AutoZet: Test Audi Q7 3.0 TDI; nové informace k aféře Dieselgate, představení MINI Clubman

V dalším vydání motoristického magazínu Auto Zet se dozvíte podrobnosti o stále se rozrůstající aféře Dieselgate koncernu Volkswagen, podíváme se také na novinky chystané pro tokijský autosalon a otestujeme nové Audi Q7 3.0 TDI. Navíc vám představíme novou generaci MINI Clubman včetně prvních dojmů ze svezení a nepřijdete ani o zprávy z motorsportu. 

AKTUALITY

Honda na domácím autosalonu v Tokiu představí svůj první sériový vůz poháněný palivovým článkem. Ponese vcelku jednoduché jméno FCV, na plně natankované nádrže vodíku ujede přes 700 km a nespornou výhodou v porovnání s běžným elektromobilem je, že tankování vodíku trvá zhruba stejně dlouho jako tankování benzínu nebo nafty. Honda zatím nezveřejnila žádné technické podrobnosti, ale FCV bude velikostí zapadat do střední třídy, bude poměrně luxusně vybavené a řidiči nabídne několik režimů jízdy včetně sportovního. Do prodeje půjde Honda FCV nejprve v Japonsku a to na jaře příštího roku, pak bude následovat Kalifornie a možná někdy později také Evropa. Vedle toho Honda hodlá také spolupracovat s ostatními automobilkami na jednotném systému tankování vodíku.

Autosalon v Tokiu bude rovněž místem premiéry nové generace Suzuki Ignis. Ta vychází z konceptu iM-4, který byl vystaven na jarním autosalonu v Ženevě, na délku měří jen 3,7 metru, má kola umístěná v rozích karoserie a interiér je řešen hravým stylem. Přesto nepostrádá velký dotykový displej mutimediálního systému a další moderní technologické prvky výbavy. O pohonných jednotkách se tisková zpráva nezmiňuje, ale očekávána je atmosférická zážehová 1.2 Dualjet, přeplňovaný litrový motor Booster Jet a mluví se i o mildhybridu. Na autosalonu v Tokiu bude Suzuki Ignis představena 29. října, u nás by se měla začít prodávat v průběhu příštího roku.

Mazda naznačila, že na tokijský autosalon přiveze koncept sportovního kupé. Z dosud jediné uvolněné fotografie se toho moc vyčíst nedá, je na ní dvoudveřové kupé celkem oblých tvarů a s dlouhou přídí. Samozřejmě se okamžitě rozjeli spekulace, že se možná jedná o nástupce legendárního Wankelem poháněného modelu RX-7. Tomu by nahrávala jednak informace, kterou na autosalonu ve Frankfurtu vypustil sám prezident Mazdy Masamichi Kogai, a sice, že Mazda stále disponuje asi třicetičlenným týmem inženýrů, který se neustále zabývá vývojem motoru s rotačním pístem. A dává to smysl i v kontextu s tím, že na jaře roku 2017 Mazda oslaví 50. let od uvedení modelu Cosmo Sports - prvního sériového modelu s Wankelem. Vůz by podle všeho měl využívat platformu roadsteru MX-5 a bude osazen nejprve atmosférickou a později i přeplňovanou variantou rotačního motoru.

Suzuki si připravila i dvě novinky, které rozšířily nabídku na českém trhu. Jednou z nich je na nedávném autosalonu ve Frankfurtu představený přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.4 Booster Jet s parametry 140 koní a 220 N.m. Ten rozšíří nabídku motorů modelu Vitara. Je jej možné kombinovat s pohonem předních i všech kol a s přímo řazenou i samočinnou převodovkou. Motor podle konfigurace transmisí vykazuje tabulkovou spotřebu v kombinovaném režimu 5,2-5,5 l/100 km a ceny Vitary 1.4 Booster Jet začínají na částce 489 900 CZK. Druhou novinkou je pak šestistupňová dvouspojková převodovka TCSS, kterou si Suzuki vyvinula sama a nově ji nabízí pro Vitaru s dieselem 1.6 DDiS, takovou verzi koupíte za ceny od 584 900 CZK.

  

TEST – Audi Q7 3.0 TDI

Autem dnešního testu je nová generace Audi Q7 s třílitrovým dieselem. Pamatujete si ještě, jak tehdy přišla první generace – těžký mastodont se zavalitou karoserií a neohrabanými jízdními vlastnostmi? Kupodivu se prodávala celkem dobře a vydržela na trhu deset let. Teď je tu nová, o které Audi tvrdí, že je v mnoha ohledech lepší.

Hodnocení vzhledu auta je věc čistě individuální, ale ačkoli nová generace Audi Q7 nese designové prvky aktuálních Audi, vzhledově výrazně omládla a je cítit snaha o vizuální odlehčení, které má dokládat reálnou úsporu hmotnosti až 325 kg, přijde mi Q7 stále vzhledově těžkopádná, především řešením zádě. Nakonec, stále je to pořádný kus auta, na délku měří přes pět metrů. Ale nová Q7 vypadá lépe než ta předchozí a určitě se najde spousta těch, kteří budou mít na její vzhled jiný názor.

Interiéry jsou parádní disciplínou současných Audi, především pak u modelů vyšších tříd a protože Q7 je nejnovějším modelem z horního spektra, nabízí to nej, co Audi uvnitř nabídnout může. Interiér jako takový je velice útulný, preciznost zpracování, slícování jednotlivých dílů a péče věnovaná detailům je takřka do očí bijící a to samé lze říci i k výběru materiálů. Pocit kvality a luxusu je vytvářen opravdu dokonale. Nikoho asi nepřekvapí, že je Q7 velice prostorná a také precizně odhlučněná, což lze z části přičítat i příplatkovému akustickému a tlumícímu sklu.

Nelze se ovšem nepozastavit u typické vlastnosti Audi – připlácí se za vše. I za to, co by u takového auta, jako je Audi Q7 3.0 TDI se základní cenou 1 700 000 CZK mělo být samozřejmostí. U auta za 1,7 milionu si připlácíte za vyhřívání a elektrické nastavování sedadel, elektrické nastavování volantu. Divné, že? Za MMI navigaci s MMI Touch se připlácí 80 000 a nemohu si pomoci, ani jeho vylepšená verze s velkým touchpadem není pro mne zrovna jednoduchá na ovládání. Na něco je otočný ovladač, na něco kolíbkové spínače, na něco tlačítka a k tomu touchpad s dalšími místy, která mají svou funkci. Pro mne prostě MMI intuitivní ovládání nepředstavuje a Command Mercedesu nebo iDrive BMW mi přijdou mnohem jednodušší a lepší. Když vám řeknu, že příplatková výbava u testovaného auta zvýšila cenu vozu o téměř 1,2 milionu korun, zní to zvláštně.

Testované Audi Q7 poháněl diesel 3.0 TDI, který bude zřejmě nejvyhledávanějším motorem většiny českých zákazníků. Má výkon 272 koní a v rozmezí 1500-3000 min-1 táhne silou 600 N.m. Motor je párován výhradně s osmistupňovou samočinnou převodovkou a poháněna jsou všechna kola. To Q7, která přes veškerá odlehčení stále na váze ukáže přes 2 tuny, stačí na velice svižnou akceleraci z klidu na 100 km/h za 6,3 sekundy a maximální rychlost 243 km/h.

Osmistupňový automat spolupracuje s hydrodynamickým měničem vybaveným přemosťovací spojkou, která spíná relativně brzy a nedochází tak ke zbytečnému maření výkonu. To je nakonec znát i na spotřebě, která se po týdenním ježdění zastavila na hodnotě 8,3 l/100 km, přičemž jsem jezdil převážně po městě a na dálnicích. Jen pro informaci, hodnota kombinované spotřeby dle tabulek EU je 5,7. Jak už jsem zmiňoval, motor je velice dobře odhlučněn a přes proklamovanou slušnou dynamiku, se cítí nejlépe při pohodovém ježdění. Cestování ustálenou rychlostí po dálnici je velice komfortní a jak jsem už říkal, motor se umí odvděčit dobrou spotřebou. Jakmile ale bude chtít dynamické svezení, není diesel ve své kůži, při vytáčení proniká do interiéru jeho nepříjemný zvuk o něco více a k celkové atmosféře se to vůbec nehodí. V takovém případě by to chtělo pod kapotou zážehový V8, který pořádně pojede a bude mít i správný zvuk.

Příplatkové pneumatické odpružení je další prvek, který se podepisuje na plavnosti a vysoké úrovni komfortu. Můžete měnit jeho nastavení třeba i na sportovní režim Dynamic, ale mně se ze všeho nejvíce zamlouval Comfort, a to i v kombinaci s velkými 21“ koly. V čem však Audi Q7 udělalo asi největší krok kupředu, je svezení. Ano, testovaný kousek byl vybaven příplatkovým systémem řízení všech kol, ale právě ona pomoc zadní nápravy dokáže dát svezení s Q7 zajímavou vrstvu pocitů. Netvrdím, že je Q7 auto se sportovními jízdními vlastnostmi, ale řízení všech kol jí propůjčuje trochu agility a maskuje skutečné rozměry auta. A v neposlední řadě činí její jízdní vlastnosti výrazně lepší než u neohrabané první generace.

Audi Q7 je velice komfortně pojaté SUV, které se ve verzi s třílitrovým dieselem hodí na pohodové přesuny na krátké či delší vzdálenosti. Umí nabídnout rozumnou spotřebu, s trochu příplatků vcelku dobré svezení a s další trochou příplatků si vás umí i hýčkat. Přesto se ale u auta se základní cenou 1 699 900 CZK připlácí i za věci, které bych čekal ve standardní výbavě. Celková cena testovaného vozu s příplatkovými věcmi 2 884 900 CZK mi tak přijde dost přemrštěná. To už se totiž dostáváte do ranku, kde koupíte třeba Range Rover Sport s úžasným pětilitrovým kompresorem přeplňovaným V8 nebo velice povedeným osmiválcovým dieselem v nejvyšší výbavě. A to, při vší úctě, zní přece jen lépe než Audi Q7 3.0 TDI.

 

ZAJÍMAVOSTI

Ani dnes se nemůžeme nevěnovat největší události světa aut, která je ústředním tématem většiny médií – aféře Dieselgate aneb podvádění VW při měření emisí vozů osazených dieselem. Němečtí prokurátoři už vyšetřují bývalého generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna, který je podezřelý z podvodu, Španělsko chce po SEATu vrátit dotace, které mu dalo v rámci programu na podporu prodeje nových aut šetrných k životnímu prostředí, v Itálii Volkswagen zastavil prodej některých modelů, VW do konce října oznámí, jak hodlá upravit 11 milionů vozů osazených motory s uprabenými řídícími jednotkami a vyšlo také najevo, že společnost Bosch, která pro VW tento software pro testovací účely vyvinula v roce 2007, tedy dva roky před spuštěním sériové výroby dané řady motorů, VW upozorňovala, že jeho použití v sériových vozech je podvod. Na to samé údajně upozorňoval i jeden z inženýrů VW. Marně. V České republice by mělo být 148 000 vozů, které mají pod kapotou inkriminovaný diesel. Pozoruhodné ovšem je, jak se k záležitosti staví české ministerstvo dopravy v čele s ministrem Danem Ťokem. Ministerstvo hodlá provádět vlastní měření emisí, které má zaplatit VW, ale nikdo jaksi nemá ani ponětí, jak taková měření provádět. Alespoň že ví, že nebude stačit pouze smazat software obsahující onen speciální program pro testovací cyklus. Na druhou stranu je ovšem svolávací akce pro majitele inkriminovaných aut dobrovolná a pokud ji neabsolvují, nehrozí jim v budoucnu žádné problémy s úřady. Tady si zřejmě někdo vůbec neuvědomuje, že ta auta až 30x překračují limity emisí oxidů dusíku, které rozhodně nejsou pro lidský organismus ničím blahodárným.

Příznivci filmů o britském agentovi Jamesi Bondovi se brzy dočkají dalšího pokračování v podobě filmu Spectre. Bondovky byly a jsou vždy nejen o charismatickém hlavním hrdinovi a jeho krásných ženách, ale také o nádherných autech. V nejnovější bondovce si na své přijdou především příznivci značek Aston Martin, Jaguar a Land Rover. Produkce jen za auta utratila 24 milionů liber, tedy zhruba 900 milionů korun, protože při natáčení bylo zničeno hned sedm vzácných Aston Martinů DB10. Právě ten se v jedné z velkých honiček v ulicích Říma nahání s konceptem Jaguaru C-X75. Ve filmu ale zahlédnete i Range Rover Sport SVR nebo Land Rover Defender.

 

AKTUALITY

Americký výrobce elektromobilů Tesla konečně odhalil finální podobu svého SUV Tesla Model X. To se může pochlubit hned několika zvláštnostmi, například zadní dveře se kvůli snazšímu nastupování otevírají směrem vzhůru a jsou řešeny tak, že pro jejich otevření stačí mezera pouhých 30 cm. Interiér může být šesti- nebo sedmimístný, palubní deska je včetně velkého 17“ dotykového displeje převzata z Tesly Model S a velkorysá je nabídka prostoru pro cestující i jejich zavazadla. Aerodynamicky zdařilá karoserie se pyšní hodnotou součinitele čelního odporu vzduchu 0,24, což je mezi SUV nejlepší hodnota. Teslu Model X pohání dvojice elektromotorů, každý jednu nápravu. U základní verze 90D mají oba motory parametry 258 koní a 330 N.m, u silnější verze P90D disponuje zadní elektromotor výkonem 503 koní a točivým momentem 600 N.m. Dojezd je tradičně silnou zbraní Tesly a Model X není výjimkou, na jedno nabití ujede přes 400 km. Bezmála 2,5 tuny těžké auto umí nabídnout také dechberoucí dynamiku, silnější verze umí zrychlit na 100 km/h za 3,2 sekundy, slabší o sekundu pomaleji. Maximální rychlost je u obou verzí omezena na 250 km/h.

Lotus stále platí za výrobce řidičsky zajímavých aut a potvrzuje to i nejnovějším počinem. Vzal závodní Exige a udělal z něj limitovanou edici s homologací pro běžné silnice. Lotus Exige 360 Cup váží pouhých 1130 kg, má stejnou aerodynamiku jako závodní vůz a například při rychlosti 160 km/h generuje přítlak 42 kg. K jeho pohonu slouží atmosférický zážehový třiapůllitrový V6 s výkonem 360 koní a má velice zajímavý zvuk. Výbava je spartánská, ale můžete ji doplnit jak o komfortní prvky, tak naopak o homologované závodní sedačky, vyjímatelný volant, nastavitelné stabilizátory nebo podvozek Öhlins nebo hasící přístroj a centrální vypínač elektroinstalace. Lotus vyrobí jen 50 exemplářů Exige 360 Cup, každý přijde v přepočtu na zhruba 2 400 000 CZK.

Aston Martin ústy svého generálního ředitele Andyho Palmera naznačil, že zvažuje výrobu ultimativního supersportu, který by byl inspirován virtuálním konceptem DP-100 navrženým pro hru Gran Turismo 6. Palmer také řekl, že by se mu zamlouvalo, kdyby pod konstrukcí vozu byl podepsán geniální konstruktér z F1 Adrian Newey, který byl nedávno s Aston Martinem spojován i kvůli spekulacím, že by Red Bull Racingu dodával motory Mercedes, ale pod značkou Aston Martin. Nechme se tedy překvapit, ale ostrý supersport Aston Martin by se vedle noblesních GT krásně vyjímal.

 

PŘEDSTAVENÍ – MINI Clubman

Koncem minulého týdne jsem vyrazil do Švédska, abych na tamních silnicích okolo Stockholmu vyzkoušel novou generaci MINI Clubman.

První, čeho si všimnete, když přicházíte k autu, jsou jeho rozměry. Aktuální generace MINI proti té předchozí trochu narostla a platí to také pro Clubman. Na délku měří 4253 mm a rozvor činí 2670 mm, to je údaj, který před deseti lety byl zcela běžný u vozů střední třídy! Příď vozu je prakticky shodná s tří- a pětidveřovým MINI, zbytek už je svébytný. Nechybí vertikálně dělené dveře zavazadlového prostoru otvírané do stran, což byl typický znak i předchozí generace Clubmanu. Bohužel ovšem zmizel fórek se zadními dveřmi pouze na pravé straně, které se navíc otevíraly proti směru jízdy a činily tak Clubman zajímavým. Nová generace Clubmanu má klasické zadní dveře po obou stranách karoserie a ze všeho nejvíc tak vlastně připomíná kombík odvozený od pětidvéřového MINI. Chápu důvody, které k tomu konstruktéry vedly, ale Clubman tak přišel o svůj charakteristický prvek, který jej odlišoval.

Interiér MINI Clubman potvrdil jen to, co už jsem zjistil při testech třídveřových MINI nové generace. Výrazný posun je cítit především ve zpracování a použitých materiálech. Z pohledu prostoru je na tom Clubman na předních sedadlech stejně jako ostatní verze, vzadu je místa překvapivě dost. Nakonec hodnotu rozvoru jsem před malou chvíli zmiňoval. Základní objem kufru je slušných 360 litrů, po sklopení zadních sedadel do Clubmanu dostanete až 1250 litrů zavazadel. Opět nechybí možno vůz vybavit celou řadou komfortních, bezpečnostních, ale i praktických prvků. Za všechny zmíním alespoň senzor pod zadním nárazníkem, stačí máchnout nohou s klíčkem v kapse a dveře zavazadlového prostoru se otevřou.

V nabídce motorů Clubman nepřichází se žádnou novinkou, která by se nějak vymykala zavedené hierarchii verzí. MINI One Clubman je poháněn přeplňovaným tříválcem o obejmu 1,5 litru s parametry 102 koní a 180 Nm. Verze Cooper Clubman má ten samý motor, ale s výkonem 136 koní a točivým momentem 220 N.m a prozatímním vrcholem je verze Cooper S Clubman, kterou pohání přeplňovaný dvoulitr s parametry 192 koní a 300 N.m. Pro fanoušky nafty jsou k dispozici rovněž tři verze – MINI One D Clubman je poháněn jedenapůllitrovým tříválcem s parametry 116 koní a 270 N.m, Cooper D Clubman má čtyřválcový dvoulitr s výkonem 150 koní a točivým momentem 330 N.m a vrcholem mezi diesely je Cooper SD Clubman s parametry 190 koní a 400 N.m. Všechny motory lze kombinovat buď se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou nebo osmistupňovým automatem. A protože je MINI Clubman postaveno na stejné platformě, na níž brzy vyjede také nové MINI Countryman, bude časem Clubman k dispozici i s pohonem všech kol.

K testovacím jízdám byly připraveny pouze verze Cooper S Clubman a to jak s přímo řazenou, tak samočinnou převodovkou. Švédsko je známé svými přísnými rychlostními limity, takže na nějaké velké dovádění jsme mohli rovnou zapomenout, ale přesto byly kousky silnic, kde se dalo alespoň na chvíli jet rychleji a auto si osahat. Jestliže už u třídveřového MINI je z jízdních vlastností hodně cítit větší mateřské BMW, pak pro Clubman s jeho rozměry a délkou rozvoru to platí dvojnásob. Jízdní projev je kultivovaný, podvozek krásně odhlučněný, pouze bylo víc než by člověk čekal slyšet odvalování pneumatik, ale to bych připisoval hlavně hodně hrubému asfaltu na švédských silnicích. A co jsem mohl na opravdu jen pár místech zlehka vyzkoušet, také MINI Clubman má tu vlastnost, že ve svižně projížděných zatáčkách poskytuje velkou dávku jistoty a navzdory pohonu předních kol, umí zatížit vnější zadní kolo a s jistotou zatáčky vykružovat. Z pohledu svezení je to tedy výrazně dospělejší auto než byla minulá generace, je pohodlnější a kultivovanější, přesto ale byl i v MINI Clubman cítit takový ten rarášek, kterého má v sobě každé MINI.

Na českém trhu nabídka MINI Clubman začíná až od verze Cooper, ta má nastavenou základní cenu na 591 500 CZK, Cooper D Clubman přijde na 668 200 CZK a za Cooper S Clubman dáte minimálně 700 700 CZK. Nejsilnější diesel Cooper SD Clubman dorazí na trh o něco později. V České republice už je možné nové MINI Clubman objednávat, první vozy k majitelům dorazí na konci října.

 

MOTORSPORT

Když jsme před časem v AutoZet mluvili o tom, že bývalý soutěžák Miko Hirvonen bude s MINI startovat v nadcházejícím ročníku Rallye Dakar, zmiňoval jsem ještě jména dvou dalších jezdců, kteří se o start v této soutěži zajímají. Petter Solberg a Sebastien Loeb. A právě devítinásobný mistr světa bylo tento týden potvrzen jako čtvrtý pilot továrního týmu Peugeotu pro vůz 2008 DKR16. Zajímavé také je, že vedle Loeba neusedne žádný z navigátorů, který už má s Dakarem zkušenosti, ale jeho spolujezdec z WRC Daniel Elena. Peugeot tak pro Dakar poskládal tým snů – Loeb je devítinásbný mistr světa v rallye, Carlos Sainz je bývalý mistr světa v rallye a vítěz Dakaru z roku 2011, Stéphane Peterhansel Dakar vyhrál dokonce 11x a Cyril Despres pětkrát, ovšem za řídítky motorky. V rámci přípravy se posádka Loeb – Elena účastní tento víkend Rallye du Maroc.

Startovní listina mistrovství světa v rallyekrosu se při závodě v Itálii rozroste o dvě velice zajímavá jména. Tím prvním je bývalý pilot WRC Gigi Galli, který se proslavil divácky velice atraktivním jezdeckým stylem. Do mistrovství světa nastoupí v barvách svého vlastního týmu a se zcela novým vozem Kia Rio Supercar, který je jediný svého druhu. Druhým zajímavým účastníkem závodu ve Franciacorte bude bývalý britský šampion cestovních vozů Andrew Jordan, který v rallyekrosu závodnicky vyrůstal a na okruhy se vydal až později. 26letý Brit pro podnik v Itálii nahradí Mattiase Ekströma. Ten se závodu nemůže zúčastnit, protože ten samý víkend bude během posledního podniku na Hockenheimu bojovat o titul v DTM. Andrew Jordan loni startoval v britském závodě mistrovství světa v rallyekrosu s Fordem Fiesta, tentokrát si vyzkouší Audi S1.

Audi Q7

Audi Q7 - interiér

Audi Q7 - interiér

Audi Q7 - interiér

Audi Q7

AutoZet: Test Audi Q7 3.0 TDI; nové informace k aféře Dieselgate, představení MINI Clubman Foto: Audi Q7

reklama

Další články

Youradiotalk.cz

Web Zet.cz se mění na Youradio talk.

Postupně rozšiřujeme naše zaměření a obsah zpravodajství a přidáváme další funkce. Informace o vysílání rádia ZET najdete na www.radiozet.cz.