabídce je rovněž nový volič jízdních režimů – Normal, Eco a Sport – a může být měněn účinek posilovače řízení podle osobních preferencí řidiče a aktuálních jízdních podmínek. Soul přichází také s lehce modernizovaným designem zevnějšku i interiéru a přináší nové technologie z oblasti bezpečnosti a multimediálního systému. Na českém trhu se objeví ještě v průběhu podzimu.

Třetí generace Hyundaie i30 není jedinou zajímavou novinkou jihokorejské automobilky na letošním autosalonu v Paříži. Kromě ní byl představen tak sportovní koncept RN30, který by mohl být předobrazem ostřeji laděné i30. Koncept se může pochlubit širokými blatníky, velkým zadním křídlem a výrazným zadním nárazníkem, v němž se ukrývat difuzor s koncovkami výfuku. Podle dostupných informací vyplývá, že by k pohonu měl sloužit přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, jehož výkon by mohl být přes 260 koní a točivý moment 300 N.m.

Ford uvedl nové výbavy ST-Line a Vignale pro model Kuga. Obě se vyznačují prvky zvýrazňujícími jeho vizáž, Kuga ST-Line nabízí dynamičtější vzhled inspirovaný vozy z dílen Ford Performance spolu se sportovněji laděným jízdním projevem. Kuga Vignale naopak nabízí nová 19“ kola, kůží obšitý volant, palubní desku a loketní opěrku nebo sportovně tvarovaná přední sedadla. Na českém trhu budou obě verze k dispozici s dieselem 2.0 TDCi o výkonu 180 koní kombinovaným s pohonem všech kol. Na výběr je buď přímo řazená převodovka nebo samočinná PowerShift. Ford Kuga ST-Line začíná na ceně 905 990 CZK, Kugu Vignale pořídíte od 1 033 990 CZK.

Výrobce pneumatik Nexen Tire získal za svůj koncept ekologicky šetrných pneumatik Green Hive prestižní ocenění Red Dot Design Awards 2016 v kategorii Design Concept. Nová generace pneumatik Green Hive stojí na myšlence, že pneumatika a disk jsou jeden celek. Unikátní na tomto konceptu je myšlenka, dle které dojde při ojetí dezénu pouze k doplnění spotřebované směsi. Kolo, které je vidět zvenčí, tak plní pouze roli formy. Uvnitř kola je zásoba speciální směsi, která se po zahřátí tlačí skrze speciální otvory do forem ve tvaru dezénu. Taková pneumatika zaručí dlouhou životnost, snížení ekonomických nároků na provoz auta a zároveň je velice šetrná k životnímu prostředí. Ocenění bylo zástupcům Nexenu předáno na slavnostním vyhlášení v Singapuru.

 

TEST – Audi R8 V10 plus

Nová generace Audi R8 byla na český trh oficiálně uvedena letos v březnu. Už minulá generace byla velice oblíbená pro svůj charakter, který dovoloval jezdit rychle i méně zkušeným řidičům. Druhá generace má tedy na co navazovat. Do testu jsem dostal výkonnější variantu s přídomkem Plus.

Ačkoli svými tvary nová R8 připomíná tu předchozí, má kompletně nový, lehčí a především výrazně tužší skelet karoserie. Právě nová struktura karoserie ukazuje, že nová R8 není žádný facelift, ale nově postavené auto. Skelet váží pouhých 200 kilogramů a auto s V10 je tak zhruba o 80 kg lehčí, než předchozí generace. Verzi Plus pak od té běžné poznáte podle pevného zadního křídla.

Interiér nové R8 je o trochu prostornější než u předchůdce, ale pořád útulný. Palubní deska je obšitá pololesklou kůži a má spoustou karbonových detailů, jako jsou výdechy ventilace, orámování displeje přístrojového štítu nebo středového panelu kolem voliče převodovky. Po vzoru nových generací vozů Audi je i R8 vybavena kompletně novou architekturou kokpitu bez středového displeje multimediálního systému. Celou středovou část palubní desky tvoří pouze tři ovladače klimatizace s malými integrovanými displeji. Vše ostatní nastavujete ovladačem MMI a informace se zobrazují v plně elektronickém přístrojovém štítu Audi Virtual Cockpit. Musím říci, že R8 je prvním Audi, ve kterém jsem si na tento systém ovládání konečně zvykl. Možná to je i tím, že pár ovladačů se přesunulo na volant a tím se celé ovládáni trochu zjednodušilo. Na volantu můžete velkým červeným tlačítkem nastartovat a chcípnout motor, dále je tam tlačítko aktivace sportovního zvuku výfuku, volba jízdních režimů a tlačítko pro aktivaci nejostřejšího režimu Performance. Jeho pootočením pak můžete nastavení upravit v režimech Dry, Wet a Snow, které přizpůsobí chování pohonu daným podmínkám.

Z nabídky motorů nového Audi R8 zmizel osmiválec, takže teď můžete mít jen dvě výkonové verze atmosférického V10 o objemu 5,2 litru. Testované auto byla silnější verze R8 V10 Plus s parametry 610 koní a 560 N.m. Motor je uložen hluboko v motorovém prostoru jen pár centimetrů za vašimi zády, s naprostou lehkostí točí 8500 min-1 a vůbec nejlepší jsou poslední 2000 min-1. Motor má několik technických vychytávek známých ze závodních aut jako je systém mazání se suchou klikovou skříní, protože R8 dokáže v zatáčkách dosáhnout příčného zrychlení až 1,5 G! Jinak zrychlení z klidu na 100 km/h Audi R8 V10 Plus trvá 3,2 sekundy a maximálně jede 330 km/h.

Motor je spojen s odlehčenou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic umístěnou vzadu za motorem. Řazení je velice rychlé, což tak nějak čekáte. Potěšilo mě spíš, že ani v dynamickém režimu není změna převodových stupňů doprovázená uměle vytvářeným sportovním „cuknutím” a také funkce samočinného podřazení o více „kvaltů“ do optimálních otáček při podržení levého pádla. Před zatáčkou tak nemusíte odečítat počet podřazení. Zajímá vás spotřeba? V běžném životě budete jezdit od 12 do 16 litrů na 100 km.

Pozice sedadel hned za podběhy předních kol, absence motoru vpředu a koncentrace hmotnosti mezi nápravy umocňují pocit celkové lehkosti auta. R8 mění směr jízdy naprosto neuvěřitelně! Auto působí při jízdě naprosto „placatě”. Na jeho chování ale musíte přenastavit své myšlení. S R8 se brzdí daleko později než jste zvyklí, v zatáčkách snáší mnohem vyšší rychlosti a akcelerovat můžete i v úsecích, kde by to s ostatními auty už dávno nestálo za to. Lehkost jejího pohybu s minimálními setrvačnými silami chtějí hlavně daleko plynulejší zacházení. Pohon všech kol quattro má ve srovnání s minulou generací novou elektrohydraulickou spojku integrovanou v předním diferenciálu. Ta dovoluje plynulou distribuci točivého momentu mezi nápravami. Systém tak nepracuje s fixně daným poměrem jako dříve, ale dokáže za každé situace v řádu milisekund zvolit optimální rozdělení mezi nápravami.

Z pohledu každodenní použitelnosti má R8 komfortní jízdní režim a je zvukově i zpracováním vcelku civilizovaná, rozhodně ale nečekejte pohodlné svezení. Sem tam zvlněnou okresku zvládá, ale jezdit s ním po dlažbě nebo rozbitých okreskách je masochismus. Magnetické tlumiče změknou až příliš a jdou brzy do dorazů, nehledě na to, že karoserii auta se jim daří zvládat až na druhé či třetí zhoupnutí. Za retardérem nebo širší příčnou nerovností tak příď vytváří dokonalý efekt plácajícího se kapřího ocasu. Podvozek prostě v takových situacích protestuje. Karbon-keramické brzdy krotí auto s naprostým přehledem. K odolnosti nemám poznámek, ale trochu zvláštní mi přijde jejich ostrý nástup, a to i když jste na pedálu opravdu jemní. Možná je to dáno nízkou hmotností auta.

Zbývá se tedy rozhodnout, jestli Audi R8 V10 Plus stojí za těch necelých 5 milionů korun. Jisté je, že ve srovnání s minulou generací udělalo velký pokrok. Ani starší R8 nebyla špatné auto, ale druhá generace se mnohem lépe řídí, má lehčí projev, lépe zatáčí a je rychlejší. Je ale lepší než Porsche 911 Turbo S, Jaguar F-Type SVR nebo Nissan GT-R? Je ze všech aut nejlehčí a ve spojení s atmosférickým desetiválcem vám nabízí neopakovatelné kouzlo polovičního závoďáku. Takže pokud hledáte intenzivní zážitky za volantem, utraťte své peníze za Audi R8!

  

ZAJÍMAVOSTI

Tři čtvrtiny českých řidičů vědomě překračují povolenou rychlost. V průzkumu LeasePlanu, který pravidelně analyzuje řidičské návyky, se k rychlé jízdě přiznalo přesně 74 % Čechů. Nejvíce rychlíků hlásí skandinávské země. Ve Švédsku běžně překračuje povolenou rychlost 90 % řidičů, v Dánsku 89 % a v Norsku 87 %. Nelze ale vyloučit, že lidé na severu Evropy jsou v posuzování vlastního chování za volantem kritičtější než obyvatelé jiných zemí. Navíc jsou ve Skandinávii o poznání nižší rychlostní limity, ale větší vzdálenosti. Jako nejdisciplinovanější naopak ze studie vzešli respondenti ze Spojených států s 52 %, Řecka s 55 % a Španělska s 60 % hříšníků. Třetina Čechů jezdí rychle tehdy, když je na silnicích minimální provoz, 28 % překračuje rychlost jen na dálnicích a přibližně čtvrtina pouze ve chvíli, kdy opravdu spěchá.

Velké autobazary denně odmítají vykoupit desítky až stovky aut. Důvodem bývá špatný technický stav, nebo manipulace s počítadlem kilometrů. Zásadně ale přibývá skrytých právních problémů, jako je zabavení vozu exekutorem nebo zástavní právo na auto. Takové vozy pak končí v menších autobazarech nebo v soukromé inzerci na internetu. Přes všechna varování odborníků ohledně problémových ojetin prodejci přilákají k takové koupi především nižší cenou. Přitom právě nízká cena by neměla být lákadlem, ale naopak varováním. Je totiž zjevné, že majitelé se snaží prodat takové auto doslova za každou cenu, protože jsou si dobře vědomi nedostatků, které vozy mají.

Bývalý generální ředitel koncernu Volkswagen Martin Winterkorn prý věděl o manipulaci s měřením emisí ještě před tím, než vše vyšlo najevo. Mluví se o tom, že ho o problémových softwarech včas informovali pracovníci, kteří ho vyvinuli. Winterkorn prý ale souhlasil s tím, aby zaměstnanci Volkswagenu při jednáních o této problematice v USA poskytovali pouze neúplné informace. Winterkorn loni v září v důsledku celé aféry odstoupil z funkce a v současné době čelí několika obviněním.

Testování autonomních systémů jede naplno napříč všemi automobilkami, Citroen nevyjímaje. Už od poloviny roku 2015, kdy s testováním začal, najely Citroeny v autonomním režimu, avšak pod dohledem řidiče, 80 000 km. Hlavním cílem testování je pracovat na různých aspektech bezpečného fungování systému a odhalit potenciálně nebezpečné situace spojené s infrastrukturou a účastníky silničního provozu. Jednotlivé situace dovolují zlepšit algoritmy řízení a inteligentních systémů ve voze a zaručit tak bezpečné chování autonomních vozů. PSA začne nabízet funkce automatizovaného řízení pod dohledem řidiče od roku 2018 a od roku 2020 nabídne funkce autonomního řízení bez zásahu řidiče, které dovolí přenechat veškeré řízení čistě na autě.

 

NOVINKY

Ford na konci minulého týdne oficiálně na český trh uvedl své velké luxusní SUV Edge. Jedná se už o druhou generaci modelu, který byl až dosud prodáván pouze na severoamerickém trhu. Ford má u nás s Edgem smělé plány, hodlá s ním konkurovat zavedeným SUV prémiového segmentu jako je například Audi Q5 a tomu odpovídá bohatá standardní výbava i rozsah nabídky příplatkových prvků. Ve specifikaci Fordu Edge byste našli spoustu vyspělých bezpečnostních systémů, jízdních asistentů i komfortních prvků. Ve standardní výbavě nechybí například systém aktivního snižování hluku v interiéru, předkolizní systém detekující auta i chodce, dále pak je tu možnost adaptivních LED světlometů nebo adaptivního řízení. Jediným motorem je dvoulitrový diesel, s jedním turbodmychadlem má 180 koní a můžete si vybírat mezi přímo řazenou nebo samočinnou převodovkou, se dvěma turbodmychadly má motor 210 koní a párován je výhradně s automatem. Bez ohledu na motor a převodovku mají všechny verze pohon všech kol, který je schopen se přizpůsobit podmínkám a měnit poměr rozdělení výkonu mezi přední a zadní nápravu. Základní cena Fordu Edge byla u nás stanovena na 1 119 990 CZK.

Jeep představil dlouho očekávaného nástupce dvojice modelů Patriot a Compass. Nové kompaktní SUV nese stejné jméno jako předchůdce – Compass. Jeep prozatím nezveřejnil žádné informace o pohonných jednotkách, pouze uvedl, že k dispozici bude celkem 17 kombinací motorů, převodovek a systémů pohonu. Jak je u Jeepu zvykem, nabídne Compass i pohon všech kol s několika různými režimy nastavení, přičemž kvůli snížení spotřeby paliva odpojuje pohon zadní nápravy, pokud právě není potřeba. Veřejnost si nový Jeep Compass bude moci poprvé prohlédnout na listopadovém autosalonu v Los Angeles. První vozy se u severoamerických prodejců objeví v prvním čtvrtletí příštího roku a do Evropy bude uveden v jeho druhé polovině. Jeep plánuje Compass prodávat ve více než 100 zemích světa.

Na letošním autosalonu v Paříži odmítlo svou účast hned několik automobilek. Mezi nimi například Bentley nebo Lamborghini z koncernu Volkswagen. Bentley uvedlo, že se hodlá zaměřit na menší akce dovolující bezprostřednější oslovení potenciálních zákazníků. Lamborghini zase prý obecně reviduje svůj přístup k autosalonům. Do skupiny značek, které se v Paříži neobjevily patří například také Rolls-Royce, Mazda, Volvo nebo Ford.

 

MOTORSPORT

Yvan Muller, jeden z historicky nejúspěšnějších pilotů cestovních vozů, se ve svých 47 letech rozhodl ukončit bohatou a úspěšnou kariéru v WTCC. Jen ve světovém šampionátu je vizitka Yvana Mullera impozantní. K dnešnímu dni startoval ve 244 závodech, získal čtyři tituly mistra světa, rekordní počet 29 pole position, 48 vítězství a 125 umístění na stupních vítězů. Vedle toho má na svém kontě také motokárový titul mistra Evropy z roku 1986, titul britského šampiona F2 z roku 1992, v sezóně 1995 byl mistrem Francie v závodech cestovních vozů a v BTCC se z titulu radoval v roce 2003. Yvan Muller je také desetinásobným šampionem závodů na ledě Andros Trophy a nebýt toho, že promotér série už po desátém triumfu odmítl přijmout Mullerovu přihlášku, měl bych titulů zřejmě mnohem více. Kromě toho Yvan Muller startoval i ve 24h v Le Mans, italském a německém šampionátu cestovních vozů, v australské sérii V8 Supercars, v Rallye Dakar a několika soutěžích WRC.

„Nevím, jestli je důvodem mého rozhodnutí věk. Spíš bych řekl, že je to o touze a motivaci. Všechno to testování, práce na simulátoru, fyzická příprava a cestování po závodech od profesionálního závodníka vyžaduje velkou dávku osobního nasazení a už nejsem připraven ho tomu věnovat. Jsem ve fázi života, kdy chci dělat něco jiného a jsem rád, že jsem dospěl k rozhodnutí po 11 sezónách mistrovství světa opustit. Měl jsem skvělou kariéru, potkal jsem úžasné lidi, kteří milovali svoji práci. Nyní chci ale trávit více času s rodinou a věnovat se mému závodnímu týmu Yvan Muller Racing,“ uvedl Yvan Muller při oznámení svého rozhodnutí.

FMX Gladiator Games, nejstarší evropské freestyle motokrosové show, se poprvé zúčastní australská legenda Robbie Maddison. Ten například na motorce přeskočil londýnský Tower Bridge, působil jako dublér Jamese Bonda a pravidelně posouvá hranice lidských možností. Robbie se například jako první na světě naučil jezdit na motorce po vodní hladině a se svým speciálně upraveným strojem zvládá dokonce i surfovat v obrovských vlnách na plážích Tahiti. Společnost mu při FMX Gladiator Games budou dělat nejlepší čeští freestyleři a zahraniční hosté. Letošní šestnáctý ročník se v O2 aréně odehraje 19. listopadu a diváci budou mít poprvé možnost nahlédnout i do zákulisí. Několik hodin před začátkem show jim bude umožněn vstup do arény a prolezení všech ramp, focení s oblíbenými jezdci nebo získání autogramu.

Do Kopřivnice se vrátil dakarský speciál Tatra z roku 1986. Je zachován v původním stavu, když tři desítky let jezdil ve státech severní a západní Afriky. V těžkých písečných a bahnitých terénech najezdila Tatra obrovské množství kilometrů, přičemž ani jednou za tu dobu nenechala svého majitele „na holičkách“. Originalitu vozu a jeho vynikající technický stav včetně zachování všech původních agregátů a jejich technických periferií potvrdil přímo na místě ve Francii vyslaný tým odborníků. Výměnou za něj jeho majitel, francouzský podnikatel Jean Philippe, obdržel novou Tatru Phoenix 8x8. Symbolická výměna klíčků od obou aut proběhla 12. září na polygonu Tatry v Kopřivnici.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

Audi R8 V10 Plus

AutoZet: Test Audi R8 V10 Plus, autosalon v Paříži, kolik Čechů překračuje povolenou rychlost Foto: Audi R8 V10 Plus

reklama

Další články

  1. Izrael se loučí s někdejším prezidentem Peresem, přijel i palestinský vůdce Abbás

    Společnost ·

    Na Herzlově vrchu v Jeruzalémě začal dnes dopoledne státní pohřeb zesnulého bývalého prezidenta Šimona Perese. Bývalý prezident a držitel Nobelovy

    Palata: „Maďarské referendum o kvótách nemusí být platné. Pro Orbána by to byla porážka“

    Společnost ·

    V neděli čeká Maďarsko referendum o uprchlických kvótách. Očekává se, že drtivá většina těch, co se chystají k volebním urnám, kvóty odmítne. Poslední průzkumy ale naz…

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.